پاورپوینت مجموعه آثار شهید مطهری
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت مجموعه آثار شهید مطهری دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مجموعه آثار شهید مطهری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت مجموعه آثار شهید مطهری :
مجموعه آثار استاد شهید مطهری (کتاب)
«مجموعه آثار استاد شهید مطهری»، دربردارنده مجموعه تالیفات و متن سخنرانیهای شهید مرتضی مطهری ، به زبان فارسی میباشد که شورای نظارت بر نشر آثار ایشان، از سال ۱۳۶۸ ش به بعد، شروع به تهیه و تدوین آنها کرده است.گردآورندگان معتقدند که مناسبترین آثار از نظر صحت، غنای محتوا، شیوایی بیان و پرداختن به شبهات القایی زمان برای معرفی مکتب اسلام، آثار استاد شهید مطهری میباشد، ازاین رو اقدام به تنظیم این مجموعه کردهاند.
فهرست مندرجات
۱ – ساختار کتاب
۲ – گزارش محتوا
۲.۱ – جلد اول
۲.۲ – جلد دوم
۲.۳ – جلد سوم وچهارم
۲.۴ – جلد پنجم
۲.۵ – جلد ششم
۲.۵.۱ – مقاله ششم
۲.۶ – جلد هفتم
۲.۷ – جلد هشتم
۲.۸ – جلد نهم و دهم
۲.۹ – جلد یازدهم
۲.۱۰ – جلد دوازدهم
۲.۱۱ – جلد سیزدهم
۲.۱۱.۱ – قسمتهای این بحث
۲.۱۲ – جلد چهاردهم
۲.۱۲.۱ – بخشهای کتاب
۲.۱۳ – جلد پانزدهم
۲.۱۴ – جلد شانزدهم
۲.۱۴.۱ – «سیری در سیره نبوی
۲.۱۴.۲ – «جاذبه و دافعه علی علیهالسّلام»
۲.۱۴.۳ – «سیری در نهج البلاغه»
۲.۱۴.۴ – «مشکلات علی علیهالسّلام»
۲.۱۴.۵ – «صلح امام حسن علیهالسّلام»
۲.۱۵ – جلد هفدهم
۲.۱۶ – جلد هجدهم
۲.۱۶.۱ – فصل پنجم
۲.۱۶.۲ – آخرین فصل
۲.۱۷ – جلد نوزدهم
۲.۱۷.۱ – نظام حقوق زن در اسلام
۲.۱۷.۲ – «مسئله حجاب»
۲.۱۷.۳ – پاسخ به نقد بر حجاب
۲.۱۷.۴ – اخلاق جنسی
۲.۱۸ – جلد بیستم
۲.۱۹ – جلد بیست و یکم
۲.۲۰ – جلد بیست و دوم
۲.۲۰.۱ – «حکمت عملی»
۲.۲۰.۲ – «حکمتها و اندرزها»
۲.۲۰.۳ – «فلسفه اخلاق»
۲.۲۰.۴ – تعلیم و تربیت در اسلام
۲.۲۱ – جلد بیست و سوم
۲.۲۱.۱ – «عرفان»
۲.۲۱.۲ – «انسان کامل»
۲.۲۲ – جلد بیست و چهارم
۲.۲۳ – جلد بیست و پنجم
۲.۲۳.۱ – نفاق
۲.۲۳.۲ – خطابه و منبر
۲.۲۴ – جلد بیست و ششم
۲.۲۵ – جلد بیست و هفتم
۲.۲۶ – جلد بیست و هشتم
۲.۲۷ – جلد بیست و نهم
۳ – وضعیت کتاب
۴ – پانویس
۵ – منبع
ساختار کتاب
اکثر مجلدات، با مقدمه شورای نظارت، در بیان محتوای هر جلد آغاز و مطالب در بیست و نه مجلد ارائه گردیده است.
همه آثار استاد، به حسب موضوع، در نه بخش، تقسیم بندی شدهاند که عبارتند از: بخش اصول عقاید ،فلسفه ، تاریخ،سیره معصومین علیهالسّلام ، فقه و حقوق،اخلاق و عرفان ، اجتماعی- سیاسی، تفسیر و متفرقات.
«مجموعه آثار»، طرحی است که در مورد آثار نویسندگان پراثر و ارزش مند به اجرا درمی آید و هدف از آن، حفظ آن آثار و سهولت یافتن مطلب مورد نظر در آن است.
آثار شهید مطهری، با انقلاب اسلامی پیوندی ناگسستنی داشته و معرف تفکر و خط مشی این انقلاب الهی میباشد و از طرفی نیز بارها از سوی امام خمینی رحمهاللهعلیه مورد تایید قرار گرفته و مطالعه آنها توصیه و تاکید شده است؛ این دو ویژگی، لزوم اجرای این طرح در مورد آثار ایشان را افزون کرده است.
این مجموعه، بیشتر، به کار اهل تحقیق و کسانی میآید که میخواهند بارها و بارها به این آثار مراجعه کنند.
گزارش محتوا
جلد اول
مجلد اول که جلد اول بخش عقاید میباشد، شامل سه کتاب زیر است:
۱. « عدل الهی »کتاب، با مقدمه مؤلف در تعریف موضوع جبر و اختیار آغاز شده و مطالب، در نه بخش ارائه شده است. نویسنده، پس از تعریف مفهوم عدل به راهها و مسالک مختلفی که در حل مشکلات مربوط به مسئله عدل وجود دارد، اشاره کرده و در پایان، چنین نتیجه گیری نموده است که افرادی که به خدا و آخرت ایمان داشته و اعمالی با انگیزه تقرب به خدا انجام میدهند، عمل آنها مقبول درگاه الهی بوده و استحقاق پاداش و بهشت مییابند، اعم از آنکه مسلمان باشند یا غیر مسلمان.
۲. «انسان و سرنوشت»محصول یکی از بحثهای عقیدتی استاد در هیئتهای مؤتلفه اسلامی است که هدف از آن، رفع شبهات مطرح شده در اطراف اسلام و هدایت مبارزه بر اساس مکتب خالص اسلام بوده است.
مسئله قضا و قدر ، آزادی و اختیار، تغییرناپذیری در طبیعت و منطق اختصاصی قرآن از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب است.
۳. «علل گرایش به مادی گری»در شرایطی نگارش یافته است که سران منافقین، در حال گرایش به مارکسیسم بوده و سرانجام تغییر ایدئولوژی دادند و گرایش به مکاتب مادی، در میان جوانان مشاهده میشد. استاد، برای جلوگیری از این انحراف، اقدام به نگارش کتاب نمودند.
مقدمه این کتاب، مقالهای است تحت عنوان «ماتریالیسم در ایران» که برای برملا ساختن نقشههای جدید ماتریالیستها در ایران به رشته تحریر درآمده و طی آن، توطئه ماتریالیست خواندن برخی عرفای تاریخ اسلام و از آن مهم تر تفسیر مادی کردن قرآن توسط برخی گروهکها و افراد چپ آشکار و خنثی گردیده است. این مقاله را میتوان از عوامل مهم ترور و شهادت استاد به شمار آورد.
جلد دوم
مجلد دوم، با عنوان «مقدمهای بر جهان بینی اسلامی»،مشتمل بر شش بخش «انسان و ایمان »، «جهان بینی توحیدی»، « وحی و نبوت »، «انسان در قرآن»، «جامعه و تاریخ» و «زندگی جاوید یا حیات اخروی » است. این کتاب، آخرین اثر قلمی استاد شهید میباشد و تاریخ نگارش آن به سالهای دوره نهضت اسلامی بازمی گردد.
از آن جا که استاد، انحرافات زیادی در برخی نشریات و آثار بعضی روشن فکران مسلمان در جهان بینی اسلامی میدیدند، اقدام به نگارش این کتاب نموده و در آن بسیاری از لغزش گاههای فکری روشن فکران مسلمان را نشان دادهاند.
از نکات جالب توجه کتاب، این است که استاد، در بخش «جامعه و تاریخ» به ضرس قاطع پیش بینی کرده است که رژیمهای سوسیالیستی، همانند رژیمهای سرمایه داری، سرنگون خواهند شد و اصولا این بخش، خصوصا فصل « اسلام و مادیت تاریخی» را میتوان از شاه کارهای ایشان به شمار آورد.
بیان کتاب، تا حد امکان ساده و روان بوده و همین امر موجب شده است تا برخی به سوی این پندار سوق پیدا کنند که این اثر مختص سطوح متوسط است؛ حال آنکه غوامضی از مسائل اعتقادی، در آن، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که برخی از آنها نیاز به توضیحات اساتید فن دارد.
جلد سوم وچهارم
مجلد سوم و چهارم که جلدهای آخر از بخش عقاید میباشند، به بررسی برخی مباحث عقیدتی اختصاص یافتهاند، از جمله:
۱. جهان بینی الهی و مادی:به گفته نویسنده، مقدمهای بر این دو جهان بینی بوده و در ضمن بیان مباحث این دو نوع نگرش، به سه منبع جهان بینی که عبارتند از علم، فلسفه و دین ، اشاره شده و هر یک مفصلا توضیح داده شده است.
۲. کلام: جزء کتاب «کلیات علوم اسلامی» بوده و در ضمن هشت درس، این علم را توضیح داده است.
۳. استدلال قرآن به مسئله حیات بر توحید : به بررسی استدلالات قرآن پیرامون تشبیه رستاخیز به زنده شدن طبیعت، پرداخته است.
۴. دستگاه ادراکی بشر: بحثهای مربوط به خودشناسی را مطرح کرده است.
۵. ایمان به غیب: به بررسی مسئله ایمان به غیب و اینکه ایمان، موضوعی است که مربوط به روح آدمی است، نه بدن او، پرداخته است.
ختم نبوت، پیامبر امی، ولاءها و ولایتها، مدیریت و رهبری در اسلام، امدادهای غیبی در زندگی بشر، درسهایی که از فصل بهار باید آموخت، نبرد حق و باطل،معاد ،امامت و رهبری و اصل عدل در اسلام، از جمله مباحث مطرح شده در این دو جلد است.
برخی از این مباحث، مربوط به کتاب «بیست گفتار» میباشند.
جلد پنجم
مجلد پنجم که جلد اول از بخش فلسفه میباشد، مشتمل بر چهار بخش زیر است:
۱. مقاله کوتاهی است تحت عنوان «سیر فلسفه در اسلام» که نظر به اهمیتی که استاد برای سیر تاریخی مسائل فلسفی و تاثیر آن در فهم بهتر این مسائل قائل بودند، مدخل بخش فلسفه قرار گرفته است.
۲ و ۳. «کلیات منطق » و «کلیات فلسفه» را تشکیل میدهد که این دو بخش، در اصل، جلد اول کتاب «آشنایی با علوم اسلامی» میباشند.
این کتاب، جزوه درسی دانشجویان بوده و در نوع خود کم نظیر و ابتکاری است و در عین برخورداری از نکات مهم و دقیق، از بیانی شیوا و روان برخوردار است؛ به طوری که خوانندهای را که هیچ گونه آشنایی با منطق و فلسفه ندارد، گام به گام در این وادی پیش برده و شاید اولین بار باشد که یک استاد مسلم فلسفه، کتابی به این سبک به رشته تحریر درآورده است.
۴. شامل کتاب « شرح منظومه » میباشد که قبلا در دو مجلد منتشر شده است. این بخش، نیز در اصل، از جزوات درسی استاد بوده و از نظر سلاست بیان و غنای محتوا، در نوع خود کم نظیر است. در بخش «اتحاد عاقل و معقول »، از یادداشتهای استاد نیز استفاده شده و به همین جهت برخی قسمتهای این مبحث، نسبت به سایر مباحث این کتاب، از سطح بالاتری برخوردار است.
جلد ششم
مجلد ششم، جلد دوم از بخش فلسفه بوده و شامل کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم » میباشد که در پنج جلد منتشر شده است.
این کتاب، از شاه کارهای علامه سید محمد حسین طباطبایی و استاد مطهری به شمار رفته و از نظر پرداختن به مسائل بدیع فلسفه و ابتکارات فلسفی، شیوایی و سادگی بیان، پرداختن به شبهات روز، آشکار کردن بی اساسی فلسفه مادی و نیز از نظر روشن ساختن ارزش و منزلت حکمت متعالیه یا فلسفه صدر المتالهین شیرازی، از مقامی رفیع و پرارج برخوردار است.
هم چنین است تاثیر اجتماعی و سیاسی این کتاب در زمان انتشار اولیه آن که تبلیغات حزب توده جو مسمومی ایجاد کرده بود و میرفت که پایه اعتقادات مذهبی بسیاری از جوانان را سست نماید. با این احوال، این اثر هنوز منزلت درخور خویش را در جامعه ما نیافته است.
این کتاب، مشتمل بر یک دوره مختصر فلسفه است؛ مهمات مسائل فلسفه را بیان میکند و نویسنده سعی کرده است مطالب، ساده و قابل فهم برای عموم باشد تا کسانی که ذوق فلسفی دارند، با داشتن اطلاعات مختصری، به فراخور حال خود استفاده کنند و لذا از ذکر دلایل و براهین متعدد در هر مورد خودداری شده و نویسنده، برای اثبات هر مدعا، سادهترین راهها و بسیطترین براهین را انتخاب کرده است.
ایشان، در عین اینکه از تحقیقات گران بهای هزار ساله فلاسفه اسلامی استفاده کرده، به آراء و تحقیقات دانشمندان بزرگ اروپا نیز توجه کامل داشته است.
وی، هم مسائلی را که در فلسفه قدیم نقش عمده دارد و هم مسائلی را که در فلسفه جدید حائز اهمیت میباشد، مطرح کرده است.
در ضمن مباحث کتاب، قسمتهایی وجود دارد که در فلسفه اسلامی و اروپایی بی سابقه میباشد، مانند معظم مسائلی که در مقاله پنجم حل شده و آنچه در مقاله ششم بیان شده است.
مقاله ششم
در مقاله ششم، با طرز بی سابقهای به نقادی دستگاه ادراکی و تمیز و تفکیک ادراکات حقیقی از ادراکات اعتباری پرداخته شده است. در این مقاله، هویت و موقعیت «ادراکات اعتباری» نشان داده شده و فلسفه از آمیزش با آنها برکنار داشته میشود و همین آمیزش نابه جاست که بسیاری از فلاسفه را از پا درآورده است.
در این اثر، در عین اینکه فلسفه حریم خود را حفظ کرده و با علوم مختلط نمیشود، رابطه فلسفه و علم محفوظ مانده است، ولی رابطه فلسفه با طبیعیات و فلکیات قدیم به کلی قطع شده و در برخی موارد، از نظریات علمی جدید نیز استفاده شده است.
جلد چهارم کتاب، پس از شهادت استاد منتشر شده است؛ بدین ترتیب که متن این جلد (شامل مقالات دهم تا سیزدهم) به قلم علامه طباطبائی رحمهاللهعلیه مقارن با نگارش سایر مقالات، نگارش یافته بود، ولی پاورقیهای استاد به اتمام نرسیده بود و پس از شهادت ایشان همان مقداری که نگارش یافته بود، همراه با متن کتاب و نیز همراه با یادداشتهای استاد بر مقالات مذکور به چاپ رسید که البته چون در طرح «مجموعه آثار» مجلداتی برای یادداشتهای استاد در نظر گرفته شده است، یادداشتهای مذکور در این مجلد از مجموعه آثار آورده نشده است.
برخی از نقل قولهای کتاب، نقل به مضمون بوده و عین کلام گوینده نیست؛ گر چه اکثر قریب به اتفاق آنها با متن اصلی مطابقت داده شده است.
جلد هفتم
مجلد هفتم، که جلد سوم از بخش فلسفه و جلد اول از «فلسفه ابن سینا » میباشد، مشتمل است بر درسهای استاد از برخی آثار فلسفی ابن سینا، از جمله درسهایی از کتابهای « اشارات »، «نجات» و « الهیات شفا ».
مطالب بخش اول و قسمتی از بخش سوم (ترجمه و تعلیقات دو فصل اول از مقاله اول الهیات شفا)، توسط استاد به رشته تحریر درآمده است. مباحث مقالات چهارم و پنجم و ششم الهیات شفا تقریرات خصوصی دکتر قندی از بیانات استاد بوده است که از اتقان بیان خود استاد برخوردار نیست. سایر مطالب کتاب، مباحثی است که پس از استخراج از نوار تنظیم شده است.
مباحث این مجموعه نیز، خصوصا مباحثی که به قلم استاد بوده است، مانند مباحث مجلدات قبلی بخش فلسفه، مناسب متن درسی دانش پژوهان میباشد.
جلد هشتم
مجلد هشتم، مقاله هشتم و نهم ابن سینا تحت عناوین «شناخت مبدا اول برای همه وجود و شناخت صفات او» و «در صدور اشیاء از تدبیر اول و معاد به سوی او» میباشد.
جلد نهم و دهم
مجلد نهم و دهم که مربوط به بخش فلسفه میباشند، دربردارنده کتاب «شرح مبسوط منظومه» بوده که در اصل، تقریر درسهای منظومه حاج ملا هادی سبزواری توسط استاد میباشند.
در بین درسها، سؤالاتی از طرف حضار مطرح شده و استاد پاسخ گفتهاند که این پرسش و پاسخها در پاورقی کتاب قرار گرفتهاند و اکثر این سؤالات مفید و راه گشاست.
شرح مبسوط منظومه، خصوصیاتی دارد که از آن جمله است: ظهور برخورد فلسفه اسلامی و فلسفه غرب در برخی موضوعات، بعضی تقریرات نوین و ابتکاری و برخی نظریات ابداعی استاد که برای اولین بار در فلسفه اسلامی مطرح میشود و نیز شیوه بیان استاد که آسان کننده مسائل معضل و نشان دهنده تسلط ایشان بر فلسفه میباشد.
جلد یازدهم
مجلد یازدهم که جلد هفتم فلسفه است، به مباحث مربوط به «حرکت»، از درسهای اسفار استاد اختصاص دارد.
انتخاب این مباحث، طبق ممشای همیشگی استاد، بر معیار نیاز زمان صورت گرفته و مقصود نهایی مقابله با ادعاهای مادی گرایانه آن دوران بوده است. در عین حال، این کتاب، به جهت تبیین یکی از مباحث مهم حکمت متعالیه توسط یکی از اساتید مسلم فن، یک گنجینه غنی به شمار میآید که همواره میتواند برای دانش پژوهان و محققین فلسفه اسلامی راه گشا باشد؛ به ویژه آنکه در طی این دروس، به مناسبت، از مباحث منطقی و فلسفی بی شماری مانند اثبات نفس، اصل تضاد، اصل تناقض،معاد جسمانی ، نفس کلی عالم، رابطه مادی و مجرد،خیر و شر ، کلی طبیعی، مقولات ارسطویی ،کلیات خمس و مانند آن سخن به میان آمده است.
آنچه بر غنای این مباحث افزوده، یکی، توجه خاص استاد به نظرات علامه طباطبایی و دیگری، اشاره ایشان به نظرات خودشان مانند «تشکیک تبعی ماهیت» است. این خصوصیات به همراه ویژگیهای دیگر، مانند درجه بندی اهمیت پارهای از مباحث فلسفی توسط استاد در ضمن برخی جلسات، کتاب را به مجموعهای ارزشمند مبدل ساخته است.
جلد دوازدهم
مجلد دوازدهم نیز مانند مجلد یازدهم، شامل درس اسفار استاد شهید مرتضی مطهری از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷ ش، است.
این جلد حاوی هفتاد جلسه درس (از جلسه چهل و نهم تا جلسه صد و هجدهم) است که مبحث زمان را در بر میگیرد.
مباحث این کتاب از فصل ۳۰ مرحله ۷ تا فصل ۹ از مرحله ۹، مبحث « قوه و فعل » کتاب اسفار را شامل میشود.
در جلسات صد و ششم تا صد و هشتم؛ یعنی طی سه جلسه، استاد نگاهی دوباره به بحث حرکت دارند که در آن ضمن اشاره به بی نظمی در ترتیب مباحث کتاب اسفار و ترتیب صحیح مباحث باب حرکت، مطالب این باب را دسته بندی و کلاسه کردهاند.
در پایان کتاب، متن اسفار به همراه توضیحات استاد هنگام تدریس آمده است.
لازم به ذکر است که تنظیم اولیه این جلد از کتاب توسط حجت الاسلام آقای صدرا هادی زاده (نوه استاد شهید) انجام شده است.
جلد سیزدهم
مجلد سیزدهم که آخرین جلد از بخش فلسفه میباشد، شامل سه بخش زیر است:
۱. «مقالات فلسفی» که غیر از مقالات «اصالت روح »، «قرآن و مسئله حیات»، «توحید و تکامل» و «پرسشهای فلسفی ابو ریحان از بو علی »، بقیه پس از شهادت استاد منتشر شده و مقاله «اصل تضاد در فلسفه اسلامی» ترکیبی است از چند سخنرانی و یک مقاله استاد در این زمینه. سایر مقالات، نوشتههایی نسبتا مدون از استاد میباشد که پس از شهادت ایشان از میان یادداشت هایشان انتخاب شده است. البته همه مقالات این بخش، فلسفی محض نیست؛ برخی از آنها جنبههای دیگر نیز دارد.
۲. «مسئله شناخت:» مجموعه ده سخنرانی استاد در باره «مسئله شناخت» است که در سال ۱۳۵۶ ش، ایراد شده و پس از شهادت استاد، تنظیم و منتشر شده است. انتخاب موضوع «شناخت» توسط استاد بی جهت نبوده است؛ در آن زمان، تبلیغات مارکسیستی باعث شده بود که عدهای از جوانان مسلمان ، گرایشات مارکسیستی پیدا کنند و برخی یک مکتب التقاطی پدید آورده بودند که باطن آن مارکسیسم و ظاهر آن اسلام بود و مسئله شناخت، از اولین مسائلی بود که به آن میپرداختند. از قضا این سخنرانیهای استاد تاثیر زیادی بر آن جو مسموم داشته و تا حد زیادی تبلیغات مذکور را خنثی نمود.
۳. «نقدی بر مارکسیسم» که فراهم آمده از حدود چهل و پنج جلسه بحث در باره فلسفه مارکسیسم میباشد، در سالهای ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ ش، در شهر قم و در یک جمع خصوصی از طلاب ایراد شده است.
قسمتهای این بحث
این بحثها، شامل دو قسمت است:
الف) سیری در فلسفه مارکسیسم که بر اساس کتاب «مارکس و مارکسیسم» (نوشته آندره پی یتر)، انجام شده است. در این قسمت، تنها آشنا شدن با دیدگاههای فلسفه مارکسیسم مورد توجه قرار گرفته است؛ با این حال، گاهی نیز به نقد و بررسی اجمالی نظریات مارکسیسم پرداخته شده است. در این قسمت، سیر بحث، مطابق فصل بندی کتاب «مارکس و مارکسیسم» پیش رفته است و البته همه بخشهای فصول کتاب مذکور مورد بررسی قرار نگرفته، بلکه بخشهایی انتخاب شده است.
ب) مشتمل بر نقد و بررسی مسائل گوناگون مارکسیسم و بیان اختلاف نظرهای اسلام و مارکسیسم در باره این مسائل است.
این کتاب، تنظیم شده تقریرات یکی از حاضرین در آن جلسات بوده، لذا در برخی موارد، عین کلام استاد نبوده و نارسا میباشد؛ با این حال، این بخش، دارای نکات بدیع فراوان و حاکی از دقت نظر و نکته سنجی استاد در مسائل فلسفی است که میتوان آن را نوعی فلسفه تطبیقی دانست.
جلد چهاردهم
مجلد چهاردهم، اولین جلد از بخش تاریخ است که دربردارنده کتاب « خدمات متقابل اسلام و ایران » میباشد.
به باور نویسنده، ما مسلمانان ایرانی، به اسلام، به حکم اینکه مذهب ماست، ایمان و اعتقاد داریم و به ایران، به حکم اینکه میهن ماست، مهر میورزیم؛ ازاین رو، سخت علاقه مندیم که مسائلی را که از یک طرف با آنچه به آن ایمان و اعتقاد داریم و از طرف دیگر با آنچه به آن مهر میورزیم پیوند دارد، روشن درک کنیم و تکلیف خود را در آن مسائل بدانیم. وی، معتقد است که عمده این مسائل، در سه پرسش ذیل خلاصه میشود:
۱. آیا تضاد و تناقضی میان احساسات مذهبی و ملی ما وجود دارد؟
۲. وقتی اسلام به ایران وارد شد، چه تحولات و دگرگونیهایی در آن به وجود آورد؟ آن دگرگونیها در چه جهت بود؟ از ایران چه گرفت و به ایران چه داد؟ آیا ورود اسلام به ایران برای آن موهبت بود یا فاجعه؟
۳. سهم ایرانیان در راه نشر و بسط تمدن اسلامی چقدر و انگیزه ایرانی در این خدمات چه بوده است؟
بخشهای کتاب
کتاب مذکور، مشتمل بر سه بخش زیر است که به ترتیب پاسخ گوی سه پرسش فوق، شکل گرفته است:
۱. اسلام و مسئله ملیت.
۲. خدمات اسلام به ایران.
۳. خدمات ایران به اسلام.
در ایران اسلامی، جریاناتی رخ داده که برخی از آنها، دست آویزی برای برخی شده است که آنها را به عنوان یک مقاومت و عکس العمل مخالف روح ایرانی در برابر اسلام معرفی کنند؛ از قبیل نهضتهای شعوبی،زبان فارسی ، تصوف و حتی تشیع، هم چنان که برخی شخصیتها از قبیل فردوسی و شیخ اشراق ، به عنوان مظهری از این مقاومت معرفی شده و میشوند. نویسنده، معتقد است که مباحث این کتاب، میتواند پاسخ گوی مفیدی به همه این مسائل باشد.
جلد پانزدهم
مجلد پانزدهم که جلد دوم از بخش تاریخ است، دربردارنده کتاب «فلسفه تاریخ» میباشد.
این کتاب، تنظیم شده بیش از شصت جلسه درس فلسفه تاریخ است که در سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ ش، در منزل استاد تشکیل میشده است.
در آن دوره، مسائل فلسفه تاریخ در میان اهل فکر و دانشجویان و روشن فکران به شدت مطرح بود و عدهای نیز گرایش مارکسیستی پیدا کرده بودند و جامعه و تاریخ را به شکل ماتریالیستی و مارکسیستی تحلیل میکردند. استاد، این درس را تشکیل دادند و در ابتدا برخی متون مارکسیستی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگرفت و در هر جلسه یکی از حضار مبحثی را به صورت کنفرانس عرضه میکرد و استاد اظهار نظر نموده و مطالب لازم را بیان میفرمودند. پس از آن، فلسفه تاریخ در قرآن مورد تحقیق واقع شده است.
کتاب، از شیوایی بیان- هرچند گفتاری- و غنای محتوا برخوردار است که موضوعات بدیعی در آن مورد بحث قرار گرفته و نظرات قابل توجهی ابراز شده است.
جلد شانزدهم
مجلد شانزدهم که جلد اول از بخش سیره معصومین علیهالسّلام میباشد، مشتمل است بر پنج کتاب:
«سیری در سیره نبوی
دارای دیباچه، مقدمه و یک ضمیمه میباشد. دیباچه، شامل دو مقاله است تحت عنوان «دعوتهای سه بعدی» و «موج اسلامی» که در اصل مقدمههای جلدهای اول و دوم کتاب محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم خاتم پیامبران میباشد که مجموعه مقالاتی است از چند تن از نویسندگان اسلامی که در سال ۱۳۴۶ ش منتشر شده است.
مقدمه، بحثی است کوتاه در باره این فکر که «ما قادر به پیروی از اولیای دین نیستیم» و استاد، قبل از ورود به بحث، «سیره نبوی» را مطرح کردهاند. عنوان اولیه این بحث، «منابع شناخت از نظر اسلام» بوده است که استاد پس از برشمردن چند منبع، سیره اولیای دین را به عنوان یکی از منابع شناخت از نظر اسلام معرفی نموده و از آن جا وارد بحث «سیره نبوی» شدهاند.
ضمیمه را یک سخنرانی و ترجمه صد سخن از پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلّم تشکیل میدهد. این سخنرانی تاریخچهای است از زندگانی رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و نیز تحلیل سخنانی چند از آن بزرگوار که در سال ۱۳۴۸ ش ایراد شده است و آن صد سخن، توضیحی دارد که در همین بخش ذکر شده است.
قسمت اصلی این بخش، مجموع هشت سخنرانی استاد تحت عنوان «سیره نبوی» است که در ایام فاطمیه سال ۱۳۵۴ ش ایراد شده است.
«جاذبه و دافعه علی علیهالسّلام»
مجموعهای است از چهار سخنرانی که در رمضان سال ۱۳۸۸ ش، ایراد شده است. این کتاب، مشتمل است بر یک مقدمه و دو بخش. در مقدمه، کلیاتی در باره جذب و دفع به طور عموم و جاذبه و دافعه انسانها به طور خصوص بحث شده است.
در بخش اول، جاذبه علی علیهالسّلام که همواره دلهایی را به سوی خود کشیده و میکشد و فلسفه، فایده و اثر آن، موضوع بحث قرار گرفته است.
در بخش دوم، دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به سختی طرد میکرد و دور میانداخت، توضیح و تشریح شده است. نویسنده، معتقد است همان گونه که علی علیهالسّلام دارای این دو نیرو بوده، هر کس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد نیز باید صاحب این دو نیرو باشد.
از آن جا که به نظر نویسنده، دو نیرویی بودن به تنهایی کافی نیست که معرف مکتب علی باشد، وی کوشش کرده است تا حد امکان نشان دهد که جاذبه علی علیهالسّلام ، افرادی از چه طراز را جذب میکرد و دافعه او چه سنخ افرادی را طرد مینمود. در قسمت دافعه، به بحث در باره خوارج اکتفا شده است.
«سیری در نهج البلاغه»
مجموع مقالات متسلسلی است که در سالهای ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ ش، در مجله گرامی «مکتب اسلام» منتشر شده است.
کتاب، با مقدمه استاد در بیان نحوه آشنایی ایشان با « نهج البلاغه » آغاز و مطالب، در هفت بخش، ارائه گردیده است. الهیات و ما وراء الطبیعه، سلوک و عبادت،حکومت و عدالت ،اهل بیت علیهالسّلام و خلافت، موعظه و حکمت و دنیا و دنیاپرستی ، از جمله موضوعات مطرح شده در کتاب میباشند.
«مشکلات علی علیهالسّلام»
حاوی تحلیل عمیقی است در باره مشکلات علی علیهالسّلام ، خصوصا مشکل اساسی آن حضرت؛ یعنی خوارج که حاصل سخنرانی استاد در رمضان ۱۳۹۰ ش، میباشد.
مشکل نفاقی که پس از کشته شدن عثمان به وجود آمد، اولین مشکلی است که نویسنده، به آن اشاره کرده و معتقد است انعطاف ناپذیری در اجرای عدالت ، مشکل بعدی آن حضرت بوده است. به باور نویسنده، این مشکل، از یک سو مربوط به روش آن حضرت و از طرفی حاصل تغییری بود که مسلمین پیدا کرده بودند؛ بعد از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم ، سالها بود که جامعه اسلامی عادت کرده بود به امتیاز دادن به افراد متنفذ و علی علیهالسّلام مردی بود انعطاف ناپذیر که حاضر نبود سر مویی از عدالت منحرف شود.
ایشان، صراحت و صداقت در سیاست را مشکل سوم و خوارج را اساسیترین معزل خلافت آن حضرت دانسته و به توضیح آنها پرداخته است. وی، سه خصیصه برای خوارج ذکر کرده است که عبارتند از: شجاعت و فداکاری زیاد، عبادت بسیار (همان چیزی که دیگران را زیاد به شک و شبهه میانداخت که علی علیهالسّلام میفرمود: غیر از من کسی دیگر جرات نمیکرد اینها را بکشد) و جهالت و نادانی زیاد.
«صلح امام حسن علیهالسّلام»
شامل دو سخنرانی تحت همین عنوان میباشد. این کتاب، در دو بخش ارائه گردیده است:
الف) کلیاتی در مسئله جنگ و صلح از نظر فقه اسلام که پس از تحلیل رابطه پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و امام علی علیهالسّلام با موضوع صلح، موارد جهاد در فقه شیعه را مورد بررسی قرار داده است. قتال اهل بغی، صلح در فقه شیعه و صلح حدیبیه ، از موضوعات دیگر مطرح شده در این بخش است.
ب) شرایط زمان امام حسن علیهالسّلام و تفاوت آن با شرایط زمان امام حسین علیهالسّلام که پس از بیان تفاوتها، عوامل دخیل در قیام امام حسین علیهالسّلام ، بررسی شده و با شرایط زمان امام حسن علیهالسّلام مقایسه گردیده است.
نظر به اینکه سیر تاریخی در این مجموعه و مجلدات بعدی بخش «سیره معصومین علیهالسّلام » حفظ شده است، این بخش میتواند گذشته از دارا بودن نکات بدیع و اندیشههای ناب، تا حدودی تحلیل تاریخ اسلام در دوره معصومین علیهالسّلام نیز باشد و از این نظر نیز برای محققین، دانشجویان و همه ارادتمندان پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و ائمه علیهالسّلام مفید واقع شود.
جلد هفدهم
مجلد هفدهم، شامل دو جلد کتاب « حماسه حسینی » میباشد که در دو بخش سخنرانیها و یادداشتها ارائه شده است. نویسنده، پس از توضیح واژه «حماسه»، از نهضت حسینی با عنوان حماسهای مقدس و عامل شخصیت یافتن جامعه اسلامی یاد کرده و ضمن اشاره به تحریفهایی که در واقعه تاریخی کربلا صورت گرفته، به تشریح ماهیت قیام حسینی پرداخته است. در ادامه، عنصر تبلیغ و امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
جلد هجدهم
مجلد هجدهم که جلد سوم از بخش سیره معصومین علیهالسّلام است، شامل دو کتاب زیر میباشد:
۱. «سیری در سیره ائمه علیهالسّلام » که از یک مقدمه و هشت فصل به ترتیب زیر تشکیل شده است:
مقدمه، یادداشتی است از استاد تحت عنوان «مقایسه روش امام حسین علیهالسّلام با سایر ائمه علیهالسّلام».
فصل اول، بحث کوتاهی است در باره امام چهارم علیهالسّلام که استاد در ادامه سخنرانی «خرافه سیزده» که در سال ۱۳۴۹ ش، شده است، به تناسب زمان ایراد نمودهاند.
فصل دوم را یک سخنرانی تحت عنوان « امام صادق علیهالسّلام » تشکیل میدهد که در تاریخ ۱۳۸۱ ق، ایراد شده است.
فصل سوم، بحثی است با عنوان «امام صادق علیهالسّلام و مسئله خلافت» که به تشریح اوضاع سیاسی و اجتماعی آن امام پرداخته است.
فصل چهارم، عبارت است از یک سخنرانی با عنوان « امام موسی بن جعفر علیهالسّلام » که پس از بیان آثار زندانی شدن به جرم آزادگی، قانون تضاد و تصادم را مورد بررسی قرار داده است.
فصل پنجم
فصل پنجم، متن یک سخنرانی تحت عنوان «موجبات شهادت امام موسی کاظم علیهالسّلام » که ضمن بررسی تاثیر مقتضیات زمان در شکل مبارزه، علت دست گیری امام علیهالسّلام مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در ادامه، جریان بشر حافی و امام علیهالسّلام تعریف شده است.
فصل ششم،
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.