تحولات ساختاری خط نستعلیق با ورود صنعت چاپ سنگی در دوره قاجار (با تاکید بر دو اثر شاخص از محمدرضا کلهر و محمدحسین شیرازی)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحولات ساختاری خط نستعلیق با ورود صنعت چاپ سنگی در دوره قاجار (با تاکید بر دو اثر شاخص از محمدرضا کلهر و محمدحسین شیرازی) دارای ۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحولات ساختاری خط نستعلیق با ورود صنعت چاپ سنگی در دوره قاجار (با تاکید بر دو اثر شاخص از محمدرضا کلهر و محمدحسین شیرازی)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحولات ساختاری خط نستعلیق با ورود صنعت چاپ سنگی در دوره قاجار (با تاکید بر دو اثر شاخص از محمدرضا کلهر و محمدحسین شیرازی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحولات ساختاری خط نستعلیق با ورود صنعت چاپ سنگی در دوره قاجار (با تاکید بر دو اثر شاخص از محمدرضا کلهر و محمدحسین شیرازی) :

تعداد صفحات : ۳۰

روند تحولات سبکی و شکلی قلم نستعلیق از آغاز شکل گیری تا اواسط دوره قاجار با فراز و فرودهایی تدریجی تداوم داشت، اما هم زمان با ورود و رواج چاپ سنگی در شهرهای مختلف ایران و قابلیت­ها و محدودیت­های این صنعت نوظهور برای نگارش متون فارسی، تغییراتی در فرم حروف ایجاد شد. بسیاری از خوشنویسان در این دوره به استنساخ و کتابت سنتی ادامه دادند و معدود هنرمندانی نیز نظیر محمدرضا کلهر با تغییر در شیوه کتابت خود به جهت همگامی با فناوری جدید، زمینه شکل گیری سبک دوره سوم قاجار را فراهم نمودند. این پژوهش بنیادی با منطق اجرایی تطبیقی- تحلیلی و جمع آوری داده ها به روش کتابخانه ای- میدانی در صدد مقایسه ساختار حروف و کلمات قلم نستعلیق در نسخه چاپ سنگی سفرنامه خراسان با نسخه مرکب نویس سفرنامه قم و هم چنین تاثیر صنعت چاپ بر شیوه خوشنویسی دوره قاجار است. نتیجه بررسی ها نشان داد، کلهر نسخه سفرنامه خراسان را با زاویه قلم گذاری ۶۴ درجه، تعداد سطرهای بیشتر در هر صفحه، توجه به کل گرایی، سهولت در خوانش متن و هم چنین علامت گذاری در شروع جملات و روی اسامی خاص، کتابت کرده است. ویژگی های سبک دوره سوم از جمله ضخیم نویسی حروف و کلمات، اجرای قوی تر دندانه ها و مواصلات در این نسخه دیده شد اما جمع نویسی شاکله حروف و کلمات که از ابداعات کلهر و تاثیرات چاپ سنگی به شمار می رود، در نسخه سفرنامه قم نیز مشاهده شد. به نظر می رسد اصلاحات منتسب به کلهر که در آثار سایر خوشنویسان هم عصر با او نیز دیده می شوند، در واقع مقدمه و پیش درآمدی بر سبک دوره سوم بوده اند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.