پاورپوینت گناه بزرگ


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت گناه بزرگ دارای ۷۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت گناه بزرگ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت گناه بزرگ :

گناه

گناه به معنای خلاف است و در اسلام هرگونه کاری که برخلاف فرمان خداوند باشد گناه است.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف گناه
۲ – معیار اتصاف فعل به گناه
۳ – اقسام گناه
۴ – واژه‌های بیانگر گناه در قرآن و روایات
۵ – گناهان کبیره و قرآن
۶ – گناهان کبیره و روایات
۷ – ملاک کبیره بودن گناه
۸ – گناهان کبیره در نظر دانشمندان
۹ – سرچشمه تقسیم گناهان
۱۰ – فهرست گناهان کبیره
۱۰.۱ – گناهان کبیره در کلام امام صادق
۱۱ – زمینه‌ها و عوامل پیدایش گناه
۱۱.۱ – جهل و حماقت
۱۱.۲ – حرام‌خواری
۱۱.۳ – خانواده
۱۱.۴ – فقدان تربیت
۱۱.۵ – دوستان ناباب
۱۱.۶ – فقدان بینش سیاسی و اجتماعی
۱۱.۷ – تقلید کورکورانه
۱۱.۸ – غفلت‌زدگی
۱۱.۹ – پیروی از هوی و هوس
۱۲ – پانویس
۱۳ – منبع

تعریف گناه

«گناه» عملی است که با اراده و رضایت الهی در تضاد بوده، با ایجاد نوعی “تاریکی” معنوی در نفس انسان، آدمى را از خدای متعال که “نور” آسمان‌ها و زمین است، دور مى‌سازد و به عبارت دیگر، موجب بازماندن وى از کمال و قرب به خدا مى‌گردد.

معیار اتصاف فعل به گناه

تعیین این‌که چه چیزی گناه است و چه چیزی ثواب از طریق کتاب و سنت مقدور است، زیرا در بسیاری از موارد، گناه بودن عملی قابل تشخیص عقلانی نیست و خدای متعال است که این موارد را به اقتضای علم و حکمت مطلق خود، از طریق وحی و دین، برای بشر بیان نموده است.

اقسام گناه

عالمان اسلامی گناهان را بر دوگونه تقسیم نموده‌اند: گناهان کبیره (بزرگ) و گناهان صغیره این تقسیم‌بندى از قرآن و روایات سرچشمه گرفته است.

واژه‌های بیانگر گناه در قرآن و روایات

در زبان قرآن و روایات، با واژه‌های مختلفی از گناه یاد شده است که هر کدام از بخشی از آثار شوم گناه پرده بر‌می‌دارد و بیانگر گوناگون بودن گناه است. از جمله واژه‌ها عبارتند از: ذنبْ، معصیت، اثم، سیئه، جرم، فسق، فساد، فجور، فاحشه، و…

[۱] قرائتی، محسن، گناه‌شناسی، ص ۱۸، انتشارات پیام آزادی، چاپ: طلوع آزادی، چاپ اول، ۱۳۶۹.

گناهان کبیره و قرآن

در قرآن چنین مى‌خوانیم: اگر از گناهان کبیره‌اى که از آن نهی شده‌اید، اجتناب کنید، گناهان کوچک شما را مى‌پوشانیم و شما را در جایگاه خوبى وارد مى‌سازیم.

[۲] نسا/سوره۴، آیه۳۱.

و در جاى دیگر آمده است: و کتاب (نامه اعمال) در آنجا گذارده شود، گنه‌کاران را مى‌بینى که از آنچه در آن است، ترسان و هراسناکند، و مى‌گویند: اى واى بر ما، این چه کتابى است که هیچ عمل کوچک و بزرگى نیست، مگر اینکه آن را شماره کرده است؟

[۳] سوره کهف(۱۸)،آیه.۹

و درباره بهشتیان مى‌خوانیم: مواهب آخرت، جاودانه است براى آنانکه از گناهان بزرگ و کارهاى زشت پرهیز مى‌کنند.

[۴] سوره شوری(۴۲)،آیه۳۸.

از این آیات به روشنى استفاده مى‌شود، که گناهان، دو گونه‌اند: کبیره و صغیره و همچنین استفاده مى‌شود بعضى از گناهان، بدون توبه حقیقى بخشودنى نیست، ولى بعضى از آن‌ها بخشودنى است.

گناهان کبیره و روایات

امام علی (علیه‌السلام) در گفتارى فرمود: گناهان بر سه گونه‌اند: گناه بخشودنى و گناه نابخشودنى و گناهى که براى صاحبش، هم امید بخشش داریم و هم ترس از کیفر.
سپس فرمود: اما گناهى که بخشیده است، گناه بنده‌اى است که خداوند او را در دنیا کیفر مى‌کند و در آخرت کیفر ندارد. در این صورت خداوند حکیم‌تر و بزرگوارتر از آن است که بنده‌اش را دو بار کیفر کند.
اما گناهى که نابخشودنى است، حق‌الناس است یعنى ظلم بندگان نسبت به همدیگر که بدون رضایت مظلوم بخشیده نمى‌شود. و اما نوع سوم، گناهى است که خداوند آن را بر بنده‌اش پوشانده، توبه را نصیب او نموده است، و در نتیجه آن بنده هم از گناهش هراسان است و هم امید به آمرزش پروردگارش دارد، ما نیز درباره چنین بنده‌اى، هم امیدواریم و هم ترسان.

[۵] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۶، ص۲۹.

ملاک کبیره بودن گناه

در قرآن مجید و کلام معصومین (علیهم‌السلام) کلیه اعمالى که گناه محسوب مى‌شود، بیان گردیده است، منتهی کبیره بودن گناه، پیرو ملاک‌هایی است.
در کتاب تحریر الوسیله امام خمینی (قدس‌سره) پیرامون معیار گناهان کبیره، چنین آمده است
۱- گناهانى که در مورد آن‌ها در قرآن یا روایات اسلامى وعده آتش ‌دوزخ، داده شده باشد.
۲- از طرف شرع، به شدت، از آن نهى شده است.
۳- دلایلی وجود دارد که معلوم می‌شود آن گناه، بزرگ‌تر از بعضى از گناهان کبیره است.
۴- عقل، حکم کند که فلان گناه، کبیره است.
۵- در ذهن مسلمینِ پاى‌بند به دستورات الهى، چنین تثبیت شده که فلان گناه، از گناهان بزرگ است.
۶- از طرف پیامبر (صلّی‌اللّه‌علیه‌و‌آله) یا امامان (علیهم‌السلام) در خصوص گناهى تصریح شده که از گناهان کبیره است.
(برخی از فقها تعزیر را نشانه کبیره بودن گناه می‌دانند که در این صورت استمنا نیز از گناهان کبیره محسوب خواهد شد، زیرا در روایتی آمده است که امام علی (علیه السلام) با زدن روی دست، شخص مستمنی را تعزیر فرمودند.
البته گناهان کبیره نیز همه در یک سطح نیستند. بعضى بدون توبه بخشیده نمى‌شوند، مانند «شرک» و «قتل نفس» و برخى بدون توبه و تحت شرایطی و در اثر انجام کارهای نیک ممکن است مشمول مغفرت گردند.

گناهان کبیره در نظر دانشمندان

در این‌که کدام گناهان بزرگ و کبیره و کدام کوچک و صغیره است، در میان دانشمندان گفتگوی بسیاری است. بعضی این دو را از امور نسبی می‌دانند که به هنگام مقایسه، آن‌که اهمیّتش بیشتر است کبیره و آن‌که کمتر است صغیره می‌باشد (مرحوم طبرسی در مجمع البیان این عقیده را به دانشمندان شیعه نسبت داده است و ظاهراً منظور او بعضی از دانشمندان شیعه است، زیرا بسیاری از آن‌ها عقیده دیگری دارند که به آن اشاره خواهد شد.)
جمعی دیگر می‌گویند: گناه کبیره آن‌گونه که از نامش پیداست گناهی است که واقعاً بزرگ و از نظر شرع و عقل دارای اهمیّت است مانند قتل نفس و غصب حقوق دیگران و رباخواری و زنا. و شاید به همین دلیل در روایات اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) معیارش وعده عذاب الهی نسبت به آن شمرده شده است. در حدیث معروفی که از امام باقر و امام صادق و امام علی بن موسی الرّضا (علیهما‌السّلام) نقل شده است می‌خوانیم: «اَلْکَبائِرُ الَّتی اَوْجَبَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ عَلَیْها النّارَ؛

[۶] عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نورالثقلین، ج۱، ص۴۷۳.

گناهان کبیره آن‌هاست که خداوند متعال آتش دوزخ را (صریحاً) برای آن واجب شمرده است.» و بنابراین گناهان صغیره آن است که از چنین اهمیّت خاصّی برخوردار نیست. در بعضی از احادیث نیز تعداد گناهان کبیره هفت، و در بعضی بیست گناه و در بعضی هفتاد، ذکر شده است که این تعبیرات ممکن است اشاره به سلسله مراتب این گناهان باشد.

[۷] مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیرالمومنین (علیه‌السلام)، ج۱، ص۲۴۹، دار الکتب الاسلامیه‌، تهران‌، ۱۳۸۷ ه. ش‌.

سرچشمه تقسیم گناهان

سرچشمه تقسیم گناهان به صغیره و کبیره، در حقیقت آیات قرآن مجید است که یکی از آن‌ها، آیه: «اِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّر عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ؛

[۸] نساء/سوره۴، آیه۳۱.

اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می‌شوید پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را می‌پوشانیم.» می‌باشد. اکنون باید دید که میزان کوچک و بزرگ بودن گناه چیست؟
فقهای ما می‌گویند: هر گناه- خواه کبیره باشد خواه صغیره – از آن‌جا که مخالفت با فرمان خداوند است در حدّ ذات خود پاورپوینت گناه بزرگ است.
ولی مقیاس کوچک و بزرگ بودن گناه این نیست که گناه و نافرمانی را نسبت به ساحت مقدّس خداوند بسنجیم؛ زیرا روی این سنجش، همه آن‌ها کبیره است؛ بلکه این تقسیم از نظر سنجش یک دسته گناه نسبت به دسته دیگر است. در این سنجش عموم گناهان دو قسمند؛ یک دسته، گناهان کبیره و دسته دوّم گناهان صغیره.
اکنون باید دید میزان در شناسایی کبیره از صغیره چیست؟
راه شناسایی این دو قسم از یکدیگر زیاد است که معروف‌ترین آن‌ها در میان دانشمندان این است که هر گناهی که در برابر ارتکاب آن وعده عذاب در قرآن و روایات داده شده، آن گناه کبیره است؛ مانند قتل نفس که قرآن درباره آن چنین می‌فرماید: «وَ مَنْ یَقْتُل مُوْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاوُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِیها؛

[۹] نساء/سوره۴، آیه۹۳.

و هرکس فرد با ایمانی را از روی عمد به قتل برساند، مجازات او دوزخ است در حالی که جاودانه در آن می‌ماند.»
برخی از دانشمندان قید دیگری افزوده‌اند و می‌گویند: گناه کبیره، گناهی است که برای ارتکاب آن وعدّه عذاب داده شود و یا لااقل اکیداً از آن نهی شده باشد؛ چه بسا گناهانی داریم که در آیات قرآن مجید در برابر ارتکاب آن وعدّه عذاب داده نشود، امّا به‌طور اکید و یا با نهی‌های مکرر از ارتکاب آن جلوگیری به عمل آمده است.
مثلا، هرگاه فرض کنیم که درباره ربا فقط همین جمله نازل می‌شد که می‌فرماید: «فَاِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَاْذَنُوا بِحَرْب مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ؛

[۱۰] بقره/سوره۲، آیه۲۷۹.

اگر (چنین) نمی‌کنید، بدانید خدا و رسولش با شما پیکار خواهند کرد!» همین جمله به تنهایی نشانه کبیره بودن رباخواری بود؛ و اگر در آیات و روایات دیگر وعدّه عذاب به رباخواران داده نمی‌شد، همین نهی اکید و جلوگیری شدید از آن، نشانه بزرگ بودن گناه «رباخواری» محسوب می‌گردید، روی این حساب، بزرگ و کوچک بودن گناهان یک امر «نسبی» نیست؛ بلکه این دو دسته هرکدام مرز جداگانه‌ای دارد؛ و هرگز یک گناه نمی‌تواند هم صغیره و هم کبیره باشد، زیرا اگر در ارتکاب آن وعده عذاب داده شده و یا نهی اکید از آن شده است، آن گناه کبیره است و در غیر این صورت صغیره خواهد بود.

[۱۱] مکارم شیرازی، ناصر، سبحانی، جعفر، گردآوری از کتاب:پاسخ به پرسش‌های مذهبی، ص۳۶۹، مدرسه الامام علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السّلام)، چاپ دوم.

فهرست گناهان کبیره

روایات متعددى از ائمّه اطهار (علیهم‌السلام) به ما رسیده که بیانگر تقسیم گناهان به کبیره و صغیره است، و در کتاب اصول کافی یک باب تحت عنوان “باب الکبائر” به این موضوع اختصاص یافته که داراى ۲۴ حدیث است .
در روایت اوّل و دوّم این باب، تصریح شده که گناهان کبیره، گناهانى را گویند که خداوند، دوزخ و آتش جهنم را بر آن‌ها مقرر نموده است.
در بعضى از این روایات (روایت سوم و هشتم)، هفت گناه به عنوان گناه کبیره، و در برخى از روایات (روایت ۲۴) نوزده گناه به عنوان گناهان کبیره، شمرده شده است.
گرچه هر گناه، چون مخالفت فرمان خداى بزرگ است، سنگین و بزرگ است، ولى این موضوع منافات ندارد که بعضى از گناهان نسبت به خود و آثارى که دارد، بزرگ‌تر از برخى دیگر باشد، و به گناهان بزرگ و کوچک تقسیم گردد.

گناهان کبیره در کلام امام صادق

عمرو بن عبید یکى از علمای اسلام، به حضور امام صادق (علیه السلام) آمد، سلام کرد و سپس این آیه را خواند: نیکوکاران کسانى هستند که از گناهان بزرگ، و زشتى پرهیز مى‌کنند.

[۱۲] شوری/سوره۴۲، آیه۳۸.

سپس سکوت کرد و دنبال آیه را نخواند؛ امام صادق (علیه السلام) به او فرمودند: چرا سکوت کردى ؟! او گفت : دوست دارم، گناهان کبیره را از کتاب خداوند بدانم.
آنگاه امام صادق (علیه السلام) گناهان کبیره‌اى را که در قرآن آمده بیان نمودند:
۱- بزرگ‌ترین گناهان کبیره، شرک به خدا است.

[۱۳] سوره مائده(۵)،آیه۷۲.

۲- ناامیدی از رحمت خدا.

[۱۴] سوره یوسف(۱۲)،آیه۸۷.

۳- ایمنی از مکر (عذاب و مهلت) خدا.

[۱۵] اعراف/سوره۷، آیه۹۹.

۴- عقوق (و آزار) والدین.

[۱۶] سوره مریم(۱۹)،آیه۳۲.

۵- کشتن انسانِ بى‌گناه.

[۱۷] سوره نور(۲۴)،آیه۲۳.

۷- خوردن مال یتیم.

[۱۸] سوره انفال(۸)،آیه۱۶.

۹- رباخوارى.

[۱۹] سوره بقره(۲)،آیه۲۷۵.

۱۰- سحر و جادو.

[۲۰] سوره بقره(۲)،آیه۱۰۲.

۱۱- زنا

[۲۱] سوره فرقان(۲۵)،آیه۶۸.

۱۲- سوگند دروغ براى گناه.

[۲۲] سوره آل عمران(۳)،آیه۷۷.

۱۳- خیانت در غنایم جنگی.

[۲۳] سوره آل عمران(۳)،آیه۱۶۱.

۱۴- نپرداختن زکات واجب.

[۲۴] سوره توبه(۹)،آیه۳۵.

۱۵- گواهی به دروغ، کتمان.

[۲۵] سوره بقره(۲)،آیه۲۸۳.

۱۶- شراب‌خواری.

[۲۶] سوره مائده(۵)، آیه۹۰.

۱۷- ترک نماز یا واجبات دیگ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.