پاورپوینت لوط بن یحیی ازدی غامدی‌


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت لوط بن یحیی ازدی غامدی‌ دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت لوط بن یحیی ازدی غامدی‌،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت لوط بن یحیی ازدی غامدی‌ :

ابومخنف

ابی‌مخنف پاورپوینت لوط بن یحیی ازدی غامدی‌ (متوفای ۱۵۷ه. ق) وی از مورخین و راویان به‌نام کوفه در نیمه اول قرن دوم هجری است که کتب متعددی در زمینه‌های گوناگونی چون خطبه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و جنگ جمل و صفین، ماجرای شهادت محمد بن ابی‌بکر و نهضت امام حسین (علیه‌السّلام) و قیام مختار بن ابی‌عبیده و غیره نگاشته است. مقتل ابومخنف از مقاتل مشهور می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – مذهب
۳ – تألیفات
۴ – کتاب مقتل‌الحسین
۴.۱ – مفقود شدن نسخه اصلی
۵ – نکاتی در ترجمه وقعه‌الطف
۶ – پانویس
۷ – منبع

معرفی اجمالی

پدر او از اصحاب حضرت علی (علیه‌السّلام) بوده که در واقعه جمل به شهادت رسید. ابومخنف با اینکه شیعه بوده، ولی اهل‌سنت مانند طبری و ابن اثیر به تاریخ او اعتماد کرده و آن را نقل نموده‌اند. مؤلف از حضرت امام صادق (علیه‌السّلام) روایات زیادی نقل کرده و به «مورّخ»، «نسّابه» و رجالی مشهور و شیخ اصحاب اخبار در کوفه بوده است. او به جهت علم تاریخ و کتاب‌هایش امتیاز ویژه‌ای در کوفه نسبت به سایر شیعه‌ها داشت و اخباری مشهور سده دوّم هجری بوده است.
کتاب‌های او در دست نیست ولی در میان کتب مورخان صاحب‌نام به آن‌ها اشاره شده است. او درباره اشخاص و وقایع مهمی که در دوره خود و قبل از او اتفاق افتاده، حدیث یا مقتل نوشته است.

مذهب

ابی‌مخنف از اصحاب ائمه (علیهم‌السّلام) شمرده می‌شد و از امام صادق (علیه‌السّلام) روایت نقل می‌کرد. اجداد و خاندانش در زمره محبین و یاران اهل‌بیت بوده‌اند بطوری که پدرش (یحیی‌) از یاران علی (علیه‌السّلام) شمرده می‌شد.
و جد دومش (مخنف بن سلیم‌) جزو اصحاب رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بود، و در عهد حکومت علی (علیه‌السّلام) عامل آن حضرت در اصفهان و همدان گردید و در جنگ جمل و صفین در کنار علی (علیه‌السّلام) ایستادگی نمود و دو برادرش صقعب بن سلیم و عبدالله بن سلیم را در جریان نبرد جمل از دست داد لکن با همه این اوصاف نمی‌توان ابی‌مخنف را شیعه امامی دانست، چرا که از طریق او هیچ نقل بی‌واسطه‌ای از امام سجاد (علیه‌السّلام) (متوفای ۹۲ ه) و امام باقر (علیه‌السّلام) (متوفای ۱۱۵) نرسیده است.
در حالی که وی همزمان با آن بزرگواران‌ می‌زیسته است، به‌علاوه نه سال از دوران امامت امام کاظم (علیه‌السّلام) (متوفای ۱۴۸ ه) را درک نموده اما حتی یک حدیث از آن بزرگوار به روایت ابی‌مخنف مشاهده نشده است، علمای رجال شیعه همچون کشی و نجاشی و شیخ طوسی در مورد مذهب او سکوت کرده‌اند و علامه تستری پس از بحث پیرامون مذهب ابی‌مخنف می‌نویسد هیچ‌کس امامی بودن او را ذکر نکرده است‌ و نهایت سخنی که در مورد او می‌توان گفت آن است که وی فردی غیر متعصب و نزدیک به مذهب ما بوده است.
‌ شاید به‌همین خاطر بوده که علمای اهل سنت همچون ذهبی و دارقطنی و ابن‌معین روایات ابی‌مخنف را غیر قابل وثوق و ضعیف دانسته‌اند در حالی که در میان علمای شیعه شیخ طوسی وی را از اصحاب ائمه (علیهم‌السّلام) شمرده‌ و نجاشی منقولات او را اطمینان‌بخش دانسته و او را شیخ محدثین و راویان کوفه خوانده است.

تألیفات

کتاب مولد امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام)
مقتل امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام)
مقتل الحسین (علیه‌السّلام)
مقتل حجر بن عدی
متقل حسن بن علی (علیه‌السّلام)
مقتل عثمان
وفاه معاویه
فتوح خراسان
فتوح الشام
فتوح العراق
المغازی کتاب المعمرین
اخبار مصعب
کتاب الجمل
کتاب حدیث الأزارقه
کتاب المشوری
اخبار الحجاج بن یوسف
اخبار دیر الجماجم
اخبار المختار
اخبار زیاد بن أبید.

[۱] امین، سیدمحسن، اعیان‌الشیعه، ج۱، ص۱۴۸.

[۲] آقا بزرگ تهرانی، محمدمحسین، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱، ص۳۱۲.

کتاب مقتل‌الحسین

یکی از ارزشمندترین آثار ابی‌مخنف کتاب (مقتل الحسین‌) می‌باشد که به فرموده علامه تستری صحیح‌ترین مقتل ابی‌عبدالله (علیه‌السّلام) به حساب می‌آید.
وی این کتاب را تقریبا هفتاد سال پس از واقعه عاشورا یعنی در دهه یکصد و سی هجری نوشته است‌ و از آن‌رو که خود جزو اهالی کوفه مرکز اخبار فاجعه عاشورا بوده است، غالبا حوادث را با یک و یا حداکثر با دو واسطه نقل نموده است، در برخی موارد حوادث را از کسانی چون عقبه بن سمعان و غلام عبدالرحمن بن عبد ربه و ضحاک مشرقی نقل نموده که در روز عاشورا در کنار امام حسین (علیه‌السّلام) بوده‌اند ولی به شهادت نرسیده و زنده مانده‌اند، و یا در پاره‌ای موارد از کسانی چون حمید بن مسلم و عفیف بن زهیر و کثیر بن عبدالله شعبی اخبار روز عاشورا را نقل کرده که خود جزو شهود قتل امام حسین (علیه‌السّلام) بوده‌اند.
از این‌رو مقتل او که توسط شاگردش هشام بن محمد کلبی روایت شده است همواره منبعی مستند و موثق و اطمینان‌بخش محققین و مورخین اسلامی بوده و در کتب خویش از آن نقل می‌کرده‌اند، اما متاسفانه این کتاب در گذر زمان مفقود گردیده و اکنون هیچ نسخه‌ای از آن در دست نیست و اهمیت و اعتبار آن موجب گردید که مورخین متاخری که به مقتل ابی‌مخنف دسترسی داشته‌اند بسیاری از روایات این مقتل را در آثار خویش نقل کنند به طوری ک

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.