پاورپوینت مجرد محض
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت مجرد محض دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مجرد محض،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت مجرد محض :
مفهوم مجرد و مادی
مفهوم مجرد در اصطلاح فلاسفه بمعنای مقابل مادی بکار میرود و منظور این است که موجودی دارای ویژگیهای امور مادی نباشد و اصلا عنایتی به سابقه ماده و برهنه شدن از آن یا از هر چیز دیگری در کار نیست و در واقع به معنای غیر مادی است.
مفهوم ماده در فلسفه به موجودى گفته مىشود که زمینه پیدایش موجود دیگرى باشد. و از نظر استعمال تقریبا مساوی با کلمه جسمانی است و واژه مجرد بمعنای غیر مادی و غیر جسمانی است یعنی چیزی که نه خودش جسم است و نه از قبیل صفات و ویژگیهای اجسام میباشد.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – جوهر و عرض
۳ – مفهوم جوهر و عرض
۴ – مجرد و مادی
۵ – مفهوم واژههای مجرد و مادی
۵.۱ – معانی ماده
۵.۲ – هیولای اولی
۶ – ویژگیهای جسمانیات و مجردات
۶.۱ – روشنترین ویژگی جسم
۶.۲ – بیان یک نکته
۷ – پانویس
۸ – منبع
مقدمه
فلاسفه تقسیمات اولیهای برای مطلق موجود بیان کردهاند که از جمله آنها تقسیم به واجبالوجود و ممکنالوجود است و با توجه به اینکه در این تقسیم رابطه بین ماهیت و وجود لحاظ شده وجوب و امکان از ماده قضیه در هلیه بسیطه گرفته شده با اصالت ماهیت سازگارتر است و بر اساس اصالت وجود میتوان مطلق موجود را به مستقل و رابط یا غنی و فقیر تقسیم کرد یعنی اگر موجودی مطلقا بینیاز از غیر و به اصطلاح موجود بنفسه باشد غنی و مستقل و در غیر این صورت فقیر و رابط خواهد بود.
روشن است که منظور از غنی و استقلال غنای مطلق و استقلال مطلق است وگرنه هر علتی نسبت به معلول خودش از غنی و استقلال نسبی برخوردار است.
موجود فقیر و رابط یا ممکنالوجود که ملازم با معلولیت است بدیهی میباشد و موجود غنی و مستقل مطلق یا واجبالوجود بالذات که ملازم با علیت نخستین است با برهان اثبات میشود برهانی که در مبحث علت و معلول به آن اشاره شد و در مبحث خداشناسی توضیح بیشتری در باره آن خواهد آمد.
جوهر و عرض
همچنین فلاسفه ماهیات ممکنالوجود را به دو قسم جوهر و عرض تقسیم کردهاند و ماهیتی را که برای موجود شدن محتاج به موضوع (باید دانست که منظور فلاسفه از کلمه موضوع در اینجا مفهومی است اخص از محل زیرا واژه محل را در مورد جوهری که جوهر دیگری صورت در آن حلول نماید نیز بکار میبرند.) نباشد جوهر و آن را که محتاج به موضوع باشد و به دیگر سخن حالت و صفتی برای موجود دیگر باشد عرض نامیدهاند.
قبلا اشاره شد که مشهور میان فلاسفه این است که ماهیات عرضی بر حسب استقراء دارای نه جنس عالی هستند و با اضافه کردن جوهر مقولات دهگانه را تشکیل میدهند.
مفهوم جوهر و عرض
بنظر میرسد که مفهوم جوهر و عرض از معقولات ثانیه فلسفی است که از مقایسه موجودات با یکدیگر بدست میآید مثلا هنگامی که انسان وجود حالات نفسانی و نه ماهیت آنها را با وجود نفس و نه ماهیت آن مقایسه میکند میبیند که تحقق کیفیات انفعالی مانند ترس و امید شادی و اندوه و… قائم به وجود نفس است به گونهای که با فرض عدم وجود نفس جایی برای وجود آنها باقی نمیماند بر خلاف وجود نفس که نیازمند به آنها نمیباشد و بدون آنها هم قابل تحقق است با توجه به این مقایسه و سنجش موجودات را به دو قسم تقسیم میکنیم و دسته اول را عرض و دسته دوم را جوهر مینامیم.
اگر کسی مفهوم جوهر را مساوی با غیر عرض قرار دهد میتواند مطلق موجود را به جوهر و عرض تقسیم کند به طوری که وجود واجب تبارک و تعالی هم یکی از مصادیق جوهر بشمار آید چنانکه بعضی از فلاسفه غربی چنین کردهاند و در این صورت تقسیم مزبور از تقسیمات اولیه وجود خواهد بود ولی فلاسفه اسلامی مقسم جوهر و عرض را ماهیت ممکنالوجود قرار دادهاند و از این روی اطلاق جوهر را بر واجبالوجود بالذات صحیح نمیدانند.
از سوی دیگر بعضی از فلاسفه غربی وجود جوهر را کمابیش مورد تشکیک قرار دادهاند چنانکه بارکلی جوهر جسمانی را انکار کرده و هیوم جوهر نفسانی را نیز مورد شک قرار داده است ولی کسانی که وجود اعراض خارجی را پذیرفته و وجود جواهر آنها را انکار کردهاند ناخودآگاه بجای یک نوع جوهر به چندین نوع جوهر قائل شدهاند زیرا در صورتی که مثلا پدیدههای نفسانی بعنوان اعراضی برای نفس تلقی نشوند محتاج به موضوع نخواهند بود و در این صورت هر کدام از آنها جوهری خاص خواهد بود همچنین اگر صفات اجسام بعنوان اعراضی محتاج به موضوع تلقی نشوند ناچار خودشان جوهرهایی جسمانی خواهند بود زیرا منظور از جوهر چیزی جز این نیست که موجود ممکنالوجودی محتاج به موضوع نباشد.
مجرد و مادی
در کنار این تقسیمات میتوان تقسیم کلی و اولی دیگری را برای مطلق موجود در نظر گرفت و آن تقسیم به مجرد و مادی است یعنی وجود عینی یا از قبیل وجود جسم و صفات جسمانی است که در این صورت مادی نامیده میشود و یا از این قبیل نیست که بنام مجرد موسوم میگردد.
این تقسیم چنانکه ملاحظه میشود اختصاص به ممکنالوجود ندارد زیرا یک قسم آن مجرد شامل واجبالوجود هم میشود همچنین اختصاص به جوهر یا عرض ندارد زیرا هر یک از مجرد و مادی میتواند جوهر یا عرض باشد مثلا نفوس و مجردات تام از قبیل جواهر مجرد و اجسام از قبیل جواهر مادی هستند و کیفیات نفسانی از قبیل اعراض مجرد و کیفیات محسوس از قبیل اعراض مادی بشمار میروند.
مفهوم واژههای مجرد و مادی
واژه مجرد اسم مفعول از تجرید و بمعنای برهنه شده است و این معنی را به ذهن میآورد که چیزی دارای لباس یا پوستهای بوده که از آن کنده شده و برهنه گردیده است
ولی در اصطلاح فلاسفه بمعنای مقابل مادی بک
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.