پاورپوینت مآثر الملوک (کتاب)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت مآثر الملوک (کتاب) دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مآثر الملوک (کتاب)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت مآثر الملوک (کتاب) :

پاورپوینت مآثر الملوک (کتاب)

مآثر الملوک اثر خواندمیر غیاث الدین بن همام الدین حسینی است که در سال ۹۰۱ ق به رشته تحریر درآمده و موضوع آن بناها، موسسات، اوقاف و سخنان حکمت آمیز پادشاهان و حکما می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – ساختار کتاب
۳ – گزارش محتوا
۳.۱ – آثار و سخنان ملوک عجم
۳.۲ – حکمای پیش از اسلام
۳.۳ – ظهور سید انبیاء و ائمه
۳.۴ – درباره بنی امیه
۳.۵ – درباره بنی عباس
۳.۶ – عقیده شخصی مؤلف
۳.۷ – درباره پادشاهان ایرانی
۴ – وضعیت کتاب
۵ – منابع مقاله
۶ – منبع

معرفی اجمالی

زبان کتاب فارسی است و نثر روان آن که گاه از ظرافت و صنایع ادبی بی بهره نیست، نشان از پختگی و احاطه مؤلف آن بر نکات ادبی و تاریخی دارد.
وی در کنف حمایت و از تربیت شدگان وزیر دانشمند امیر علی‌شیر نوایی بوده و برای جبران محبت‌ها و نوازش‌های او، این کتاب را به وی تقدیم کرده است.
در دایره المعارف فارسی (به سر پرستی غلامحسین مصاحب) اولین کتاب او، «خلاصه الاخبار» ذکر شده در حالی که احتمال دارد نخستین تالیف وی همین کتاب باشد.

ساختار کتاب

پیش گفتار مصحح آغازگر و دو ضمیمه «خاتمه خلاصه الاخبار فی احوال اخیار» و «قانون همایونی- همایون نامه» پایان بخش کتاب می‌باشند.
مطالب با ذکر آثار و سخنان ملوک عجم، پادشاهان ایران باستان و حکمای متقدم (پیش از ظهور اسلام)، آغاز شده و بعد از بیان کلمات و صفات سید اصفیا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم، ائمه معصومین علیه‌السّلام، حکام بنی امیه و بنی عباس، به تشریح و ذکر سلسله‌های پادشاهی ایران و سلاطین آنها از سامانیان تا ابو الغازی سلطان حسین بهادرخان، پرداخته شده است.
بعد از ذکر نام و مختصری از احوال و اعمال بزرگان (که نام آنها به ترتیب تاریخی آمده است)، برخی از سخنان حکمت آمیز ایشان بیان می‌شود و می‌توان چنین ادعا کرد که این اثر علاوه بر حکمت آمیز و ادبی بودن آن، یک کتاب تاریخی نیز می‌باشد.
در خلال ذکر آثار و سخنان بزرگان، اشعاری که با آنها ارتباط و هماهنگی دارد، به شیوه‌های حکیمانه آورده شده است.

گزارش محتوا

پیش گفتار پس از شرح احوال و آثار مؤلف، توضیح مختصری از همایون نامه و خاتمه خلاصه الاخبار را ارائه می‌کند.

آثار و سخنان ملوک عجم

در ذکر آثار و سخنان ملوک عجم، پس از ذکر کمالات، ویژگی‌ها و کلمات پادشاهان ایران، بعضی از عماراتی که به فرمان ایشان ساخته شده، بیان می‌شود، مانند:
کیومرث، اولین کس از طبقه پیش‌دادیان بود که عالمیان را به عدل و داد نوید داد. روزی پسرش از او پرسید که بهترین صفت بشری کدام است؟ او جواب داد: کم آزاری و عبادت حضرت باری.
هوشنگ، اولین کسی بود که شعر فارسی گفته و آهن از سنگ بیرون آورد. از سخنان هوشنگ است که: کمال محبت را در غیبت توان شناخت و اندازه عقل مردم در حین غضب پیدا شود. جمعی از مورخان بنای شهر سوس، کوفه و بابل را به او نسبت داده‌اند.
طهمورث دیوبند، اولین کسی است که خط فارسی نوشت و از کرم قز، ابریشم استخراج نمود. از سخنان اوست که: پادشاه صاحب رای باید که در حال استیلای خشم، آن کند که در وقت رضا به تدارک قیام تواند نمود- جمشید، اولین کسی بود که علم طب را استنباط نموده و فرمان به ساخت حمام داد. از کلمات اوست که: در نزول حوادث و حدوث نوازل، نه نسب ظاهر مفید بود ونه حسب ظاهر مانع.
– ضحاک، پادشاهی بود بی باک و سفاک که تازیانه زدن، بر دار کشیدن و مثله کردن از اختراعات اوست- و….
در اینجا کمالات و نواقص پادشاهان همان گونه که در تواریخ ذکر شده آمده است.

حکمای پیش از اسلام

در ذکر بعضی از آثار و کلمات حکمای پیش از اسلام، از پیامبرانی همچون آدم ابو البشر و ادریس علیه‌السّلام گرفته تا علما و حکمایی چون جاماسب و بطلمیوس و ذیمقراطیس، معرفی و سخنان ایشان بیان می‌شود. در باره شیث آمده است که او، استاد ادریس پیامبر بود و چون بعد از فوت آدم علیه‌السّلام بیت المعمور را به آسمان بردند، شیث خانه کعبه را در همان موضع بنا نهاد. از سخنان اوست که: بهترین توانگری تندرستی و بزرگترین شادی‌ها فراخ دلی است.
لقمان حکیم، کسی است که میان حکمت و نبوت مخیر شده و او حکمت را اختیار نمود. از کلمات اوست که: چهار صد هزار کلمه در حکمت جمع آوردم و چهار از آن برگزیدم، دو چیز را به یاد باید داشت و دو تا را فراموش باید کرد: حضرت احدیت و مرگ را به یاد باید داشت و احسانی که با خلق کنی و بدی آنان با خود را از یاد باید برد.
ارسطو، فیلسوف اکبر و معلم اول بود که فرمود: عالم جاهل را می‌شناسد بنا بر آنکه وقتی جاهل بوده است و جاهل عالم را نمی‌شناسد برای آنکه هرگز عالم نبوده است و….

ظهور سید انبیاء و ائمه

در ذکر ظهور سید انبیا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و ائمه معصومین علیه‌السّلام ، بعد از بیان فضائل و کمالات آنها، سخنان و فرمایشات ایشان ذکر می‌شود. در مورد رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ، آمده است که ایشان هشت صد سال و به روایتی شش صد و بیست سال پس از عیسی علیه‌السّلام ظهور فرمودند- علی علیه‌السّلام اولین کسی است که به او ایمان آورد. از فرمایشات آن حضرت است که: خوشا به حال کسی که یاد آخرت نماید و جهت احراز مثوبات اخروی به اعمال خیر قیام نماید و قناعت کند به آنچه به او رسیده باشد- حسن بن علی مرتضی علیه‌السّلام را شش بار زهر دادند که پنج مرتبه آن اثر نکرد ولی در کرت ششم به ریاض جنان خرامید. ایشان می‌فرمایند: ظالمی شبیه تر به مظلوم از حسد برنده ندیدم- در مورد کمالات امام حسین علیه‌السّلام آمده است: روزی طعام می‌خورد. کنیزکی بر سر وی ایستاده بود با کاسه طعام که کاسه از دست وی بیفتاد. وی خشم گرفت. کنیزک گفت و الکاظمین الغیظ. امام گفت کظمت غیظی. کنیزک گفت و العافین عن الناس. آن جناب گفت عفوت عنک. کنیزک

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.