پاورپوینت مبانی فقهی قاعده رضاع


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت مبانی فقهی قاعده رضاع دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مبانی فقهی قاعده رضاع،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت مبانی فقهی قاعده رضاع :

پاورپوینت مبانی فقهی قاعده رضاع

برای قاعده رضاع مبانی فقهی وجود دارد.

فهرست مندرجات

۱ – مبانی فقهی قرآنی قاعده
۲ – مبانی فقهی روایی قاعده
۲.۱ – واژه‌های به کار رفته در حدیث
۲.۲ – مقصود از «ما» ی موصول
۲.۳ – مقصود از «من النسب»
۲.۳.۱ – دلالت حدیث
۳ – پانویس
۴ – منبع

مبانی فقهی قرآنی قاعده

خداوند در آیه ۲۳ سوره نساء

[۱] نساء/سوره۴، آیه۲۳.

می‌فرماید: «… و امهاتکم اللاتی ارضعنکم و اخواتکم من الرضاعه…» . البته در این آیه از میان عنوانهای هفتگانه‌ای که به سبب رضاع حرام شده است، فقط به دو مورد- مادر و خواهر رضاعی – اشاره شده است و حرمت دیگر نسبها مانند عمه و خاله از حدیث و اخبار مربوط به ویژه حدیث نبوی «یحرم من الرضاع ما یحرم من النسب» استنباط می‌شود.

مبانی فقهی روایی قاعده

در تایید قاعده رضاع احادیث چندی از ائمه و معصومان علیه‌السّلام مورد استناد قرار گرفته است که مهمترین آنها حدیثی از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم است که شیعه و سنی آن را روایت کرده‌اند و در آن حضرت فرموده‌اند: «یحرم من الرضاع ما یحرم من النسب».
همچنین عبدالله بن سنان از امام صادق علیه‌السّلام روایت کرده است که: «سمعته یقول علیه‌السّلام یحرم من الرضاع ما یحرم من القرابه». از عبدالله بن سنان روایت دیگری نیز بیان شده است که امام صادق علیه‌السّلام ضمن آن فرموده‌اند: «لا یصلح للمراه ان ینکحها عمها و لا خالها من الرضاعه». همچنین روایت دیگری از ابی عبیده الحذاء وجود دارد که گفته است: «سمعت ابا عبدالله علیه‌السّلام یقول: لا تنکح المراه علی خالتها و لا علی اختها من الرضاعه».

[۲] وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۲۸۰.

[۳] وسائل الشیعه، ج۱۴، باب ۶ از ابواب رضاع، حدیث ۵، ۶، ۷ و ۸.

[۴] وسائل الشیعه، ج۱۴، باب ۱۵، ح ۱ و ۲.

[۵] وسائل الشیعه، ج۱۴، باب ۸، ح ۳، ۴ و ۷ .

[۶] وسائل الشیعه، ج۱۴، باب ۱۹ از ابواب نکاح العبید، ح ۱ و ۲ .

روایتهای مربوط به رضاع، کلیه افرادی را که به واسطه رضاع نکاح با آنان حرام می‌شود، بیان نکرده‌اند؛ مگر روایت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم که مطابق آن، هر عنوانی از عنوانهای هفتگانه مربوط به قرابت نسبی یا غیر آنکه موجب حرمت نکاح با زن می‌شود، در صورتی که از رضاع حاصل شود نیز باعث ایجاد حرمت خواهد شد.

واژه‌های به کار رفته در حدیث

مقصود از «ما» ی موصول

شیخ انصاری معتقد است که مطابق کلام پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ، هر عنوانی که شارع به علت علاقه نسبیت تحریم را در آن مقرر کرده است، به دلیل وجود رضاع نیز حرام خواهد بود. بنابراین، مقصود از «ما» ی موصول، یک عنوان کلی است که بین آنچه از نسب حاصل می‌شود و آنچه ناشی از رضاع است، اشتراک دارد.
مانند عنوان مادر (ام) که یک عنوان واحد است و به هر دو سبب- نسبت و رضاع- نکاح با او حرام است. البته اینکه کاربرد لفظ مادر در مورد قرابت رضاعی ، مجاز است ایجاد اشکال نمی‌کند، زیرا هیچ یک از عنوانهای هفتگانه به صراحت در حدیث ذکر نشده است تا گفته شود مقصود حدیث معانی حقیقی عنوانهایی است که به سبب وجود نسب ایجاد شده‌اند و معانی مجازی را شامل نمی‌شود، بلکه از مای موصول مندرج در حدیث استنباط می‌شود که تمام مصداقهای این عناوین، اعم از حقیقی و مجازی، مشمول حکم حدیث است.
شیخ انصاری در ادامه می‌گوید که چنانچه استنباط مذکور از «ما» پذیرفته نشود و گفته شود که مقصود از آن فقط عنوانهای نسبی است، باید از تقدیر در کلام سود ببریم.
به این صورت که گفته شود: «یحرم من الرضاع نظیر کل عنوان من العنوانات النسبیه التی یحرم من النسب».

[۷] انصاری، شیخ مرتضی، کتاب النکاح، ص۳۲۸. .

مقصود از «من النسب»

آنچه از نظر نسب حرام است

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.