پاورپوینت کفران نعمت ها
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کفران نعمت ها دارای ۶۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کفران نعمت ها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کفران نعمت ها :
کفران نعمت
کفران نعمت یکی از صفات ناپسند است. مقابل کفران نعمت، شکر نعمت است، که برای ادای آنها، باید حضرت آفریدگار را که معطی نعمت است در دل و زبان حمد نمود و از پیشگاه مقدسش درخواست ادامه نعمت داشت. بعضی از نعمتها است که مجاری اعطای آنها کسانی از افراد بشرند، مانند: نعمت گرانقدر به وسیله پدر و مادر به ما اعطا شده است، در این قبیل موارد شرع مقدس دستور داده که علاوه بر شکر خداوند که خالق و معطی اصل نعمت است باید راه وصول به آن نعمت را که انسانها هستند شکر نمود و مراتب حقشناسی را در مقابل آنان ابراز داشت.
فهرست مندرجات
۱ – مفهومشناسی کفران
۲ – مصداق کفران نعمت
۳ – کفران نعمت در آیات
۴ – در روایات
۵ – نعمتهای تکوینی
۶ – شکرخدا و والدین
۷ – تشویق منعم
۸ – عوامل کفران نعمت
۸.۱ – عدممعرفت خدا
۸.۲ – عدمتشکر از مخلوق
۸.۳ – زوال نعمت
۸.۴ – داشتن آرزوهای دراز
۸.۵ – عدممعرفت به نعمتها
۸.۶ – ناچیزشمردن نعمتها
۸.۷ – مقایسهکردن خود با افراد
۸.۸ – مجازات زودرس
۸.۹ – عدماحساس خوشبختی
۸.۱۰ – سلب آرامش
۹ – راه تحصیل شکرگزاری
۹.۱ – کسبمعرفت و تفکر
۹.۲ – توجه به زندگی افراد پایینتر
۹.۳ – توجه به اهمیت شکرگزاری
۹.۴ – توجه به بلای نازلشده
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
مفهومشناسی کفران
واژه کفران، به معنای پوشاندن چیزی است.
[۱] راغب اصفهانی،حسینبن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۴۳۳-۴۳۴، ذیل ماده کفر.
و از آنجا که شخص در واقع سعی در پوشاندن ارزش نعمت می کند به عمل او کفران نعمت می گویند.
مصداق کفران نعمت
شخص در مواجهه با نعمات الهی، یا نعمت را در قلب خود بیاهمیت میشمارد، یا با زبان سخنی می گوید که نشانه بیاعتنایی نسبت به نعمت و بیارزش بودن آن است و یا گاهی در عمل به آن اهمیت نمی دهد و بجای استفاده نیکو و بهجا از آن، نعمت های الهی را در مسیر سوء و نابجا استفاده می کند که این همان مصداق کفران نعمت است.
[۲] مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق در قرآن، ج۳، ص۷۳.
لذا امام صادق(علیهالسلام) می فرمایند: شکر نعمت آن است که از گناهان پرهیز شود.
[۳] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۲، ص۹۵.
کفران نعمت در آیات
در قرآن آیات بسیاری در نکوهش کفران نعمت وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
«و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت، اگر شکرگزاری کنید (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است.»
[۴] ابراهیم/سوره۱۴، آیه ۷.
در آیه دیگری، در سوره نمل خداوند، شکر و کفران نعمت را فایده و ضرری برای خود بنده می داند؛ زیرا اگر خداوند، بندگان را از ناسپاسی بر حذر می دارد و به سپاس گزاری دعوت مینماید بخاطر این نیست که برای او تفاوتی می کند؛ چرا که خداوند در فرض ناسپاسی نیز در بسیاری از اوقات به لطف و کرم خویش ادامه میدهد شاید بیدار شوند و خود را از انعام پروردگار، بر اثر ناسپاسی محروم نکنند بلکه این شکرگزاری به سود خود بنده میباشد: «و هر کس شکر کند به نفع خود شکر می کند و هر کس کفران نماید (به زیان خویش نموده است که) پروردگار من غنی و کریم است.»
[۵] نمل/سوره۲۷، آیه۴۰.
و در آیهای دیگر برای کسانی که کفران نعمت میکنند مثلی زده و می فرماید: «خداوند (برای آنها که کفران نعمت می کنند.) مثلی زده است: آبادی را که امن و آرام و مطمئن بوده و همواره روزیش بطور وافر از هر مکانی فرا میرسید اما نعمت خدا را کفران کردند و خداوند بخاطر اعمالی که انجام می دادند لباس گرسنگی و ترس را در اندامشان پوشانید.»
[۶] نحل/سوره۱۶، آیه ۱۱۲.
در روایات
با توجه به روایات بسیار گسترده در باب کفران نعمت درمییابیم که یکی از بزرگترین موانعی که در مسیر تکامل روح انسان و تهذیب نفس موجود است، ناسپاسی از نعمات خداوند و ترک تشکر از آنهاست که ائمه معصومین(علیهالسلام) در بیانات متعددی زشتی و عواقب شوم آن را بیان کردهاند:
۱: در روایتی از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) آمده است که می فرمایند: «گناهی که زودتر از همه گناهان عقوبتش دامان انسان را می گیرد، کفران نعمت است.»
[۷] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۶۶، ص۷۰.
۲: امام علی (علیهالسلام) می فرمایند: «کفران نعمت، سبب لغزش قدمها و سلب نعمتها می گردد.»
[۸] تمیمی آمدی، عبدالوهاب بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، ص۵۳۸.
۳: امام سجاد (علیهالسلام) میفرمایند: «گناهانی که نعمتهای الهی را تغییر می دهند، ظلم بر مردم و تغییردادن عادت در امور خیر و کفران نعمت و ترک شکر است.»
[۹] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷۰، ص۳۷۵.
نعمتهای تکوینی
جهانی که در آن زیست میکنیم عالم وسائل و اسباب است و برای پیدایش هر موجودی در نظام آفرینش راه و مجرای خاصی مقرر گردیده که باید از آن راه و بدان وسیله، جامه تحقق بپوشد و به وجود آید. نعمتهای حضرت باری تعالی نیز از مجاری و طرقی که فضای الهی بر آن تعلق گرفته است به مردم میرسد، با این تفاوت که مجرای بعضی از نعمتها فقط علل تکوینی و شرایط خاصی است که در نظام خلقت مقرر گردیده و دست انسان در پیدایش آنها مداخله ندارد، مانند نعمت آفتاب و تابش نور آن که حیات انسانی و حیات نبات و حیوان وابسته به آن است و نعمتهای بسیاری از این جرم بزرگ کیهانی عاید بشر میگردد و همچنین نعمت باران که بر اثر تبخیر آب، تولید ابر و شرایط جوی باران میبارد و آدمی از وجود آب که مایه حیات او و دیگر موجودات زنده است بهرهمند میشود.
برای ادای شکر این قبیل نعمتها باید حضرت آفریدگار را که معطی نعمت است در دل و زبان حمد نمود و از پیشگاه مقدسش درخواست ادامه نعمت داشت. بعضی از نعمتها است که مجاری اعطای آنها کسانی از افراد بشرند و به شکلهای مختلف آن نعمتها به وسیله آنان به ما میرسد، در این قبیل موارد شرع مقدس دستور داده که علاوه بر شکر خداوند که خالق و معطی اصل نعمت است باید راه وصول به آن نعمت را که انسانها هستند شکر نمود و مراتب حقشناسی را در مقابل آنان ابراز داشت.
در اسلام شکر کسی که واسطه وصول نعمت به ما باشد بسیار مهم شناخته شده و در کنار شکر خداوند که صاحب نعمت است باید واسطه وصول نعمت را نیز شکر نمود و حق خدمت او را بجا آورد و در این باره روایات بسیاری از اولیای گرامی اسلام رسیده است. قال علی بن موسی الرضا (علیهالسّلام): «مَن لَم یشکُرِ المنعِمَ مِن المخلوقینَ لَم یَشکُرِ اللهَ عزّ وجلّ؛
[۱۰] محمدی ریشهری، محمد، میزان الحکمه، ج۶، ص۲۴.
حضرت رضا (علیهالسّلام) فرموده: کسی که شکر نعمت مخلوق خدا را ادا نکند شکر خداوند خالق را ادا ننموده و بهجا نیاورده است.»
شکرخدا و والدین
نعمت حیات و قوایی که برای ادامه آن لازم است بزرگترین نعمت خداوند برای ما است و باید شکر این نعمت بزرگ را به جا آوریم ولی میدانیم که آن نعمت گرانقدر به وسیله پدر و مادر به ما اعطا شده است و اگر آن دو نمیبودند ما بوجود نمیآمدیم بنابر این طبق دستور اسلام، وظیفه داریم در نعمت زندگی، خداوند را شکرگذار باشیم و همچنین پدر و مادر را که مجرای این فیض بزرگ بودهاند شکر نماییم. خداوند در قرآن شریف به انسان توصیه نموده است: «ان اشکرلی و لوالدیک؛
[۱۱] لقمان/سوره۳۱، آیه۱۴.
مرا و پدرت و مادرت را شکرگزار باش.»
علم نیز فیضی از طرف باری تعالی و باید او را در اعطای این نعمت سپاسگزار باشیم ولی میدانیم که مجرای فیض علم، معلم است، اوست که در مدارج مختلف علمی دست محصل را میگیرد و قدم به قدم به پیشرویش موفق میدارد. بنابر این تمام افراد تحصیلکرده باید آموزگاران، دبیران، مدرسین، و استادان خود را در هر مرتبه و مقامی که باشند شکر نمایند. قال علی (علیهالسّلام): «اکرِم ضَیفَکَ و ان کان حقیراً و قُم من مَجلسِکَ لابیکَ و معلمِکَ و ان کُنتَ امیراً؛
[۱۲] تمیمی آمدی، عبدالواحد، غررالکلم و دررالکلم، ج۱، ص۱۳۶.
علی (علیهالسّلام) فرمود: میهمانت را احترام کن، اگر چه او از نظر شخصیت اجتماعی ارزش بزرگ ندارد و همچنین به احترام پدر و معلمت قیام کن و برپاخیز، اگر چه فرمانروای جامعه باشی.»
تشویق منعم
شکر حسنات و چشمپوشی از سیئات در جوامع بشری دارای فواید روانی و آثار عملی است و هر یک در جای خود میتواند نتیجه مفیدی به بار آورد. شکر نعمت مایه تشویق منعم است، در وی اثر روحی میگذارد و او را با علاقه و رغبت بیشتری به خدمات اجتماعی وا میدارد، بهعلاوه، دیگران را نیز به راه نیکوکاری سوق میدهد و بر تعداد خدمتگزاران میافزاید و در نتیجه، جامعه از تعاون و رفاه بیشتری برخوردار میگردد. برعکس، بیتفاوتی در مقابل احسان و خودداری از شکر منعم مایه دلسردی و یاس میشود و خدمتگزاران را در ادامه خدمت بیرغبت مینماید.
اثر مفید تشویق منحصر در شکر منعم و خدمتگزاری اهل احسان نیست، بلکه تشویق میتواند محصل خردسال و جوان را در رشته درسی خواندن، کارمند دولت را در وظایف اداری و نیروهای مسلح را در دفاع از کشور، بیش از پیش دلگرم نماید و آنان را با جدیت زیادتری در ادامه کار وادار سازد علی (علیهالسّلام) ضمن عهد نامه خود تشویق نظامیان خدمتگزار و نامبردن از خدمات آنان را اکیدا به مالک اشتر، والی مصر، توصیه فرموده و این مطلب را در خلال این بیان خاطر نشان ساخته است: «وَ واصِل فی حُسنِ الثناءِ عَلَیهم و تعدیدِ ما ابلی ذَوُو البلاءِ مِنهم، فانَّ کثرهَ الذَّکرِ لحُسنِ افعالهم تَهُزُّ الشجاعَ و تُحَرِضُ الناکل؛
[۱۳] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه صبحی صالح، نامه۵۳، ج۱، ص۷۰۸.
همواره از نظامیان خدمتگزار به نیکی یاد کن و کارهای بزرگ را که انجام دادهاند به شمار آور، چه زیاد نامبردن از کارهای نیک آنان افراد شجاع را تحریک میکند و اشخاص سست را ترغیب مینماید و به تحرک و فعالیت وادار میسازد.»
عوامل کفران نعمت
ناسپاسی و کفران نعمت آثار سوء گسترده ای از نظر معنوی و مادی در زندگی انسانها دارد که به بیان برخی میپردازیم:
عدممعرفت خدا
ناسپاسی از نعمات خداوند سبب میشود که انسان از معرفت خدا دور بماند و این بزرگترین خسران و زیان است. بزرگان علم در مورد انگیزه معرفه الله به سراغ این مسأله رفتهاند که شکر نعمت، نخستین انگیزه شناخت پروردگار است؛ زیرا تشکر و سپاسگزاری از بخشنده نعمت، یک امر وجدانی است؛ انسان هنگامی که خود را غرق نعمت میبیند و میداند این همه نعمت در درون و برون وجود او است و اینها از خود او نیست به فکر تشکر از بخشنده نعمت میافتد و همین امر راه خداشناسی را برای او هموار می سازد ولی ناسپاسان نه اعتنائی به نعمت دارند و نه بخشنده نعمت و لذا از معرفهالله نیز محروم می شوند.
[۱۴] مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق در
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.