پاورپوینت گروه بشیریه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت گروه بشیریه دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت گروه بشیریه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت گروه بشیریه :

بشیریه

بَشیریّه، گروهی از غالیان شیعه، پیرو محمد بن بشیر کوفی از موالی بنی اسد بودند. در برخی منابع نام وی محمد بن بشر نیز آمده است.

[۱] محمد بن حسن طوسی، رجال الطوسی، ج۱، ص۳۶۱، نجف ۱۳۸۰/ ۱۹۶۱.

[۲] محمد بن محمد مفید، الفصول المختاره من العیون والمحاسن، ج۱، ص۲۵۴، قم ۱۳۹۶.

فهرست مندرجات

۱ – پیشینه محمد بن بشیر
۲ – پیشینه پیدایش انحراف در محمد بن بشیر
۳ – عقاید محمد بن بشیر
۴ – شعبده بازی محمد بن بشیر
۵ – سرانجام بشیریه
۶ – فهرست منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع

پیشینه محمد بن بشیر

وی در آغاز از شیعیان معاصر امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام بود و سپس به غلوّ گرایید.

[۳] محمد بن عمر کشّی، اختیار معرفه الرجال، ج۱، ص۴۸۱، (تلخیص) محمد بن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش.

[۴] محمد بن محمد مفید، الفصول المختاره من العیون والمحاسن، ج۱، ص۲۵۴، قم ۱۳۹۶.

در پی ادعاهایش کسانی به او پیوستند، اما از تعداد پیروان او و امتداد تاریخی آنان اطلاعی در دست نیست؛ محمد بن بشیر در کوفه به دنیا آمد و همان‌جا زیست.

پیشینه پیدایش انحراف در محمد بن بشیر

زمینه‌های انحراف در محمد بن بشیر از زمان امام صادق علیه‌السلام پدیدار شد. به همین سبب، طبق روایت کشی، امام صادق علیه‌السلام او را لعنت کرد.

[۵] محمد بن عمر کشّی، اختیار معرفه الرجال، ج۱، ص۴۸۱، (تلخیص) محمد بن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش.

امام کاظم علیه‌السلام نیز وی را لعن و طرد کرد

[۶] محمد بن عمر کشّی، اختیار معرفه الرجال، ج۱، ص۴۸۳، (تلخیص) محمد بن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش.

و امام رضا علیه‌السلام وی را دروغگو شمرد.

[۷] محمد بن عمر کشّی، اختیار معرفه الرجال، ج۱، ص۳۰۲، (تلخیص) محمد بن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش.

وی در زمان امام کاظم علیه‌السلام برای منحرف کردن مردم از امامت آن حضرت و ایجاد تردید در مردم تلاش می‌کرد، تا آن‌جا که مدعی شد این موسی بن جعفر آن موسی بن جعفر مذکور در سخنان امام صادق علیه‌السلام نیست.

[۸] محمد بن عمر کشّی، اختیار معرفه الرجال، ج۱، ص۴۸۲، (تلخیص) محمد بن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش.

ولی اوج انحراف وی، پس از شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام

[۹] محمد بن عمر کشّی، اختیار معرفه الرجال، ج۱، ص۱۷۹، (تلخیص) محمد بن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش.

بوده است. او با پیدایش فرقه واقفه ، خود را با آن‌ها همراه نشان داد، و به دلیل نپذیرفتن امامت امام رضا علیه‌السلام، برخی او را از واقفه شمرده اند

[۱۰] محمد بن عمر کشّی، اختیار معرفه الرجال، ج۱، ص ۴۷۷، (تلخیص) محمد بن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش.

چند تن از شاگردان امام صادق علیه‌السلام، از جمله هشام بن سالم، با محمد بن بشیر مناظره کردند. وی در این مناظرات صریحاً به عقاید خویش اقرار کرد و منکر آن‌ها نشد.

[۱۱] محمد بن عمر کشّی، اختیار معرفه الرجال، ج۱، ص۴۷۸، (تلخیص) محمد بن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش.

[۱۲] سعد بن عبدالله اشعری، کتاب المقالات والفرق، ج۱، ص۹۱، چاپ محمدجواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ ش.

این رفتارها و عقاید عجیب و غریب، سرانجام محمد بن بشیر را به کشتن داد.

[۱۳] محمد بن عمر کشّی، اختیار معرفه الرجال، ج۱، ص۴۸۳، (تلخیص) محمد بن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش.

[۱۴] حسن بن یوسف علاّمه حلّی، خلاصه الاقوال فی معرفه الرجال، ج۱، ص۳۹۳، چاپ جواد قیومی، (قم) ۱۴۱۷ .

[۱۵] ابوالقاسم خوئی، معجم رجال الحدیث، ج۱۵، ص۱۲۷ـ۱۳۲، قم ۱۳۶۹ ش.

[۱۶] محمدتقی تستری، قاموس الرجال، ج۸، ص۷۹ـ۸۱، تهران ۱۳۷۹ـ۱۳۹۱.

عقاید محمد بن بشیر

به نقل منابع، عقاید مهم وی عبارت بوده است از: ادّعای خدایی برای پیامبر صلی اللّه علیه وآله وسلّم و امامان علیهم‌السلام و این‌که روح خدا در پیامبر و امامان حلول کرده است؛ اعتقاد به تناسخ، و این‌که روح پیامبر در امام بعدی و سپس در امام دیگر ظهور می‌کند؛ دو بعدی بودن انسان که ظاهرش از خاک و باطنش ازلی است؛ اعتقاد به دو خدایی؛ ادعای نبوت برای خویشتن؛ اشتراکی بودن اموال در میان پیروانش؛ اینکه امام کاظم علیه‌السلام زندانی نشده و از دنیا نرفته، بلکه غایب و پنهان شده است و قائم مهدی هموست؛ و این ادعا که امام کاظم علیه‌السلام خود را بر اهل ظلمت، ظلمانی و بر اهل نور، نورانی نشان می‌دهد؛ و امام نزد او (بشیر) است و هرگاه بخواهد او را می‌بیند. می‌گویند مجسمه ای به صورت امام کاظم ساخته بود و آن را به برخی از دوستانش نشان می‌داد و می‌گفت که این موسی بن جعفر است؛ ادعای این‌که خود وی جانشین امام کاظم علیه‌السلام و پس از وی پسرش، سمیع بن محمد، جانشین اوست و این زنجیره تا قیام امام موسی کاظم علیه‌السلام ادامه خواهد یافت؛ ادعای این‌که هر کس پس از امام کاظم علیه‌السلام ادعای امامت یا انتساب به خاندان پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم کند، کافر و دروغگوست و جان و مالش حلال است، و در نادرستی نسب وی باید تردید کرد. این ادعا را درباره امام رضا علیه‌السلام نیز مطرح کرد؛ انکار برخی از احکام دین، چون زکات و حج، و حلال شمردن کارهای حرام می‌باشد.

[۱۷] حسن بن موسی نوبختی، فرق الشیعه نوبختی، ج۱، ص۱۲۲ـ۱۲۳، ترجمه و تعلیقات محمد جواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ ش.

[۱۸] سعد بن عبدالله اشعری، ج۱، ص۶۲ـ۶۳، کتاب المقالات والفرق، چاپ محمدجواد مشکور، تهران ۱۳۶۱ ش.

[۱۹] سعد بن عبدالله اشعری، ج۱، ص۹۱-۹۲، کتاب ال

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.