پاورپوینت أنفال


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت أنفال دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت أنفال،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت أنفال :

سوره انفال

اَنْفال‌، نام‌ هشتمین‌ سوره قرآن‌ کریم‌ به‌ ترتیب‌ تلاوت‌ و هشتاد و هشتمین‌ سوره‌ به‌ ترتیب‌ نزول‌ است. از این سوره مبارکه در باب صلات سخن رفته است.

فهرست مندرجات

۱ – سوره مدنی
۲ – مشهور به قرینتین‌
۳ – وجه تسمیه
۴ – محتوی سوره
۵ – محور موضوعی‌ سوره‌
۶ – بیان سیاق‌ آیات‌
۷ – خلاصه مباحث سوره
۸ – فضیلت تلاوت
۹ – استحباب خواندن سوره انفال
۱۰ – فهرست منابع
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع

سوره مدنی

انفال‌ سوره‌ای‌ است‌ مدنی‌ با ۷۵ آیه‌ (یا ۷۴، یا ۷۶)، ۱۰۹۵ کلمه‌ و ۵۰۸۰ حرف‌ که‌ افتتاح‌ آن‌ بعد از افتتاح‌ سوره بقره‌ بوده‌ است‌.

[۱] محمود رامیار، تاریخ‌ قرآن‌ کریم‌، ج۱، ص۵۸۴، تهران‌، ۱۳۶۲ش‌.

[۲] سید قطب‌، فی‌ ظلال‌ القرآن‌، ج۳، ص۱۴۳۱، قاهره‌، ۱۳۹۵ق‌/ ۱۹۷۵م‌.

برخی‌ روایات‌، آیات‌ ۳۰ تا ۳۶ سوره‌ را مکی‌ می‌دانند،

[۳] فضل‌ طبرسی‌، مجمع‌ البیان‌، ج۲، ص۷۹۴، بیروت‌، ۱۴۰۸ق‌/ ۱۹۸۸م‌.

[۴] محمود رامیار، تاریخ‌ قرآن‌ کریم‌، ج۱، ص۵۸۴، تهران‌، ۱۳۶۲ش‌.

اما طباطبایی‌ این‌ نظر را مخالف‌ سیاق‌ آیات‌ می‌داند.

[۵] طباطبایی‌، محمدحسین‌، المیزان‌، ج۳، ص۷۶، بیروت‌، ۱۳۹۳ق‌/ ۱۹۷۳م‌.

[۶] ابن‌ ندیم‌، الفهرست‌، ج۱، ص۲۸-۲۹.

مشهور به قرینتین‌

نبودن‌ «بِسْم‌ِاللّه‌» در ابتدای‌ سوره توبه‌ که‌ بعد از انفال‌ قرار گرفته‌، باعث‌ شده‌ است‌ که‌ بعضی‌ آن‌ دو را یک‌ سوره‌ بدانند.

[۷] محمد عیاشی‌، تفسیر، ج۲، ص۷۳، قم‌، ۱۳۸۰-۱۳۸۱ق‌.

برخی‌ از پی‌ هم‌ آمدن‌ این‌ دو سوره‌ را نتیجه اجتهاد عثمان‌ شمرده‌، و این‌ امر را توقیفی‌ ندانسته‌اند. اینان‌ سوره یونس‌ را که‌ در ترتیب‌ کنونی‌ مصحف‌، بعد از توبه‌ است‌، هفتمین‌ «سورِ طوال‌» و انفال‌ را از «مثانی‌» و برائت‌ را از «مئین‌» دانسته‌اند.

[۸] سیوطی‌، تناسق‌ الدرر فی‌ تناسب‌ السور، ج۱، ص۵۵، به‌ کوشش‌ عبدالله‌ محمد درویش‌، سوریه‌، ۱۴۰۴ق‌/ ۱۹۸۳م‌.

در هر حال‌، این‌ دو سوره‌ با هم‌ به‌ «قرینتین‌» مشهورند.

[۹] محمود رامیار، تاریخ‌ قرآن‌ کریم‌، ج۱، ص۵۹۷، تهران‌، ۱۳۶۲ش‌.

وجه تسمیه

نام‌ سوره‌ از کلمه «انفال‌» در آیه اول‌ اخذ شده‌ است‌ و مصداق‌ نخستین‌ِ آن‌ غنیمتهایی‌ است‌ که‌ در جنگ‌ بدر به‌ دست‌ مسلمانان‌ افتاده‌ است‌.

[۱۰] محمود زمخشری‌، الکشاف‌، ج۲، ص۱۹۴، قاهره‌، ۱۳۶۶ق‌/ ۱۹۴۷م‌.

[۱۱] فضل‌ طبرسی‌، مجمع‌ البیان‌، ج۲، ص۷۹۵، بیروت‌، ۱۴۰۸ق‌/ ۱۹۸۸م‌.

[۱۲] طباطبایی‌، محمدحسین‌، المیزان‌، ج۳، ص۱۴، بیروت‌، ۱۳۹۳ق‌/ ۱۹۷۳م‌.

محتوی سوره

تمرکز سوره‌ بر ماجرای‌ بدر تا بدان‌ پایه‌ است‌ که‌ ابن‌ عباس‌ آن‌ را سوره «بدر» نامیده‌ است‌

[۱۳] سیوطی‌، الدر المنثور، ج۳، ص۱۵۸، قاهره‌، ۱۳۱۴ق‌.

و طبیعی‌ است‌ که‌ واقعه مهمی‌ چون‌ جنگ‌ بدر که‌ نخستین‌ جهاد مسلمانان‌ است‌، جای‌ تبیین‌ و بررسی‌ دارد و پرسشگری‌ و پاسخ‌جویی‌ مسلمانان‌ درباره انفال‌، بهانه‌ای‌ است‌ برای‌ پرده‌ برداشتن‌ از حقایقی‌ که‌ در جنگ‌ بدر، قابل‌ تأمل‌ است‌.

[۱۴] واقدی‌، محمد، المغازی‌، ج۱، ص۱۳۱، به‌ کوشش‌ مارسدن‌ جونز، لندن‌، ۱۹۶۶م‌.

[۱۵] علی‌ واحدی‌، اسباب‌ النزول‌، ج۱، ص۱۵۵، بیروت‌، دارالکتب‌ العلمیه‌.

بیان‌ این‌ حقایق‌ فضای‌ معرفتی‌ جدیدی‌ فراروی‌ مخاطبان‌ قرآن‌ می‌گشاید، بدین‌ گونه‌ که‌ از سویی‌ جنگ‌ بدر را به‌ انگیزه‌ای‌ برای‌ رشد و تکامل‌ معنوی‌ و هدایت‌ بخشی‌ِ بیشتر بدل‌ می‌کند؛ و از سوی‌ دیگر فضای‌ حاکم‌ بر جمع‌ مسلمانان‌ بعد از جنگ‌ و تقسیم‌ غنایم‌ را، آشکارا از دیگر جنگها متمایز می‌سازد؛ چنانکه‌ با بیان‌ مالکیت‌ خدا و رسول‌ بر انفال‌ و لزوم‌ انفاق‌ آن‌ و در نظر گرفتن‌ مستمندان‌ و نیازمندان‌ جامعه‌،

[۱۶] انفال‌/سوره۸، آیه۱.

[۱۷] انفال‌/سوره۸، آیه۴۱.

رنگ‌ مادیت‌ را از آن‌ می‌زداید و زشتیهای‌ حرص‌ و طمع‌ را با دعوت‌ مسلمانان‌ به‌ اطاعت‌ از احکام‌ الهی‌ و دست‌ یافتن‌ به‌ حقیقت‌ ایمان‌

[۱۸] انفال‌/سوره۸، آیه۱:انفال‌:۲.

پاک‌ می‌سازد.
این‌ منظور در نوع‌ بیان‌ آیات‌ – در ۴۲ آیه‌ – که‌ بیشتر خطاب‌ به‌ مسلمانان‌ است‌ و گویی‌ مجلس‌ درسی‌ است‌ که‌ تعلیم‌ در آن‌ جریان‌ دارد، پدیدار می‌گردد و اوامری‌ چون‌ «اَطیعوا»،

[۱۹] انفال‌/سوره۸، آیه۱.

[۲۰] انفال‌/سوره۸، آیه۲۰.

[۲۱] انفال‌/سوره۸، آیه۴۶.

«اعْلَموا»،

[۲۲] انفال‌/سوره۸، آیه۲۴.

[۲۳] انفال‌/سوره۸، آیه۲۵.

[۲۴] انفال‌/سوره۸، آیه۲۸.

[۲۵] انفال‌/سوره۸، آیه۴۰.

[۲۶] انفال‌/سوره۸، آیه۴۱.

«اتَّقوا»

[۲۷] انفال‌/سوره۸، آیه۱.

[۲۸] انفال‌/سوره۸، آیه۲۵.

[۲۹] انفال‌/سوره۸، آیه۶۹.

و «اذْکروا»

[۳۰] انفال‌/سوره۸، آیه۲۶.

[۳۱] انفال‌/سوره۸، آیه۴۵.

رشته این‌ تعلیمات‌ را به‌ هم‌ پیوند می‌دهد. دلجویی‌ و دلداری‌ فراوان‌ از پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) با خطاب‌ «یا اَیهَا النَّبی‌ُّ»

[۳۲] انفال‌/سوره۸، آیه۶۴.

[۳۳] انفال‌/سوره۸، آیه۶۵.

[۳۴] انفال‌/سوره۸، آیه۷۰.

و مسلمانان‌ با خطاب‌ «یا اَیهَا الَّذین‌َ آمَنوا»

[۳۵] انفال‌/سوره۸، آیه۱۵.

[۳۶] انفال‌/سوره۸، آیه۲۰.

[۳۷] انفال‌/سوره۸، آیه۲۴.

[۳۸] انفال‌/سوره۸، آیه۲۷.

[۳۹] انفال‌/سوره۸، آیه۲۹.

[۴۰] انفال‌/سوره۸، آیه۴۵.

چنان‌ دلگرمیی‌ به‌ مسلمانان‌ می‌دهد که‌ حرکت‌ آنان‌ به‌ سوی‌ فضاهای‌ برتر را تسریع‌ می‌نماید.

[۴۱] سید قطب‌، فی‌ ظلال‌ القرآن‌، ج۳، ص۱۴۷۲، قاهره‌، ۱۳۹۵ق‌/ ۱۹۷۵م‌.

محور موضوعی‌ سوره‌

محور موضوعی‌ سوره‌ «توحیدِ افعالی‌» است‌ که‌ بیش‌ از همه‌ در آیه ۱۷ آشکار است‌ و منظور از آن‌ گرفتن‌ هرگونه‌ استقلال‌ از انسان‌ و برانگیختن‌ او به‌ تسلیم‌ مطلق‌ در برابر امر الهی‌

[۴۲] ابراهیم‌ بقاعی‌، نظم‌الدرر، ج۸، ص۲۱۴، دکن‌ هند، ۱۳۹۴ق‌/ ۱۹۷۴م‌.

و ایجاد این‌ اعتقاد است‌ که‌ چون‌ همه‌ چیز ملک‌ اوست‌ و همه اختیار هم‌ از آن‌ اوست‌، پس‌ وظیفه انسان‌ طاعت‌ و تسلیم‌ است‌ و از او جز رضادادن‌ به‌ اوامر و احکام‌ الهی‌ و تصمیمات‌ پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) برنمی‌آید. البته‌ چیزی‌ که‌ باعث‌ این‌ اطاعت‌ و تسلیم‌ می‌شود، تحقق‌ حقیقت‌ ایمان‌ است‌ که‌ نشانه‌های‌ آن‌ در آیه‌های‌ ۲ و ۳ و با تأکید «اولئک‌َ هُم‌ُ الْمؤْمِنون‌َ حَقّاً»

[۴۳] انفال‌/سوره۸، آیه۴.

آمده‌ است‌ و از آن‌ بالاتر تقواست‌ که‌ نه‌ تنها انگیزه اطاعت‌ است‌، بلکه‌ آگاهی‌ بخش‌ نیز هست‌ و «فرقان‌» می‌بخشد.

[۴۴] انفال‌/سوره۸، آیه۲۹.

با «فرقان‌» تمییز حق‌ از باطل‌ و خیر از شر حاصل‌ می‌شود؛ پس‌ تا کسی‌ به‌ حقیقت‌ ایمان‌ نیابد، معترض‌ حکم‌ است‌ و چون‌ مؤمن‌ حقیقی‌ شد، تسلیم‌ است‌،

[۴۵] انفال‌/سوره۸، آیه۱.

اما صلاح‌ کار را نمی‌داند و چون‌ متقی‌ شد، هم‌ تسلیم‌ است‌، هم‌ از صلاح‌ کار با خبر. پس‌ به‌ نوعی‌ سوره‌ درصدد رشد دادن‌ مسلمانان‌ و هدایت‌ آنان‌ به‌ حقیقت‌ ایمان‌ و از آن‌جا به‌ تقواست‌.
مسیر این‌ آگاهی‌ بخشی‌ بدین‌ گونه‌ است‌ که‌ در مقابل‌ اعتراض‌ مسلمانان‌ به‌ دلیل‌ آگاهی‌ نداشتن‌ از خیرات‌ موجود در احکام‌ الهی‌ و مصلحتهای‌ اوامر او، به‌ یادآوری‌ مسائل‌ مشابهی‌ می‌پردازد که‌ مسلمانان‌ در ابتدا آن‌ را بر نمی‌تافتند و سپس‌ مصلحت‌ و خیر آن‌ امور بر ایشان‌ روشن‌ شد، همچنان‌که‌ به‌ خروج‌ از مدینه‌ خرسند نبودند، در حالی‌ که‌ ثمره آن‌ فتح‌ و پیروزی‌ و در نتیجه‌، رضای‌ خاطر آنان‌ شد.

[۴۶] انفال‌/سوره۸، آیه۵.

آنگاه‌، دیگر نصرهای‌ الهی‌ را یادآور می‌شود و اینکه‌ خداوند، هیچ‌گاه‌، آنان‌ را رها نکرده‌، به‌ وعده‌هایش‌ عمل‌ کرده‌، و در همه‌جا حضوری‌ سخت‌ محسوس‌ داشته‌ است‌؛ مثلاً یاری‌ دادن‌ توسط ملائکه‌ و استجابت‌ استغاثه مسلمانان‌

[۴۷] انفال‌/سوره۸، آیه۹.

فرا گرفتن‌ خواب‌ و نزول‌ باران‌ که‌ به‌ واسطه آن‌ پلیدی‌ وکید شیطان‌ زایل‌ شد و اتحاد بین‌ دلها پدید آمد و ثبات‌ قدم‌ ایجاد شد

[۴۸] انفال‌/سوره۸، آیه۱۱.

ثبات‌ دلهای‌ مؤمنان‌ و رعب‌ انداختن‌ در دلهای‌ مشرکان‌ توسط ملائکه‌

[۴۹] انفال‌/سوره۸، آیه۱۲.

هلاک‌ عده‌ای‌ بسیار به‌ دست‌ عده‌ای‌ کم‌

[۵۰] انفال‌/سوره۸، آیه۴۲.

خواب‌ نویدبخشی‌ که‌ شمار مشرکان‌ را به‌ پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) کم‌نشان‌ داد

[۵۱] انفال‌/سوره۸، آیه۴۳.

و کم‌ نشان‌ دادن‌ مسلمانان‌ در چشم‌ دشمن‌ برای‌ عدم‌ تجهیز بیش‌تر و کم‌ نشان‌ دادن‌ دشمنان‌ در چشم‌ مسلمانان‌ برای‌ زایل‌ شدن‌ خوف‌.

[۵۲] انفال‌/سوره۸، آیه۴۴.

اوج‌ این‌ حضور که‌ به‌ درونی‌ترین‌ و ژرف‌ترین‌ لایه‌های‌ وجود انسان‌ کشیده‌ می‌شود، در آیه ۲۴ مشهود است‌.

بیان سیاق‌ آیات‌

گویی‌ سیاق‌ آیات‌ درصدد بیان‌ این‌ نکته‌ است‌: حال‌ که‌ شما حضور خدا را دیده‌اید و تحقق‌ وعده او را باور کرده‌اید و به‌ مصالح‌ و اوامر و تصمیمات‌ پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) پی‌ برده‌اید، پس‌ درباره آنچه‌ از این‌ پس‌ رخ‌ می‌دهد، نیز سر طاعت‌ و تسلیم‌ فرود آورید و به‌ رضای‌ او راضی‌ باشید.
بعد از این‌ معرفت‌، عمل‌ کردن‌ به‌ اقتضای‌ آن‌ وظیفه مسلمانان‌ خواهد بود؛ اوامری‌ که‌ در جای‌ جای‌ سوره‌ بر آن‌ تأکید شده‌، و یا پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) به‌ ابلاغ‌ کردن‌ یا انجام‌ دادن‌ آنان‌ مأمور گردیده‌، از این‌ قبیل‌ است‌: پایداری‌ در مقابل‌ کفار هنگام‌ جنگ‌،

[۵۳] انفال‌/سوره۸، آیه۱۵.

[۵۴] انفال‌/سوره۸، آیه۱۶.

[۵۵] انفال‌/سوره۸، آیه۴۵.

عدم‌ خیانت‌ به‌ خدا و رسول‌،

[۵۶] انفال‌/سوره۸، آیه۲۷.

مقاتله‌ با کفار تا رفع‌ فتنه‌،

[۵۷] انفال‌/سوره۸، آیه۳۹.

عدم‌ نزاع‌ که‌ نتیجه‌ای‌ جز سستی‌ به‌ بار نمی‌آورد،

[۵۸] انفال‌/سوره۸، آیه۴۶.

خلوص‌ نیت‌ و در نظر گرفتن‌ رضای‌ خدا،

[۵۹] انفال‌/سوره۸، آیه۴۷.

بر انگیختن‌ مؤمنان‌ به‌ جنگ‌

[۶۰] انفال‌/سوره۸، آیه۶۵.

و پذیرفتن‌ احکام‌ الهی‌ درباره انفال‌،

[۶۱] انفال‌/سوره۸، آیه۱.

غنیمت‌

[۶۲] انفال‌/سوره۸، آیه۴۱.

و اسیران‌.

[۶۳] انفال‌/سوره۸، آیه۶۷.

درک‌ نکردن‌ این‌ معرفت‌ و

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.