پاورپوینت مابعدالطبیعه‌


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت مابعدالطبیعه‌ دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مابعدالطبیعه‌،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت مابعدالطبیعه‌ :

الهیات (فلسفه اولی)

اِلهیات‌، عنوانی‌ برای‌ فلسفه اولی‌ یا پاورپوینت مابعدالطبیعه‌ که‌ یکی‌ از شاخه‌های‌ دانش‌های‌ نظری‌ را تشکیل‌ می‌دهد.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی الهیات
۲ – رواج‌ واژه الهیات‌
۳ – عنوان‌ الهی‌ در آثار ارسطو
۳.۱ – دیدگاه‌ ارسطو در تمایز فلسفه اولی‌
۳.۲ – صورت هویت هر شی‌ء
۴ – مباحث‌ مربوط به‌ شناخت‌ خدا
۴.۱ – وجود خداوند به‌ عنوان‌ مبدأ مشترک‌
۵ – الهیات‌ به‌ معنی‌ اخص‌
۵.۱ – نظریه فیض‌ و عنایت‌ الهی‌ در فلسفه
۶ – تأثیر متقابل فلسفه و کلام
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع

معرفی الهیات

مطابق‌ تقسیم‌ بندی‌ ارسطو از علوم‌، فلسفه نظری‌ به‌ سه بخش‌ طبیعیات‌ ، ریاضیات‌ و الهیات‌ تقسیم‌ می‌شود. الهیات‌ یا فلسفه اولی‌ که‌ بعدها عنوان‌ مطلق‌ فلسفه ‌ را به‌ خود گرفت‌، دانشی‌ است‌ که‌ به‌ وجود و احوال‌ موجودات‌، از آن‌ حیث‌ که‌ وجود دارند، می‌پردازد و به‌ منزله مبدأ و مبنای‌ دانشهای‌ دیگر است‌.

رواج‌ واژه الهیات‌

واژه الهیات‌ ظاهراً از زمانی‌ در فرهنگ‌ اسلامی‌ رواج‌ یافت‌ که‌ ابن‌سینا آن‌ را عنوان‌ بخش‌ فلسفه اولی‌ از دانشنامه بزرگ‌ خود الشفاء قرار داد، اما پیش‌ از آن‌ نیز از این‌ دانش‌ به‌ علم‌ الهی‌ یا علوم‌ الهیه‌ تعبیر شده‌ است‌.

[۱] جابر بن‌ حیان‌، الحدود، ج۱، ص۱۰۰، مختار رسائل‌، به‌ کوشش‌ پاول‌ کراوس‌، قاهره‌، ۱۳۵۴ق‌.

[۲] جابر بن‌ حیان‌، الحدود، ج۱، ص۱۰۴، مختار رسائل‌، به‌ کوشش‌ پاول‌ کراوس‌، قاهره‌، ۱۳۵۴ق‌.

[۳] یعقوب‌ کندی‌، رسائل‌، ج۱، ص۱۱۲، به‌ کوشش‌ محمد عبدالهادی‌ ابو ریده‌، قاهره‌، ۱۳۶۹ق‌/۱۹۵۰م‌.

[۴] محمد بن‌ زکریا رازی‌، من‌ کتاب‌ العلم‌ الالهی‌، ج۱، ص۱۶۵، رسائل‌ فلسفیه، به‌ کوشش‌ پاول‌ کراوس‌، قاهره‌، ۱۹۳۹م‌.

[۵] فارابی‌، مقاله فی‌ اغراض‌ ما بعد الطبیعه، ج۱، ص۴- ۵، مبادی‌´ الفلسفه القدیمه، قاهره‌، ۱۳۲۸ق‌/۱۹۱۰م‌.

عنوان‌ الهی‌ در آثار ارسطو

اطلاق‌ عنوان‌ الهی‌ بر فلسفه اولی‌ نخستین‌ بار در آثار خود ارسطو آمده‌ است. ارسطو درباره جایگاه‌ و موضوع‌ فلسفه اولی‌ می‌گوید: «اگر چیزی‌ هست‌ که‌ سرمدی ‌، نامتحرک‌ و مفارق‌ از ماده ‌ باشد، روشن‌ است‌ که‌ پرداختن‌ به‌ آن‌ کار دانشی‌ نظری‌ است‌ که‌ نه‌ از نوع‌ دانش‌ طبیعی‌ است‌ و نه‌ دانش ‌ ریاضی ‌، بلکه‌ این‌ کار تنها از دانشی‌ مقدم‌ برآن‌ دو برمی‌آید…
دانش‌ نخستین‌ (یا فلسفه اولی‌) بااموری‌ سر و کار دارد که‌ هم‌ مفارق‌ از ماده‌اند و هم‌ نامتحرک‌.
همه علتها به‌ ضرورت‌ باید سرمدی‌ باشند، اما این‌ امور به‌ خصوص‌ باید چنین‌ باشند. زیرا علل‌ آن‌ دسته‌ از چیزهایی‌ هستند که‌ بر حواس‌ ما آشکارند. بنابراین‌، سه گونه‌ فلسفه (دانش‌) نظری‌ وجود دارد: ریاضی‌، طبیعی ‌ و الهی‌، زیرا بدیهی‌ است‌ که‌ اگر الوهیت ‌ در جایی‌ حاضر است‌، باید در این‌ نوع‌ از هستیها (موجودات‌ مفارق‌ و نامتحرک‌) باشد. همچنین‌ شریف‌ترین‌ دانش‌ باید به‌ شریف‌ترین‌ جنس‌ موجودات‌ بپردازد. پس‌ دانشهای‌ نظری‌ باید برتر از انواع‌ دیگر دانش‌ باشند و علم‌ الهی‌ باید بر دانشهای‌ نظری‌ دیگر برتری‌ داده‌ شود…
دانشی‌ که‌ درباره جوهر نامتحرک‌ پژوهش‌ می‌کند، باید مقدم‌ بر دانش‌ طبیعی‌ باشد، یعنی‌ فلسفه نخستین‌ که‌ کلی‌ و فراگیر است‌ و مطالعه موجود از آن‌ جهت‌ که‌ موجود است‌، موضوع‌ این‌ دانش‌ است‌.

دیدگاه‌ ارسطو در تمایز فلسفه اولی‌

تمایز فلسفه اولی‌ از دیگر علوم‌، از دیدگاه‌ ارسطو در این‌ است‌ که‌ علوم‌ دیگر هریک‌ قلمرو خاصی‌ از وجود را موضوع‌ پژوهش‌ قرار می‌دهند، در حالی‌ که‌ فلسفه اولی‌ به‌ وجود بر حسب‌ ویژگیهایی‌ که‌ بر آن‌ عارض ‌ می‌شود، مانند کمیت ‌ یا اوصاف‌ جسمانی‌ نمی‌پردازد، بلکه‌ خود وجود و اوصاف‌ ذاتی‌ آن‌ را که‌ مقتضای‌ چیزی‌ جز صرف‌ وجود نیستند، مورد بحث‌ قرار می‌دهد، یعنی‌ وجود بدون‌ قید و شرط .بنابراین‌، مباحث‌ فلسفه اولی‌ مانند علیت ‌، وحدت ‌ و جز آن‌ها امور عامی‌ هستند که‌ همه مراتب‌ و مقولات‌ وجود را در بر می‌گیرند و از اینجاست‌ که‌ فلسفه اولی‌ کلی‌ترین‌ دانش‌ محسوب‌ می‌شود، یعنی‌ آنچه‌ اصول‌ بنیادی‌ دانشهای‌ دیگر بر آن‌ مبتنی‌ است‌.
اما هرچند موضوع‌ و مسائل‌ این‌ علم ‌ به‌ نوع‌ خاصی‌ از وجود اختصاص‌ ندارد، با مطالعه مراتب‌ خاصی‌ از وجود، بهتر می‌توان‌ به‌ شناخت‌ حقیقت‌ آن‌ دست‌ یافت‌.

صورت هویت هر شی‌ء

نحوه وجود داشتن‌ در میان‌ موجودات‌ گوناگون‌ یکسان‌ نیست‌.
از دیدگاه‌ ارسطو جوهر هر موجودی‌، از آن‌ِ همان‌ موجود است‌ و بنابراین‌، حقیقت‌ جوهر در فرد تحقق‌ دارد که‌ همان‌ اتحاد ماده ‌ و صورت ‌ است‌. اما اگرچه‌ هر چیزی‌ در این‌ جهان‌ مرکب ‌ از ماده‌ و صورت‌ است‌، آنچه‌ به‌ شی‌ء هویت‌ می‌بخشد و موجب‌ تعین‌ و تشخص‌ آن‌ می‌گردد، صورت‌ است‌، نه‌ ماده متغیر و فسادپذیر.
بنابراین‌، جوهر در صورت‌ شی‌ء – که‌ مادی‌ نیست‌ – تحقق‌ دارد و همان‌ است‌ که‌ می‌تواند موضوع‌ شناخت‌ و تعریف‌ علمی‌ قرار گیرد. در این‌ میان‌، مفارقات ‌ یا صورتهایی‌ که‌ بر خلاف‌ موجودات‌ جسمانی‌، مجرد از ماده‌اند، جوهر به‌ معنای‌ اصیلند و می‌توانند موضوع‌ مطالعه موجود بماهو موجود باشند. بدین‌گونه‌، آنچه‌ برای‌ شناخت‌ وجود شایستگی‌ پژوهش‌ دارد، جوهری‌ است‌ که‌ از وابستگی‌ و تغیر بدور است‌، زیرا آنچه‌ محسوس‌ و دستخوش‌ حرکت ‌ و زوال ‌ باشد، نمی‌تواند چهره حقیقی‌ وجود را نشان‌ دهد. جوهری‌ که‌ به‌ کامل‌ترین‌ وجهی‌ وجود را نمودار می‌سازد، به‌ تعبیر ارسطو صفت‌ الهی‌ دارد و فلسفه اولی‌ به‌ همین‌ اعتبار الهیات‌ نامیده‌ شده‌ است‌.

مباحث‌ مربوط به‌ شناخت‌ خدا

در فلسفه اسلامی‌ مباحث‌ مربوط به‌ شناخت‌ خدا و صفات‌ و افعال‌ او به‌ نحو برجسته‌ای‌ بسط یافته‌، و ارتباط آن‌ با مباحث‌ کلی‌ وجودشناسانه‌ تبیین‌ شده‌ است‌ و در این‌ کار بیشترین‌ سهم‌ را فارابی ‌ و ابن‌سین ا داشته‌اند. فارابی‌ حکمت ‌ را به‌ علم ‌ اسباب‌ بعید که‌ هستی‌ دیگر موجودات‌ به‌ واسطه آنهاست‌، تعریف‌ می‌کند. این‌ اسباب‌ اگرچه‌ بسیارند، به‌ ترتیبی‌ منتهی‌ به‌ وجود واحدی‌ می‌شوند که‌ علت ‌ وجود همه آن‌ اسباب‌ و مسببات‌ آنهاست‌.

[۶] فارابی‌، فصول‌ منتزعه، ج۱، ص۵۲-۵۳، به‌ کوشش‌ فوزی‌ م‌ نجار، بیروت‌، ۱۹۷۱م‌.

وجود خداوند به‌ عنوان‌ مبدأ مشترک‌

فارابی ‌ بر وجود خداوند به‌ عنوان‌ مبدأ مشترک‌ همه موجودات‌ تأکید می‌کند و مطالعه آن‌ را لازمه بحث‌ در علم‌ کلی‌ می‌شمارد، از آن‌ رو که‌ خداوند مبدأ وجود مطلق‌ است‌ و نه‌ موجودی‌ خاص‌ بنابراین‌، آن‌ بخش‌ از دانش‌ عام‌ وجود که‌ متکفل‌ بیان‌ مبدأ وجود است‌، باید به‌ شناخت‌ خداوند اختصاص‌ یابد.

[۷] فارابى‌، مقاله فى‌ اغراض‌ ما بعد الطبیعه، مبادی‌´ الفلسفه القدیمه، ص ۴- ۵ قاهره‌، ۱۳۲۸ق‌/۱۹۱۰م‌ .

این‌ بخش‌ از

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.