پاورپوینت محمد بن ابراهیم بغدادی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
16 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت محمد بن ابراهیم بغدادی دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت محمد بن ابراهیم بغدادی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت محمد بن ابراهیم بغدادی :

محمد بن ابراهیم بزاز بغدادی

ابوحمزه محمد بن ابراهیم بزاز بغدادی (۲)، از صوفیان قرن سوم بود.

فهرست مندرجات

۱ – بیوگرافی بزاز بغدادی
۲ – بزاز بغدادی دارای زبانی فصیح و بلیغ
۳ – محکوم شدن بزاز بغدادی به حلول و زندقه
۴ – گفتگوی امام احمد حنبل با بزاز بغدادی
۵ – ناقل حدیث بودن بزاز بغدادی
۶ – علم تفسیر و قرائت بزاز بغدادی
۷ – وفات بزاز بغدادی
۸ – سخن گفتن بزاز بغدادی ازمعارف صوفیه
۹ – عقاید بزاز بغدادی در تصوف
۱۰ – فهرست منابع
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع

بیوگرافی بزاز بغدادی

پدرش عیسی بن ابان (متوفی ۲۲۱) فقیه و محدث بوده و به منصب قضا اشتغال داشته است.

[۱] عبدالقادر بن محمدقرشی حنفی مصری، الجواهرالمضیئه فی طبقات الحنفیه، ج۱، ص۴۰۱، حیدرآباد دکن ۱۳۲۲.

[۲] یحیی بن شرف نووی، تهذیب الاسماء واللغات، جزء ۲، ص ۴۴، تهران.

[۳] محمد بن احمد ذهبی، سیر اعلام النّبلاء، ج۱۰، ص۴۴۰، ج ۱۰، بیروت ۱۴۰۲/ ۱۹۸۲، ج ۱۳، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

بغدادی از اقران جنید بغدادی

[۴] عبدالکریم بن هوازن قشیری، الرساله القشیریه فی علم التصوف، ج۱، ص۳۹۵، چاپ معروف زریق و علی عبدالحمید بلطه جی، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸.

و از مصاحبان بِشْرِ حافی و سَری سَقَطی

[۵] عبدالرحمن بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۷۰، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ ش.

[۶] محمد بن حسین سلمی، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۲۹۵، چاپ نورالدین شریبه، حلب ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

[۷] محمد بن احمد ذهبی، سیر اعلام النّبلاء، ج۱۳، ص۱۶۶، ج ۱۰، بیروت ۱۴۰۲/ ۱۹۸۲، ج ۱۳، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

[۸] احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، ص۳۹۰، بیروت.

بوده و در سفرهای ابوتراب نَخْشَبی وی را همراهی می‌کرده است.

[۹] پانویس ۴، علی بن عثمان هجویری، ج۱، ص۳۶۵، کشف المحجوب للهجویری، دراسه و ترجمه و تعلیق اسعاد عبدالهادی قندیل، بیروت ۱۹۸۰.

[۱۰] محمد بن حسین سلمی، طبقات الصوفیه، چاپ نورالدین شریبه، حلب ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

[۱۱] احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، ص۳۹۰، بیروت.

به نوشته عطار نیشابوری ، پیر او حارث محاسبی بوده اما از ظاهر گفتگویی که همو از بغدادی و حارث نقل کرده برمی آید که میان آن‌ها نسبت مرید و مرادی نبوده است.

[۱۲] محمد بن ابراهیم عطار، تذکره الاولیاء، ج۱، ص۷۲۳ـ۷۲۴، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۴۶ ش.

بزاز بغدادی دارای زبانی فصیح و بلیغ

بغدادی، به سبب اشتغال به وعظ، زبانی فصیح و بلیغ داشته

[۱۳] محمد بن ابراهیم عطار، تذکره الاولیاء، ج۱، ص۷۲۳، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۴۶ ش.

و بیش‌تر در مسجد رصافیه بغداد بر منبر می‌رفته است.

[۱۴] علی بن عثمان هجویری، کشف المحجوب للهجویری، ج۱، ص۳۶۶، دراسه و ترجمه و تعلیق اسعاد عبدالهادی قندیل، بیروت ۱۹۸۰.

[۱۵] احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، ص۳۹۰، بیروت.

[۱۶] محمد بن ابراهیم عطار، تذکره الاولیاء، ج۱، ص۷۲۳ـ۷۲۴، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۴۶ ش.

محکوم شدن بزاز بغدادی به حلول و زندقه

در طرسوس وی را به سبب گفتن شطحیات بر سر منبر به حلول و زندقه محکوم کردند،

[۱۷] عبدالرحمن بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۷۱، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ ش.

[۱۸] محمد بن احمد ذهبی، سیر اعلام النّبلاء، ج۱۳، ص۱۶۶ـ۱۶۷، ج ۱۰، بیروت ۱۴۰۲/ ۱۹۸۲، ج ۱۳، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

چنانکه خلیفه وقت بدین جرم قصد کشتن وی کرد ولی بعد‌ها او را بخشید.

[۱۹] محمد بن ابراهیم عطار، تذکره الاولیاء، ج۱، ص۷۲۳، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۴۶ ش.

[۲۰] علی بن عثمان هجویری، کشف المحجوب للهجویری، ج۱، ص۴۲۱، دراسه و ترجمه و تعلیق اسعاد عبدالهادی قندیل، بیروت ۱۹۸۰.

گفتگوی امام احمد حنبل با بزاز بغدادی

به گزارش منابع، امام احمد حنبل در برخی مسائل فقهی با وی گفتگو کرده

[۲۱] محمد بن احمد ذهبی، سیر اعلام النّبلاء، ج۱۳، ص۱۶۶، ج ۱۰، بیروت ۱۴۰۲/ ۱۹۸۲، ج ۱۳، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

و خطیب بغدادی

[۲۲] احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، ص۳۹۰، بیروت.

نیز این قول را از خود بزاز بغدادی نقل کرده است.

ناقل حدیث بودن بزاز بغدادی

او نقل حدیث نیز می‌کرده

[۲۳] علی بن عثمان هجویری، کشف المحجوب للهجویری، ج۱، ص۳۶۶، دراسه و ترجمه و تعلیق اسعاد عبدالهادی قندیل، بیروت ۱۹۸۰.

و برخی از صوفیان احادیث او را نقل کرده اند.

[۲۴] عبدالرحمن بن احمد جامی، نفحات الانس، ج۱، ص۷۰، چاپ محمود عابدی، تهران ۱۳۷۰ ش.

علم تفسیر و قرائت بزاز بغدادی

در تفسیر و قرائت دست داشته و در این علم شاگرد ابوعمر بوده است.

[۲۵] محمد بن حسین سلمی، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۲۹۵، چاپ نورالدین شریبه، حلب ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

[۲۶] محمد بن احمد ذهبی، سیر اعلام النّبلاء، ج۱۳، ص۱۶۸، ج ۱۰، بیروت ۱۴۰۲/ ۱۹۸۲، ج ۱۳، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

[۲۷] احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، ص۳۹۰، بیروت.

[۲۸] علی بن عثمان هجویری، کشف المحجوب للهجویری، ج۱، ص۳۶۶، دراسه و ترجمه و تعلیق اسعاد عبدالهادی قندیل، بیروت ۱۹۸۰.

وفات بزاز بغدادی

تاریخ وفات وی را سلمی

[۲۹] محمد بن حسین سلمی، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۲۹۶، چاپ نورالدین شریبه، حلب ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

۲۸۹ و خطیب بغدادی

[۳۰] احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، ص۳۹۳، بیروت.

۲۶۹ نوشته است.

سخن گفتن بزاز بغدادی ازمعارف صوفیه

به گفته خطیب بغدادی

[۳۱] احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، ص۳۹۳، بیروت.

او نخستین کسی است که از معارف صوفیه سخن گفته است.
از او سخنان و ابیاتی پراکنده باقی‌مانده که خیرالنَّساج و محمد بن علی الکَتّانی از او نقل قول کرده اند

[۳۲] محمد بن احمد ذهبی، سیر اعلام النّبلاء، ج۱۳، ص۱۶۶، ج ۱۰، بیروت ۱۴۰۲/ ۱۹۸۲، ج ۱۳، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

[۳۳] احمد بن علی خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱، ص۳۹۰، بیروت.

[۳۴] علی بن عثمان هجویری، کشف المحجوب للهجویری، ج۱، ص۳۶۶، دراسه و ترجمه و تعلیق اسعاد عبدالهادی قندیل، بیروت ۱۹۸۰.

[۳۵] محمد بن حسین سلمی، طبقات الصوفیه، ج۱، ص۲۹۶ـ۲۹۷، چاپ نورالدین شریبه، حلب ۱۴۰۶/۱۹۸۶.

و تفسیر اندیشه های صوفیانه وی از همین نقل قول‌ها و ابیات پراکنده امکان پذیر است.

عقاید بزاز بغدادی در تصوف

در تصوف او دیدار حق تنها به دیده حق، برای بنده ممکن خواهد شد.

[۳۶] محمد بن ابراهیم عطار، تذکره الاولیاء، ج۱، ص۷۲۴، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۴۶ ش.

وی «سلام» را خاص پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه وآله وسلّم می‌داند و بر این است که دعای حضرت موسی علیه‌السلام (خدایا مرا از امت محمد (اهل سلام) گردان) مؤید این واقعیت است.

[۳۷] محمد بن ابراهیم عطار، تذکره الاولیاء، ج۱، ص۷۲۵، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۴۶ ش.

به نوشته حارث محاسبی ، بغدادی در باطن، مستغرق توحید

[۳۸] محمد بن ابراهیم عطار، تذکره الاولیاء، ج۱، ص۷۲۴، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۴۶ ش.

و از جمله عارفانی است که غیبت رامقدم بر حضور می‌دانند.

[۳۹] علی بن عثمان هجویری، کشف المحجوب للهجویری، ج۱، ص۴۸۹، دراسه و ترجمه و تعلیق اسعاد عبدالهادی قندیل، بیروت ۱۹۸۰.

غیبت در این معنا، غیبت قلب از غیرحق است و منتهای آن به غیبت عارف از خود منجر می‌شود به گونه‌ای که به سبب این غیبت، خود

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.