پاورپوینت درس پانزدهم ربع قرن سیطره ی آمریکا برایران


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت درس پانزدهم ربع قرن سیطره ی آمریکا برایران دارای ۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت درس پانزدهم ربع قرن سیطره ی آمریکا برایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت درس پانزدهم ربع قرن سیطره ی آمریکا برایران :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : ۶ اسلاید

قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :

بنام خدا
درس پاتزدهم
ربع قرن سیطره ی آمریکا برایران
اوضاع سیاسی ایران پس از کودتا
آمریکا که از کمک به دولت دکتر مصدق اجتناب می کرد پس از پیروزی کودتاچیان کمک های زیادی در زمینه های نظامی و اقتصادی به دولت کودتا کرد. باروی کارآمدن دولت نظامی ظاهدی فضای تیره ای در جامعه ی ایران حکم فرما شد ،فرمانداری نظامی تهران به سرتیپ تیمور بختیار سپرده شد. بختیار که افسری بی رحم و خونریز بود ،برای استقرار و تثبیت حکومت کودتا و میهن دوست را آغاز کرد. عده ی بسیاری از مخالفان را دستگیر و زندانی کرد وعده ای از آن ها تبعید و تیر باران شدند. تظاهرات شهرستان ها و تهران با سرکوب شدید مواجه شد فرمانداری نظامی، همچنین سقف بازار تهران را تخریب و جمعی از بازاریان را به جزیره ی خا رک تبعید کرد. دکتر مصدق نیز پس از دستگیری در دادگاه نظامی محاکمه و به سه سال زندان محکوم شد و عملا تا آخر عمر در احمد آباد روستایی در اطراف تهران تحت نظر بود.
انتخاب دوره ی هجدهم مجلس شورای ملی
د رآستانه ی برپایی انتخابات دورهی هجدهم در محیط وحشت و خفقان آیت الله کاشانی و نهصت مقاومت ملی با مجلس فرمایشی که دست ساخته و مطیع حکومت کودتا بود، به مخالفت پرداختند. با برقراری مجدد ارتباط میان دولت کودتا و انگلیس ((سرد نیس رایت))کاردار انگلیس وارد تهران شد و دولت ایران و انگلیس طی اعلامیه ای برقراری روابط سیاسی را اعلام کردند. درپی آن آیت الله کاشانی با این اقدام دولت زاهدی مخالفت کرد.
انعقاد قرار داد کنسرسیوم نفت
ق رارداد کنسرسیوم نفت یک قرارداد استعماری بود که بین ایران و چند شرکت نفتی آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و هلندی بسته شد. این قرارداد با هدف بهره برداری از مخازن نفت ایران توسط حکومت دست نشانده ی شاه به ایران تحمیل شد. این قرارداد که مغایر با ملی شدن صنعت نفت بود. مجددا نفت ایران را زیر سیطره ی بیگانگان در آورد. کنسرسیوم اختلاف میان آمریکا و انگلستان را بر سر مسئله ی نفت ایران حل کرد و همه ی ثمرات مبارزه ی ملت ایران در جریان نهضت ملی شدن نفت را برباد داد. یکی از بندهای قرارداد کنسرسیوم ،پرداخت غرامت از سوی ایران به شرکت سابق نفت انگلیس و ایران بود. اما با این پایان تاوان سنگین ملت ایران برای ملی کردن نفت نبود، بلکه تاسف بارتر از آن ،حضور فراینده ی مستشار ان آمریکایی بود که به تدریج مقدرات سیاسی، اقتصادی و نظامی ایران را زیر سلطه ی نوین آمریکا برد.
دولت حسین علاء
سپهبد زاهدی، عامل اجرای کودتای ۲۸ مرداد که خود را((تاج بخش))شاه می دانست، به علت اشتهار به حیف و میل کمک های آمریکایی ها و بی اعتنایی به شاه، با کمک انگلیسی ها، کنار گذاشته شد و حسین علاء به نخست وزیری رسید. باروی کارآمدن حسین علاء، وزیر سابق دربار که در برابر شاه واو اراده و اختیاری نداشت، شاه گام مهمی در تحکیم استبدادی ا ش برداشت و معیار قدرت دولت، شخص او شد. در واقع همان گونه که یکی از نمایندگان مجلس آن زمان گفته بود: ((هرچه اعلی حضرت بپسندند، همان قانون اساسی است)).قبل از این نمایندگان مجلس شورای ملی بااراده ی شاه و دربار به مجلس راه می یافتند و انتخابات محصول گزینش و اراده ی مردم نبود.
پیمان بغداد
از حوادث مهم دوران نخست وزیری علاء، پیوستن ایران به پیمان امنیتی بغداد بود. پیمان به توسعه آمریکا ابتدا بین کشورهای ترکیه و عراق امضا شد و سپس پاکستان و ایران نیز به آن پیوستند. این پیمان با هدف کامل کردن حلقه ی محاصره ی شوروی، به بهانه ی خطر کمونیسم و بر مبنای نظریه ی((آیز نهاور))رئیس جمهور آمریکا، تشکیل شد. عضویت ایران در این پیمان، سیاست بی طرفی ایران را نقض می کرد. شهید نواب صفوی رهبر فداییان اسلام از مخالفان سرسخت این پیمان بود، زیرا معتقد بود که ورود ایران در پیمان بغداد زمینه

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.