پاورپوینت محمد بن اسماعیل مازندرانی حائری
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت محمد بن اسماعیل مازندرانی حائری دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت محمد بن اسماعیل مازندرانی حائری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت محمد بن اسماعیل مازندرانی حائری :
محمد بن اسماعیل حائری
حائری، ابوعلی محمدبن اسماعیل، عالم رجالی و فقیه امامی سده دوازدهم و سیزدهم می باشد.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی اجمالی
۲ – بیوگرافی ابوعلی حائری
۳ – اساتید ابوعلی حائری
۴ – شاگردان ابوعلی حائری
۵ – محل وتاریخ وفات حائری
۶ – منتهی المقال ابوعلی حائری
۷ – ویژگی کتاب منتهی المقال حائری
۸ – عدم ذکر افراد مجهول در منتهی المقال
۹ – العذاب الواصب دیگر اثر حائری
۱۰ – عقداللالی اثر ابوعلی حائری
۱۱ – آثار فقهی ابوعلی حائری
۱۲ – ترجمه زهرالریاض به زبان اردو
۱۳ – حائری و ترجمه مناسک حج بهبهانی به فارسی
۱۴ – فهرست منابع
۱۵ – پانویس
۱۶ – منبع
معرفی اجمالی
محمد بن اسماعیل بن عبدالجبار بن سعدالدین مازندرانی حائری، معروف به ابوعلی (م ۱۲۱۵ یا ۱۲۱۶ ه.ق).
[۱] الذریعه، ج ۲۳، ص ۱۳.
یکی از اندیشمندان نام آور و از مدافعان مکتب تشیع بود و برای تحصیل معارف دینی هجرت های پی در پی نمود. این دانشمند معروف شیعه، در زمانی حساس، یعنی در زمان ظهور اخباریان، زندگی می کرد. بدین جهت، ایشان نیز هم چون دیگر طرفداران علمای اصولی به دفاع از مکتب اصولی پرداخت و اولین کتاب خود را به نام عقد اللآئی البهیثه فی الرّدّ علی الطائفه در رد اخباریان نگاشت. مقصود او از این نام، اخباریان بود وی این کتاب را ده سال قبل از کتاب منتهی المقال نوشت. به همین دلیل است که علمای شیعه،هریک به نحوی از ایشان تمجید کرده اند.
برای تحصیل معارف دینی هجرتهای پیدرپی نمود. این دانشمند معروف شیعه، در زمانی حساس، یعنی در زمان ظهور اخباریان، زندگی میکرد. بدینجهت، ایشان نیز هم چون دیگر طرفداران علمای اصولی به دفاع از مکتب اصولی پرداخت و اولین کتاب خود را به نام «عقد اللآئی البهیثه فی الرد علی الطائفه» در رد اخباریان نگاشت. مقصود او از این نام، اخباریان بود.
وی این کتاب را ده سال قبل از کتاب «منتهی المقال» نوشت. به همین دلیل است که علمای شیعه، هریک به نحوی از ایشان تمجید کردهاند.
ایشان در سال ۱۲۱۶ ق از دنیا رفتند.
بیوگرافی ابوعلی حائری
منبع اصلی شرححال او، نوشته مختصر خودش در کتاب منتهیالمقال
[۲] محمدبن اسماعیل حائری، منتهیالمقال فی احوالالرجال، ذیل «ابوعلی»، قم ۱۴۱۶.
است.وی در ۱۱۵۹ در کربلا زاده شد.پدرش مازندرانی بود،
[۳] خوانساری، ج۴، ص۴۰۴.
[۴] حسینبن محمدتقی نوری، خاتمه مستدرک الوسائل، ج۲، ص۱۳۷، قم ۱۴۱۵ـ۱۴۲۰.
ولی ابوعلی، به نقل از پدرش، نسب خود را به ابنسینا رسانده است،
[۵] محمدبن اسماعیل حائری، منتهیالمقال فی احوالالرجال، ج۷، ص۲۱۳ـ۲۱۴، قم ۱۴۱۶.
اما چون ابنسینا فرزندی نداشته است، در صحت این انتساب تردید وجود دارد.
[۶] محمدعلی حبیبآبادی، مکارمالآثار در احوال رجال دوره قاجار، ج۲، ص۵۹۳، ج ۲، اصفهان ۱۳۶۲ش.
[۷] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، مصفی المقال فی مصنفی علمالرجال، چاپ احمد منزوی، تهران ۱۳۳۷ش.
اساتید ابوعلی حائری
حائری از محضر آقا محمدباقر بهبهانی مشهور به وحید بهبهانی و سیدعلی طباطبائی بهرهبرد
[۸] محمدبن اسماعیل حائری، منتهیالمقال فی احوالالرجال، ج۷، ص۲۱۳ـ۲۱۴، قم ۱۴۱۶.
[۹] خوانساری، ج۴، ص۴۰۴.
[۱۰] سید محسن امین،أعیان الشیعه، ج۹، ص۱۲۴.
و محضر درس سیدمحسن اعرجی کاظمی و علامه سیدمحمدمهدی بحرالعلوم را نیز درک کرد.
[۱۱] خوانساری، ج۴، ص۴۰۴.
[۱۲] عباس قمی، کتاب الکنی و الالقاب، ج۱، ص۱۱۹، صیدا ۱۳۵۷ـ۱۳۵۸، چاپ افست قم
شاگردان ابوعلی حائری
از شاگردان او عبدالعلی رشتی
[۱۳] حسینبن محمدتقی نوری، خاتمه مستدرک الوسائل، ج۲، ص۱۳۷، قم ۱۴۱۵ـ۱۴۲۰.
و مولا درویش علی بغدادی حائری
[۱۴] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، مصفی المقال فی مصنفی علمالرجال،ستون ۳۹۵، چاپ احمد منزوی، تهران ۱۳۳۷ش.
بودند.
محل وتاریخ وفات حائری
به نوشته خوانساری
[۱۵] خوانساری، ج۴، ص۴۰۵.
و خراسانی ،
[۱۶] محمدهاشم خراسانی، منتخب التواریخ، ج۱، ص۳۱۴، تهران،انتشارات علمیه اسلامی.
او در ۱۲۱۵ در کربلا درگذشت، اما فرزند حائری در حاشیه منتهیالمقال نوشته است که پدر ش در ۱۲۱۶ در نجف وفات یافت و در صحن حرم امیرمؤمنان علی علیهالسلام به خاک سپرده شد.
[۱۷] محمدبن اسماعیل حائری، منتهیالمقال فی احوالالرجال، ج۱، مقدمه، ص۳۹، قم ۱۴۱۶.
[۱۸] اعجاز حسینبن محمدقلی کنتوری، کشف الحجب و الأستارعن اسماء الکتب و الأسفار، ج۱، ص۵۶۱، قم ۱۴۰۹.
منتهی المقال ابوعلی حائری
ازحائری آثاری برجایمانده که مهمترین و مشهورترین آنها منتهیالمقال فی احوالالرجال ، درباره رجال و راویان شیعه ، است و بدین سبب، او را صاحب منتهیالمقال نیز خواندهاند.
ویژگی کتاب منتهی المقال حائری
او در این کتاب بیشتر به منهجالمقال میرزامحمد استرآبادی و تعلیقه وحید بهبهانی نظر داشته
[۱۹] محمدبن اسماعیل حائری، منتهیالمقال فی احوالالرجال، ج۱، ص۴ـ۵، قم ۱۴۱۶.
و مطالب محمدامین کاظمی در مشترکات را نیز آورده است.
[۲۰] محمدبن اسماعیل حائری، منتهیالمقال فی احوالالرجال، ج۱، ص۶، قم ۱۴۱۶.
وی در مواردی نیز به اظهارنظر پرداخته و در کتابش برخی از رجال و راویان را آورده که در منهجالمقال و تعلیقه وحید بهبهانی ذکر نشده است.
[۲۱] محمدبن اسماعیل حائری، منتهیالمقال فی احوالالرجال، ج۱، ص۴۷، قم ۱۴۱۶.
عدم ذکر افراد مجهول در منتهی المقال
حائری در این کتاب از افراد مجهول ذکری به میان نیاورده، چرا که فایدهای در آن ندیده
[۲۲] محمدبن اسماعیل حائری، منتهیالمقال فی احوالالرجال، ج۱، ص۵ـ۶، قم ۱۴۱۶.
و همین امر باعث شده است برخی از اثر او انتقاد کنند.
[۲۳] حسینبن محمدتقی نوری، خاتمه مستدرک الوسائل، ج۲، ص۱۳۸، قم ۱۴۱۵ـ۱۴۲۰.
[۲۴] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، مصفی المقال فی مصنفی علمالرجال، چاپ احمد منزوی، تهران ۱۳۳۷ش.
البته کسانى همچون مولا درویشعلى حائرى و محمدعلی آلکشکول ، که بر منتهیالمقال استدراک نوشتهاند، این نقیصه را بر طرف کردهاند
[۲۵] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، مصفی المقال فی مصنفی علمالرجال، چاپ احمد منزوی، تهران ۱۳۳۷ش.
منتهیالمقال در ۱۲۶۷ در تهران چاپ سنگی شد.
[۲۶] خانبابا مشار، مؤلفین کتب چاپی فارسی و عربی، ج ۵، ستون ۳۲۰، تهران ۱۳۴۰ـ۱۳۴۴ش.
این کتاب به تحقیق مؤسسه آلالبیت لاحیاءالتراث، به مناسبت دویستمین سالگرد وفات ابوعلی حائری، در ۱۳۷۴ش/ ۱۴۱۶ در هفت مجلد در قم به چاپ حروفی رسید.بر منتهیالمقال چندین تعلیقه و حاشیه نوشته شده که مهمترین آنها تکمله رجال أبی علی از مولا درویشعلی حائری است
[۲۷] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۶، ص۲۲۲ـ۲۲۳، چاپ علینقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.
العذاب الواصب دیگر اثر حائری
اثر دیگر حائری، العذاب الواصب علیالجاحد الناصب است که ردیهای است بر کتاب نواقضالروافض میر مخدوم شریفی
[۲۸] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۵، ص۲۴۰، چاپ علینقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.
نوری
[۲۹] حسینبن محمدتقی نوری، خاتمه مستدرک الوسائل، ، ج ۲، ص ۱۳۸، قم ۱۴۱۵ـ۱۴۲۰.
این کتاب را ستوده است.
عقداللالی اثر ابوعلی حائری
کتاب دیگر او عقداللالی البَهیه فی الرّدّعلی الطائفه الغَبیه است که آن را بیست سال پیش از تألیف منتهیالمقال نگاشته است
[۳۰] محمدبن اسماعیل حائری، منتهیالمقال فی احوالالرجال، ج۷، ص۲۱۳، قم ۱۴۱۶.
و در آن به نقد دیدگاههای اخباری ان ، که در آن روزگار کشمکشهای سختی با اصولیان داشتند، پرداخته است.
[۳۱] خوانساری، ج۴، ص۴۰۵.
آ
راهنمای خرید:
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.