پاورپوینت محمد بن سدیدالدین


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت محمد بن سدیدالدین دارای ۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت محمد بن سدیدالدین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت محمد بن سدیدالدین :

پاورپوینت محمد بن سدیدالدین

شمس‌الدین ابوالمعالی پاورپوینت محمد بن سدیدالدین علی، نوه شهاب‌الدین احمد و خواهرزاده شیخ بهائی یکی از علمای شیعی و از خاندان خاتون بود.

[۱] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۱۰، ص۱۰.

فهرست مندرجات

۱ – پیشینه
۲ – شمس‌الدین در دربار صفویان
۳ – شمس‌الدین در هند
۴ – شاگردان وی
۵ – تبحر در شعر
۶ – آثار
۷ – وفات
۸ – پانویس
۹ – منبع

پیشینه

از سال تولد او اطلاعی در دست نیست. پدرش، علی، در مشهد سکونت گزیده بود. شمس‌الدین در طوس به دنیا آمد و بعدها رهسپار هند شد.
در ۱۰۰۹ در حیدرآباد سکنا گزید و در ۱۰۱۴ از محمدمؤمن حسینی‌استرآبادی (عالم مشهور و صاحب نفوذ در دوره قطب‌شاهیان در حیدرآباد) اجازه روایت گرفت.

[۲] اسکندر منشی، عالم‌ آرای‌ عباسی‌، ج ۳، ص ۹۴۱.

[۳] علی بن طیفور بسطامی، حدایق‌السلاطین ‌فی ‌کلام‌الخواقین، ج۱، ص۲۲۳، چاپ شریف النساء انصاری، حیدرآباد (بی‌تا).

[۴] احمد حسینی اشکوری، تراجم الرجال، ج۱، ص۵۳۱۵۳۲، قم ۱۴۱۴.

شمس‌الدین در دربار صفویان

شمس‌الدین محمد در دوران سلطنت محمد قطب‌شاه، در ۱۰۲۵ یا ۱۰۲۷ به پیشنهاد استرآبادی به عنوان سفیر قطب‌شاهیان به دربار صفویان رفت و مورد احترام شاه‌عباس صفوی قرار گرفت.

[۵] اسکندر منشی، عالم‌ آرای‌ عباسی‌، ج ۳، ص ۹۴۱.

[۶] علی بن طیفور بسطامی، حدایق‌السلاطین ‌فی ‌کلام‌الخواقین، ج۱، ص۲۲۳، چاپ شریف النساء انصاری، حیدرآباد (بی‌تا).

[۷] آستان قدس رضوی کتابخانه، فهرست کتابخانه آستان قدس رضوی، ج۱، ص۴۹۹، ج ۶، مشهد ۱۳۴۴ش.

ابن‌خاتون در این دوره، نزد بهاءالدین عاملی درس خواند و از وی اجازه روایت گرفت.

[۸] عبدالحسین بن محمدباقر خاتون‌آبادی، وقایع السنین و الاعوام، ج۱، ص۵۰۴، یا، گزارشهای سالیانه از ابتدای خلقت تا سال ۱۱۹۵ هجری، چاپ محمدباقر بهبودی، تهران ۱۳۵۲ش.

[۹] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۴، ص۷۶۷۷، چاپ علی‌نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

[۱۰] رضا استادی، فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه عمومی حضرت آیهاللّه العظمی گلپایگانی، ج۲، ص۲۱۶، ج ۲، قم: دارالقرآن الکریم، (بی‌تا).

شمس‌الدین در هند

اسکندرمنشی

[۱۱] اسکندر منشی، عالم‌ آرای‌ عباسی‌، ج ۳، ص ۹۵۰ـ۹۵۱.

تاریخ بازگشت او را به هند ۱۰۲۹ دانسته اما بنابر برخی گزارش‌ها ابن‌خاتون پس از وفات محمد قطب‌شاه و در زمان حکومت عبداللّه قطب‌شاه وارد حیدرآباد شد.

[۱۲] علی بن طیفور بسطامی، حدایق‌السلاطین ‌فی ‌کلام‌الخواقین، ج۱، ص۲۲۳، چاپ شریف النساء انصاری، حیدرآباد (بی‌تا).

[۱۳] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۱۰، ص۱۰.

پس از بازگشت، به سِمَت قائم‌مقام پیشوا (پیشوا، بالاترین مقام پس از سلطان) و دبیری منصوب شد و در ۱۰۳۸ به پیشوایی رسید.
او در ۱۰۴۱ به سبب حسدورزی و سعایت اطرافیان سلطان، برکنار و در ۱۰۴۳ «میرجُمله» (وزیر) شد و در ۱۰۴۵ دوباره پیشوا گردید.
وی حدود بیست سال عهده‌دار این مناصب بود.
ابن‌خاتون در اداره امور کشور، مدبر و نزد سلطان بسیار محترم و صاحب نفوذ بود.
کاردانی و درایت وی در حل مسائل مملکت و مردمداری‌اش به محبوبیت او افزود و باعث گسترش تشیع در حیدرآباد شد.

[۱۴] علی بن طیفور بسطامی، حدایق‌السلاطین ‌فی ‌کلام‌الخواقین، ج۱، ص۲۲۳ـ۲۲۴، چاپ شریف النساء انصاری، حیدرآباد (بی‌تا).

[۱۵] احمد بن عبداللّه صاعدی شیرازی، حدیقهالسلاطین قطب‌شاهی، ج۱، ص۷۸ـ۸۰، چاپ علی‌اصغر بلگرامی، حیدرآباد، دکن ۱۹۶۱.

[۱۶] آستان قدس رضوی کتابخانه، فهرست کتابخانه آستان قدس رضوی، ج۱، ص۵۰۴ـ۵۱۰، ج ۶، مشهد ۱۳۴۴ش.

شاگردان وی

شمس‌الدین محمد، عالمی جامع‌الاطراف بود که افزون بر مناصب دولتی، به تدریس علوم دینی و ریاضی نیز می‌پرداخت و شاگردان زیادی داشت.
برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: محمدعلی کربلایی، حسن بن علی جامعی، میرزامحمد حسینی‌جزائری و معزالدین محمد اردستانی.

[۱۷] محمد بن حسن حرّعاملی، امل‌الآمل، ج۱، ص۲۷۵۲۷۶، چاپ احمد حسینی، بغداد (۱۳۸۵)، چاپ افست قم ۱۳۶۲ش.

[۱۸] عبداللّه بن عیسی افندی‌اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۱، ص۲۲۳، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱.

[۱۹] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۸، ص۳۲، چاپ علی‌نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

[۲۰] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۱۰، ص۱۰.

[۲۱] احمد حسینی اشکوری، تراجم الرجال، ج۱، ص۵۳۲، قم ۱۴۱۴.

تبحر در شعر

وی به شعر و ادبیات نیز علاقه‌مند بود و جلسات ادبی و شعرخوانی با حضور پرشمار ادیبان‌ به‌ طور مرتب در محضر او برگزار می‌شد.

[۲۲] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۱۰، ص۱۰.

[۲۳] آستان قدس رضوی کتابخانه، فهرست کتابخانه آستان قدس رضوی، ج۱، ص۵۱۰، ج ۶، مشهد ۱۳۴۴ش.

[۲۴] علی بن طیفور بسطامی، حدایق‌السلاطین ‌فی ‌کلام‌الخواقین، ج۱، ص۲۲۵ـ ۲۳۴، چاپ شریف النساء انصاری، حیدرآباد (بی‌تا).

آثار خیر و عام‌المنفعه‌ای نیز از او برجای‌ مانده است.

[۲۵] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۱۰، ص۱۰.

آثار

از جمله آثار وی، ترجمه و شرح فارسی الاربعون حدیثاً شیخ بهائی است به درخواست سلطان‌محمد قطب‌شاه که به ترجمه قطب‌شاهی معروف است.
شیخ بهائی بر این شرح تقریظ نگاشت و مترجم را ستود.

[۲۶] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۴، ص۷۶۷۷، چاپ علی‌نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

[۲۷] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۱۰، ص۱۰۱۱.

این کتاب در ۱۲۷۵ در تهران و در ۱۳۰۹ در بمبئی به چاپ رسید.

[۲۸] خانبابا مشار، فهرست کتابهای چاپی فارسی، ج ۱، ستون ۱۵۰، تهران ۱۳۵۲ش.

سلطان‌محمد قطب‌شاه ترجمه ابن‌خاتون را مختصر کرد و آن را لُباب‌الاحادیث قطب‌شاهی‌ نامید.

[۲۹] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۸، ص۲۷۴۲۷۵، چاپ علی‌نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

سایر آثار او عبارت‌اند از: حاشیه بر جامع عباسی شیخ بهائی،

[۳۰] عبداللّه بن عیسی افندی‌اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۵، ص۱۳۵، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱.

[۳۱] محسن امین، اعیان الشیعه، ج۱۰، ص۱۰.

در برخی منابع وی شارح یا نگارنده متمم جامع عباسی نیز ذکر شده است

[۳۲] خوانساری، روضات الجنات، ج۱، ص۷۸.

[۳۳] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۳، ص۳۴۰۳۴۱، چاپ علی‌نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

که به درستی معلوم نیست همه این آثار یکی هستند یا با هم تفاوت دارند؛ حاشیه بر تَحریرالاحکام علامه حلّی؛

[۳۴] عبداللّه بن عیسی افندی‌اصفهانی، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.