مبانی نظری و پیشینه تحقیق آشنایی با بازارهای قدیمی ایران و فضاهای بازار


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری و پیشینه تحقیق آشنایی با بازارهای قدیمی ایران و فضاهای بازار دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری و پیشینه تحقیق آشنایی با بازارهای قدیمی ایران و فضاهای بازار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق آشنایی با بازارهای قدیمی ایران و فضاهای بازار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه تحقیق آشنایی با بازارهای قدیمی ایران و فضاهای بازار :

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آشنایی با بازارهای قدیمی ایران و فضاهای بازار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آشنایی با بازارهای قدیمی ایران و فضاهای بازار
فهرست مطالب :
بازارهای ایرانی
دالان
میدان
جلوخان
کاروانسرا ( سرا )
تیمچه
قیصیریه لار – لارستان قیصریه
بازارهای قدیمی کردستان
بازار قدیمى سنندج
بازار سر تپوله سنندج
بازار بیجار
تیمچه حاج شهباز
سراى امیر تومان
بازار قدیمى سقز
مبانی نظری در مورد طرح مورد نظر :
منابع :

فصل دوم : مبـانـی نـضـری مـعـمـاری

آشنایی با بازارهای قدیمی ایران وفضاهای بازار

بازارهای ایرانی
واژه بازار بسیار کهن است و به معنی محل خرید و فروش و عرضه کالاست . بازار در فارسی میانه به صورت ” وازار ” و با ترکیب هایی مانند وازارگ ( بازاری ) و وازارگان ( بازرگان ) به کار می رفته ؛ … این واژه ایرانی به زبان برخی از سرزمین هایی که با ایران تبادلات بازرگانی داشتند ، مانند سرزمین های عربی ، ترکی ، عثمانی و برخی از کشورهای اروپایی ، راه یافته است .
در زبان فارسی بازار به عنوان اسم مکان به معنی محل خرید و فروش کالاست و با وجود آنکه این واژه امروزه بیشتر درباره بازارهای دائمی ، اصلی و قدیمی شهرهای کهن و تاریخی به کار می رود ، در گذشته گاه به صورت ساده و گاه با پیشوند یا پسوندهایی به معنی مکان خرید و فروش به طور مطلق بوده است . واژه بازار در ادبیات فارسی مفهومی وسیع و گسترده دارد و به معنی محل شلوغ و پرازدحام ، اعتبار و اهمیت اشخاص و غیره به کار می رفته است .
عناصر و فضاهای شهری و ارتباطی راسته اصلی از آن جا که بازارهای اصلی ایران غالبا به شکل خطی و در امتداد مهمترین معبر شهری شکل می گرفته است ، مهم ترین بخش و عنصر اصلی یک بازار ، راسته اصلی آن است . یک راسته بازار در ساده ترین شکل با دکان های واقع در دو سوی آن شکل می گرفت . در امتداد یک راسته اصلی ، اصناف گوناگونی مستقر می شدند ، به این ترتیب که هر صنف در بخشی از راسته اصلی جا می گرفت . در بعضی از شهرهای بزرگ دو یا چند راسته اصلی به صورت موازی یا متقاطع پدید می آمد .
راسته فرعی بازارهای شهر های بسیار کوچک تنها یک راسته اصلی داشت ، اما در شهرهای متوسط و بزرگ ، علاوه بر راسته اصلی ، تعدادی راسته فرعی به صورت موازی یا عمود بر راسته اصلی پدید می آمد .
دالان
دالان یک فضای ارتباطی است که غالبا در فضاهای معماری و به شکل خطی نقش رابط بین فضای بیرونی با فضای درونی ساختمان ، یا تنها بین فضاهای درونی بنا را دارد . در بازارهای بزرگ نیز ، دالان یک فضای ارتباطی است و غالبا به صورت کوچه یا راسته ای کوچک و فرعی است که از یک سو به راسته ای دیگر و از سوی دیگر به یک کاروانسرا مربوط است و معمولا در دو سوی آن تعدادی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.