ادبیات نظری تحقیق زبان علم، نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
ادبیات نظری تحقیق زبان علم، نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد ادبیات نظری تحقیق زبان علم، نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی ادبیات نظری تحقیق زبان علم، نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن ادبیات نظری تحقیق زبان علم، نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره :
ادبیات نظری تحقیق زبان علم، نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره
– تعریف زبان علم
پیش از هر چیز لازم است دربار چیستی زبان علم به قطعیت برسیم . زبان علم آن گون کاربردی از هر زبان است که در علم به کار میرود . البته منظور از این جمله ، وجوه تمایز موجود میان زبانهای علوم مختلف نیست بلکه هدف ، توجه به وجوه تشابه میان هم زبانهای هم علوم است ؛ این که آن کدام ویژگیها هستند که در هم گونههای کاربردی هم علوم وجود دارند و لاجرم موجب میشوند گونههای مزبور همگی از گونههای کاربردی دیگری که برای مقاصدی سوای مقاصد علمی به کار میروند ، جدا و متمایز بمانند ( حقشناس ، ۱۳۷۲ ). برای هر چه روشنتر شدن ماهیت زبان علم میتوانیم به چند روش عمل کنیم . ابتدا بر پای انگار یاکوبسن که معتقد است در روند ایجاد ارتباط ، عناصری چون گوینده ، مخاطب ، پیام ، مجرای ارتباطی ، رمزگان و مرجع ، شش نقش ممکن را برای زبان رقم میزنند ، موضع زبان علم در برابر هر یک از این نقشها را بیان میکنیم . سپس ، زبان علم را با زبان روزمره و زبان ادبی مقایسه مینماییم و در آخر سعی میکنیم با معرفی معیارهای تمایز میان اثر زبانی و اثر ادبی ، پیوستاری را رسم کنیم که در یک سوی آن آثار ادبی و در سوی دیگر آثار زبانی جای دارند .
– نقشهای زبانی یاکوبسن
در این بخش به معرفی نقشهای ششگان زبان و موقعیت زبان علم و نیز زبان ادب در میان این نقشها میپردازیم .
– نقش ارجاعی و گون زبانی
در نقش ارجاعی زبان جهتگیری پیام به سوی موضوع پیام است . زمانی که در یک ارتباط زبانی نقش ارجاعی پررنگتر باشد ، هدف صحبت دربار موضوعی در جهان خارج است به طوری که بتوان صحت و سقم گزاره را با توجه به ملاحظات جهان خارج محک زد . بدیهی است که صحت یا سقم یک گزاره ، زمانی امکان محک خوردن دارد که آن گزاره از معنای روشن و بدون ابهام برخوردار باشد . لذا زمانی که هدف از ایجاد ارتباط زبانی ، نقش ارجاعی آن باشد ، لاجرم گرایش به سمت استفاده از نشانههایی است که تا حد امکان از مفهوم روشن و بدون معانی متعدد برخوردار باشند . با توجه به این مطلب مشخص است که بیشترین کارکرد این نقش از زبان را باید به هنگام پرداختن به مطالب علمی جستجو کرد چرا که گزارههای علمی بدون امکان محک صدق یا کذبشان در جهان خارج از زبان اساساً گزارههایی علمی محسوب نمیشوند ( رفیعی و صحرایی ، ۱۳۹۰ : ۲ ).
– نقش عاطفی و گون زبانی
در نقش عاطفی زبان ، دست کم بخشی از هدف ، بیان طرز نگرش گوینده نسبت به موضوع است . این نقش زمانی شکل میگیرد که رابط میان گوینده و پیام در برقراری ارتباط زبانی پررنگتر باشد . این نقش همچنین میتواند عامل شکلگیری تنوعات سبکی و دلالتهای ضمنی شود ( گیرو ۱۹۷۳ : ۲۰ ). نقش عاطفی به نوعی در تقابل با نقش ارجاعی قرار میگیرد . در
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.