پاورپوینت اسماعیل بن ابان ازدی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت اسماعیل بن ابان ازدی دارای ۲۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت اسماعیل بن ابان ازدی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت اسماعیل بن ابان ازدی :

ابواسحاق اسماعیل بن ابان وراق ازدی

اسماعیل بن ابان (م ۲۱۶ هـ)، از محدثانی است که در منابع شیعه و اهل‌سنت به صورت اسماعیل بن ابان وراق ازدی کوفی و اسماعیل بن ابان حنّاط غنوی عامری کوفی ذکر شده که برخی از رجال‌شناسان آنها را متحد دانسته‌اند و برخی دیگر آنها را دو نفر دانسته‌اند، اما به نظر می‌رسد آنها دو نفر هستند.

فهرست مندرجات

۱ – نسب اسماعیل در منابع
۱.۱ – منابع شیعه
۱.۲ – منابع اهل‌سنت
۱.۳ – نتیجه‌گیری
۲ – آثار
۳ – مطالعه بیشتر
۴ – پانویس
۵ – منبع

نسب اسماعیل در منابع

ابواسحاق اسماعیل بن ابان وراق ازدی کوفی،

[۱] ابن‌سعد بغدادی، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۶، ص۴۰۹.

این نام و نسب در منابع رجالی شیعه و اهل‌سنت چندین بار تکرار شده و در بیشتر موارد تنها به نام و نام پدر اشاره کرده و لقب و مشخصات دیگر وی را نیاورده‌اند، از این‌رو در ذیل اطلاعات مربوط به هر یک را مرور می‌کنیم.

منابع شیعه

نجاشی نام او را اسماعیل بن ابان، و راوی‌اش را احمد بن محمد برقی

[۲] کحاله، عمر رضا، معجم المؤلفین، ج۲، ص۲۵۳.

(م ۲۸۰ هـ) ذکر می‌کند و می‌گوید که برقی اخبار علی بن نعمان و کتاب موت المؤمن و الکافر و کتاب دیگری را از او روایت کرده است.

[۳] نجاشی، احمد بن علی، رجال النجاشی، ج۱، ص۳۲.

شیخ طوسی در کتاب رجال ذیل اصحاب امام صادق (علیه‌السّلام) از اسماعیل بن ابان حنّاط نام برده

[۴] طوسی، محمد بن حسن، رجال الطوسی، ص۱۵۴.

و در فهرست، دو بار از اسماعیل بن ابان بدون هیچ مشخصه‌ای یاد کرده است که در یک مورد، محمد بن علی صیرفی و در مورد دوم ابراهیم بن اسماعیل گزارشگر کتاب او می‌باشد.

[۵] طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص۱۴.

برخی معتقدند که این تعدد به معنای دو نفر بودن نیست، بلکه شیخ خواسته است تعدد طرق خود را تذکر دهد.

[۶] امین، سیدمحسن، اعیان الشیعه، ج۳، ص۳۰۸.

منابع اهل‌سنت

در کتب رجالی اهل‌سنت نیز از دو نفر هم نام یاد می‌شود: ابواسحاق اسماعیل بن ابان وراق ازدی کوفی (م ۲۱۶ هـ) و ابواسحاق اسماعیل بن ابان حنّاط (خیاط) غنوی عامری کوفی (م ۲۱۰ هـ). اولی استاد بخاری، ابوداود، ابن‌حنبل، ابن‌معین، ابوحاتم و ابوزرعه بوده و توثیق شده است. دومی را که از هشام بن عروه، ابوخالد عمرو بن خالد واسطی و سفیان ثوری روایت می‌کند، دروغگو و متروک الحدیث توصیف کرده‌اند.

[۷] مزی، یوسف بن عبدالرحمن، تهذیب الکمال، ج۳، ص۵-۱۳.

[۸] خطیب بغدادی، احمد بن علی، تاریخ بغداد، ج۶، ص۲۴۰.

[۹] ابن‌شاهین، عمر بن شاهین، تاریخ اسماء الثقات، ص۲۸.

[۱۰] ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، ج۱۵، ص۷۲.

نتیجه‌گیری

یکی از نویسندگان معاصر، این دو نفر را همان فرد امامی‌مذهب دانسته و در واقع اتحاد همه این نام‌ها را قائل شده است،

[۱۱] اعلمی‌ حا‌ئری، محمدحسین‌، دائره المعارف الشیعیه العامه، ج۳، ص۴۳۴.

[۱۲] اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۱، ص۹۰.

اما به نظر می‌رسد چنین نیست، چون رجال‌نویسانی که نام این دو را در کنار هم ذکر کرده‌اند، به این نکته توجه داشته‌اند که یکی با دیگری متفاوت است، چنان‌که مزّی و دیگران تصریح می‌کنند که اسماعیل وراق، غیر از اسماعیل غنوی است و دومی زمانش کمی جلوتر است.

[۱۳] مزی، یوسف بن عبدالرحمن، تهذیب الکمال، ج۳، ص۱۱.

[۱۴] ذهبی، محمد بن احمد، سیر اعلام النبلاء، ج۱۰، ص۳۴۸.

[۱۵] ابن‌حبان، محمد بن حبان، الثقات، ج۸، ص۹۱.

[۱۶] باجی، سلیمان بن خلف، التعدیل و التجریح، ج۱، ص۳۶۴.

از اینکه رجالیون اهل‌سنت اسماعیل وراق را متمایل به شیعه دانسته و حتی به دلیل شدت تشیع از

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.