پاورپوینت کم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کم دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کم :

پاورپوینت کم

پاورپوینت کم، یکی از اصطلاحات به‌کار رفته در علم منطق بوده و به‌معنای عَرَض پذیرنده مساوات و عدم مساوات به صورت بالذات نه بالعَرَض است.

فهرست مندرجات

۱ – اصطلاح‌شناسی
۲ – قیود در تعریف
۳ – انقسام پاورپوینت کم
۴ – پاورپوینت کم متصل
۴.۱ – پاورپوینت کمّ متصل قارّ الذات
۴.۲ – پاورپوینت کمّ متصل غیر قارّ الذات
۵ – احکام پاورپوینت کم متصل
۵.۱ – بالقوه‌ بودن اجزاء
۵.۲ – نفی تجزیه به اجزاء لایتجزا
۵.۳ – نفی ترکیب از اجزاء لایتجزا
۶ – پاورپوینت کم منفصل
۷ – پاورپوینت کمّ ذو وضع و غیر ذو وضع
۸ – معنای وضع
۹ – اختلاف در بعض پاورپوینت کمیات
۱۰ – مستندات مقاله
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع

اصطلاح‌شناسی

پاورپوینت کم، در لغت اسم تام بوده و به معنای پاورپوینت کمیت (مقدار و تعداد) است

[۱] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱۲، ص۱۶۰.

و در اصطلاح فلاسفه «پاورپوینت کم» یا «پاورپوینت کمیت» یکی از مقولات عرضی به شمار می‌رود و در تعریف این مقوله چنین آورده‌اند: «پاورپوینت کم عرضی است که به خودی خود، قسمت‌پذیر باشد.»

[۲] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج۶، ص۸۷۱.

[۳] مصباح یزدی، محمدتقی، دروس فلسفه، ص۲۰۰.

یا به عبارت دیگر پاورپوینت کم عبارت است از: «آنچه ذاتاً قبول مساوات و عدم مساوات می‌کند؛ به تطبیق وهمی یا وجودی. » از خواص پاورپوینت کمّیت این است که ذاتاً قابل‌اندازه‌گیری است و یقیه اشیا به واسطه آن قابلیت‌اندازه‌گیری پیدا می‌کنند. و اینکه ذاتاً قابل تجزیه است، تضاد در او راه ندارد، و قابل شدت و ضعف نیست.

[۴] ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، النجاه، ص۱۵۴.

[۵] علامه حلی، حسن بن یوسف، الجوهر النضید، ص۲۵.

[۶] خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۳۹-۴۰.

[۷] ابوالحسن سالاری، بهمنیار بن مرزبان، التحصیل، ص۲۹.

[۸] ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق)، ج۱، ص۱۱۶.

قیود در تعریف

اینکه در تعریف اول گفته می‌شود «به خودی خود قسمت‌پذیر باشد»؛ بدان جهت است که اگر جوهر یا عرضی، انقسام داشته باشد این تقسیم‌پذیری ذاتی آن‌ها نیست بلکه از آن جهت که موضوع پاورپوینت کمیت هستند، قابلیت انقسام دارند.
قید مساوات و عدم مساوات در تعریف دوم به این علت است که: بعضی امور قابل مساوات و عدم مساوات هستند مثل سطوح و اجسام، و بعضی چنین قابلیتی ندارند مثل جواهر مفارق که مثلاً نمی‌توان گفت یک نفس، مساوی یا بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از نفس دیگر است. قسم اول (که قابل مساوات و عدم مساوات است) خود بر دو دسته است: دسته‌ای که این قابلیت، ذاتی آنها است و دسته‌ای که قابلیت مذکور، عارضی است. مثلاً وقتی گفته شود این زمین با آن زمین مساوی است، اگر از علت آن بپرسند گفته می‌شود: چون این ده ذراع است و آن هم ده ذراع. و وقتی گفته شود این جامه درازتر از آن جامه است، اگر از علت آن بپرسند گفته می‌شود: چون این ده ذراع است و آن هشت ذراع. پس زمین و جامه، بالعَرَض (و به سبب ذراعِ معدود) قابل مساوات و عدم مساوات هستند نه بالذات. اما اعداد، بالذات قابل تساوی و عدم تساوی هستند.

[۹] ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق)، ج۱، ص۵۷.

[۱۰] مجتهد خراسانی (شهابی)، محمود، رهبر خرد، ص۶۱.

انقسام پاورپوینت کم

پاورپوینت کمیت را به دو لحاظ تقسیم کرده‌اند:
۱. پاورپوینت کمّ متصل و منفصل؛
۲.پاورپوینت کمّ ذو وضع و غیر ذو وضع.

پاورپوینت کم متصل

پاورپوینت کمّ متصل، آن است که اجزایش در وقت فرض تجزیه، دارای حدّ مشترکی باشد که بدایت یک جزء و نهایت جزء دیگر است و حپاورپوینت کماء از پاورپوینت کمّ متصل به “مقدار” یا “امتداد” تعبیر می‌کنند. پاورپوینت کمیت متصل از عوارض تحلیلی وجود جسمانی است؛ یعنی ما وقتی طول، عرض یا حجم جسم را جداگانه در نظر بگیریم در حقیقت پاورپوینت کمیت را بدست آورده‌ایم و از این جهت به آن عوارض تحلیلی گفته می‌شود که در خارج، وجود جسم با پاورپوینت کمیت‌های مختلف آن (طول، عرض، حجم ) به یک وجود موجودند و ما فقط آن‌ها را جداگانه فرض می‌کنیم.

[۱۱] ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (الاهیات)، ص۱۱۱.

[۱۲] مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، ج۲، ص۲۵۱.

[۱۳] مصباح یزدی، محمدتقی، دروس فلسفه، ص۲۰۰-۲۰۲.

[۱۴] شهاب‌الدین سهروردی، یحیی بن حبش، مطارحات، ج۱، ص۲۳۴.

[۱۵] صدرالمتالهین‌، محمد بن ابراهیم، الحپاورپوینت کمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، ج۴، ص۱۸.

پاورپوینت کمّ متصل بر دو قسم است:

پاورپوینت کمّ متصل قارّ الذات

پاورپوینت کمّ متصل قارّ الذات (ثابت)؛ یعنی بُعدی که قرار دارد و ثابت است و اجزایی که برای او فرض می‌شود با هم قابل موجود شدن هستند، که خود سه قسم است:
۱. خط: پاورپوینت کمی که امتدادش فقط در یک جهت است و قابل انقسام در جهت واحد است. به عبارت دیگر، تنها دارای طول است و عرض و عمق ندارد.

[۱۶] سبزواری، ملاهادی، شرح المنظومه، ص۱۶۴.

۲. سطح: پاورپوینت کمی که امتدادش در دو جهت است و قابل انقسام در دو جهت (طول و عرض) است، ولی عمق ندارد.
۳. حجم (جسم تعلیمی): پاورپوینت کمی که امتدادش در سه جهت است و قابل انقسام در سه جهت (طول و عرض و عمق) است. به این جسم (که از سنخ اعراض، و از مقوله پاورپوینت کمّ است) “جسم تعلیمی” گفته می‌شود، و جسمی که از نوع جوهر است “جسم طبیعی” نامیده می‌شود، و اطلاق جسم بر این دو، به اشتراک لفظی است. “ثخن”، “عمق” و “سمک” سه اسم دیگر برای این نوع (جسم تعلیمی) است. مراد از حجم یا جسم تعلیمی این است که ما طول و عرض و ارتفاع جسم را جداگانه در نظر بگیریم؛ هر چند طول و عرض و ارتفاع جسم در خارج جدای از جسم نیستند بلکه در خارج با جسم به وجود واحد موجود هستند.

[۱۷] ابوحامد غزالی، محمد بن محمد، معیار العلم فی فن المنطق، ص۲۹۷.

[۱۸] خوانساری، محمد، منطق صوری، ص۱۳۸.

[۱۹] گرامی، محمدعلی، منطق مقارن، ص۷۲.

پاورپوینت کمّ متصل غیر قارّ الذات

پاورپوینت کمّ متصل غیر قارّ الذات (متغیر)، یعنی بُعدی که خود به خود در سیلان است و ثابت نیست و در حال وجود یک جزء، سایر اجزا موجود نخواهند بود. پاورپوینت کمّ متصل غیر قارّ الذات منحصر در یک نوع بوده و مصداق آن «زمان» است.

احکام پاورپوینت کم متصل

احکام امتداد (پاورپوینت کم متصل) را می‌توان در ۳ حپاورپوینت کم خلاصه نمود:
۱. اجزاء هر امتدادی بالقوه‌اند؛
۲. نفی تجزیه هر امتدادی به اجزاء لایتجزا؛
۳. نفی ترکیب هر امتدادی از اجزاء لایتجزا.

بالقوه‌ بودن اجزاء

اینکه گفته می‌شود «اجزاء هر امتدادی بالقوه‌اند» به این معنا نیست که آنها در خارج در امتداد مذکور موجود نیستند بلکه به این معناست که این اجزاء به نحو منفصل و جدای از هم در خارج در امتداد مذکور یافت نمی‌شوند. پس واژه بالقوه در اینجا به معنای «بالاجمال» در مقابل «بالتفصیل» است نه به معنای چیزی که هم اکنون موجود نیست و می‌تواند موجود شود. بلکه هر امتدادی وجود جمعی اجزاء خود است. مثلا: اگر در امتدادی مانند «a» نقطه‌ای مانند «o» فرض کنیم و به همین ترتیب، در آن دو امتداد کوچک‌تر به نام‌های «b» و «c» در نظر بگیریم، امتدادهای «b» و «c»، در خارج، در ضمن «a» حقیقتا موجودند اما نه به نحو منفصل وجدای از هم، یعنی «a» وجود جمعی «b» و «c» است و وجود خاص «b» و «c» هنگامی یافت می‌شوند که «a» را در نقطه «o» در خارج حقیقتا جدا کرده و قطع کنیم. پس مقصود از «اجزای فرضی امتداد» این است که وصف جزئیت آنها فرضی است، همانطور که وصف کلیت امتدد «a» فرضی است نه به این معنا که خود آنها حقیقتا در خارج موجود نیستند و ما آنها را موجود فرض می‌کنیم، بلکه ذات اجزاء یعنی خودشان، در خارج، با وجود اجمالی حقیقتا موجودند اما وصف جزئیت آنها، مانند وصف کلیت امتداد اصلی، فرضی و ذهنی است همانطور که وجود تفصیلی آنها فرضی و ذهنی‌اند.

[۲۰] عبودیت، عبدالرسول، درآمدی به نظام حپاورپوینت کمت صدرایی، ج۱، ص۲۶۵-۲۶۶.

نفی تجزیه به اجزاء لایتجزا

نکته دیگر اینکه، اجزاء فرضی هر امتدادی ضرورتا از نوع امتداد اصلی‌اند؛ یعنی امتدادهای کوچک تر حاصل شده از انقسام، ضرورتا امتدادند و ضرورتا از نوع امتداد اصلی هستند. اگر امتداد اصلی خط است آنها هم قطعات کوتاه‌تری از خط‌اند، اگر امتداد اصلی سطح است آنها هم قطعات کوتاه‌تری از سطح‌اند و اگر امتداد اصلی حجم است، آن اجزاء هم قطعات کوتاه‌تری از حجم‌اند و حتی این قاعده درباره پاورپوینت کم متصل غیرقار (امتداد سیال) هم که مصداق آن “زمان” است نیز جاری است و قطعات حاصل شده از انقسام زمان، نیز قطعات کوتاه‌تری از زمان‌اند. به عبارتی قطعات حاصل شده از تقسیم، همواره مانند “امتداد اصلی” قابل تقسیم‌اند و ممکن نیست در اثر تقسیم به اجزائی دست یافت که عقلا غیر قابل انقسام و به اصطلاح «جزء لایتجزا» باشند. مثلا از تقسیم خط هرگز به نقطه نمی‌رسیم، از تقسیم سطح هرگز به خط نمی‌رسیم و هکذا از تقسیم حجم هرگز نمی‌توانیم به سطح برسیم؛ همانطور که از تقسیم زمان نمی‌توان به “آن” (که همان مقطع زمان و فاقد طول زمانی است) رسید.

[۲۱] عبودیت، عبدالرسول، درآمدی به نظام حپاورپوینت کمت صدرایی، ج۱، ص۲۶۶.

به عبارت دیگر نقطه طرف سطح است؛ یعنی می‌توان بی‌نهایت نقطه روی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.