ارزیابی شاخص خطر مصرف شیرینی‌جات سنتی کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ با تاکید بر قابلیت خطرآفرینی سرب، کادمیم، کروم و مس


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 ارزیابی شاخص خطر مصرف شیرینی‌جات سنتی کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ با تاکید بر قابلیت خطرآفرینی سرب، کادمیم، کروم و مس دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد ارزیابی شاخص خطر مصرف شیرینی‌جات سنتی کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ با تاکید بر قابلیت خطرآفرینی سرب، کادمیم، کروم و مس  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی ارزیابی شاخص خطر مصرف شیرینی‌جات سنتی کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ با تاکید بر قابلیت خطرآفرینی سرب، کادمیم، کروم و مس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن ارزیابی شاخص خطر مصرف شیرینی‌جات سنتی کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ با تاکید بر قابلیت خطرآفرینی سرب، کادمیم، کروم و مس :

زمینه و هدف: شیرینی جات از فرآورده‌های غذایی مورد علاقه مردم در هر رده سنی و بویژه کودکانی است که آن‌ها را به مقدار زیاد مصرف می‌کنند. از آن‌جا که بواسطه آلودگی مواد اولیه و یا فرآیند تولید امکان آلودگی این قبیل محصولات به انواع ترکیبات خطرناک و بویژه فلزات سنگین محتمل است، این پژوهش با هدف ارزیابی مخاطره سلامت مصرف نان برنجی و کاک به‌عنوان پرمصرف‌ترین شیرینی‌جات سنتی کرمانشاه با تاکید بر قابلیت خطرآفرینی سرب، کادمیم، کروم و مس در سال ۱۳۹۷ انجام یافت.
مواد و روش ‌ها: از هر نوع شیرینی، ۲۱ نمونه از هفت برند پر فروش تهیه و نسبت به آماده سازی و هضم اسیدی آن‌ها در آزمایشگاه اقدام شد. سپس غلظت عناصر مورد مطالعه در نمونه‌ها توسط دستگاه طیف‌سنج نشری پلاسمای جفت‌شده القایی خوانده شد. پردازش آماری نتایج نیز توسط نرم افزار SPSS انجام یافت.
یافته ها: میانگین غلظت عناصر سرب، کادمیم، کروم و مس (میلی‌گرم در کیلوگرم) در نمونه‌های نان برنجی به‌ترتیب برابر با ۷۷۰/۰، ۰۳۴/۰، ۲۱/۱ و ۱۴/۱ و میانگین غلظت این عناصر در نمونه‌های کاک نیز به‌ترتیب برابر با ۲۰۰/۰، ۰۳۵/۰، ۰۲/۱ و ۲۳/۱ بوده است. از طرفی میانگین غلظت سرب در نمونه‌های نان برنجی از بیشینه رواداری WHO بزرگ تر بود. همچنین مقادیر شاخص خطر کل (TTHQ) نان برنجی برای کودکان و بزرگسالان به‌ترتیب با ۲-۱۰× ۵۷/۲ و ۳-۱۰× ۲۹/۵ و کاک نیز به‌ترتیب با ۲-۱۰× ۱۰/۱ و ۳-۱۰× ۳۳/۲ کوچک تر آستانه خطر (یک) بود.
نتیجه گیری: هرچند با استناد به مقادیر محاسبه شده شاخص خطر، استفاده از نان برنجی و کاک با نرخ مصرف فعلی عواقب مخاطره آمیز بهداشتی برای افراد بدنبال ندارد، اما از آن‌جا که میانگین غلظت سرب در نمونه‌های نان برنجی از حد مجاز تجاوز کرده بود و در نظر گرفتن قابلیت پایداری و تجمع‌زیستی فلزات سنگین در بافت‌های بدن، نسبت به پایش مقادیر تجمع یافته فلزات سنگین در مواد غذایی پرمصرف به منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و همچنین ایمنی غذایی توصیه می شود.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.