پاورپوینت عقاید فلسفی ابن تیمیه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت عقاید فلسفی ابن تیمیه دارای ۵۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت عقاید فلسفی ابن تیمیه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت عقاید فلسفی ابن تیمیه :

پاورپوینت عقاید فلسفی ابن تیمیه

ابن تیمیه با تمسک به دو اصل پیروی از سلف و هماهنگی عقل با ظواهر قرآن و حدیث با فلسفه به مخالفت برخواسته است و آرای فلاسفه را باطل می‌شمارد و در موارد زیادی آنان را مشرک خوانده و تکفیرشان نموده است.

فهرست مندرجات

۱ – رد بر وحدت‌ وجود
۱.۱ – بطلان قول اهل اتحاد
۱.۲ – دسته‌بندی اقوال
۱.۲.۱ – ابن عربی
۱.۲.۲ – قونوی
۱.۲.۳ – تلمسانی
۲ – اثبات‌ صانع‌
۳ – اثبات معاد
۴ – اثبات وحدانیت
۵ – مقالات مرتبط
۶ – فهرست منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع

رد بر وحدت‌ وجود

ابن تیمیه‌ از مخالفان‌ سرسخت‌ قائلان‌ به‌ وحدت‌ وجود است‌.
در رساله‌ای‌ که‌ تألیف‌ کرده‌ و به‌ نام‌ «حقیقه مذهب‌ الاتحادیین‌ او وحده الوجود» در ضمن‌ مجموعه الرسائل‌ و المسائل‌

[۱] ابن تیمیه‌، «حقیقه مذهب‌ الاتحادیین‌ او وحده الوجود»، مجموعه الرسائل‌ و المسائل‌، ج‌ ۴ـ۵، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

به‌ طبع‌ رسیده‌ است‌، به‌ تفصیل‌ به‌ نقد و نقض‌ اقوال‌ پیروان‌ وحدت‌ وجود، مانند محیی‌الدین‌ ابن عربی‌ و صدرالدین‌ قونوی‌ و تلمسانی‌ پرداخته‌ و آن‌ها را خارج‌ از دین‌ اسلام‌ شمرده‌ است‌.

بطلان قول اهل اتحاد

او می‌گوید: اگر کسی‌ مذهب‌ اهل‌ اتحاد یا وحدت‌ وجود را درست‌ و نیکو تصور کند، در ظهور فساد و بطلان‌ آن‌ کافی‌ خواهد بود و احتیاج‌ به‌ دلیل‌ دیگری‌ نخواهد داشت‌ و مشکل‌ آن‌ است‌ که‌ بیشتر مردم‌ حقیقت‌ سخن‌ و مقصود ایشان‌ را درنمی‌یابند و حتی‌ خود ایشان‌ نیز حقیقت‌ آن‌چه‌ را می‌گویند، درنمی‌یابند و به‌ همین‌ جهت‌ در سخنان‌ خود گرفتار تناقض‌ می‌گردند.

دسته‌بندی اقوال

او عقاید اهل‌ اتحاد یا وحدت‌ وجود را بر سه‌ دسته‌ تقسیم‌ می‌کند: عقاید محیی‌الدین‌ ابن عربی‌، عقاید صدرالدین‌ قونوی‌ و عقاید تلمسانی‌.

ابن عربی

درباره عقاید ابن‌ عربی‌ می‌گوید: با آن‌که‌ گفتار او کفر است‌، باز از آن‌ دو دسته دیگر به‌ اسلام‌ نزدیک‌تر است‌، زیرا در کلام‌ او سخن‌ نیک‌ هم‌ زیاد است‌ و در قول‌ به‌ «اتحاد» مانند آن‌ دو تن‌ دیگر چندان‌ ثابت‌ نیست‌.
خیال‌ او وسیع‌ است‌ و گاهی‌ حقیقت‌ را تخیل‌ می‌کند و گاهی‌ باطل‌ را، و سرانجام‌ درباره او می‌گوید: «الله‌ اعلم‌ بمامات‌ علیه‌».
ابن تیمیه‌ گفتار ابن عربی‌ را مبنی‌ بر دو اصل‌ِ باطل‌ می‌داند:
اصل‌ نخستین‌ آن‌که‌ معدوم‌ را امری‌ ثابت‌ می‌شمارد، و مقصود او «اعیان‌ ثابته‌» در اقوال‌ محیی‌الدین‌ است‌.
وی‌ عقیده‌ دارد که‌ اصل‌ آن‌ از معتزله‌ است‌ که‌ معدوم‌ را «شی‌ء ثابت‌ در عدم‌» می‌دانستند.
این‌ها ماهیات‌ و اعیان‌ را ثابت‌ و غیر مجعول‌ و غیر مخلوق‌، و وجود هر شی‌ء را زائد بر ماهیت‌ او می‌دانند.
ابن تیمیه‌ می‌گوید: به‌ عقیده این‌ اشخاص‌ اعیان‌ اشیاء قدیم‌ و ثابت است‌ و معتقدند که‌ مواد عالم‌ یعنی‌ اعیان‌ ثابته‌ قدیم‌، و صور آن‌ها یعنی‌ وجودات‌ حادثند.

[۲] ابن تیمیه‌، «حقیقه مذهب‌ الاتحادیین‌ او وحده الوجود»، ج۴، ص۸ – ۹، مجموعه الرسائل‌ و المسائل‌، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

اشتباه‌ این‌ اشخاص‌ از این‌جا ناشی‌ شده‌ است‌ که‌ خداوند پیش‌ از آن‌که‌ اشیاء را به‌ وجود بیاورد و بیافریند به‌ آن‌ها علم‌ داشته‌ است‌ و فرموده‌ است‌: اِنَّما اَمْرُه‌ُ اِذا اَرادَ شَیْئاً اَن‌ یَقول‌َ لَه‌ُ کُن‌ْ فَیَکون‌ُ.

[۳] یس‌/سوره۳۶، آیه۸۲.

پس‌ معدوم‌ در علم‌ و قدرت‌ و اراده او پیش‌ از وجود متمیز و حاصل‌ و ثابت‌ بوده‌ است‌ و بعد به‌ آن‌ لباس‌ وجود پوشانده‌ است‌، ولی‌ آن‌ها نمی‌دانند که‌ مجرد علم‌ به‌ شی‌ء برای‌ ثبوت‌ آن‌ کافی‌ نخواهد بود و علم‌ و تقدیر الهی‌ مستلزم‌ ثبوت‌ ماهیات‌ اشیاء نیست‌.
ابن تیمیه‌ می‌گوید: ماهیات‌ مجعول‌ است‌ و ماهیت‌ هر شی‌ء عین‌ وجود آن‌ است‌ و وجود شی‌ء زائد بر ماهیت‌ آن‌ نیست‌ و آن‌چه‌ در خارج‌ است‌ عین‌ شی‌ء و وجود آن‌ و ماهیت‌ آن‌ است‌.
شبهه این‌ اشخاص‌ ناشی‌ از آن‌ است‌ که‌ می‌گویند گاهی‌ انسان‌ ماهیت‌ چیزی‌ را تصور می‌کند، اما از وجود آن‌ خبر ندارد؛ پس‌ ماهیت‌ غیر از وجود است‌.
ابن تیمیه‌ می‌گوید: ماهیت‌ همان‌ وجود ذهنی‌ علمی‌ است‌ و در خارج‌، عین‌ وجود شی‌ء است‌ و دو امر جداگانه‌ به‌ نام‌ وجود و ماهیت‌ وجود ندارد و علم‌ خداوند به‌ این‌که‌ اشیاء موجود خواهند بود، به‌ معنی‌ ماهیات‌ و اعیان‌ ثابته‌ نیست‌.
اصل‌ دوم‌ محیی‌الدین‌ ابن عربی‌ این‌ است‌ که‌ وجود خارجی‌ اشیاء همان‌ وجود حق‌ است‌. پس‌ اشیاء از لحاظ ماهیات‌ و اعیان‌ ثابته‌ متکثّر و متنوع‌ و از لحاظ وجود خارج‌ یکی‌ هستند.
ابن تیمیه‌ می‌گوید: ابن عربی‌ با یکی‌ دانستن‌ وجود حق‌ و وجود اشیاء در حقیقت‌ منکر خالقیت‌ و ربوبیت‌ است‌، زیرا وجود، مخلوق‌ نیست‌ و اعیان‌ ثابته‌ هم‌ که‌ مجعول‌ و مخلوق‌ نیستند، پس‌ در حقیقت‌ خالی‌ و مخلوقی‌ وجود ندارد.

[۴] ابن تیمیه‌، «حقیقه مذهب‌ الاتحادیین‌ او وحده الوجود»، ج۴، ص۲۲، مجموعه الرسائل‌ و المسائل‌، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

قونوی

ابن تیمیه‌ قول‌ صدرالدین‌ قونوی‌ را کفرآمیزتر از قول‌ ابن عربی‌ می‌شمارد و معرفت‌ او را به‌ اسلام‌ کمتر از او می‌داند و به‌ همین‌ جهت‌ نیز می‌گوید: او در کفر واردتر و حاذق‌تر از ابن عربی‌ است‌.
به‌ گفته ابن تیمیه‌ صدرالدین‌ قونوی‌ جدایی‌ میان‌ وجود اشیاء و ماهیات‌ یا «اعیان‌» را درست‌ نمی‌داند و از سوی‌ دیگر خداوند را «وجود» می‌خواند و بنا بر این‌ باید فرقی‌ میان‌ وجود موجودات‌ و وجود خداوند قائل‌ شود.
او این‌ فرق‌ را در مطلق‌ و مقید (یا معین‌) می‌بیند و می‌گوید: خداوند وجود مطلق‌ است‌ و موجودات‌ وجودات‌ مقید و معین‌.
خداوند وجود مطلق‌ غیر متعین‌ است‌ و وجود پس‌ از تعین‌ و تقید «حق‌» می‌شود، خواه‌ در مرتبه‌ الوهیت‌ باشد، خواه‌ در مرتبه‌ مخلوقیت‌ یا موجودات‌ دیگر.
به‌ گفته ابن تیمیه‌ کفر در این‌ عقیده‌ بیشتر است‌، زیرا عقیده اول‌، یعنی‌ عقیده محیی‌الدین‌، برای‌ حق‌، وجودی‌ غیر از اعیان‌ ممکنات‌ قائل‌ است‌ و می‌گوید: وجود از حق‌ بر ممکنات‌ افاضه‌ شده‌ است‌. اما صدرالدین‌ قونوی‌ تصریح‌ می‌کند به‌ این‌که‌ چیزی‌ جز وجود مطلق‌ ساری‌ در موجودات‌ وجود ندارد.
ابن تیمیه‌ می‌گوید: مطلق‌ در خارج‌ وجود ندارد و اگر مقصود صدرالدین‌ مطلق‌ بدون‌ شرط است‌، وجود آن‌ عین‌ اشیاء معین‌ و مفید است‌ و از این‌ سخن‌ دو محذور لازم‌ می‌آید: یکی‌ آن‌که‌ وجود حق‌ (مطلق‌ لابشرط) عین‌ وجود اشیاء معین‌ است‌، یعنی‌ حق‌ یا خداوند به‌ طور مستقل‌ و منفصل‌ وجود ندارد و دومی‌ تناقضی‌ است‌ که‌ در آن‌ دیده‌ می‌شود، یعنی‌ او خداوند را مطلق‌ می‌داند نه‌ معین‌ (که‌ در این‌ صورت‌ اصلاً نمی‌تواند موجود باشد).
در حقیقت‌ صدرالدین‌ قونوی‌ خداوند را در برابر اشیاء مانند کلی‌ در برابر جزئیات‌ یا جنس‌ و نوع‌ در برابر افراد می‌داند و چون‌ وجود کلی‌ به‌ معنی‌ وجود افراد است‌، پس‌ وجود خداوند هم‌ در نظر او به‌ معنی‌ وجود اشیاء متعین‌ و مشخص‌ است‌.

[۵] ابن تیمیه‌، «حقیقه مذهب‌ الاتحادیین‌ او وحده الوجود»، ج۴، ص۲۷، مجموعه الرسائل‌ و المسائل‌، بیروت‌، ۱۴۰۳ق‌/۱۹۸۳م‌.

تلمسانی

اما عقیده تلمسانی‌، بر خلاف‌ عقیده ابن عربی‌ و صدرالدین‌ قونوی‌، وحدت‌ کامل‌ وجود از جمیع‌ جهات‌ است‌.
او بر خلاف‌ ابن عربی‌ و صدرالدین‌ به‌ فرق‌ میان‌ وجود و اعیان‌ ثابته‌ یا فرق‌ میان‌ وجود مطلق‌ و وجود معین‌ قائل‌ نیست‌ و «ماسوا» و «غیر» ی‌ در میان‌ نمی‌بیند و کائنات‌ را نه‌ جزئیات‌ وجود کلی‌ و مطلق‌، بلکه‌ اجزاء و ابعاض‌ وجود می‌شمارد و همه‌ موجودات‌ را مانند امواج‌ دریا نسبت‌ به‌ دریا می‌شمارد که‌ این‌ امواج‌ در حقیقت‌ جز خود دریا نیستند و به‌ قول‌ شاعر: البَحرُ لاشک‌َّ عِندی‌ فی‌ تَوَحُّدِه‌ وَ اِن‌ْ تَعَدَّدَ بِالاَمواج‌ِ و الزَّبَدِ.
ابن تیمیه‌ این‌ قول‌ را کفرآمیزتر از دو قول‌ دیگر می‌داند، زیرا «رائی‌» را عین‌ «مرئی‌» و «شاهد» را عین‌ «مشهود» می‌شمارد و بین‌ «ظاهر» و «مظهر» فرقی‌ نمی‌گذارد.

اثبات‌ صانع‌

ابن تیمیه‌ اقرار به‌ صانع‌ را امری‌ فطری‌ می‌داند و به‌ استناد آیه «فَاَقِم‌ْ وَجْهَک‌َ لِلدّین‌ِ حَنیفاً فِطرَت‌َ اللّه‌ِ الَّتی‌ فَطَرَ النّاس‌َ عَلَیْها…»

[۶] روم‌/سوره۳۰، آیه۳۰.

اسلام‌ را دین‌ فطرت‌ می‌شمارد و به‌ همین‌ جهت‌ اثبات‌ صانع‌ را از راه‌ نظر و استدلال‌ درست‌ نمی‌داند و راه‌های‌ اثبات‌ صانع‌ را که‌ فیلسوفان‌ و متکلمات‌ به‌ تفصیل‌ ذکر کرده‌اند، باطل‌ می‌شمارد.
از این‌ قول‌ کسانی‌ را که‌ می‌گویند: نظر و استدلال‌ برای‌ اثبات‌ خداوند واجب‌ است‌، باطل‌ می‌داند.

[۷] ابن تیمیه‌، مجموعه التفسیر شیخ‌ الاسلام‌ ابن تیمیه، ج۱، ص۲۶۷ به‌ بعد، بمبئی‌، ۱۳۷۴ق‌/۱۹۵۴م‌.

او می‌گوید: هیچ‌ یک‌ از انبیا و رسل‌ شناخت‌ خداوند را «اولین‌ واجبات‌» ندانسته‌اند، نیز می‌گوید: مسلماً حضرت‌ رسول‌ معرفت‌ رب‌ را بر مردم‌ واجب‌ نکرده‌ است‌، و خداوند و بزرگان‌ دین‌ برای‌ اثبات‌ صانع‌ استدلال‌ نکرده‌اند، زیرا اعتقاد به‌ وجود صانع‌ برای‌ عالم‌ امری‌ ضروری‌ و فطری‌ است‌ و نیازی‌ به‌ اثبات‌ ندارد.
آن‌چه‌ حضرت‌ رسول‌ و انبیای‌ پیش‌ از او بر مردم‌ واجب‌ دانسته‌اند و آن‌

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.