تحقیق ابومسلم خراسانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق ابومسلم خراسانی دارای ۵۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق ابومسلم خراسانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق ابومسلم خراسانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق ابومسلم خراسانی :

بخشی از متـنِ ایـن تـحقیـق :

تحقیر و فشار نسبت به موالی ، عرب را با ماجرای شعوبیه مواجه کرد. این شعوبیه کسانی بودند که در مقابل غرور نژادی بیش از حدی که اعراب داشتند نه فقط منکر تفوق و سیادت فطری آنها ـ چیزی که خود اعراب ادعا می کردند ـ بودند ، بلکه تمام اقوام عالم را مساوی می شمردند و تفاخر و تعصب عرب را مخالف اسلام و قرآن می دانستند و رد می رکدند. دعوی این قوم که « اهل تسویه » خوانده می شدند دستاویز طبقات ناراضی و پرجوش و خروش موالی گشت که نه تنها سیادت فطری عرب را انکار می کردند بلکه عرب را از اقوام دیگر هم پست تر می شمردند و در ذکر مطاعن آن قوم به افراط و مبالغه می گراییدند. چنانکه در مقابل اعراب که ایرانیها را علوج و عجم و اسراء و موالی می خواندند اینان خویشتن را فرزندان جم و خسرو و ابناء احرار نام می نهادند و چنان هر ایرانی گمنام دعوی انتساب به خاندی کسری و قباد می کرد که به قول یک شاعر عرب گیویی نبطیها هرگز در جهان نبوده اند. این جماعت که به نام شعوبیه اختصاص یافته اند مدعی شدند که عرب را نه همان هیچ مزیت بر اقوام دیگر نیست بلکه خود از هر مزیتی نیز عاری است. هرگز نه دولتی داشته است نه قدرتی. نه صنعت و هنری به جهان هدیه کرده است نه دانش و حکمتی. جز غارتگری و مردمکشی هنری نداشته است و از فقر و بدبختی اولاد خود را می کشته است. اما قرآن و آیین اسام که عربها بدان می نازند و بر دیگر مسلمانان فخر می فروشند خود هیچ اختصاص به عرب ندارد و آنگاه قرآن و آیین مسلمانی خود ازین دعویهای ناروا و تعصب آمیز بیزارند و آنرا زشت و ناروا می شمارند. شعوبیه اینگونه سخنان را با گستاخی و بیپروایی در اشعار خویش می گفتند و در کتابهای خود می نوشتند و اعراب نیز بدانها پاسخ می دادند و بدینگونه از اواخر عهد اموی معرکه شعوبیه گرم شد. شعوبیه رسوم و آداب خاص عرب را که ارتباطی به اسلام نمی داشت و بازمانده عهد جاهلی می نمود مکرر مسخره می کردند. شیوه آنها را در جنگ و در صلح و آیین آنها را در خطابه و شعر تخطئه می کردند. حتی بلاغت آنها را که اعراب آنهمه بدان می نازیدند ناچیز و کم مایه می شمردند و نشانه همنشینی و خوگری با شتر را در خشونت آواز آنها سراغ می دادند. در اشعار این قوم اعراب مورد طعنه و مسخره واقع می شدند. در باب انساب آنها ، در باب آداب آنها ، و حتی در باب اخلاص و ایمان آنها حرف به میان می آمد. زبان فارسی با ذخایر عظیم ادب کهنه آن که کلیله و دمنه ، کتاب تاج ، کتاب آئین نامه ، کتاب خداینامه ، کتاب کاروندو جاودان و ویس و رامین و هزارافسان و فلویات و ترانه های خسروانی از آن باز مانده بود مایه یی بود که می توانست شعوبیه را درین معرکه تفاخر پیش اندازد. بسیاری از اینگونه کتب عجم را شعوبیه به عربی نقل کردند و در نقل کتابهایی مثل خداینامه و امثال آن به عربی ظاهراً روح شعوبی بیش از ذوق معفت جویی تأثیر داشت. چنانکه آداب نوروز و مهرگان نیز که هرچند شاید به بوی هدایای نوروزی نزد امویان مقبول واقع شده بود از اسباب احیاء دعاوی و اقوال شعوبیه بود. در هر حال بعضی از شاعران شعوبی که همه بعربی شعر می سرودند در سخنان خویش مفاخر گذشته کسری و سابور را فرایاد می آوردند و حتی آشکارا در پیش خلیفه اموی نیز به نیاکان خویش افتخار می کردند. اسماعیل بن یسار شاعر که تفاخر او به نژاد ایرانی خشم خلیفه هشام را برانگیخت اگر چند خود از مروانیان صله شعر می خواست در دل با آنها دشمن بود و رزوز و شب آنها را لعن می کرد. بشاربن برد نیز که در عهد مهدی عباسی به زندقه متهم شد از پیشروان فکر شعوبی بود و اعراب را هجوهای تند می کرد و در اشعار خویش شتر چرانی و موش خواری آنها را مکرر گوشزدشان می کرد. دیک الجن شاعر مشهور نیز مثل بشار بر اعراب آشکارا طعنه می زد. فضیلت عرب را انکار می کرد و بهیچ روی عرب را از دیگر مردم برتر نمی شمرد. چنانکه خریمی نام شاعری دیگر که از سغد ماوراءالنهر بود به کسری خاقان که هر دو را از نیاکان خویش می پنداشت نازش میکرد و آشکارا میگ فت که اجداد وی در روزگار شرک بر جهان سروری داشته اند و در عهد اسلام نیز از پیروی رسول بازنمانده اند. درینصورت چرا باید از عرب کمتر شمرده آیند؟ یک شاعر دیگر ، نامش متوکلی ، که ندیم متوکل خلیفه عباسی بود در برابر بیدادی اعراب به شورشگری – اما فقط در عرصه شعر و سخن ، علم طغیان برداشت. وی در یک قصیده مشهور علم کاویان خویش برافراشت و میراث نیاکان خود را از بنی هاشم خواست. حتی به آنها توصیه کرد که تا مهلت دارند از ملک کناری گیرند ،‌به سرزمین دیرین خویش بازگردند ، و در حجاز مثل سابق به خوردن سوسمار و چرانیدن شتر بپردازند. این نیش و طعنه شاعرانه اگر در عهد حجاج گفته می آمد شاید خون شاعر و بسیاری دیگر را برخاک می ریخت اما در این دوره متوکل از قدرت و نفوذ فار و ترک کس را پروای عرب نبود. در واقع نهضت شعوبیه در روزگار عباسیان بسط و توسعه یی یافت و شاید سبب آن بود که عباسیان بر خلاف امویان چندان تعصب عربی نشان نمی دادند و دولت آنها عربی نبود و خراسانی بشمار می آمد چنانکه اگر با زنادقه مبارزه کردند از جهت تحقیر این طایفه نسبت به عرب نبود بسبب تهدیدی بود که از عقاید زنادقه متوجه دین و قرآن می شد. اما شعوبیه در زمان آنها تا به زندقه نمی افتادند می توانستند همه جا در بغداد و بصره و هرجای دیگر در شعر و سخن خویش بر اعراب بتازند و آنان را به باد ریشخند بگیرند. باری در بین احزاب و قرق اسلامی ، آنها که مخصوصاً با امویان و سیاست نژادی آنها روی موافق نشان نمی دادند مورد توجه شعوبیه واقع شدند. نه فقط شیعه در بین شعوبیه طرفداران یافت بلکه در تعالیم فرق خوارج و کسانی مثل ضراربن عمرو از معتزله نیز گاه سخنانی بود که با مقالات شعوبیه سازگار می نمود …

بانک تحقیقات تاریخ ادبیات فلسفه

تـوضـیـحــاتِ فـایــل :

– این فایل با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

– تعداد صفحات : ۴۹
– قابل ارائه و مناسب بعنوان تحقیق کلاسی

– جهت دانـلـود این تحقیق به انتهای صفحه مراجعه کنید.

کلمات کلیدی : ,ابومسلم خراسانی, تحقیق در مورد ابومسلم خراسانی, دانلود تحقیق ابومسلم خراسانی, دانلود رایگان تحقیق ابومسلم خراسانی, پروژه ابومسلم خراسانی, مقاله ابومسلم خراسانی, مقاله در مورد ابومسلم خراسانی, پروژه در مورد ابومسلم خراسانی, پایان نامه ابومسلم خراسانی, تحقیق آماده در مورد ابومسلم خراسانی, رایگان , word , ورد, پاورپوینت , pdf, تاریخ , تحقیق آماده تاریخ در مورد ابومسلم خراسانی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.