«قدرت تامه» شرط انشاء، فعلیت یا تنجز؟
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
«قدرت تامه» شرط انشاء، فعلیت یا تنجز؟ دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد «قدرت تامه» شرط انشاء، فعلیت یا تنجز؟ کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی «قدرت تامه» شرط انشاء، فعلیت یا تنجز؟،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن «قدرت تامه» شرط انشاء، فعلیت یا تنجز؟ :
تعداد صفحات : ۲۴
قدرت از شرایط عامه تکلیف محسوب میگردد که گاه به لحاظ عجز از جمع امتثال بین تکالیف در نظر گرفته میشود و از آن به عنوان قدرت تام (قدرت شرعی) نام برده میشود. پرسش این است که عجز از جمع بین دو تکلیف در مقام امتثال در چه مرحلهای از مراحل حکم (انشاء، فعلیت و تنجز) تأثیر دارد. در این خصوص سه مسلک عمده در بین اصولیان شکل گرفته است: مرحوم آخوند و شهید صدر قائلاند که قدرت شرعی، شرط برای مرحله انشاء است، مرحوم نائینی قدرت شرعی را مربوط به مرحله فعلیت میداند؛ امام خمینی، شیخ حسین حلی و محقق تهرانی برآنند که قدرت شرعی محدد مرحله تنجز است و در دو مرحله سابق اثری ندارد. در این جستار، ضمن بیان نظرات و تقریرات مختلف در مورد مسالک سهگانه و بیان اشکالات مربوط به هر یک از این نظرات، به این نتیجه رسیدهایم که اوّلاً در قدرت عقلی باید در مرحله جعل و انشاء تصرف نمود و این مرحله را محدود کرد زیرا خطاب مطلق نسبت به عاجزین، دارای عنوان داعویت و زاجریت نیست و به تکلیف ما لا یطاق و لغویت میانجامد؛ ثانیاً قدرت تامه و شرعی که همان جمع بین دو تکلیف متزاحم است در مرتبه تنجز دخیل است ؛چراکه در موارد تزاحم، سیره عقلا بر آن است که تکالیف را متوجه خود میبینند و در پی علاجی در مقام امتثال برمیآیند.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.