تحقیق آماده بررسی فقهی فروش دین به دین و بیع کالی به کالی – ۳۵ برگ وورد قابل ویرایش


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
23 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق آماده بررسی فقهی فروش دین به دین و بیع کالی به کالی – ۳۵ برگ وورد قابل ویرایش دارای ۴۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق آماده بررسی فقهی فروش دین به دین و بیع کالی به کالی – ۳۵ برگ وورد قابل ویرایش  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق آماده بررسی فقهی فروش دین به دین و بیع کالی به کالی – ۳۵ برگ وورد قابل ویرایش،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق آماده بررسی فقهی فروش دین به دین و بیع کالی به کالی – ۳۵ برگ وورد قابل ویرایش :

تحقیق آماده بررسی فقهی فروش دین به دین و بیع کالی به کالی – ۳۵ برگ وورد قابل ویرایش
در فصل اول روشن شد که طبق نظر فقهای امامیه فروش دین به نقد در صورتی که منجر به معامله ربوی نگردد صحیح است و در صحت آن هیچ اختلافی بین فقهای عظام وجود ندارد. اما سؤالی که قابل طرح است، آیا می توان دین را به دین می فروخت. به عبارت واضح تر آیا مبیع و ثمن در یک معامله بیع می توانند هر دو دین باشند؟
در این باره به طور مفصل بحث نشده است. عموماً در بعضی موارد به صورت اشاره ای و گذرا به این مطلب پرداخته شده و در بعضی موارد تصریح شده که این بحث مفصل و دارای شقوق زیادی است و به محل مناسبتر موکول می گردد.
به هر حال، در این فصل به بررسی بیع «دین به دین» و «کالی به کالی» اختصاص داده شده است.
نکته ای که می بایست مد نظر قرار گیرد این است که از نظر بسیاری از نویسندگان حقوقی بیع «کالی به کالی» هم معنا و مترادف با بیع «دین به دین» است. در حالی که باید مقدمتاً در ابتدای همین بحث ذکر گردد که عنوان بیع «کالی به کالی» در منابع فقهی امامیه از اصالت برخوردارنیست و از نظر عده ای« با تداخل دروس حوزه عامه و امامیه این عنوان وارد تألیفات متأخرین وارد گردیده »و آنچه که در منابع امامیه وجود دارد عنوان بیع «دین به دین است» که آن هم تنها در یک حدیث تصریح شده است و روایت آن را نیز یک شخص عامی مذهب نقل می کند که در مبحث اول، حکم حرمت و مستند آن مفصلاً بررسی می گرددبنابراین اصل تحریم «بیع دین به دین»بر اساس یک حدیث نبوی است که از طریق عامه نقل شده است و علمای شیعه بدون آن که آن را دقیقاً مورد بررسی قرار دهند در قالب کلی آن را پذیرفته اند.
از طرف دیگر بعضی از علمای عامه نیز بیع «دین به دین» را مادامی که متضمن مفهوم بیع «کالی به کالی» نباشد صحیح می دانند و از نظر آنان هیچگونه نص و اجماعی مبنی بر بطلان بیع «دین به دین» نیست بلکه بیع کالی به کالی در منابع عامه باطل است.
با بررسی اقوال و آثار فقهای عظام روشن می گردد که ایشان عبارت بیع «کالی به کالی» را همیشه مترادف و هم معنای «دین به دین» در تألیفاتشان به کار نبرده اند.
به عنوان مثال ابن ادریس (ره) در کتاب خود «سرائر» می فرماید :
«پیامبر اکرم (ص) از بیع کالی به کالی نهی فرمود و آن بیع دین به دین است سپس دو مثال کرده است.
۱- معامله سلف انجام می دهد، هنگام سر رسید چیزی ندارد که به خریدار تحویل دهد، دین خود را در مقابل دین مؤجل می فروشد.
۲- معامله سلف انجام می دهد، ولی ثمن را نمی پردازد بلکه آن را به صورت دین در ذمه خود قرار می دهد. »
علامه حلی (ره)نیز در کتاب «تذکره الفقها» بیع سلفی که پرداخت ثمن آنها به تاخیر بیفتد را در معنای بیع «کالی به کالی »دانسته و در قسمت دیگر از همان کتاب بیع نسیه به نسیه را با بیع کالی به کالی هم معنا دانسته است.
محقق کرکی (ره) نیز فرموده است :
«بیع کالی به کالی همان بیع دین به دین است و نهی از آن و خلاف شرع بودن آن در سنت مطهر ثابت شده است.» و سپس برای آنها مثال هایی می زند.
۱- دین خودم را به دین تو فروختم یا می گوید فلان دین خودم را به ده درهم فروختم که ده درهم را یک ماه دیگر به تو می دهم و شخص مقابل می گوید، قبول کردم.
۲- ثمن را در معامله سلف دین قرار می دهد.

تحقیق آماده بررسی فقهی فروش دین به دین و بیع کالی به کالی – ۳۵ برگ وورد قابل ویرایش

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.