مقاله نظریه های نابرابری
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله نظریه های نابرابری دارای ۴۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله نظریه های نابرابری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
مقاله نظریه های نابرابری
تعداد صفحات:۳۶
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
چکیده
عدالت و برابری موضوعی است که سالیان متمادی مورد توجه اندیشمندان و فیلسوفان تاریخ بوده است. این مساله از زمان پیش سقراطیان تا کنون در جهان مورد توجه بوده است. بیعدالتیها و نابرابریها در سراسر کرهی خاکی حاکی از آن دارد که انسانهایی با طبع قدرت و ثروت قصد حکومت و تسلط بر عدهای را داشتهاند. بیعدالتیها و نابرابریها در همین نوع حکومتهای استبدادگر شکل گرفتند
آنچه در تعریف تعلیم و تربیت آمده است عبارت است از فراهم شدن شرایطی جهت رشد و شکوفایی استعدادهای افراد؛ استعدادهایی که مطمئناً در همهی افراد یکسان نیست و هرکس از استعداد و تواناییهای خاص و ویژهای برخوردار است. تعلیم وتربیت به عنوان مهمترین رکن یک جامعه وظیفه دارد شرایط و موقعیتهای مناسب را برای رشد و بالندگی این استعدادها فراهم کند؛ از اینرو این شرایط و بسترها میبایست برای تمامی افراد بهطور یکسان و برابر مهیا شود و این یکسانی به این معناست که کودک در فرایند آموزشوپرورش با تفکری آزاد و رها به فهم عمیق آموزش دست یابد. در حقیقت آموزش نباید مانعی بر رشد تفکر کودک شود که در غیر این صورت نه تنها تفکر خلاق کودک به خاموشی میگراید، بلکه در نتیجهی این امر نابرابری و بیعدالتی رخ داده است. اگر بخواهیم به مسئلهی نابرابری بپردازیم، ابتدا باید به درک عمیق و روشنی از برابری[۱] برسیم
شیخاوندی معتقد است: ” «برابری» مفهومی است با معانی گونه گون، و از همین رو ارایهی تعریف نادرست از آن میتواند گمراهکننده باشد. اعلام اینکه “تمام انسانها با هم برابر هستند” بیمعناست، مگر اینکه مشخص کنیم برابری در «چه» و در میان «چهکسانی»”(شیخاوندی،۱۳۸۳: ۵)
اگر به انسان از بعد انسانیت او توجه کنیم خواهیم دید که همهی انسانها برخوردار از حیثیت ذاتی و انسانیت فطری هستند و بنا به این ویژگی، همه با هم برابر میشوند. گر چه تفاوت در استعدادها و قابلیتها وجود دارد، اما عدالت زمانی شکل میگیرد که به همهی این تفاوتها یکسان نگریسته نشود
بشیریه معتقد است که
“مفهوم عدالت اساسی ترین مفهوم در فلسفهی اخلاق، سیاست و حقوق است. پرسشهای گوناگونی که دربارهی عمل، رفتار و شیوهی زندگی درست در سطح فردی، جمعی و سیاسی و درستی اعمال افراد خصوصی و مقامات و کارگزاران عمومی و نیز دربارهی حقوق و تکالیف و تعهدات فرد و ماهیت سیاستهای اقتصادی و اجتماعی دولتها مطرح میشود، همگی در ذیل مفهوم کلی عدالت قرار میگیرند و همچنین ایجاد تعادل میان اهداف مختلف زندگی انسان مانند شادی، رفاه، فضیلت و معرفت و نیز ایجاد تعادل میان خواستها و غایات خصوصی و عمومی و سرانجام بهرهبرداری متعادل از ثروت و شیوهی توزیع آن جزیی از بحث عدالت بهشمار میرود” (بشیریه، ۱۳۸۲: ۱۱)
سالهای متمادی است که پیرامون مفهوم عدالت نظریه های گوناگونی وجود دارد: فیثاغورث عدالت را رعایت حقوق افراد مطابق استعدادهای طبیعی آنها میداند؛ از نظر سقراط عدالت رعایت نوعی تناسب و هماهنگی است؛ از دیدگاه افلاطون عدالت نوعی تناسب و تعادل در امور است؛ بهزعم رواقیّون همهی انسانها برابرند (جمشیدی، ۱۳۸۰، بهنقل از بابادی عکاشه، ۱۳۸۷)
مطمئناً لازمهی اجرای عدالت، برخورداری از فرصتهای برابر است و منظور از فرصت برابر، جلوگیری، حذف یا کاهش تبعیض بین افراد از لحاظ جنسیت، نژاد، وضعیت جسمانی، سنی، زبانی و طبقهی اجتماعی میباشد” (بِنِت، بوث، و ییندل، ۲۰۰۱، به نقل از بابادی عکاشه، ۱۳۸۷)
برابری مفهومی است که به بعد انسانیت انسان توجهی ویژه دارد و ازاینرو با هر دیدگاهی به برابری نگریسته شود، تنها یک جهت دارد و آن هم کرامت، عزت و انسانیت ذاتی است که خداوند در درون همهی انسانها به ودیعه نهاده است. اگر برابری فرصتها را در دو بعد کلان و خرد بنگریم در بُعد کلان نوعی نگاه انسانگرایانه و عدالتخواهانه را به همراه دارد و در بُعد خرد، برابری فرصتها و عدالت آموزشی، سازوکاری است که موجب شکوفاشدن اندیشههای خلاق شده و امکان پرورش قابلیت را برای همه بهطور مساوی تامین میکند (محمدی و دهقان، ۱۳۸۳: ۱۳۲-۱۳۳)
اعتقاد به اینکه گسترش مدرسه و آموزشوپرورش میتواند فرصتهای برابر را افزایش دهد، مدتها در کانون اعتقاد و باور جامعه بوده است. بهعبارتدیگر دیگر، اعتقاد بر این بوده که آموزشوپرورش رسمی نقش اساسی در ایجاد جامعهی شایستهسالار[۲] دارد؛ یعنی جامعهای که در آن تولد و امتیاز ارثی، نقش اندک و استعداد و تلاش، نقش اصلی را دارند. از مدتها قبل به آموزشوپرورش رسمی، بهعنوان ابزاری برای کاهش امتیازات کودکان طبقهی ممتاز و افزایش شانس برای کودکان طبقهی فقیر جهت یافتن موقعیت عادلانه در جامعه، نگریسته میشد. بهعبارتدیگر فرض بر این بود که آموزشوپرورش رسمی میتواند به ایجاد جامعهای مبتنی بر استعداد کمک کند (شارعپور، ۱۳۹۰)
بنابراین آموزش وپرورش میتواند نقش بسیار اساسی در ایجاد برابری و عدالت آموزشی داشته باشد اما امروزه آموزش وپرورش خود عاملی بر نابرابریها و بیعدالتیهاست. آموزشی که به عقیدهی پائولو فریره[۳] سلطه آمیز باشد و آزادی و تفکر رهاییبخش را از کودک سلب کند، خواه ناخواه به ستمی علیه برخی بهعنوان ستمدیده دامنزده است
هوراس مان پدر آموزش وپرورش عمومی در آمریکا در سال ۱۸۴۸ میلادی نوشت: “تحصیلات، بیشتر از تمامی ابزارهایی که منشا انسانی دارد، به مثابه بزرگترین همسان کنندهی شرایط انسانها عمل کرده و چرخ تعادل جامعه به شمار میرود” (بلنتاین، ۱۹۹۵، به نقل از دهقان، ۱۳۸۱: ۸۱)
واژه های کلیدی:عدالت، نابرابری، نابرابری آموزشی،دیدگاه صاحب نظران، نظریه های جامعه شناسی آموزش و پرورش درارتباط با نابرابری
بخشی از فهرست مطالب مقاله نظریه های نابرابری
چکیده
مقدمه
دیدگاه صاحبنظران در باب مساله عدالت و نابرابری
۱- پیش سقراطیان
۲- سقراط
۳- افلاطون
۴- ارسطو
۵- رواقیون
۶- اپیکوریان
۷- قرون وسطی
۸- آگوستین
۹- توماس هابز
۱۰- اسپینوزا
۱۱- هیوم
۱۲- روسو
۱۳- کانت
۱۴- هگل
۱۵- فایده گرایان یا اصحاب اصالت فایده
۱۶- کارل مارکس
۱۷- نظریه های کلاسیک جامعه شناسی آموزش و پرورش در ارتباط با نابرابری
۱۷-۱- نظریه کارکردگرایی
۱۷-۲- نظریه حساب سیاسی
۱۷-۳- نظریهی سرمایه انسانی
۱۷-۴- نظریه مارکسیستی
۱۸- نظرهای معاصر در جامعه شناسی آموزش وپرورش در ارتباط با نابرابری
۱۸-۱- نظریه انتقادی
۱۸-۲- نظریه های بازتولید
۱۸-۳- نظریهی مقاومت
۱۹- دیدگاه اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان در باب عدالت و برابری
۱۹-۱- فارابی
۱۹-۲- خواجه نصیرالدین طوسی
۱۹-۳- غزالی
۱۹-۴- راغب اصفهانی
۱۹-۵- علامه طباطبایی
۱۹-۶- امام خمینی (ره)
۱۹-۷- شهید صدر
۱۹-۸- شهید مطهری
منابع و مآخذ
بخشی از منابع و مراجع مقاله نظریه های نابرابری
بشیریه، حسین. (۱۳۸۲). “دیباچهای بر فلسفه عدالت”. فصلنامه ناقد. شماره ۱
فروغی، محمدعلی. (۱۳۸۸). سیر حکمت در اروپا. تهران: انتشارات هرمس
راسل، برتراند. (۱۳۹۰). تاریخ فلسفه غرب. ترجمه دریابندری، نجف.تهران: انتشارات کتاب پرواز
کناریزاده، عبدالعلی. (۱۳۸۵). “مفهوم عدالت از نگاه برخی فیلسوفان اسلامی و غرب”. مجله دانشپژوهان. شماره ۸ پایگاه اطلاعرسانی حوزه
واعظی، احمد. (۱۳۸۴). “نظریه عدالت در اندیشه دیوید هیوم”. فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه قم. سال ششم، شماره چهارم
شارعپور، محمود. (۱۳۹۰). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات سمت
گوتک، جرالد.ال. (۱۳۸۹). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه پاکسرشت، محمدجعفر. تهران: انتشارات سمت
شریعتمدار جزایری، سید نورالدین. (۱۳۸۶). “آزادی و عدالت در اندیشه امام خمینی”. فصلنامه علوم سیاسی. شماره ۵
پورفرد، مسعود. (۱۳۸۶).” آزادی و عدالت از منظر فقهی و فلسفی شهید صدر”. مجله عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی. شماره ۲۱۱ پایگاه اطلاعرسانی حوزه
دهقان، حسین. (۱۳۸۱). “بازتولید طبقات اجتماعی در نظام آموزشی”. فصلنامه پژوهش فرهنگی. سال هفتم، شماره۴
ــــــــــــــ (۱۳۸۳). “انواع نابرابریهای آموزشی”. ماهنامه رشد آموزش علوم اجتماعی. شماره ۲۴
شیخاوندی، داور. (۱۳۸۳). “مفاهیم برابری ونابرابری در فلسفههای غربی”. ماهنامه رشد آموزش علوم اجتماعی
مقدمه
نابرابری آموزشی مفهومی است که از دهههای هفتاد و هشتاد قرن بیستم توجه پژوهشگران زیادی را به خود معطوف داشته است. پژوهشگرانی که با سلیقه ها و زمینههای عمدتاً انتقادی، به دنبال کشف و روابط آشکار و نهان دو متغیر کلان اجتماعی، یعنی نابرابریها و آموزشوپرورش بودند. دهقان در تعریف نابرابری آموزشی معتقد است که نابرابریهای آموزشی و عدالت آموزشی، مفاهیمی هستند که همانند دو روی یک سکه، واقعیتی به نام میزان دسترسی دانشآموزان و لازمالتعلیمان طبقات، جنسیتها، نژادها، فرهنگها و مناطق متفاوت را به تحصیل، تعریف میکنند؛ بهعبارتدیگر دیگر افزایش هر روی سکه، موجب کاهش روی دیگر آن خواهد شد. با این وصف، چنانچه جامعهای بخواهد در جهت بسط عدالت آموزشی حرکت کند، ناگزیر است نابرابری فرصتهای آموزشی را کاهش دهد (دهقان، ۱۳۸۳)
مفهوم برابری فرصتهای آموزشی، مفهومی است نسبی که به تبع شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه در حال تغییر است و تا کنون سه شکل مشخص به خود گرفته است؛ برابری فرصتهای آموزشی به معنی درونداد مساوی، برابری فرصتهای آموزشی به معنی فرایند مساوی و برابری فرصتهای آموزشی به معنی برونداد مساوی (جوادی، ۱۳۷۸: ۲۷، بهنقل از بابادی عکاشه، شریف، جمشیدیان، ۱۳۸۷)
در بررسی تاریخچه ی برابری و نابرابری به مفهوم عدالت در تاریخ میرسیم. مفهوم عدالت اساسیترین مفهوم در فلسفهی اخلاق، سیاست و حقوق است. پرسشهای گوناگونی که دربارهی اعمال و رفتار و شیوهی صحیح زندگی و همچنین حقوق و تکلیف و تعهدات افراد در عرصههای گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دولتها مطرح میشود، همگی در ذیل مفهوم عدالت قرار میگیرند. همچنین ایجاد تعادل میان اهداف مختلف زندگی انسانها مانند شادی، فضیلت، رفاه، معرفت و نیز ایجاد تعادل میان خواستها و غایات عمومی و بهرهبرداری متعادل از ثروت و شیوه توزیع آن جزیی از بحث عدالت به شمار میرود. با اینحال بحث عدالت صرفاً نظری نیست، بلکه اساساً معطوف به عمل است
مبحث عدالت در همین معنای عملیتر خود با مقولات و مفاهیمی مانند برابری، اخلاق، انصاف و آزادی در میآمیزد.از اینرو مفهوم عدالت در معنای گسترده آن با همهی مفاهیم و ارزشهایی که برای انسان ارزشمند و ارجمندند، پیوندی ناگسستنی دارد. آدمیان در همهی جوامع همواره در متن برداشتی از عدالت به سر میبرند و در همین متن است که شیوهی زندگی، ارزشها، هنجارها و روابط آنها معنا مییابند (بشیریه، ۱۳۸۲)
در تاریخ پرفرازونشیب و پیچیدهی تفکر دربارهی عدالت و مقولات آن مانند برابری، آزادی و غیره نخست به دیدگاههای ماقبل مدرن دربارهی عدالت یعنی دیدگاههای پیش سقراطیان، سوفسطاییان، افلاطون، ارسطو و غیره میرسیم و سپس بر دیدگاههای عصر مدرن مروری خواهیم داشت. چنانچه میدانیم از دیدگاههای فیلسوفان پیش از سقراط منابع زیادی در دست نیست؛ از اینرو نمیتوان قاطعانه مبحث عدالت را در زمان پیش سقراطیان به گونهای شایسته بررسی کرد و پیرامون این مبحث به نتیجهای دقیق دستیافت. اما یقیناً در میان همهی اقوام و ملل گوناگون، اشخاص خردمند و نکته سنج بسیار بودهاند که با گفته های خردمندانه خویش مردم را آگاه میساختند. در میان یونانیان و حکمای پیش از سقراط اینگونه دانشمندان نیز بسیار بودهاند. در ذیل به بررسی دیدگاه فیلسوفانی میپردازیم که در باب مساله عدالت نظراتی داشته اند
دیدگاه صاحبنظران در باب مساله عدالت و نابرابری
۱- پیش سقراطیان
۱-۱- هرقلیطوس (هراکلیتوس)
وی از بزرگان حکمای باستان و از اهل افسیوس است. هرقلیطوس جهان را به رودی تشبیه میکند که همواره روان است و هر لحظه مانند لحظهی دیگر نیست. وی معتقد است که نسبت به هیچ چیز نمیتوان گفت میباشد بلکه باید گفت میشود و شدن نتیجهی کشمکش اضداد است؛ از اینروی هرقلیطوس جنگ در عالم را ضروری میداند و از طرفی معتقد است که باید حد تعادل و تناسب رعایت شود. یعنی به زعم هرقلیطوس عدالت، اعتدال است و بیعدالتی خروج از حد اعتدال. چنانکه به جدّ معتقد است اگر چیزی از حد اعتدال بیرون شد، عدل عالم او را به مقام خود بر میگرداند (فروغی، ۱۳۸۸)
۱-۲- سوفسطاییان
در یونان باستان انگیز اصلی و اولیهای که موجب طرح مسالهی عدالت از جانب فلاسفهی مهم و مشهور آن سامان یعنی ، افلاطون و ارسطو شد، از موضع سوفسطاییان برمیخاست. مواضع سوفسطاییانی چون پروتاگوراس، آنتیفون و تراسیماخوس مجادلاتی برانگیخت که سرانجام موجب تنظیم نظری و فلسفی در خصوص عدالت از جانب فلاسفهی آن زمان شد ( بشیریه، ۱۳۸۲). دستگاههای فلسفی بزرگ پیش از نیمه دوم قرن پنجم با یک نهضت شکاکیت روبهرو شدند که بزرگترین شخصیت آن پروتاگوراس، بزرگ سوفسطاییان بود. لفظ سوفسطایی به کسی اطلاق میشد که امور خاصی را که برای زندگی عملی بهکار میآمد را به جوانان میآموخت و چون برای اینگونه آموزشها مدارس عمومی وجود نداشت، سوفسطاییان به کسانی درس میدادند که توانگر بودند. همین امر باعث شد که تمایل طبقاتی خاصی در آنها شکل بگیرد و اوضاع سیاسی آن زمان این امر را تشدید میکرد. در آتن و بسیاری از شهرهای یونان دموکراسی از لحاظ سیاسی باب شده بود اما عملاً کاری صورت نمیگرفت (راسل، ۱۳۹۰). موضع اصلی سوفسطاییان در خصوص عدالت این بود که آنچه معمولاً عادلانه یا ناعادلانه شمرده میشد، وافعیت عینی و خارجی ندارد بلکه نتیجه میثاقها و رسوم اجتماعی است. به عقیدهی سوفسطاییان هیچ شیوهی زندی خاصی همواره و در همهجا عادلانه و درست نیست و هیچ اصول عدالتی که مطلقاً و همواره معتبر باشد، وجود ندارد. برخی از سوفسطاییان افراطیتر نیز معتقد بودند که مفهوم عدالت تنها اطاعت از قوانین جاری جامعه است و چون قوانین جامعه در همه جا از جانب طبقهی حاکمه و به نفع آن طبقه وضع میشود، پس عدالت معنایی جز حفظ منافع اقویا ندارد. تراسیماخوس در همین زمینه اینگونه استدلال میکرد که عدالت صرفاً همان منفعت حکام و توانگران است و قانون نیز بیانگر منافع قانونگذار میباشد
[۱]. Equality
۱ Meritocratic society
۲ .Paulo Freire
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.