پاورپوینت محمد بن عبدالجبار بن حسن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت محمد بن عبدالجبار بن حسن دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت محمد بن عبدالجبار بن حسن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت محمد بن عبدالجبار بن حسن :

محمد بن عبدالجبار نفری

نِفَّری، محمد بن عبدالجبار، بن حسن، ملقب به مصری و اسکندری، کنیه اش ابوعبدالله، صوفی قرن چهارم می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – شناخت اجمالی
۲ – علت گم‌نامی
۳ – پیشینه
۴ – تاریخ وفات
۵ – آثار
۶ – اسلوب نگارش
۷ – اعتقادات
۸ – اهمیت آثار
۹ – فهرست منابع
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

شناخت اجمالی

وی در شهر نِفَّر (نیپور سابق)، بین کوفه و بصره ، به دنیا آمد.

[۱] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۴، ص۷۹۸.

[۲] زرکلی، ج۶، ص۱۸۴.

از زندگی وی اطلاع چندانی در دست نیست و در نخستین تذکره‌ها ذکری از وی به میان نیامده است.

علت گم‌نامی

علت این امر را پیروی نکردن وی از طریقتی خاص یا شیخی مشهور یا تعمد در ناشناس ماندن و ابراز نکردن صریح آرای خویش، به سبب هراس از فضای حاکم بر جامعه پس از ماجرای حلاج، دانسته‌اند.

پیشینه

نخستین بار ابن عربی در فتوحات مکیه و مواقع النجوم به او اشاره کرده است

[۳] عبدالوهاب شعرانی، الطبقات الکبری، ج۱، ص۳۵۹، چاپ احمد عبدالرحیم السایح، قاهره، ۱۴۲۶/۲۰۰۵.

و صوفیان اندلس نیز در سلسله انساب خود از وی به همراه شبلی و حلاج نام برده‌اند.

[۴] ابوالوفا الغنیمی التفتازانی، ابن سبعین و فلسفته الصوفیه، ج۱، ص۱۶۹، بیروت، ۱۹۷۳.

[۵] ابوالوفا الغنیمی التفتازانی، ابن سبعین و فلسفته الصوفیه، ج۱، ص۴۵۹، بیروت، ۱۹۷۳.

به گفت عفیف الدین تلمسانی ،

[۶] عفیف الدین التلمسانی، شرح مواقف النفری، ج۱، ص۲۵۹، چاپ جمال المرزوقی،) قاهره (، ۲۰۰۰.

وی زندگی خود را در سیاحت و گمنامی سپری کرد و سرانجام در یکی از روستاهای مصر درگذشت؛ اما غانمی این نظررا رد کرده و گفته تمام سفرهای نفّری در عراق بوده و محل وفات وی نیز “نیل مصر” در عراق است.
وی علت اشتهار نفّری را در مصر و مغرب و اندلس، نتیج اهتمام شاگردان ابن عربی و تلمسانی دانسته است.

[۷] عفیف الدین التلمسانی، شرح مواقف النفری، ج۱، ص۱۰ـ۱۱، چاپ جمال المرزوقی،) قاهره (، ۲۰۰۰.

تاریخ وفات

تاریخ وفات نفّری را، به اختلاف، ۳۴۴،

[۸] احمد امین، ظهر الاسلام، ج۴، ص۱۷۶، بیروت،) ۱۳۷۳/۱۹۵۳ (.

۳۵۴

[۹] حاجی خلیفه،ج ۲، ستون ۱۸۹۱.

و ۳۶۶ ذکر کرده‌اند.

آثار

نفّری آثاری به نظم و نثر از خود بر جای گذاشته، که مهم‌ترین آن‌ها مجموعه المواقف و المخاطبات است که افزون بر چند نسخ خطی موجود، نسخه‌ای از آن با شرح و ترجم آربری، در۱۳۱۳ش/۱۹۳۴ در قاهره به چاپ رسیده است.
پل نویا تعدادی از رسالات و اشعار وی را در اثری با عنوان نصوص صوفیه غیر منشوره لشقیق بلخی، ابن عطاء الآدمی و النفّری، در۱۳۵۱ش/ ۱۹۷۳ در بیروت منتشر کرده است.
جمال مرزوقی و سعید غانمی نیز مجموعه‌ای از آثار وی را، به ترتیب، با عناوین النصوص الکامله للنفّری و الاعمال الصوفیه در مصر و عراق چاپ کرده‌اند.
برخی محققان، مولف اصلی المواقف و المخاطبات را محمدبن عبدالله نفّری (متوفی ۳۵۴) دانسته و بر این نظر بوده‌اند که محمد بن عبدالجبار، مصاحب یا نو وی بوده و آرا و احوال عرفانی او را نوشته است

[۱۰] عفیف الدین التلمسانی، شرح مواقف النفری، چاپ جمال المرزوقی،(قاهره)، ۲۰۰۰.

مواقف مشتمل بر ۷۷ «موقف» کوتاه و بلند است که جنبه‌های متعددی از تعالیم صوفیه را در بر دارد و به گفت نفّری الهام و املای مستقیم خداست.
مخاطبات نیز مضامین مشابهی دارد و شامل ۵۶ خطاب است.
مهم‌ترین ویژگی عرفان نفّری، طرح اصطلاح «وقفه» یا «موقف» است و مفهوم آن اشاره به موضعی است که واقف در معرض شهود خدا و شنیدن خطاب الهی است.

[۱۱] بولس نویا، نصوص صوفیه غیر منشوره لشقیق البلخی،ص۳۵۸-۳۵۹، ابن عطاء الآدمی ، النفّری، بیروت،۱۹۷۳؛

به گفت مرزوقی

[۱۲] جمال المرزوقی،ص۱۱، النصوص الکامله للنفری،(قاهره)، ۲۰۰۵.

[۱۳] جمال المرزوقی،ص۱۸، النصوص الکامله للنفری،(قاهره)، ۲۰۰۵.

، تصوف نفّری مبتنی بر فنای افعال و اراد سالک و بقای به افعال خدای تعالی، و عدم شهود غیر خدا و نهایتاً شهود احدیت است.
پس او تأکید دارد که حال فنا نباید موجب ترک (فنا) اعمال شرعی شود؛ ازاین-رو، صوفی باید پس از فنا به حال بقا برگردد و حق عبودیت را به جا آورد و به اوامر شرعی عمل نماید.
اصطلاحی که نفّری برای فنا و فانی به کار می‌برد، وقوف و واقف است.
از نظر نفّری، وقفه بالاتر از معرفت و معرفت نیز بالاتر از علم است.
واقف از هرچیز و هرکس به خدا نزدیک‌تر است و از بشریت و اوامر و نواهی فراتر رفته است.
در چنین مقامی واقف به مجرای اراده و فیض‌ الهی بدل گشته و حتی قدرت خلق و ایجاد می‌یابد.

اسلوب نگارش

اسلوب نفّری در نگارش آثارش کاملاً رمزی، غامض و مشتمل بر صور خیال است و درک آن بسیار دشوار است

[۱۴] جمال المرزوقی،ص۱۰، النصوص الکامله للنفری،(قاهره)، ۲۰۰۵.

[۱۵] جمال المرزوقی،ص۱۹، النصوص الکامله للنفری،(قاهره)، ۲۰۰۵.

اعتقادات

به رغم اصالت تعالیم نفّری، عناصری مشابه با تعالیم جنید و به‌ویژه حلاج

[۱۶] عمر فرو

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.