پاورپوینت محمد بن عمرو تهامی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت محمد بن عمرو تهامی دارای ۶۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت محمد بن عمرو تهامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت محمد بن عمرو تهامی :

ابن‌عمرو ابوعبدالله محمد تهامی

اِبْن عَمْرِو تِهامی، ابوعبدالله محمد (د ۱۲۴۴ق/۱۸۲۸م)، فقیه مالکی ، ادیب، لغت شناس، خطیب و شاعر مغربی می باشد.

فهرست مندرجات

۱ – نسب
۲ – تحصیل
۳ – سفرها
۴ – شیوه زندگی
۵ – روایت حدیث
۶ – فقاهت و قضا
۷ – تصوف و عرفان
۸ – لغت
۹ – ادبیات عرب
۱۰ – سفر به حجاز
۱۱ – آثار
۱۲ – فهرست‌منابع
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع

نسب

نیای بزرگش عمرو ابن قاسم اوسی، فقیهی صالح و از اندلسیانی بود که پس از سقوط اندلس ، در دوران حکومت سعدیان (۸۷۶-۱۰۵۶ق/۱۴۷۱-۱۶۴۶م) به رباط مهاجرت کردند

[۱] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۵، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

[۲] صدیق بن عربی، کتاب المغرب، ج۱، ص۱۳۷، رباط، ۱۴۰۴ق/۱۹۸۴م.

و چون از نسل اوس و منسوب به سعدبن معاذ انصاری بودند، «تِهامی»، «اوسی» و احیاناً «انصاری» نیز خوانده می‌شدند.

[۳] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۵، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

[۴] کتانی عبدالحّی، فهرس الفارس و الاثبات، ج۱، ص۲۷۹، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۲ق/۱۹۸۲م.

[۵] سمعانی عبدالکریم، الانساب، به کوشش عبدالرحمان بن یحیی معلمی، حیدرآباد دکن، ۱۳۸۲ق/۱۹۶۲م.

تحصیل

ابن عمرو، بنا به قول خود او، در رباط به دنیا آمد و در همان‌جا پرورش یافت.

[۶] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۸، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

[۷] کتانی عبدالحّی، فهرس الفارس و الاثبات، ج۱، ص۲۷۹، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۲ق/۱۹۸۲م.

وی علوم معقول و منقول را در محضر علمای رباط، سَلا و فاس فراگرفت و هنوز جوان بود که در پرتو هوش و ذکاوت خویش، در علم و ادب سرآمد اقران گردید.

[۸] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۲۱ به نقل از اتحاف، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

اما چون در رباط ارزش دانش وی را نشناختند،

[۹] کتانی عبدالحّی، فهرس الفارس و الاثبات، ج۱، ص۲۸۱، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۲ق/۱۹۸۲م.

در ۱۲۲۴ق به مراکش رفت و در آن‌جا به تدریس و افتاء و اقامه نماز جمعه مشغول شد و دانش پژوهان از هر سوی مغرب به حوزه درس او روی آوردند.

[۱۰] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۶-۲۱۷، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

سفرها

ابن عمرو پس از آن‌که مدتی (بالغ بر ۱۰ سال) در مراکش ماند، عازم مصر و حجاز شد و ۴ سال نیز در آن دیار به سر برد،

[۱۱] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۲۳ به نقل از اتحاف، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

[۱۲] کتانی عبدالحّی، فهرس الفارس و الاثبات، ج۱، ص۲۸۰، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۲ق/۱۹۸۲م.

در این سفر محمد بن عیسی سَلَوی فقیه که در اجازات ابن عمرو همه جا نامش آمده است، وی را همراهی می‌کرد.

[۱۳] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۱، ص۲۸۱، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

[۱۴] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۲۳، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

ابن عمرو در مراجعت از سفر مشرق باردیگر از مراکش گذشت و به رباط بازگشت.

[۱۵] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۷، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

از آن‌جا که در ۱۲۳۸ق در شهر فاس بوده است،

[۱۶] سلاوی احمد، الاستقصا، ج۹، ص۴، به کوشش جعفر و محمد ناصری، دارالبیضاء، ۱۹۵۶م.

[۱۷] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۷، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

به نظر می‌رسد که وی نزدیک به دو دهه از پرثمرترین سال های خود را در خارج از زادگاه خویش سپری کرده باشد.

شیوه زندگی

ابن عمرو فقیهی زاهد و ادیبی وارسته، در زندگی سخت کوش و در معاشرت با مردم نیک محضر بود. رویی خوش داشت و با تهیدستان مهربانی می‌کرد.

[۱۸] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۶، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

فرزندان و نزدیکانش نیز اهل علم و ادب بودند.

[۱۹] کتانی عبدالحّی، فهرس الفارس و الاثبات، ج۱، ص۲۸۰، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۲ق/۱۹۸۲م.

وی از سوی مادر به سادات حسنی منتسب بود.

[۲۰] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۵، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

عبور وی از فاس ، به هنگام مراجعت از سفر مشرق، با درگذشت سلیمان بن محمد (حک ۱۲۰۷-۱۲۳۸ق) مقارن بود، و در مراسمی که با حضور جمع کثیری از علما و اعیان و رجال مغرب برگزار شد،

[۲۱] سلاوی احمد، الاستقصا، ج۹، ص۴، به کوشش جعفر و محمد ناصری، دارالبیضاء، ۱۹۵۶م.

بیعت نامه سلطان عبدالرحمان بن هشام (حک ۱۲۳۸-۱۲۷۶ق) به دستخط ابن عمرو تحریر شد.

[۲۲] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۷، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

با این همه وی از قبول مناصب دولتی اکراه داشت. چنانکه مدتی به نیابت از استادش ابوالعباس حِکَمی، قاضی رباط شد و مدتی هم به نیابت از قاضی دیگری، به امر قضا مشغول گردید، اما پس از درگذشت استادش از پذیرفتن این منصب سرباز زد.

[۲۳] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۵، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

وی بیش‌تر به مطالعه و بحث و تدریس می‌پرداخت.

[۲۴] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۶، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

به همین دلیل، چیزی جز یک دیوان شعر و چند مجموعه یادداشت از خود به یادگار نگذاشته است.

روایت حدیث

بن عمرو به روایت حدیث اهتمام می‌ورزید و به شیوه محدثان مغرب، در طلب حدیث به مشرق سفر کرد. وی در مغرب از حافظ بن عبدالسلام ناصری، ابوعبدالله محمد بن حافظ رباطی، ابومحمد عبدالواحد بن محمد فاسی و دیگران، در مصر از شهاب الدین دمهوجی و محمد بن عمر شاذلی (د ۱۲۴۸ق) و در مکه از ابوالحسن علی بیتی باعَلَوی، و در تونس از برهان الدین ریاحی و محمد بن خوجه، روایت کرد.

[۲۵] کتانی عبدالحّی، فهرس الفارس و الاثبات، ج۱، ص۲۷۹-۲۸۰، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۲ق/۱۹۸۲م.

[۲۶] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۵-۲۱۸، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

[۲۷] مخلوف محمد، شجره النور الزکیّه، ج۱، ص۳۸۲، بیروت، ۱۳۵۰ق.

فقاهت و قضا

در فقاهت و قضا مورد تأیید اکثر فقیهان مالکی مذهب مغرب بود و در مشکلات فقهی و قضائی به او مراجعه و از وی استفتا می‌کردند. وقتی یکی از احکام صادره وی از سوی قاضی شهر فاس نقض گردید، همه علمای مراکش بر صحت حکم او گواهی دادند و پادشاه وقت، سلیمان ابن محمد به اجرای آن فرمان داد.

[۲۸] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۶، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

وی در اصول فقه نیز تبحر داشت.

[۲۹] کتانی عبدالحّی، فهرس الفارس و الاثبات، ج۱، ص۲۷۹، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۲ق/۱۹۸۲م.

تصوف و عرفان

با تصوف و عرفان ، آشنا بود، چنانکه در ملاقات با محمد بن عمر شاذلی، پیر طریقت شاذلیه ، از او اجازه گرفت و به او اجازه داد.

[۳۰] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۷، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

لغت

در لغت ، راوی قاموس بود و از زبیدی (د ۱۲۰۵ق/۱۷۹۱م) شارح آن، با یک واسطه روایت می‌کرد.

[۳۱] کتانی عبدالحّی، فهرس الفارس و الاثبات، ج۱، ص۲۷۹، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۲ق/۱۹۸۲م.

ادبیات عرب

ابن عمرو علاوه بر علم لغت، در فن عروض و نظم و نثر و ادب عرب تبحر داشته،

[۳۲] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۶، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

[۳۳] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۲۱، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

اما در شعر شهرت وی بیش‌تر مرهون قصیده قافیّه ای است که در ۱۷۶ بیت در ستایش حضرت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و در معارضه با قصیده ۲۷۵ بیتی ابن ونّان معروف به ارجوزه شَمَقمَقیّه سروده است.

[۳۴] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۲۰-۲۲۱، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

[۳۵] گنون عبدالله، شرح الشّمقمقیّه، ج۱، ص۱۱، بیروت/ قاهره، ۱۹۷۹م.

اهمیت این نظیره پردازی در آن است که ابن ونّان در واپسین ابیات ارجوزه مذکور تحدی کرده است که همانند قصیده وی را کس نتواند سرود.

[۳۶] گنون عبدالله، شرح الشّمقمقیّه، ج۱، ص۱۴۶، بیروت/ قاهره، ۱۹۷۹م.

گفته‌اند که انگیزه وی برای سرودن این قصیده قافیّه که بعدها به «عمرویّه» شهرت یافت، آن بود که پیش از عزیمت به مراکش ، به عنایت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) از بیماری نقرس شفا یافت.

[۳۷] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۲۲ به نقل از اتحاف، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

محمد بن عبدالسلام سائح در شرح این قصیده کتابی به نام سَوق المَهر الی قافیّه ابن عمرو پرداخته است.

[۳۸] زرکلی خیرالدین، اعلام، ج۷، ص۷۲.

مراکشی

[۳۹] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۸-۲۲۰، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

قصیده رائیّه ۳۷ بیتی او را نیز آورده است. این قصیده را ابن عمرو در تقریظ حواشی استادش ابوعبدالله محمد رهونی بر کتاب الرحله العیّاشیّه که خود راوی آن بوده، سروده است. اشعار وی از ذوق شاعرانه چندان بهره ای ندارد.

سفر به حجاز

ابن عمرو در تاریخ ۱۰ ربیع الاول ۱۲۴۳/اول اکتبر ۱۸۲۷ اجازه نامه ای عام برای روایت نوشته‌ها و مرویات خود برای فرزندش حسن و برادرانش محمد و عبدالواحد و فرزندانشان و دیگر بستگانش صادر کرد و آنان را وداع گفت و به اتفاق فرزند دیگرش محمد و برادرزاده اش (معروف به تهامی بن تهامی) عازم حج گردید.

[۴۰] کتانی عبدالحّی، فهرس الفارس و الاثبات، ج۱، ص۲۸۰، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۲ق/۱۹۸۲م.

در این سفر از شهر تونس عبور کرد و مورد تعظیم و تکریم علما و مدرسین بزرگ شهر از جمله قاضی و مفتی تونس، مصطفی بیرم قرارگرفت و ناگزیر مدتی در آن‌جا ماند و در حوزه درس ابواسحاق ابراهیم ریاحی و شیخ الاسلام ثالث، محمد بن محمد بیرم، حضور یافت و از آن دو و دیگر علمای بزرگ تونس از جمله محمد بن خوجه و محمد آبی و محمد شاذلی اجازاتی دریافت و برای آنان اجازاتی صادر کرد.

[۴۱] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۱۷، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

[۴۲] مخلوف محمد، شجره النور الزکیّه، ج۱، ص۳۸۲، بیروت، ۱۳۵۰ق.

وی در این سفر رحله، و فهرسه اش را در ماه های اقامت در حجاز نوشت

[۴۳] مراکشی عباس، الاعلام بمن حل مراکش و اغمات من الاعلام، ج۵، ص۲۲۳، فاس، ۱۳۵۷ق/۱۹۳۸م.

و به دست همراهانش سپرد و

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.