پاورپوینت عیسیبن عبدالعزیز جزولی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت عیسیبن عبدالعزیز جزولی دارای ۵۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عیسیبن عبدالعزیز جزولی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت عیسیبن عبدالعزیز جزولی :
عیسی بن عبدالعزیز جزولی
جزولی، ابوموسی عیسی بن عبدالعزیز بن یلَلْبَخْت، نحوی و لغتشناس مغربی قرن هفتم بود.
فهرست مندرجات
۱ – بیوگرافی جزولی
۲ – مسئولیتهای جزولی در مراکش
۳ – تاریخ وفات جزولی
۴ – شاگردان
۵ – تألیفات
۶ – شرح بر کتاب قانون جزولی
۷ – استفاده عبدالقادر بغدادی از آرای جزولی
۸ – دیگر تألیفات
۹ – پانویس
۱۰ – منبع
بیوگرافی جزولی
جزولی به جزوله (به فتح یا ضمّ ج) قبیلهای از قبایل بربر منتسب است.
[۱] علی بن یوسف قفطی، انباه الرواه علی انباه النحاه، ج ۲، ص ۳۷۸، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، ج ۲، قاهره ۱۳۷۱/ ۱۹۵۲.
[۲] ابنخلّکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج ۳، ص ۴۹۰.
از تاریخ تولد و زادگاه وی اطلاعی در دست نیست. فقه و اصول مذهب مالکی را نزد ابومنصور ظافر مالکی اصولی (متوفی ۵۹۷) آموخت و نحو را از عبداللّه بن بَرّی (متوفی ۵۸۲) و صحیح بخاری را از ابومحمد بن عبیداللّه (قرن ششم) فراگرفت.
[۳] علی بن یوسف قفطی، انباه الرواه علی انباه النحاه، ج ۲، ص ۳۷۸، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، ج ۲، قاهره ۱۳۷۱/ ۱۹۵۲.
[۴] ابنابّار، التکمله لکتاب الصله، ج ۳، ص ۶۹۰، چاپ کودرا، مادرید ۱۸۸۹.
مدتی از عمر خود را در سفر به مشرق گذراند. پس از ادای فریضه حج ، برای کسب علم به مصر رفت. در آنجا در نهایت فقر زندگی کرد و برای به دست آوردن مایحتاج خود، زحمت فراوانی متحمل شد. سپس به مغرب بازگشت و در اَلْمَرِیه، کتاب اصول ابنسرّاج (متوفی ۳۱۶) را که دستنوشته خودش بود و آن را نزد استادش، ابنبرّی، خوانده بود، برای امرار معاش گرو گذاشت. رهن کننده کتاب، وضع او را برای ابوالعباس مغربی، یکی از زاهدان مغربی، فاش کرد و او نیز مطلب را برای سلطان مغرب بازگو نمود. سلطان مغرب نیز به جزولی عنایت کرد. جزولی به بِجایه رفت و مدتی در آنجا اقامت کرد.
[۵] علی بن یوسف قفطی، انباه الرواه علی انباه النحاه، ج ۲، ص ۳۷۸، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، ج ۲، قاهره ۱۳۷۱/ ۱۹۵۲.
[۶] ابنابّار، التکمله لکتاب الصله، ج ۳، ص ۶۹۰، چاپ کودرا، مادرید ۱۸۸۹.
[۷] ابنخلّکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج ۳، ص ۴۸۹.
[۸] احمد بن علی دلجی، الفلاکه و المفلوکون، ج۱، ص ۹۱ـ۹۲، قاهره (۱۳۲۲).
[۹] کارل بروکلمان، تاریخ الادب العربی، ج ۵، نقله الیالعربیه رمضان عبدالتواب، ج ۱، ص ۵۴۱،ترجمه عربی، ج ۵، ص ۳۴۹.قاهره ۱۹۷۵.
مسئولیتهای جزولی در مراکش
جزولی مدتی در شهر مراکش به تدریس نحو پرداخت و مدتی مسئولیت خطابه و تعلیم قرآن و دیگر متون اسلامی را در مسجد جامع مراکش به عهده داشت.
در المریه نیز منصب قرائت ( قرائت ابوعمرو بصری ) و تدریس آن را پذیرفت و در بجایه نحو تدریس میکرد.
[۱۰] علی بن یوسف قفطی، انباه الرواه علی انباه النحاه، ج ۲، ص ۳۷۸، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، ج ۲، قاهره ۱۳۷۱/ ۱۹۵۲.
[۱۱] ابنابّار، التکمله لکتاب الصله، ج ۳، ص ۶۹۰، چاپ کودرا، مادرید ۱۸۸۹.
[۱۲] ابنخلّکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج ۳، ص ۴۸۹ـ۴۹۰.
[۱۳] عبدالرحمان بن ابیبکر سیوطی، بغیه الوعاه فی طبقات اللغویین و النحاه، ج ۲، ص ۲۳۶، چاپ محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۳۸۴.
[۱۴] کارل بروکلمان، تاریخ الادب العربی، ج ۵، نقله الیالعربیه رمضان عبدالتواب، ج ۱، ص ۵۴۱،ترجمه عربی، ج ۵، ص ۳۴۹.قاهره ۱۹۷۵.
تاریخ وفات جزولی
جزولی بین سالهای ۶۰۳ تا ۶۱۶ در هسکوره درگذشت.
[۱۵] علی بن یوسف قفطی، انباه الرواه علی انباه النحاه، ج ۲، ص ۳۷۹ـ۳۸۰، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، ج ۲، قاهره ۱۳۷۱/ ۱۹۵۲.
[۱۶] ابنابّار، التکمله لکتاب الصله، ج ۳، ص ۶۹۰، چاپ کودرا، مادرید ۱۸۸۹.
[۱۷] ابنخلّکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج ۳، ص ۴۸۹.
[۱۸] ابنقنفذ، الوفیات، ج۱، ص ۳۰۷، چاپ عادل نویهض، بیروت ۱۴۰۰/۱۹۸۰.
شاگردان
برخی از شاگردان جزولی عبارت بودهاند از: ابوالقاسم نحوی ورقی اندلسی ، ابوعلی عمر بن محمد شَلَوْبِینی (متوفی ۶۴۵)، ابنمُعْطی (متوفی ۶۲۸) و ابوعبداللّه بن محمد بن قاسم بن مَنداس آخرین شاگرد وی ابوعمر بن حَوْطاللّه بود که از جزولی اجازه گرفت.
[۱۹] علی بن یوسف قفطی، انباه الرواه علی انباه النحاه، ج ۲، ص ۳۷۹، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، ج ۲، قاهره ۱۳۷۱/ ۱۹۵۲.
[۲۰] احمد بن علی دلجی، الفلاکه و المفلوکون، ج۱، ص ۹۲، قاهره (۱۳۲۲).
[۲۱] عبدالرحمان بن ابیبکر سیوطی، بغیه الوعاه فی طبقات اللغویین و النحاه، ج ۲، ص ۲۳۶، چاپ محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۳۸۴.
[۲۲] شوقی ضیف، المدارس النحویه، ج۱، ص ۳۰۱، قاهره (۱۹۶۸) هایی.
تألیفات
از تألیفات او، مقدمهای بر الجُمل زجّاجی (متوفی ۳۳۷) است به نام قانون، که مکتوبات جزولی در مجلس درس ابنبرّی و بحثهای بین استاد و شاگردان و مسائل دیگر در آن مطرح شده است، اما جزولی آن را جزو تألیفات خود نیاورده است. این مقدمه شامل مباحثی پیچیده در علم نحو است که در نهایت ایجاز بیان شده است.
[۲۳] علی بن یوسف قفطی، انباه الرواه علی انباه النحاه، ج ۲، ص ۳۷۸، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، ج ۲، قاهره ۱۳۷۱/ ۱۹۵۲.
[۲۴] ابنابّار، التکمله لکتاب الصله، ج ۳، ص ۶۹۰، چاپ کودرا، مادرید ۱۸۸۹.
[۲۵] ابنخلّکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج ۳، ص ۴۸۸ـ۴۸۹.
[۲۶] احمد بن احمد غبرینی، عنوان الدرایه فیمن عرف منالعلماء فی المائه السابعه ببجایه، ج۱، ص ۶۸، چاپ عادل نویهض، بیروت ۱۹۷۹.
[۲۷] احمد بن احمد غبرینی، عنوان الدرایه فیمن عرف منالعلماء فی المائه السابعه ببجایه، ج۱، ص۷۷، چاپ عادل نویهض، بیروت ۱۹۷۹.
شرح بر کتاب قانون جزولی
قانون بسیار مورد توجه قرار گرفت و عدهای به شرح آن پرداختند
[۲۸] علی بن یوسف قفطی، انباه الرواه علی انباه النحاه، ج ۲، ص ۳۷۹، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم، ج ۲، قاهره ۱۳۷۱/ ۱۹۵۲.
[۲۹] کارل بروکلمان، تاریخ الادب العربی، ج ۳، ص ۶۹۰، ج ۵، نقله الیالعربیه رمضان عبدالتواب، ترجمه عربی، ج ۵، ص ۳۵۰،قاهره ۱۹۷۵.
. با وجود نگارش شروح فراوان بر این کتاب و مثالهایی که برای قوانین آن آوردهاند، علمای نحو این کتاب را دارای رموز و اشاراتی دانستهاند که حقیقت آنها درک نشده است.
[۳۰] ابنخلّکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج ۳، ص ۴۸۹.
[۳۱] ابنوردی، تاریخ ابنالوردی، ج ۲، ص ۱۸۹ـ۱۹۰، نجف ۱۳۸۹/۱۹۶۹.
عدهای به علت سنگینی مباحث کتاب، آن را جدلیات منطقی در علم نحو دانسته و عدهای نیز آن را کتابی عقلی و منطقی به شمار آوردهاند.
[۳۲] ابنخلّکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج ۳، ص ۴۸۹ـ۴۹۰.
[۳۳] عبدالرحمان بن ابیبکر سیوطی، بغیه الوعاه فی طبقات اللغویین و النحاه، ج ۲، ص ۲۳۶، چاپ محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره ۱۳۸۴.
[۳۴] کارل بروکلمان، تاریخ الادب العربی، ج ۳، ص ۶۹۰، ج ۵، نقله الیالعربیه رمضان عبدالتواب، ترجمه عربی، ج ۵، ص ۳۵۰،قاهره ۱۹۷۵.
جزولی خود نیز در یک مجلد بزرگ شرحی بر این مقدمه نوشته است.
[۳۵] ابنخلّکان، وفیات الاعیان وأنباء أبناء الزمان، ج ۳، ص ۴۹۰.
[۳۶] ابنوردی، تاریخ ابنالوردی، ج ۲، ص ۱۹۰، نجف ۱۳۸۹/۱۹۶۹.
[۳۷] اسماعیل بغدادی، هدیه العارفین، ج ۱، ستون ۸۰۸، ، در حاجیخلیفه، ج ۵
استفاده عبدالقادر بغدادی از آرای جزولی
عبدالقادر بغدادی
[۳۸] عبدالقادر بن عمر بغدادی، خزانه الادب و لب لباب لسانالعرب، ج ۱، ص ۳۳۹، چاپ عبدالسلام محمد هارون، قاهره ۱۹۶۷ـ۱۹۸۰.
[۳۹] عبدالقادر بن عمر بغدادی، خزانه الادب و لب لباب لسانالعرب، ج ۶، ص ۷۶، چاپ عبدالسلام محمد هارون، قاهره ۱۹۶۷ـ۱۹۸۰.
از آرای جزولی در مباحث مختلف استفاده کرده است. شوقی ضیف
[۴۰] شوقی ضیف، المدارس النحویه، ج۱، ص ۳۰۱، قاهره (۱۹
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.