پاورپوینت کسب روزی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
14 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کسب روزی دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کسب روزی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کسب روزی :

پاورپوینت کسب روزی حلال

پاورپوینت کسب روزی حلال یکی از فضائلی است که دین اسلام تاکید بسیاری بر آن داشته و در آیات قرآن و روایات همواره انسان‌ها را بر پاورپوینت کسب روزی حلال و طیب و پاک تشویق کرده و پاداش و آثار فراوانی بر آن مترتب داشته و از حرام‌خواری نهی نموده است و آثار سوء بسیاری بر آن مترتب داشته است. در این مقاله برخی از مسائل طلب روزی حلال و حرام‌خواری را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مندرجات

۱ – واژه‌شناسی
۲ – روزی حلال در قرآن
۳ – ارزش روزی حلال
۴ – نهی از حرام‌خواری
۵ – مقدربودن روزی حلال
۵.۱ – داستان حضرت سلیمان
۵.۲ – خطبه پیامبر در حجه الوداع
۵.۳ – داستان حضرت علی
۵.۴ – داستان مرد فقیر
۶ – شرایط کسب حلال
۶.۱ – شناخت دین
۶.۲ – شناخت مسائل خرید و فروش
۷ – آثار روزی حلال در زندگی
۷.۱ – در زندگی فردی
۷.۱.۱ – آمرزش گناهان
۷.۱.۲ – استجابت دعا
۷.۱.۳ – محبوب نزد خدا
۷.۱.۴ – نورانیت دل و جان
۷.۱.۵ – بازشدن درهای بهشت
۷.۲ – در زندگی اجتماعی
۸ – عوامل افزایش روزی حلال
۸.۱ – تقوا
۸.۲ – استغفار
۸.۳ – دعا
۸.۴ – کتمان فقر
۸.۵ – کمک و یاری به مومنان
۸.۶ – سایر عوامل
۹ – عوامل تنگ‌دستی
۹.۱ – قطع ارتباط با خویشاوندان
۹.۲ – سبک شمردن نماز
۹.۳ – قسم دروغ‌خوردن
۱۰ – آثار سوء حرام‌خواری
۱۰.۱ – بی برکتی اموال
۱۰.۲ – عدم پذیرش عبادات
۱۰.۳ – عدم استجابت دعا
۱۰.۴ – قساوت قلب
۱۰.۵ – تاثیر منفی در نسل
۱۱ – حرام‌خواری شریک بن عبدالله
۱۲ – عاقبت حرام‌خواری
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع

واژه‌شناسی

واژه روزی، به معنای رزقی است که خداوند متعال برای همه افراد زمین عطا کرده است و همینطور به معنای خوراک روزانه آمده است.

[۱] دهخدا، علی‌اکبر، لغت نامه، ج۱، ص۱۰۵، تهران، نشر وزارت ارشاد اسلامی، ۱۳۶۱.

واژه حلال نیز به معنای جایز و روا آمده است.

[۲] دهخدا، علی‌اکبر، لغت نامه، ج۲، ص۹۸۳.

روزی حلال در قرآن

با نگاه به آیات قرآنی در می‌یابیم که قرآن هرگز ما را به چشم پوشی از مواهب الهی دعوت نکرده است و فقر را ارزش و نعمت به حساب نیاورده و همیشه آدمی را دعوت به فعالیت نموده است تا از طریق کار و کوشش خود به روزی حلال دسترسی داشته باشد و دستور داده است که از روزی حلال و پاکیزه بخورید: «ای مردم، از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه بخورید.»

[۳] بقره/سوره۲، آیه۱۶۸.

«از نعمت‌های پاکیزه‌ای که به شما روزی داده‌ایم بخورید.»

[۴] بقره/سوره۲، آیه۵۷.

در این آیات مراد از طیبات، چیزهای حلال و پاکیزه است که خداوند متعال روزی بندگانش قرار داده است و به حالت دستوری آورده است که از حلال و طیب تناول کنید.

ارزش روزی حلال

بنابر روایاتی که از پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و امامان معصوم (علیهم‌السّلام) رسیده، بر همه لازم است در راه به‌دست آوردن درآمد حلال تلاش کنند و از بیکاری و تنبلی و حرام‌خواری جدّاً بپرهیزند.
پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) می‌فرماید: «طَلَبَ الحَلالِ فَریضَهٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ وَ مُسِْلِمَهٍُ؛

[۵] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۹.

به دنبال روزی حلال رفتن، بر هر مرد و زن مسلمان لازم است.»
و نیز از وی روایت شده که: «خدا دوست می‌دارد که بنده‌اش را در راه کسب حلال در رنج و زحمت ببیند.»

[۶] متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال، ج۴، ص۴، ح۹۲۰۰.

و نیز می‌فرماید: «اَلکادُّ لِعِیالِهِ کَالْمُجاهدِ فی سَبیلِ الله؛

[۷] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۱۳.

[۸] ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ج۴، ص۴۴۵.

کسی که برای اداره زندگی خانواده‌اش تلاش می‌کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند.»
در حدیث دیگر پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: «انَّ اللهَ یُبْغِضُ الشّابَّ الفارِغ؛

[۹] نراقی، محمدمهدی، جامع السعادات، ج۱، ص۱۸۹.

جوان بیکار، مورد خشم خداوند است.»
و می‌فرماید: «انسان سالم و بیکاری که نه مشغول کارهای دنیایی و نه مشغول کارهای آخرتی باشد، مورد خشم پروردگار است.»

[۱۰] ابن ابی‌الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغه، ج۱۷، ص۱۴۶.

در روایت دیگری نیز حضرت می‌فرمایند: «هر کسی شب هنگام بر اثر جستجوی حلال، خسته به خواب رود، آمرزیده خفته است.»

[۱۱] احسان بخش، صادق، آثار الصادقین، ج۴، ص۱۸۴، قم، دارالعلم، ۱۳۶۶.

در روایت دیگری نیز، امام صادق (علیه‌السّلام)، به جستجوی روزی حلال امر می‌فرمایند و آن را کمک و پشتیبان دین معرفی می‌کنند.

[۱۲] احسان بخش، صادق، آثار الصادقین، ج۴، ص۱۸۴، قم، دارالعلم، ۱۳۶۶.

ابن‌عبّاس می‌گوید، هرگاه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از شخصی خوشش می‌آمد، از شغل او می‌پرسید. اگر می‌گفتند او شغلی ندارد، می‌فرمود: از چشم من افتاد. وقتی از آن حضرت، علت آن را می‌پرسیدند، می‌فرمود: مؤمن اگر دارای شغلی نباشد، با دین‌فروشی زندگی خودش را اداره می‌کند.

[۱۳] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۹.

[۱۴] شعیری، محمد بن محمد، جامع الخبار، ص۱۳۹.

انس بن مالک می‌گوید: روزی که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از غزوه تبوک باز می‌گشت، سعد بن معاذ انصاری، (یا سعد انصاری) به استقبال آن حضرت شتافت و با پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) دست داد. حضرت فرمود: چه باعث شده که دست‌هایت این‌گونه سفت و پینه بسته باشد؟ جواب داد: با بیل برای کسب نفقه خانواده‌ام کار می‌کنم. حضرت دست وی را بوسید و فرمود: این دست هرگز آتش جهنّم را حسّ نمی‌کند.

[۱۵] خطیب بغدادی، احمد بن علی، تاریخ بغداد، ج۷، ص۳۵۳-۳۵۴.

[۱۶] جندی، عبدالحکیم، الامام صادق (علیه‌السّلام)، ص۳۵۰.

بنابراین با اینکه روزی‌رسان خداوند متعال است: «انَّ الله هُوَ الرَّزّاق.»

[۱۷] ذاریات/سوره۵۱، آیه۵۸.

و خود روزی را تقسیم و تقدیر می‌کند، امّا همه موظف‌اند منبع درآمدی حلال داشته باشند، زیرا خداوند به وسیله اسباب روزی می‌دهد. بندگان خدا باید به دنبال کسب حلال باشند و شغلی را پیشه خود سازد.
امام صادق (علیه‌السّلام) می‌فرماید: به دنبال روزی حلال رفتن را رها نکن، زیرا این در تقویت دینت مؤثر است.

[۱۸] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷۱، ص۱۲۸-۱۳۷.

نهی از حرام‌خواری

اسلام انسان را در پاورپوینت کسب روزی و به دست آوردن متاع زندگی آزاد گذارده، امّا هرگز اجازه نداده که او در این راه مسیری را پیش گیرد که اخلاق را فاسد گرداند و او را در معرض سقوط قرار دهد و یا موجب فساد در جامعه شود. بدین‌جهت، نه تنها مشروبات الکلی، مواد مخدّر و همه منکرات و فواحش را حرام شمرده، بلکه تولید، واسطه شدن، خرید و فروش و استعمال و … آن را نیز تحریم کرده است.
زنا و فحشا و رقّاصی را شغل و منبع درآمد انسان نمی‌داند، غنا و آوازه‌خوانی را که انسان را به فحشا بکشاند، راه کسب صحیح نمی‌شناسد. هرکاری که موجب سود شخصی امّا ضرر و بدبختی برای شخص دیگر یا اجتماع بشری باشد و امنیت اقتصادی و سلامت فرد یا جامعه را به خطر بیندازد، جرم و گناه شمرده و بر آنها کیفر سخت در دنیا و عذاب دردناک در آخرت وعده داده است، مانند: رشوه‌خواری، دزدی (به هر شکل آن)، کم‌فروشی، قمار، ربا، رانت‌خواری، غش در معامله، احتکار نیازمندی‌های مردم و….
خداوند متعال در قرآن کریم، حرام‌خواری را از صفات یهود شمرده، می‌فرماید: «وَتَرَی کَثِیرًا مِّنْهُمْ یُسَارِعُونَ فِی الاِثْمِ وَالْعُدْوانِ وَاَکْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ؛

[۱۹] مائده/سوره۵، آیه۶۲.

بسیاری از آنان را می‌بینی که در گناه و تعدّی و خوردن مال حرام، شتاب می‌کنند. چه زشت است کاری که آنجام می‌دادند!.»
سپس می‌فرماید: «چرا دانشمندان نصارا و یهود، آنها را از سخنان گناه‌آمیز و خوردن مال حرام، نهی نمی‌کنند؟ چه زشت است عملی که انجام می‌دادند!.»

[۲۰] مائده/سوره۵، آیه۶۳.

خوردن مال حرام، شامل همه تصرّفات نامشروع می‌شود، خواه خوردن و آشامیدن باشد، یا کار حرامی در زمینه مسکن، لباس و غیر آن، و ممکن است مال را مصرف نکنند و آن را به ناحق نزد خود نگهدارد و به صاحبش برنگرداند. به تمام این موارد حرام‌خواری صادق است.

مقدربودن روزی حلال

خداوند متعال برای تمام مخلوقات روزی حلال مقدّر فرموده است. اگر انسان عجله نکند و قناعت و صبر را پیشه خود سازد، تمام رزق مقدرش به او خواهد رسید. کسانی که از کسب حرام پرهیز نمی‌کنند، خیال می‌کنند اگر از مال حرام صرف‌نظر کنند، کمبودی در معاش‌شان پدید می‌آید و سخت محتاج و گرفتار می‌شوند. خداوند می‌فرماید: «وَمَا مِن دَآبَّهٍٍ فِِی الاَرْضِ اِلاَّ عَلَی اللّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ؛

[۲۱] هود/سوره۱۱، آیه۶.

هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست، مگر اینکه روزی او برخداست. او قرارگاه و محلّ نقل و انتقالش را می‌داند. همه اینها در کتاب آشکاری ثبت است.»

داستان حضرت سلیمان

روزی حضرت سلیمان (علیه‌السّلام) درکنار دریا نشسته بود. نگاهش به مورچه‌ای افتاد که دانه گندمی را با خود به طرف دریا حمل می‌کرد. سیلمان (علیه‌السّلام) دید او به آب دریا رسید. در همان لحظه قورباغه‌ای سرش از آب بیرون آورد و دهانش را گشود. مورچه به داخل دهان آن وارد شد و قورباغه به درون آب رفت. سلیمان مدّتی شگفت‌زده به فکر فرو رفت. ناگاه دید همان قروباغه سرش را از آب بیرون آورد و دهانش را گشود و مورچه از دهانش بیرون آمد، ولی دانه گندم را همراه خود نداشت. سلیمان (علیه‌السّلام) آن مورچه را طلبید و سرگذشت آن را پرسید. مورچه گفت: ای پیامبر خدا! در قعر این دریا سنگی توخالی وجود دارد و کرمی در درون آن زندگی می‌کند. خداوند آن‌را در آنجا آفرید. کرم نمی‌تواند از آنجا خارج شود. خداوند این قورباغه را مامور کرده تا مرا به سوی آن کرم حمل کند، قورباغه مرا به آنجا می‌برد و دهانش را نزدیک سوراخ می‌گذارد. من از دهان آن بیرون می‌آیم و دانه گندم را نزد کرم می‌گذارم و سپس به دهان قورباغه که در انتظار من است، باز می‌گردم و آن هم مرا به خشکی باز می‌گرداند.
حضرت سلیمان (علیه‌السّلام) به مورچه گفت: وقتی که دانه گندم را برای کرم می‌بری، آیا سخنی از آن شنیده‌ای؟ گفت آری، او می‌گوید: «یا مَنْ لا یَنُسانی فی جَوفِ هذِهِ الصّخْرَهِ تَحْتَ هذِهِ اللُّجّهِ بِرِزْقِکَ، لا تَنسِ عِبادَک المُومنینَ بِرَحْمَتِکَ؛ ‌ای خدایی که روزی مرا درون این سنگ در قعر این دریا فراموش نمی‌کنی، رحمتت را در مورد بندگان با ایمانت فراموش نکن.»

[۲۲] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۰۰، ص۳۶-۳۷.

خطبه پیامبر در حجه الوداع

رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در سفر حجه الوداع در مسجد الحرام، به مسلمانان فرمود: «بدانید که جبرئیل به من الهام کرد هیچ‌کس نمی‌میرد، مگر وقتی که تمام روزی مقدّرش به او رسیده باشد. پس، از خدا بترسید و در طلب روزی حریص نباشید و دیر رسیدن رزق حلالتان شما را وادار نکند که عجله کنید و رزق خود را از راه حرام بخواهید. خداوند رزق حلال را بین مخلوقاتش تقسیم کرده و روزی حرام را قسمت نکرده… کسی که پرده عفّت خود را بدرد و شتاب کند و آن را از طریق حرام کسب کند، از رزق حلال و مقدّرش محروم می‌شود و به آنچه کسب کرده، در قیامت مؤاخذه خواهد شد، چنان‌که خداوند در قرآن مجید از کسب حرام نهی فرمود: «… وَلاَ تَتَبَدَّلُواْ الْخَبِیثَ بِالطَّیِّب؛

[۲۳] نساء/سوره۴، آیه۲.

مال پاکیزه را به خبیث تبدیل نکنید.»
پیامبر گرامی اسلام در تفسیر این آیه که در نهی از خوردن مال یتیم است، چنین می‌فرماید: یعنی پیش از آنکه روزی مقدر و حلالتان برسد، به سوی روزی حرام شتاب نکنید.

[۲۴] ابن فهد، احمد بن فهد، عده الداعی، ص۷۴.

[۲۵] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷۰، ص۹۷.

[۲۶] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۳۱.

داستان حضرت علی

حضرت علی (علیه‌السّلام) روزی نزدیک در مسجد از استر پیاده شد و آن را به شخصی سپرد و وارد مسجد شد. آن شخص لجام استر را بیرون آورد و فرار کرد. امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در حالی که دو درهم را در دست داشت تا مزد سارق لجام را بدهد، از مسجد خارج شد. دید مرکب بدون لجام است. حضرت بر استر سوار شد و دو درهم را به غلامش داد تا برای آن مرکب لجامی بخرد. غلام به بازار آمد و همان لجام را در دست یک نفر دید. معلوم شد که دزد آن را به دو درهم به آن شخص فروخته و رفته است. غلام این مطلب را به آن حضرت گزارش داد.
امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) فرمود: «انّ الْعَبْدَ لِیُحْرِمُ نَفْسَهَ الرّزقَ الحَلالَ بِتَرکِ الصَّبْرِ وَ لاِیَزُدادُ عَلی ما قُدِّرَ لَهُ؛

[۲۷] ابن ابی‌الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۱۶۰-۱۶۱.

[۲۸] تویسرکانی، محمدنبی بن احمد، لنالی الاخبار، ص۱۵۱.

جز این نیست که بنده به سبب صبرنکردن و شتاب‌زدگی رزق حلال را بر خود حرام می‌کند، در حالی که بیش از آنچه مقدّرش بوده، به دست نمی‌آورد.»

داستان مرد فقیر

گاهی بر اثر چشم‌پوشی از مال حرام، چندین برابر آن از حلال به او خواهد رسید.
امام صادق (علیه‌السّلام) می‌فرماید: در قوم موسی (علیه‌السّلام) مرد فقیری بود که همسرش اصرار می‌کرد که به دنبال کسب و درآمدی برود تا زندگی بهتری داشته باشند. (و او به هر طرف که روی می‌آورد، نتیجه‌ای نمی‌گرفت)، تا اینکه یک روز از روی اخلاص از خداوند متعال کمک خواست. در خواب دید که از او پرسیدند: آیا دو درهم حلال می‌خواهی یا دو هزار درهم حرام؟ گفت: دو درهم حلال مرا کفایت می‌کند. گفتند: در زیر سرت دو درهم حلال قرار داده شده است. از خواب بیدار شد و آن را برداشت. با یک درهم آن یک ماهی خرید و به سوی منزل آمد. همسرش از کار او ناخرسند بود و از روی ملامت سوگند خورد که به آن دست نمی‌زند. مرد خود ماهی را آماده پختن کرد. ناگاه دو دانه «دُرّ» در شکم ماهی یافت. آنها را به چهل هزار درهم فروخت.

[۲۹] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۳۶۰.

[۳۰] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۲۹-۳۰، حدیث۵۲.

شرایط کسب حلال

یکی از ملزومات جامعه بشری آن است که انسان‌ها ناگزیر از زندگی دسته جمعی هستند و برای بقاء و استمرار آن، نیازمند یک سری امکانات زیستی می‌باشند و برای کسب این امکانات به ناچار باید در یک تعامل و ارتباط فکری و معنوی با دیگر انسان‌ها قرار گیرند تا بتوانند احتیاجات روزمره خود را تامین کنند.
با توجه به تاکیدات فراوانی که خداوند در قرآن و روایات متعددی که از ائمه (علیه‌السّلام) نقل شده است، در می‌یابیم که برطرف کردن نیازهای انسان باید از راه حلال و پاکیزه‌ انجام گیرد وگرنه به هدفی که خداوند متعال می‌خواهد، دست پیدا نخواهیم کرد.

شناخت دین

امام صادق (علیه‌السّلام) در بیان راه‌کار مناسب برای پاورپوینت کسب روزی حلال می‌فرمایند: کسی که می‌خواهد تجارت کند، باید شناختی در دینش داشته باشد تا حلال را از حرام باز شناسد و کسی که شناخت دینی ندارد و به احکام تجارت ناآشناست ولی تجارت می‌کند، خود را در شبهات افکنده است.

[۳۱] عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۸۳، بیروت-لبنان، احیاء تراث عربی.

شناخت مسائل خرید و فروش

امام علی (علیه‌السّلام) در روایتی می‌فرمایند: در بازار ننشیند مگر کسی که مسائل خرید و فروش را بداند و هرکه با نادانی تجارت کند، در ربا خوردن فرو می‌رود.

[۳۲] مجلسی، محمدباقر، حلیه المتقین، ص۳۷۹، تهران، انتشارات جاویدان، بی تا.

با توجه به روایاتی که بیان شد، ائمه معصومین (علیه‌السّلام)، راهکار مناسب برای پاورپوینت کسب روزی حلال را ابتدا شناخت دین و مسائل دینی و بعد از آن آشنا شدن با مسائل خرید و فروش بیان می‌کنند و به صراحت اعلام می‌دارند که شخصی که به این‌ها عمل نکند، خود را در شبهات و حرام گرفتار خواهد کرد.

آثار روزی حلال در زندگی

برخی از آثار روزی حلال فردی است که به برخی از آثار آن اشاره خواهد شد.

در زندگی فردی

رزق و روزی، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در زندگی فردی و اجتماعی بشر مطرح می‌شود، به دلیل اینکه انسان از ابتدا با آن رشد می‌کند و تا آخر عمر نیز با آن سر و کار دارد، از این‌رو آثار و فواید مهم و متعددی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

آمرزش گناهان

خداوند متعال، همواره با اسباب مختلفی، گناهان انسان را می‌بخشد که توبه، شفاعت، عبادت و… از جمله اینهاست. یکی از اسباب دیگری نیز که سبب آمرزش گناهان انسان می‌شود، روزی حلال است. چنانچه پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در این‌باره می‌فرمایند: هر که روزی حلال خورد، فرشته‌ای به فرمان خدا بر سر وی بایستد و برایش آمرزش خواهی کند، تا از خوردن فارغ آید.

[۳۳] قمی، عباس، سفینه البحار، ص۳۱۹.

استجابت دعا

استجابت دعا دارای شرایط و مقدمات بسیاری است که یکی از آنها پاک‌کردن روزی از هرگونه شبهه و حرامی است. لذا با پاک و حلال‌بودن مال، دعای آدمی به مرحله استجابت می‌رسد. یکی از اصحاب رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از آن حضرت در خواست کرد که خدای تعالی او را مستجاب الدعوه کند، حضرت به او فرمود: خوراک خود را پاک کن تا دعایت مستجاب شود.

[۳۴] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۹۰، ص۳۷۳.

محبوب نزد خدا

در آیات و روایات بسیاری به این مطلب اشاره شده است که بنده با شرایطی در نزد خداوند محبوب و گرامی است. یکی از این راه‌ها برای گرامی‌بودن نزد خداوند، طلب روزی حلال است. حال چه بنده به این روزی دست پیدا کند و چه با تلاش‌های بسیار دست پیدا نکند در هر صورت در نزد خداوند محبوب و گرامی خواهد بود.
امام صادق (علیه‌السّلام) در این‌باره فرموده است: بنده، آن زمان نزد خدا گرامی‌تر است که درصدد کسب درهمی حلال برآید و نتواند به آن دست یابد.

[۳۵] ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ج۴، ص۴۴۵.

نورانیت دل و جان

یکی از ثمرات روزی حلال در انسان، این است که اعمال صالحه او مورد قبول درگاه خداوند قرار می‌گیرد و همچنین سبب روشنایی و نورانیت دل و جان آدمی می‌شود. زیرا فردی که خود را موظف به پاورپوینت کسب روزی حلال می‌داند و آن را یکی از واجبات می‌شمارد و در راه به دست آوردن آن تلاش و کوشش فراوان می‌کند، در اعمال دیگر خود نیز وسواس بیشتری به خرج می‌دهد، از این‌رو هم اعمال او مورد درگاه خداوند قرار می‌گیرد و هم به سبب روزی حلال، خداوند دل و جانش را روشنایی می‌بخشد. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در این‌باره می‌فرمایند: هر کس چهل شبانه روز حلال خورد، خداوند دلش را روشن و نورانی می‌فرماید.

[۳۶] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۰۰، ص۱۶.

بازشدن درهای بهشت

یکی دیگر از آثار فردی روزی حلال که متوجه آخرت فرد می‌شود، باز شدن درهای بهشت است. که طبق فرموده رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) هر که از دسترنج حلال خود بخورد، درهای بهشت به رویش گشوده شود و از هر در که خواهد وارد شود.

[۳۷] ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ج۴، ص۴۴۶.

آثار دیگری نیز می‌توان نام برد: برکت مال، رقت قلب، تربیت نسل صالح.

در زندگی اجتماعی

۱. سربار نبودن:
زندگی شرافتمندانه ایجاب می‌کند که هر شخص، شغل آبرومندی را برای خود انتخاب کند و از طریق سعی و عمل خود، امرار معاش خود و خانواده‌اش را تامین بکند. چرا که نتیجه بیکاری، نداشتن مهارت و تلف‌کردن وقت این است که انسان، خود و خانواده‌اش را سربار و نان‌خور دیگران کند و چنین کسی از رحمت خدا به دور است. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) می‌فرمایند: هر که از زور بازوی خود نان بخورد، خداوند به رحمت در او نظر نموده، هیچگاه عذابش نفرماید.

[۳۸] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۰۰، ص۹.

۲. فقر زدایی:
یکی از راه‌های حلال‌کردن مال،

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.