پاورپوینت تفسیر مخزن العرفان در تفسیر قرآن‌


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
16 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت تفسیر مخزن العرفان در تفسیر قرآن‌ دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تفسیر مخزن العرفان در تفسیر قرآن‌،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت تفسیر مخزن العرفان در تفسیر قرآن‌ :

مخزن العرفان در تفسیر قرآن‌ (کتاب)

مخزن العرفان در تفسیر قرآن، اثر سیده نصرت امین فقیه، عارف و مفسر زن شیعی است. مخزن العرفان تفسیری است جامع و کامل؛ از بهتری تفاسیری است که نسل جدید به سبکی شیوا و بدیع ارائه کرده است. این تفسیر در پانزده جلد و به زبان فارسی روان نوشته شده است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی مؤلف
۲ – معرفی اجمالی کتاب
۳ – انگیزه تالیف
۴ – ساختار کتاب
۵ – محتوای کتاب
۵.۱ – توصیف قرآن
۵.۲ – فهم قرآن
۵.۳ – فضیلت خواندن قرآن
۵.۴ – بعد اخلاقی
۵.۵ – وظایف دنیوی
۵.۶ – علوم قرآنی
۵.۷ – مباحث کلامی
۵.۸ – نظرات فلاسفه
۵.۹ – وصیت
۶ – پانویس
۷ – منبع

معرفی اجمالی مؤلف

مخزن العرفان تالیف افتخار بانوان ایرانی، بانو نصرت است که فرزند سیدمحمدعلی امین (از عالمان بزرگ اصفهان) است. اصفهان در بین شهرهای کشور اسلامی ایران به‌واسطه وجود این بانوی گرانقدر که تمام توان خود را صرف فراگیری علوم اسلامی نمود و در فقه به درجه اجتهاد و در فلسفه، ادب و عرفان به عالی‌ترین درجات نایل گشت، موقعیت ممتازی پیدا کرد.
این بانو به بانو امین معروف است که با تمام توان خود در جهت تربیت و آموزش بانوان ایرانی در مناطق مختلف کوشش نمود و کشور ایران به فضل وجود چنین بانوانی دانشمند و کوشش‌های آنان در جهت تعلیم و تربیت زنان ایرانی، رو به شکوفایی گذاشت.
وی در سال ۱۴۰۳ در سن ۹۰ سالگی درگذشت. او سعادتمند زیست و با سربلندی و عزت از این جهان رخت بربست. خدایش رحمت کند.
این بانوی دانشمند در علوم مختلف اسلامی کتاب‌های ارزشمندی نوشته است که همواره مورد استفاده پویندگان علم و معرفت است. تفسیر او به سبکی تربیتی – اخلاقی و مبتنی بر تهذیب نفس و تزکیه اخلاق و به‌گونه‌ای نیکو و جالب نگاشته شده و از بهترین آثار در این زمینه است.

معرفى اجمالی کتاب

تفسیر مخزن العرفان از تفاسیرجامع قرآن محسوب مى گردد که به سبک بیانى و تحلیلى به تفسیر آیات پرداخته است. صبغه اصلى تفسیر، اخلاقى و عرفانى است. این تفسیر در آغاز، داراى مقدمه اى است که در آن انگیزه تألیف، فضیلت قرآن، مسئله تفسیر به رأی، ذو مراتب بودن تفسیر و برخى دیگر از مباحث علوم قرآنی اشاره شده است. شیوه بیان مسائل در این تفسیر، چنین است که مؤلف در آغاز، ترجمه دسته‌اى از آیات را آورده، آن‌گاه وارد تفسیر مى‌گردد و با بیان ساده و قابل فهم پیام قرآن را تشریح مى‌کند. نویسنده، گاه به کلمات ملاصدرا و برخى از فلاسفه و عرفا هم اشاره مى‌کند.
مؤلف چون با شبهات کلامى آشنا بوده، تفسیر وى جنبه استدلالى یافته است. بر این اساس، وى گاهى شبهه‌اى را مطرح مى‌کند و پاسخ آن را بازگو مى‌کند.

انگیزه تالیف

نویسنده درباره انگیزه تالیف این تفسیر و چگونگی آن می‌نویسد: «مدت زمانی بود که گاه و بی‌گاه در فکر بودم که تفسیر مختصری بنویسم و از کلمات آل‌عصمت‌ (علیهم‌السّلام) اقتباس نموده و از بیانات مفسرین خوشه‌چینی نمایم که شاید به این واسطه از مفسرین و از متدبرین در قرآن محسوب گردم، لکن متاسفانه موانعی جلو راه خود می‌دیدم که طی این طریق پرخطر را متعذر، بلکه متعسر می‌پنداشتم. از طرفی ضعف نفس و فرومایگی سد راه می‌شد، از طرفی تهدید و منع شارع از تفسیر به رای جلوگیر بود و جرات وارد شدن در این وادی هولناک را نمی‌کردم، لکن از طرف دیگر حس طلب نمی‌گذاشت، راحت باشم.
مدتی بین خوف و رجا بودم، گاهی حس طلب امر می‌نمود، گاهی خوف و جبن غالب می‌گشت و یاس کلی دامن گیرم می‌شد، لکن پس از آنکه مایوس شدم که بتوانم تفسیر کاملی بنویسم، نظر به اینکه «المیسور لا یسقط بالمعسور» بنا گذاردم اقتباس نمایم از مشکات انوار ولایت و اقتصار نمایم به ترجمه تحت اللفظی آیات و توضیح دهم بعض آیات محکمات را و پیرامون متشابهات نگردم».

[۱] امین، سیده نصرت، مخزن العرفان، ص۱-۲.

ساختار کتاب

این تفسیر، در ۱۵ جلد ترتیب یافته است. مفسر، اغلب، در آغاز سور به بیان تعداد آیات، مکی یا مدنی بودن سوره و فضایل قرائت سوره پرداخته است، سپس آیه را ترجمه کرده و در توضیح آیات، به بیان و شرح لغات و کلمات آیه از قبیل نماز، انفاق، رزق، تقوی، کفر، علم و غیره می‌پردازد. در بیان لغت‌ها، بیشتر از گفتار مفسران استفاده برده است. در آغاز تفسیر، آیات را دسته دسته، در تعداد کم (۲ الی ۳) آیه ذکر کرده، سپس به توضیح آنها همت گماشته و در مواردی که توضیح و تفسیر آیات کم بوده، آیات بیشتری را یک‌جا با هم آورده است. با اینکه در سراسر تفسیر، چهره مفسر به‌عنوان یک عارف واقعی جلوه‌گر است، لکن آیات و احادیث را به روشی باطنی و تاویلات عرفانی بیان نمی‌کند.

محتوای کتاب

محتوای کتاب شامل توصیف قرآن، فهم قرآن، علوم قرآنی، مباحث کلامی و … است که در ادامه بیان می‌کنیم:

توصیف قرآن

مفسر، قرآن را چنین توصیف می‌کند: «باید دانست که قرآن مجید کلام بزرگی است که از معدن الوهیت نازل گردیده و البته مطالب مندرجه در آن، از حیطه ذهن کوچک بشر خارج است و مخصوص به آن کسی است که مخاطب به آن گردیده و پس از آن محول به خلفا و جانشینان آن بزرگوار است و مثل گفت‌وگوها و مکاتبات بشر با یک دیگر نیست … اگر تمام خصوصیات و جزئیات از شرایط و مقدمات عبادات و معاملات و حدود و غیر اینها را به تفصیل در آن درج می‌نمود، از حد فصاحت و بلاغت و اعجاز خارج می‌گشت و یکی از کتاب‌های مفصل معمولی به‌شمار می‌رفت… در الکافی از صادق آل محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) روایت می‌کند: «خداوند، قرآن را تبیان هر چیزی قرار داده و قسم به خدا که فرونگذارده چیزی که مردم محتاج به آن باشند، مگر آنکه در قرآن نازل شده و پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بیان فرموده … قرآن، دوای هر دردی و درمان هر مرضی است … قرآن حبل الله متین است… و آن ریسمان محکمی که از حق تعالی به سوی خلق کشیده شده … به تعلیمات قرآن، صمیمیت و قومیت بین افراد بشر تحقق می‌پذیرد. به تعلیمات قرآن، امور آشفته زندگانی بشر جمع می‌گردد و هر کس وظیفه اجتماعات و تکالیف زندگانی خود را می‌شناسد.
قرآن جامع تمام قوانین اجتماعی و افرادی بشر است. وظایف عبادات، طریق تهذیب اخلاق، قانون معاملات و معاشرات، قانون حقوق، قانون اقتصادی، قانون جنایی و جزایی، قانون قضایی، هر یک را به جای خود و روی قانون عدل به نیکوترین وجهی تاسیس فرده. خلاصه قرآن، حاکم عادلی است که وظایف زندگانی بشر را از آغاز تا انجام (از وقتی که نطفه در رحم مادر قرار گرفته تا وقتی که وی را در قبر نهند) به نیکوتر وجهی و شیرین‌ترین بیانی و صحیح‌ترین طریقی دستور فرموده. تمام قوانین و دستوراتی که از این کتاب مقدس آسمانی فهمیده می‌شود، روی میزان عقل و منطق است، بلکه اگر تمام عقلای عالم و قانون‌گذاران روزگار، اجتماع نمایند، هرگز نتوانند مثل کوچک‌تر قانونی از قوانین قرآن تاسیس نمایند. هرکس این کتاب آسمانی را پیش روی خود دارد و برنامه زندگانی خویش را روی میزان و قوانین و دستورات آن اجراء نماید، هیچ‌وقت قدم وی از صراط انسانیت نلغزد و حقیقت عبودیت و روح صمیمیت و علاقه ملیت در وی ایجاد گردد و فضیلت و سعادت نشئتین نصیب او می‌گردد. قرآن، رهبر هدایت و خورشید حقیقت است که از مطلع نور ازلی پرتو انداخته و روز امیدواری و رجاء به انسان می‌نماید. نگهداری میزان اعتدال در پرورش روح و جسم، بسته به عمل نمودن به دستورات و تعلیمات قرآن است، پیدا نمودن راه تکامل و عمل نمودن به میزان اعتدال، همان عمل نمودن به مقررات قرآن است.

فهم قرآن

در فهم قرآن، بایستی از نور ولایت اقتباس نمود. چنانچه اشاره شد اسرار و رموز قرآن منحصر به کسی است که مخاطب به وی است و پس از آن، محول به کسانی است که تالی قرآن و مظهر و نماینده او و خلفاء و جانشینان اویند و آنها کسانی می‌باشند که آیه تطهیر

[۲] احزاب/سوره۳۳، آیه۳۳.

در شان ایشان نازل گردیده … و راسخین در علم‌اند.

[۳] نساء/سوره۴، آیه۱۶۲.

[۴] آل عمران/سوره۳، آیه۷.

… و در حدیثی از صادق آل محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) است که: «ماییم راسخون در علم و ما می‌دانیم تاویل قرآن را».
شیخ طبرسی در تفسیر خود از رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در حدیثی صحیح چنین روایت می‌کند که: «برای احدی جایز نیست تفسیر نماید قرآن را مگر به حدیث صحیح و نص صریح» و از این قبیل اخبار بسیار است که تفسیر به رای را منع نموده‌اند و در بیان تفسیر و تاویل فرموده: «التفسیر، کشف المراد عن اللفظ المشکل و التاویل رد احد المحتملین الی ما یطابق الظاهر». لکن از طرف دیگر در قرآن مجید، تعریف و تمجید می‌نماید کسانی را که استنباط از قرآن می‌نمایند … و از رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) است که: «آیات قرآن، تاب معانی بسیار دارد؛ حمل نمایید بر بهترین معانی آن» و در جای دیگر، قرآن را «تبیان هر چیزی قرار داده» و امثال این آیات و اخبار بسیار است که امر به تدبر و تفکر در آیات قرآن فرموده تا آنکه فهم معانی مندرجه در آن میسر گردد و اگر تفسیر نمودن قرآن جایز نبود، تدبر در آن لغو و بی‌ثمر می‌نمود و نیز هرگز روا نبود که مذمت و سرزنش نمایند کسانی را که تدبر و تفکر در قرآن نمی‌نمایند … بدیهی است که تفکر و تدبر در قرآن، همان فهم معانی مندرجه در آن است که به تفکر در قرآن بعضی از اسرار و رموز آن کشف می‌گردد و فهم معنی لفظ، غیر از تفسیر به رای است».

ایشان پس از یک بحث طولانی درباره تدبر و تفسیر به رای می‌گوید: «در فهم ناسخ و منسوخ و تمیز بین محکم و متشابه و نیز در متشابهات و آنچه از آیات معنی آن ظاهر و جلی نیست، بایستی تمسک نماییم به ابواب علم پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و از مشکات ن

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.