پاورپوینت محمد بن یوسف شیبانی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت محمد بن یوسف شیبانی دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت محمد بن یوسف شیبانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت محمد بن یوسف شیبانی :
شهابالدین تلعفری
تَلَعفَری، شهاب الدین محمدبن یوسف شیبانی، مکنّا به ابوعبدالهو، شاعر قرن هفتم بود.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی تلعفری
۱.۱ – مناظرات شعری سلیمان بن بُلیمان
۱.۲ – اشعار تلعفری
۱.۳ – شهرت اشعار تلعفری
۱.۴ – چاپ دیوان تلعفری
۲ – فهرست منابع
۳ – پانویس
۴ – منبع
معرفی تلعفری
شهرت تَلَعْفَریِ
[۱] ابن صقاعی، تالی کتاب وفیات الاعیان، ج۱، ص۱۴۱، چاپ ژاکلین سوبله، دمشق ۱۹۷۴.
را ظاهراً به جهت انتساب پدر وی به تَلّاعفر، محلی میان موصل و سنجار،
[۲] یاقوت حموی،معجم البلدان، ذیل «تَلّاَعفَر».
دانستهاند.
تلعفری در ۵۹۳ در موصل به دنیا آمد و در همانجا تحصیل کرد. پدرش که خود شاعری با تمایلات شیعی و آشنا به متون ایرانی بود
[۳] ابن شعار، قلائد الجمان فی فرائد شعراء هذا الزمان، ج۱۰، ص۵۱۲ ـ۵۱۳، چاپ عکسی از نسخه خطی کتابخانه سلیمانیه استانبول، مجموعه اسعد افندی، ش ۲۳۲۳، چاپ فؤاد سزگین، فرانکفورت ۱۴۱۰/۱۹۹۰.
احتمالاً در پرورش ذوق ادبی وی مؤثر بوده است. در آغاز جوانی به ستایش فرمانروایان روی آورد. نخست به ستایش ملک اشرف موسی ایوبی، فرمانروای عراق (۶۰۷ـ ۶۲۶)، پرداخت و از بخششهای فراوان وی برخوردار شد، اما به سبب قماربازی و باختن هدایا و صلههای ملک اشرف
[۴] محمدبن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۱، ص۲۰۳، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، حوادث و وفیات ۶۷۱ـ۶۸۰ ه، بیروت ۱۴۲۰/ ۱۹۹۹.
و افراط در میگساری ، فرمانروای ایوبی او را به حلب تبعید کرد. حاکم حلب، الملک الناصر، او را به خود نزدیک گردانید و برایش مقرری تعیین کرد، لیکن وی به سبب قماربازی و خشم الملک الناصر
[۵] ابن صقاعی، تالی کتاب وفیات الاعیان، ج۱، ص۱۴۱، چاپ ژاکلین سوبله، دمشق ۱۹۷۴.
[۶] محمدبن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۱، ص۲۰۳، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، حوادث و وفیات ۶۷۱ـ۶۸۰ ه، بیروت ۱۴۲۰/ ۱۹۹۹.
نتوانست در حلب بماند و به دمشق بازگشت و با از سرگیری شیوه پیشین و افراط در قمار تا آنجا پیش رفت که ناگزیر به سکونت در تون حمام گردید
[۷] محمدبن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۱، ص۲۰۳، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، حوادث و وفیات ۶۷۱ـ۶۸۰ ه، بیروت ۱۴۲۰/ ۱۹۹۹.
مناظرات شعری سلیمان بن بُلیمان
در همین سالها به سبب مناظرات شعری خود با شرف الدین سلیمان بن بُلیمان، شاعر اربیلی (۵۹۶ ـ۶۸۶) شهرت یافت.
[۸] ابن صقاعی، تالی کتاب وفیات الاعیان، ج۱، ص۱۴۱، چاپ ژاکلین سوبله، دمشق ۱۹۷۴.
[۹] ابن شاکر کتبی، فوات الوفیات، ج۴، ص۶۲، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۷۳ـ۱۹۷۴.
[۱۰] جرجی زیدان، تاریخ آداب اللغه العربیه، ج۳، ص۱۲۵، مصر ۱۹۱۱ـ۱۹۱۴.
سپس به مصر رفت و از آنجا به حماه نزد ملک منصور فرمانروای آن شهر رفت و ملک منصور او را همنشین و همدم خود گردانید.
[۱۱] ابن شاکر کتبی، فوات الوفیات، ج۴، ص۷۰، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۷۳ـ۱۹۷۴.
تلعفری در ۶۷۵ در حماه درگذشت.
[۱۲] محمدبن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۱، ص۲۰۳، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، حوادث و وفیات ۶۷۱ـ۶۸۰ ه، بیروت ۱۴۲۰/ ۱۹۹۹.
[۱۳] ابن شاکر کتبی، فوات الوفیات، ج۴، ص۶۲، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۷۳ـ۱۹۷۴.
اشعار تلعفری
بیشتر اشعار تلعفری غزل و نسیب ، و درباره میگساری است. ابن خلّکان (متوفی ۶۸۱) از تلعفری به عنوان کسی که اشعار ابوالحسن محمد سلامی شاعر سده چهارم را برای وی خوانده است، سخن میگوید
[۱۴] ابن خلکان، ج۴، ص۴۰۹.
و این قدیمترین اطلاع درباره شاعر است. صفدی (متوفی ۷۶۴) نیز به « توریات » تلعفری اشاره دارد.
[۱۵] صفدی، ج۵، ص۲۵۶.
وی سرودههایی در مدح و موشحاتی نیز داشته است. غزلهایش روان و باریک بینانه است و آنها را همپایه غزلهای حاجری ، شاعر سدههای ششم و هفتم، دانستهاند.
[۱۶] شوقی ضیف، تاریخ الادب العربی، ج۵، ص۳۹۴، ج ۵: عصرالدول و الامارات، قاهره ۱۹۸۰.
[۱۷] احمد احمد بدوی، اُسُس النقد الادبی عندالعرب، ج۱، ص۵۱، قاهره ۱۹۶۴.
شهرت اشعار تلعفری
اشعار تلعفری پس از مرگش مشهور بوده و خواندن آنها به شعرای جوان توصیه میشده است.
[۱۸] احمد احمد بدوی، اُسُس النقد الادبی عندالعرب، ج۱، ص۵۱، قاهره ۱۹۶۴.
با توجه به غزلهایی که از وی در تذکرهها آمده
[۱۹] محمدبن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۱، ص۲۰۴ـ ۲۰۵،
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.