پاورپوینت چگونه اختلال های ژنتیکی موروثی می شوند


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت چگونه اختلال های ژنتیکی موروثی می شوند دارای ۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت چگونه اختلال های ژنتیکی موروثی می شوند،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت چگونه اختلال های ژنتیکی موروثی می شوند :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : ۸ اسلاید

قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :

چگونه اختلال های ژنتیکی موروثی می شوند.
همان طور که خصوصیات و صفت هایی مانند موهای مجعد، فک کشیده، رنگ چشم قهوه ای و توانایی بدنی در خانواده ها موروثی هستند، برخی بیماری های خاص نیز موروثی هستند.
تقریبا همه بیماری ها یک مؤلفه ژنتیکی دارند. اکثر بیماری ها مثل بیماری قلبی-عروقی و دیابت، نتیجه جهش در چند ژن هستند که با فاکتورهای محیطی ترکیب می شوند. در بعضی از اختلال ها نظیر سندرم داون، تعداد زیادی از ژن ها دخالت دارند ولی در برخی از اختلال ها ، اختلال فقط در یک ژن منفرد به وجود می آید.
اختلال در یک ژن منفرد از یک نسل به نسل دیگر بر اساس الگو های قابل پیش بینی وراثت به آسانی منتقل می شود.آگاهی از این الگوها به شما کمک خواهد کرد که متوجه شوید چقدر شما و یا فرزندانتان در معرض خطر این اختلال های ژنتیکی هستید. این اختلال ها در همه حاملگی ها مشابه هستند.
۱
بدن شما از میلیارد ها سلول تشکیل شده که هر سلول مرکزی دارد (نوکلئوز) که خانه کروموزوم شماست.
هر کروموزوم از رشته های محکم مارپیچی شکل به نام دی اکسی ریبونوکلئیک اسید (DNA) ساخته شده است. ژن ها بخشی از DNA هستند که صفت های ویژه مانند رنگ چشم و مو را تعیین می کنند. شما بیش از ۲۰۰۰۰ژن دارید.
جهش ژنتیکی، یک دگرگونی در DNA است. جهش ژنتیکی می تواند موروثی باشد یا در زندگی با افزایش عمر سلول ها یا به دلیل قرار گرفتن سلولها در معرض مواد شیمیایی ایجاد شده و منجر به اختلالات ژنتیکی گردد.
۲
ژن ها، کروموزم ها و دی ان ای (DNA)
اکثرسلولهای بدن به طورطبیعی دارای ۲۳جفت کروموزوم هستند. از ۲۳جفت کروموزوم موجود درسلولها، ۲۲ جفت غیر جنسی(اتوزوم) و یک جفت جنسی(باعلائم اختصاری x و y ) می باشند.کروموزومهای جنسی تعیین می کنندکه آیا شما مردهستید( xy )یا زن( xx ).
سلولهای جنسی(سلولهای تخمک و اسپرم) ازنظرتعدادکروموزومها،استثناءهستندوهرکدام تنها۲۳کروموزوم دارند(یکی ازهرجفت کروموزوم).بنابراین شمایکی ازجفت کروموزوم موجوددرسلولهای بدنتان راازپدرویکی راازمادربه ارث برده اید.
اختلالات ممکن است الگوهای وراثتی غالب (آشکار) یا مغلوب (نهفته) داشته باشند. در شکل غالب وجود فقط یک نسخه از ژن جهش یافته صفت یا بیماری را منتقل می کند (یعنی از پدر یا مادر به ارث برسد.) در الگوهای ارثی نهفته صفت یا بیماری تنها هنگامی به ارث می رسد که دو نسخه از ژن جهش یافته وجود داشته باشد. (یعنی از هر دو والد به ارث برسد.)
۳
کروموزوم های انسان
در یک اختلال غالب غیر جنسی، ژن جهش یافته در یکی از ۲۲ جفت کروموزوم غیرجنسی(اتوزوم) قرار گرفته است. فقط یک نسخه از ژن جهش یافته کافی است که فرد تحت تاثیر این اختلال قرار بگیرد.
در یک فرد با یک اختلال غیر جنسی غالب (مانند پدر) ۵۰ درصد شانس عبور یک نسخه از ژن جهش یافته و داشتن فرزند مبتلا و ۵۰ درصد هم شانس عبور یک نسخه از ژن جهش نیافته و داشتن فرزند سالم وجود دارد.
بیماری هانتینگتون و سندرم مارافان دو نمونه اختلال غالب غیر جنسی هستند.همچنین جهش در ژن های BRCA 1 و BRCA 2 که با سرطان پستان درارتباطند با این الگومنتقل می شوند.
۴
الگوی وراثتی غالب غیر جنسی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.