تاثیر اپیدمی بیماری کروناویروس بر استرس شغلی و بار کار ذهنی: یک مطالعه طولی در یک صنعت شیمیایی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تاثیر اپیدمی بیماری کروناویروس بر استرس شغلی و بار کار ذهنی: یک مطالعه طولی در یک صنعت شیمیایی دارای ۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تاثیر اپیدمی بیماری کروناویروس بر استرس شغلی و بار کار ذهنی: یک مطالعه طولی در یک صنعت شیمیایی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تاثیر اپیدمی بیماری کروناویروس بر استرس شغلی و بار کار ذهنی: یک مطالعه طولی در یک صنعت شیمیایی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تاثیر اپیدمی بیماری کروناویروس بر استرس شغلی و بار کار ذهنی: یک مطالعه طولی در یک صنعت شیمیایی :

زمینه و هدف: شیوع بیماری کروناویروس در حال حاضر یک نگرانی و چالش اساسی بوده و درک به موقع از وضعیت سلامت روانی افراد در محیط های کاری به یک مسئله مهم تبدیل شده است. پارامترهای فیزیکی-روانی مانند بار کاری ذهنی و استرس شغلی از جمله مهمترین مولفه ها در تعیین عملکرد شغلی کارکنان در محیط های کاری می باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر اپیدمی بیماری کروناویروس بر استرس شغلی و بار کار ذهنی شاغلان در یک صنعت شیمیایی انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه یک بررسی طولی بود که در دو مرحله (قبل و حین شیوع بیماری کروناویروس) از آذر ماه سال ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ در میان ۱۸۸ شاغل در یک صنعت شیمیایی در استان خراسان جنوبی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه کارکنان شاغل در یک صنعت شیمیایی بود. حجم نمونه محاسبه شده با استفاده از فرمول کوکران با سطح خطای ۰۵/۰ شامل ۱۸۲ کارگر بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای بررسی بار کاری ذهنی و استرس شغلی به ترتیب از پرسشنامه های بار کاری ذهنی NASA-TLX و پرسشنامه استرس شغلی HSE استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۵ انجام شده است. آنالیز آماری با استفاده از آزمون های تی زوجی (برای مقایسه شاخص های میانگین دو مولفه روانشناختی بار کاری ذهنی و استرس شغلی قبل و حین شیوع بیماری کروناویروس) و کای-اسکوئر/آزمون دقیق فیشر انجام پذیرفت. سطح معناداری نیز ۰۵/۰ در نظر گرفته شد.
یافته ها: میزان شرکت افراد و نرخ پاسخدهی در این مطالعه ۹۴ درصد (۱۸۸ نفر) بود. نتایج مطالعه حاضر نشان داد میانگین سن، سابقه کار، ساعت کار روزانه و شاخص توده بدنی کارکنان مورد مطالعه به ترتیب ۵۳/۹ ± ۸۸/۳۲ سال، ۲۳/۴± ۴۵/۹ سال، ۱۳/۱±۴۱/۷ ساعت و ۶۸/۴±۸۰/۲۳ کیلوگرم بر متر مربع بود. نتایج ارزیابی بارکاری ذهنی بر اساس شاخص NASA-TLX نشان داد که میانگین امتیاز بار کار ذهنی قبل و حین شیوع بیماری بیماری کروناویروس به ترتیب مقادیر ۵۸/۹±۳۲/۵۶ و ۸۲/۱۱±۴۵/۶۶ می باشد. نتایج ارزیابی استرس شغلی نیز نشان داد که میانگین امتیاز استرس شغلی قبل و در حین شیوع بیماری کروناویروس به ترتیب مقادیر ۲۹/۱۸±۷۷/۸۰ و ۷۴/۱۲±۸۸/۶۸ است. مشخص گردید که بین مقادیر بار کار ذهنی و استرس شغلی افراد، قبل و حین شیوع بیماری کروناویروس ارتباط معنی‌داری وجود دارد (۰۵/۰>P).
نتیجه‌گیری: یافته های مطالعه حاضر نشان داد که شیوع بیماری کروناویروس توانسته است بر ابعاد مختلف فیزیکی-روانی افراد در محیط های کاری تاثیرگذار باشد. بنابراین، انجام مداخلات روان‌شناختی به منظور بهبود سلامت روانی شاغلین در طی اپیدمی بیماری کروناویروس و پس از آن کاملاً ضروری می‌باشد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.