پاورپوینت محمد بن موسی واسطی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت محمد بن موسی واسطی دارای ۲۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت محمد بن موسی واسطی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت محمد بن موسی واسطی :

پاورپوینت محمد بن موسی واسطی

ابوبکر محمدبن موسی واسطی، مشهور به ابن فرغانی، از مشایخ مشهور صوفیه در قرن چهارم هجری می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – زندگینامه
۲ – گفتارواسطی
۳ – منبری
۴ – وفات
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع

زندگینامه

اصل او را از فرغان دانسته اند.

[۱] سُلمی، عبدالرحمن، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۸۸ نورالدین سریبه، مصر ۱۴۱۸.

[۲] قشیری، عبدالکریم، رساله القشیریه، ج۱، ص۱۴۰، تصحیح عبدالحلیم محمود، مصر۱۹۶۶.

از زندگی وی اطلاع چندانی در دست نیست. بنا بر گزارش نخستین تذکره‌های اهل تصوف، ابوبکر واسطی در بغداد ، در محضر جنید بغدادی و سپس ابوالحسن نوری، مبانی و اصول تصوف را آموخت

[۳] قشیری، عبدالکریم، رساله القشیریه، ج۱، ص۱۴۰، تصحیح عبدالحلیم محمود، مصر۱۹۶۶.

[۴] سُلمی، عبدالرحمن، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۸۸، نورالدین سریبه، مصر ۱۴۱۸.

[۵] درویزه، ارشادالمریدین، ج۱، ص۱۴۵، مصر۱۳۰۳.

[۶] برتلس، یوگنی ادواردویچ، تصوف و ادبیات تصوف، ج۱، ص۳۰۸، ترجم سیروس ایزدی، تهران ۱۳۵۶.

و ظاهراً نزد آنان و دیگر مشایخ صوفی از شهرت و مقام عالی برخوردار بوده است.

[۷] هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان الجلّابی، کشف المحجوب، ج۱، ص۱۹۴، تصحیح ژوکوفسکی، با مقدم قاسم انصاری، تهران ۱۳۷۸ش.

گفتارواسطی

از واسطی سخنان بلندی دربار حقایق و اصول تصوف باقی‌مانده است که اشراف او را بر مقامات و احوال صوفی و مبادی و آداب تصوف نشان می‌دهد.

[۸] سُلمی، عبدالرحمن، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۸۸، نورالدین سریبه، مصر ۱۴۱۸.

[۹] قشیری، عبدالکریم، رساله القشیریه، ج۱، ص۱۴۰، تصحیح عبدالحلیم محمود، مصر۱۹۶۶.

[۱۰] درویزه، ارشادالمریدین، ج۱، ص۱۴۵، مصر۱۳۰۳.

این سخنان، بسیارمورد توجه اهل تصوف و به ویژه نخستین تذکره نویسان صوفی قرار گرفته، زیرا تقریباً در تمامی آثار آنان، استناد و ارجاع به گفته های وی مشهود است. برخی از محققان، کلام وی را غامض و عالی و دور از دسترس فهم عوام می‌دانند

[۱۱] هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان الجلّابی، کشف المحجوب، ج۱، ص۱۹۵، تصحیح ژوکوفسکی، با مقدم قاسم انصاری، تهران ۱۳۷۸ش.

و معتقدند هیچ‌کس مانند او دربار اصول تصوف سخن نگفته است.

[۱۲] قشیری، عبدالکریم، رساله القشیریه، ج۱، ص۱۴۰، تصحیح عبدالحلیم محمود، مصر۱۹۶۶.

[۱۳] سُلمی، عبدالرحمن، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۸۸، نورالدین سریبه، مصر ۱۴۱۸.

[۱۴] درویزه، ارشادالمریدین، ج۱، ص۱۴۵، مصر۱۳۰۳.

برخی نیز او را صاحب مقامات و کرامات دانسته اند.

[۱۵] درویزه، ارشادالمریدین، ج۱، ص۱۴۵، مصر۱۳۰۳.

منبری

از واسطی اثری بر جای نمانده است. در برخی منابع از گونه ای تفسیر قرآن به نام تفسیر ابوبکر محمدبن موسی الواسطی الفرغانی یاد شده است که از آن اثری نیست و برتلس

[۱۶] برتلس، یوگنی ادواردویچ، تصوف و ادبیات تصوف، ج۱، ص۳۰۲، ترجم سیروس ایزدی، تهران ۱۳۵۶.

، اصولاً انتساب چنین تفسیری را به او رد کرده است.
بنابرتذکره‌های معتبر اهل تصوف، واسطی در جوانی ، زمانی که هنوز مشایخ وی در قید حیات بودند، به خراسان رفت و در مرو اقامت گزید. گفته‌اند وی در مرو بسیار محبوب بود و ۲۳ سال در آن‌جا منبر وعظ و تبلیغ داشت.

[۱۷] سُلمی، عبدالرحمن، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۸۸، نورالدین سریبه، مصر ۱۴۱۸.

[۱۸] قشیری، عبدالکریم، رساله القشیریه، ج۱، ص۱۴۰، تصحیح عبدالحلیم محمود، مصر۱۹۶۶.

[۱۹] هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان الجلّابی، کشف المحجوب، ج۱، ص۱۹۵، تصحیح ژوکوفسکی، با

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.