پاورپوینت مجمع الأحکام‌ (کتاب)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت مجمع الأحکام‌ (کتاب) دارای ۱۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مجمع الأحکام‌ (کتاب)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت مجمع الأحکام‌ (کتاب) :

پاورپوینت مجمع الأحکام‌ (کتاب)

«مجمع الاحکام» اثر شرف الدین محمد بن مسعود مسعودی بخاری ، در موضوع علم نجوم و بیان احکام آن می‌باشد که به زبان فارسی و در سال ۵۵۷ ق، تالیف گردیده است.

فهرست مندرجات

۱ – ساختار کتاب
۲ – گزارش محتوا
۲.۱ – باب اول
۲.۲ – باب دوم
۲.۳ – باب سوم
۲.۴ – باب چهارم
۳ – وضعیت کتاب
۴ – پانویس
۵ – منبع

ساختار کتاب

کتاب با مقدمه مصحح، آقای علی حصوری، در اشاره به نکاتی پیرامون اثر حاضر، آغاز شده است. از گفته‌های مسعودی، چنین استفاده می‌شود که وی به دنبال جمع آوری کتاب جامعی در زمینه نجوم بوده که حاوی نکات و نظریات گوناگون علما و دانشمندان این علم باشد، اما آنچه اکنون از این کتاب در دست می‌باشد، بخشی از آن اثری است که او به فکر تالیف آن بوده است. قسمت موجود کتاب، دارای بخش‌های زیر می‌باشد:
مقاله اول، که حاوی چهار باب است: ۱. احوال بروج ؛ ۲. احوال کواکب سیاره ؛ ۳. احوال کواکب ثابته و طبایع آن‌ها؛ ۴. متممات و لواحق این سه باب.
مقاله سوم از قسم دوم که در شناخت کلیات احوال عالم می‌باشد. این قسمت نیز دارای چند فصل بوده که در آن‌ها، راجع به سیارات، مباحثی مطرح گردیده است.

گزارش محتوا

باب اول

باب اول، پیرامون شناخت احوال بروج و کواکب و آنچه به آن تعلق دارد، می‌باشد. نویسنده معتقد است مقصود منجمان از توصیف بروج و کواکب به سردی ، گرمی ، ترس ، خشکی ، ذکورت و انوثت ، این نیست که چنین صفاتی در ذات آن‌ها موجود می‌باشد، زیرا بطلان چنین مطلبی در حکمت ثابت گردیده، بلکه منظور، این است که خداوند، هر کدام از این بروج و کواکب را سبب به وجود آمدن این اوصاف قرار داده است. شروع این بروج در ترتیب منجمان، از برج حمل می‌باشد؛
۱. « حمل :» که برجی آتشی ، گرم، خشک، ذکر، نهاری و منقلب است. او بر باد صبا، سر و روی انسان ، صفرا و سفیدی مایل به سرخی و… دلالت دارد.
۲. « ثور :» که برجی خاکی ، سرد، خشک، مؤنث، و ثابت است و بر باد جنوب، گردن انسان، سودا و سفیدی مایل به گندم گونی دلالت و تاثیر دارد.
۳. « جوزاء :» برجی هوائی ، گرم، تر، مذکر و نهاری است و بر باد دبور، دستان انسان و به زردی مایل به سرخی و شیرینی دلالت دارد.
۴. « سرطان :» برجی آبی ، سرد، تر، مونث و منقلب که بر باد شمال، سینه و پهلوهای انسان، طعم شور و رنگ‌های تیره، دلالت دارد.
۵. « اسد :» برجی است آتشی، گرم، خشک، مذکر، نهاری و ثابت که بر بادهای شمال شرقی، دل انسان، صفرا ، تلخی و سرخی مایل به سفیدی، دلالت دارد.
۶. « سنبله :» برجی خاکی، سرد، خشک، مونث و ذو جدین است که بر بادهای جنوب شرقی، شکم انسان، شوری و زردی مایل به سفیدی، دلالت دارد.
۷. « میزان :» برجی است هوائی، گرم، تر، مذکر، نهاری و منقلب که بر بادهای جنوب غربی، مقعد انسان، خون و سفیدی مایل به گندم گونی دلالت دارد و…

[۱] مجمع الأحکام، مسعودی بخاری، ص۳.

ب

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.