پاورپوینت مجردات مثالی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت مجردات مثالی دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مجردات مثالی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت مجردات مثالی :

پاورپوینت مجردات مثالی

برای صور موجود در عالم مثال و صور خیالی نمی‌توان مکان مادی قائل شد؛ ولو این‌که دارای ابعاد و اشکال هستند؛ چون احکام هر موطنی اختصاص به همان موطن دارد و احکامی که می‌شود به موجودات نسبت داد، تابع ظرف تحقق آن‌هاست؛ اگر ظرف تحقق آن‌ها ذهن بود، احکام آن هم ذهنی است و اگر ظرف تحقق موجود، خارج مادی بود، احکام آن هم خارجی و مادی است و اگر موجود، یک موجود مثالی بود، احکام آن‌که یکی از آن‌ها مکان است، مثالی است.

فهرست مندرجات

۱ – تبعیت مکان از جسم
۲ – دیدگاه قدما و متألهین
۳ – چیستی و حقیقت مکان
۳.۱ – دیدگاه اول
۳.۲ – دیدگاه دوم
۳.۲.۱ – دیدگاه مشائیان
۳.۲.۲ – دیدگاه حکیمان اشراقی
۴ – صور علمیه
۵ – احکام اشیاء تابع ظرف تحقق اشیاء
۶ – نکته پایانی
۷ – پانویس
۸ – منبع

تبعیت مکان از جسم

مکان تابع جسم است؛ هر کجا جسم، مادی بود، مکان آن هم مادی است و هر کجا جسم مادی نبود، مکان آن هم مادی نیست؛ مثلاً در عالم مثال، (عالم نیمه مجردی است بین عالم عقل «عالم فرشتگان یا جبروت» و عالم ماده که نه مانند جواهر عقلانی به‌کلی فاقد صفات و حدود جسمانی است و نه مانند جواهر جسمانی واجد همه صفات و حدود جسمانی است؛ بلکه صور مثالیه ماده ندارد؛ ولی اعراض ماده که عبارت باشد از رنگ و شکل و مقدار را داراست.)

[۱] مصباح یزدی، اموزش فلسفه، ج۲، ص۱۷۸، چاپ دوم، شرکت چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی، دوم پاییز ۱۳۷۹، ه. ش.

هم می‌توان گفت صور مثالیه مکان دارند و هم می‌توان گفت صور مثالیه مکان ندارند؛ اگر مقصود از مکان، مکان مادی بود، صور عالم مثال مکان ندارند و این چنین مکانی را نمی‌توان به صور مثالی نسبت داد؛ چون مبرای از ماده هستند، و اگر منظور از مکان، مکان غیر مادی بود، صور مثالیه مکان دارند و مکانشان هم مثل خودشان مثالی است.

دیدگاه قدما و متألهین

افلاطون و قدما از بزرگان فلسفه و هم‌چنین صدرالمتألهین از اهل ذوق و شهود بر این باورند که موجودات عالم مثال قائم به وجودی هستند که در مکان یا در جهتی مادی نیست و صوری که در عالم مثال هستند، از نظر تنزه از جهات و مکان دارای نوعی از تجرد می‌باشند و از نظر داشتن شکل و مقدار از گونه‌ای تجسم برخوردارند.

[۲] جوادی آملی، رحیق مختوم، بخش چهارم از جلد اول، ص۲۰۹، چاپ اول، نشر اسراء، ۱۳۷۵، هـ. ش.

چیستی و حقیقت مکان

اما در مورد چیستی و حقیقت مکان، آراء و نظرات مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آنها سه قول است:

دیدگاه اول

بعضی مثل متکلمین منکر وجود خارجی مکان هستنند و آن را بعد موهوم می‌دانند و آن را فراغ متوهمی می‌دانند که جسم آن را پر کرده است.

دیدگاه دوم

بعضی قائل‌اند که مکان وجود خارجی دارد و واقعی است و قابل اشاره حسی است؛ مثل این‌که می‌گوییم این‌جا بنشین یا آن‌جا ننشین، که این این‌جا و آن‌جا اشاره است و چیزی که قابل اشاره حسی است، معدوم نیست که خود بر دو دسته‌اند:

دیدگاه مشائیان

نظر مشائیان این است که مکان عبارت است از: سطح باطن حاوی که مماس با سطح ظاهر محوی است؛ مثلاً کوزه یا لیوانی که آب درون آن است، این کوزه یک سطح ظاهری دارد و یک سطح باطنی؛ سطح ظاهری کوزه همان پشت کوزه است و سطح باطنی آن همان درون کوزه است و سطح باطن کوزه با سطح ظاهری آب مماس است؛ پس سطح باطن کوزه حاوی و سطح ظاهری آب محوی است و این شامل است و آن مشمول، پس مکان آب بنا بر نظر مشائیان همین سطح باطن است؛ اما اشکالات متعددی بر این نظریه وارد شده است.

دیدگاه حکیمان اشراقی

نظر حکیمان اشراقی که صدرالمتألهین هم به همین قول متمایل است، در مورد ماهیت مکان این است که مکان عبارت است از: بُعد مجرد و تجرد آن نظیر تجرد موجودات مثالی است؛ اما خودش از عالم مثال نیست؛ چون با موجودات عالم مثال این تفاوت را دارد که آن‌ها نه در ماده قرار می‌گیرند و نه ماده در آن‌ها قرار می‌گیرد؛ اما این بعد مجرد یعنی مکان در ماده قرار می‌گیرد و ماده هم در آن قرار می‌گیرد و در واقع با بُعد مادی متداخل می‌شود؛ لذا حکمای اشراقی می‌گویند متمکن به تمامه در مکان قرار می‌گیرد؛ به این دلیل که فطرت ما می‌گوید همه این شئ در مکان است نه یک طرف و

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.