پاورپوینت محمد غزالی (دیدگاه‌های اقتصادی)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت محمد غزالی (دیدگاه‌های اقتصادی) دارای ۵۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت محمد غزالی (دیدگاه‌های اقتصادی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت محمد غزالی (دیدگاه‌های اقتصادی) :

پاورپوینت محمد غزالی (دیدگاه‌های اقتصادی)

امام محمد غزالی ملقب به حجه‌الاسلام زین‌الدین الطوسی و شرف‌الائمه، فیلسوف، متکلم و فقیه ایرانی و یکی از بزرگ‌ترین مردان تصوف سده پنجم هجری است. با نوشته‌های خود به قالب انواع علوم اسلامی جان تازه‌ای دمید و در زمینه تصوف و عرفان، فلسفه و کلام، روان‌شناسی و اخلاق، نوآوری‌ها کرد.
از اندیشه‌های اقتصادی وی می‌توان به فلسفه اقتصادی، وظایف پول، بازار و بازاریابی و غیره نام برد.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی محمد غزالی
۲ – بررسی‌اندیشه‌های اقتصادی
۲.۱ – فلسفه اقتصادی
۲.۲ – منزلت و منافع فعالیت‌های اقتصادی
۲.۳ – وظایف پول
۲.۴ – بازار و بازاریابی
۲.۵ – شروط فعالیت‌های اقتصادی
۲.۵.۱ – توجه کافی
۲.۵.۲ – نیت واجب کفایی
۲.۵.۳ – بازار آخرت
۲.۵.۴ – تذکر نام خدای متعال در بازار
۲.۵.۵ – اکتفا به حد کفاف در بازار
۲.۵.۶ – اجتناب از فعالیت‌های ممنوعه و مشتبه
۲.۵.۷ – مبادله عادلانه
۲.۶ – منافع عمومی
۲.۷ – سطوح رفاه از نگاه غزالی
۲.۸ – نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی
۲.۹ – احتکار
۲.۱۰ – استقراض
۳ – پانویس
۴ – منبع

معرفی اجمالی محمد غزالی

ابی‌حامد محمدبن محمد الغزالی الشافعی، ملقب به حجه‌الاسلام زین‌الدین الطوسی، در سال ۴۵۰ هجری قمری (۱۰۵۸م) در روستای طابران طوس متولد شد.

[۱] دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۷، چاپ دوم از دوره جدید، ج۱، ص۶۱۳.

ابوحامد محمد غزالی بسیار باهوش و تندذهن بود. اشتهار غزالی در مسائل علمی سبب شد تا «نظام‌الملک»، (۴۰۸-۴۸۵ه. ق) وی را «زین‌الدین و شرف‌الائمه» لقب دهد و کرسی تدریس کلام در مدرسه نظامیه بغداد را در سال ۴۸۴ه. ق و در سن ۳۴ سالگی به وی واگذار کند.

[۲] زرین‌کوب، عبدالحسین، فرار از مدرسه درباره زندگی و‌ اندیشه ابوحامد غزالی، تهران، امیر کبیر، ۱۳۵۳، ص۵۳.

امام محمد غزالی سرانجام در روز دوشنبه ۳ دی ۴۹۰ شمسی، ۱۴ جمادی‌الثانی سال ۵۰۵ هجری قمری (۱۱۱۱م) و در سن ۵۵ سالگی در شهر توس (طوس) بدرود زندگی گفت و در طابران طوس به خاک سپرده شد.

[۳] مرتضی زبیدی، محمد بن محمد، اتحاف الساده المتقین: بشرح احیاء علوم الدین، بیروت، دارالفکر، بیتا، ج۱، ص۱۱.

بررسی‌اندیشه‌های اقتصادی

بررسی‌ اندیشه‌های اقتصادی امام محمدغزالی بدین شرح هست:

فلسفه اقتصادی

غزالی فلسفه اقتصاد را با این مطلب تبیین می‌کند که بشر نیازمند غذا است؛ تا سلامت جسمی داشته باشد و بدون تامین این نیاز، وظایف اخلاقی خود، شامل جستجوی علم و معرفت و خدمت به خدای متعال و ابنای بشر را نمی‌تواند به‌خوبی انجام دهد. انجام این افعال نیز نیازمند درآمد و ثروت است و این‌ دو بدون کار و داشتن درآمد میسّر نیست. لذا فعالیت اقتصادی باید با این دید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا در غیر این صورت، موجب هلاکت و نابودی شخص خواهد شد.
با این زمینه فلسفی، از دید غزالی عوامل اقتصادی به سه گروه تقسیم می‌شوند که عبارتنداز:
۱: مردمی که تمام وقت به فعالیت‌های اقتصادی اشتغال دارند و جهان آخرت را به فراموشی سپرده‌اند؛ که آنها به‌ راستی در خسران و زیان خواهند بود.
۲: کسانی که نگرانی از جهان آخرت، آنان را از فعالیت اقتصادی بازمی‌دارد نیز افراد موفقی نخواهند بود.
۳: کسانی که به‌ خاطر آخرت، دست به فعالیت اقتصادی می‌زنند. اینان در حقیقت نزدیک‌ترین افراد به طریق صواب (راه میانه) هستند. به‌ عقیده غزالی، فرد نمی‌تواند به مرحله هدایت و رستگاری برسد؛ مگر اینکه در جستجوی معاش، گام در طریق صواب نهد. همچنین افراد نمی‌توانند دستاوردهای اقتصادی را وسیله‌ای برای فلاح در جهان آخرت قرار دهند؛ مگر اینکه در مشاغل اقتصادی خود، از هنجارهای اسلامی پیروی نمایند.

[۴] صادق، ابوالحسن،‌ اندیشه‌های غزالی پیرامون مسائل اقتصادی و موضوعات اخلاقی-فقهی مؤثر بر رفتار اقتصادی، از کتاب عقاید اقتصادی‌ اندیشمندان مسلمان، ترجمه احمد شیبانی، تهران، دانشگاه امام صادق، ۱۳۸۵، چاپ اول، ص۱۶۶.

منزلت و منافع فعالیت‌های اقتصادی

غزالی فصل کاملی از کتاب «احیاء علوم الدین» را به‌همین مطلب اختصاص داده تا اهمیت نیاز و منافع فعالیت‌های اقتصادی و کسب درآمد را نشان دهد. به‌ اعتقاد وی، فعالیت اقتصادی در جهت کسب درآمد حلال از منزلت شرعی برخوردار است؛ یعنی اگر این فعالیت، از هنجار‌های اسلامی تبعیت کند و دارای هدف خوبی باشد، پسندیده است و برعکس فخرفروشی و ثروت‌اندوزی از جمله اعمال مذموم به‌شمار می‌آیند.
به‌عقیده وی فعالیتی که هدفش به‌دست آوردن درآمد بیش از حد نیاز و در جهت ثروت‌اندوزی و احتکار آن و هزینه نکردن آن در مسیر خیر‌خواهانه باشد، محکوم است. از سوی دیگر اگر هدف فعالیت‌های افتصادی بی‌نیازی از دیگران، ارضای نیازهای خود و خانواده و هزینه‌کردن آن از طریق صدقه و دیگر اعمال نیک باشد، در این صورت این‌گونه فعالیت‌ها بهتر از زهد نیز شناخته شده است.

[۵] صادق، ابوالحسن،‌ اندیشه‌های غزالی پیرامون مسائل اقتصادی و موضوعات اخلاقی-فقهی مؤثر بر رفتار اقتصادی، از کتاب عقاید اقتصادی‌ اندیشمندان مسلمان، ترجمه احمد شیبانی، تهران، دانشگاه امام صادق، ۱۳۸۵، چاپ اول، ص۱۶۸.

وظایف پول

برخی از متفکران عقیده دارند که غزالی به‌وضوح وظایف پول را به وظیفه سنجش ارزش، وسیله مبادله و وسیله ذخیره ارزش تعریف می‌کند و معتقد است که پول، فی‌نفسه به‌خاطر خود پول مورد تقاضا قرار نمی‌گیرد؛ بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف مورد نظر است. همچنین کنز (ذخیره) استفاده غیرصحیح از پول بوده، آن‌را از انجام وظیفه صحیح خود در جامعه بازمی‌دارد.
علاوه‌بر این، غزالی خاطر نشان می‌سازد که انجام معاملات ربوی مثال دیگری از استفاده ناصحیح از پول است و بر این نکته تاکید دارد که شکر خدا مستلزم این است که پول به‌شیوه‌ای به‌کار گرفته شود که به‌خاطر آن خلق شده است.

[۶] صدیقی، نجات الله، بررسی کوشش‌های اخیر پیرامون مطالعه تاریخ تفکر اقتصادی در اسلام، از کتاب عقاید اقتصادی‌ اندیشمندان مسلمان، ترجمه احمد شیبانی، تهران، دانشگاه امام صادق، ۱۳۸۵، چاپ اول، ص۸۹.

بازار و بازاریابی

غزالی بحث دقیقی از نقش و اهمیت فعالیت‌های تجاری ازجمله فعالیت‌هایی که باعث ظهور بازار و وظایف مهم آن از جمله «حمل و نقل» و «انبارداری» می‌شود را ارائه می‌دهد. وی می‌گوید: مراکز تولید و مصرف ممکن است در مکان‌های مختلفی قرار داشته باشند، مثلا کشاورزی نیازمند ابزارهایی است که درودگر تولید می‌کند و در مقابل، تولیدات کشاورز را تقاضا می‌کند.
به‌همین جهت تاسیس مکان، اهمیت می‌یابد که داد و ستد در آنجا اتفاق بیفتد؛ این مکان، بازار نام دارد. از سوی دیگر، ممکن است تقاضای کالاها از لحاظ زمانی تطابق هم‌زمانی نداشته باشد. این امر، نیاز به انبار کردن کالاها را آشکار می‌سازد. نکته نهفته در این بحث غزالی، نقش نیروی‌های بازار در تعیین قیمت‌ها است.
در هنگام برداشت محصولات کشاورزی، چون عرضه آن از تقاضایش بیشتر است، برای همین قیمت آن پایین است و زمانی‌که تقاضا بیشتر از عرضه می‌شود، قیمت آن افزایش می‌یابد. همچنین نکته دیگری که غزالی به آن اشاره می‌کند آن است که خرید کالاها از محل تولید و فروش آنها در مراکز مصرف، باعث ایجاد گروه‌های تجاری و بنگاه‌های حمل و نقل می‌شود.

[۷] غفاری،‌ هادی و ابوالحسنی، اصغر، تاریخ‌ اندیشه‌های اقتصادی متفکران مسلمان، تهران، انتشارات پیام نور، ۱۳۸۹، چاپ اول، ص۷۳-۷۴.

شروط فعالیت‌های اقتصادی

به‌عقیده غزالی اگر فرد مسلمان هفت شرط فعالیت اقتصادی را به‌جای آورد، دین وی کامل خواهد شد. جالب است بدانیم که غزالی در تمام این مباحث در تلاش است تا روح قوانین اسلامی را در همه فعالیت‌های اقتصادی نشان دهد و در نظریات اقتصادی، توجه خود را به رفاه اجتماعی-اقتصادی بشر نشان دهد.

[۸] صادق، ابوالحسن،‌ اندیشه‌های غزالی پیرامون مسائل اقتصادی و موضوعات اخلاقی-فقهی مؤثر بر رفتار اقتصادی، از کتاب عقاید اقتصادی‌ اندیشمندان مسلمان، ترجمه احمد شیبانی، تهران، دانشگاه امام صادق، ۱۳۸۵، چاپ اول، ص۱۷۸-۱۸۰.

شرایط هفت‌گانه‌ای که غزالی برای فعالیت‌های اقتصادی برمی‌شمرد عبارتند از:

توجه کافی

توجه کافی در هنگام شروع فعالیت‌های اقتصادی؛ یعنی شخص باید در تامین نیازمندی‌های خود وابسته به کمک‌های دیگران نباشد؛ تا بتواند دین خود را حفظ نماید و همچنین به‌گونه‌ای نیازهای خود و خانواده را برآورده سازد که در زمره مجاهدین (کسانی‌که در راه خدا تلاش می‌کنند)، قرار بگیرد.

نیت واجب کفایی

شخص، باید این نیت را داشته باشد که او در حال انجام یک واجب کفایی (وظایف اجتماعی) ازطریق بازرگانی و تجارت است؛ زیرا اگر صنعت تجارت و بازرگانی ترک شوند، معاش آدمی تحت تاثیر قرار گرفته و فرد، حیات خود را از دست خواهد داد. در نتیجه، همکاری دو طرفه بین انسان‌ها سبب می‌شود تا آنها مکمل یکدیگر بوده و نیازهای یکدیگر را برآورده سازند.

بازار آخرت

بازار دنیا، نباید مانع توجه فرد به بازار آخرت گردد؛ که آخرت در واقع همان مسجد و عبادت فرد است. این بدان معنا است که توجه به فعالیت‌ه

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.