پاورپوینت کتابخانه مدرسه فیضیه قم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
9 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کتابخانه مدرسه فیضیه قم دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کتابخانه مدرسه فیضیه قم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کتابخانه مدرسه فیضیه قم :

کتابخانه آیت‌الله حائری یزدی

کتابخانه آیت الله حائری، در مدرسه فیضیه قراردارد و توسط آیت الله شیخ عبدالکریم حائری ساخته شده است.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – جایگاه کتاب در شیعه
۳ – تأسیس
۴ – اولین مسئول کتابخانه
۵ – فهرست نویسی
۶ – سازمان اداری
۷ – کتاب‌های کتابخانه
۸ – منبع

مقدمه

جمع آوری کتاب و تشکیل کتابخانه رسم دیرینه‌ای است که پیشینه آن به مدت‌ها پیش از ظهور اسلام باز می‌گردد؛ ولی از آنجا که تحریص و ترغیب پیغمبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و جانشینان ارجمندش بر فراگرفتن دانش و حکمت؛ بیش از پیشوایان سایر مذاهب و ملل بوده، این شیوه در میان مسلمانان رونق و رواج بیشتری یافت و سبب شد آنان گوی سبقت از سایر اقوام و ملت‌ها بربایند و تمام طبقات مسلمانان به قدر وسع خود، در صدد تهیه کتاب و تشکیل کتابخانه برآیند تا آنجا که، نقل شده است در کاخ سلطنتی العزیر بالله فاطمی یک صد و بیست هزار! مجلد کتاب بوده و هلاکوخان برای خواجه نصیرالدین طوسی در مراغه کتابخانه مهمی تشکیل داد که شمار مجلدات آن را چهار صد هزار نوشته‌اند.

جایگاه کتاب در شیعه

کتابخانه‌های مسلمانان از درخشان‌ترین صفحات تاریخ تمدن اسلامی‌اند که عموم مورخین از آنها به عظمت یاد کرده‌اند. در میان فرقه‌های مسلمانان، می‌توان گفت طائفه امامیه از همه بیشتر به این موضوع حیاتی عنایت داشته است و همان گونه که در تالیف و تصنیف، جایگاه ارزشمندی داشته، در جمع آوری کتب و تشکیل کتابخانه نیز بر سایرین تقدیم داشته است. برای نمونه، در تاریخ زندگی بعضی از علمای بزرگ شیعه، مانند مرحوم سید مرتضی علم‌الهدی می‌خوانیم که بعد از وفات خود هشتاد هزار مجلد کتاب از مخطوطات و مقرورات و مصنفات به یادگار گذاشت که آنها را سی هزار اشرفی طلا قیمت گذاشتند.
همچنین داستان آتش زدن کتابخانه و کرسی تدریس شیخ طوسی در فتنه بغداد، گواهی دیگر بر این مدعا است، سایر بزرگان فقهای شیعه نیز هر کدام به نوبه خود کتابخانه‌های قابل توجهی داشته‌اند. در این میان چون عراق، مرکز بزرگ علم و ادب پروری بوده است، پیوسته کتابخانه‌های مهمی در آن وجود داشته و مخصوصا در مهد علم و حکمت شیعه، دارالعلم نجف اشرف، کتابخانه‌های بزرگی از نفیس‌ترین کتاب‌ها همواره مورد استفاده دانشمندان بوده است؛ مانند کتابخانه آیت اللّه سید مهدی بحرالعلوم و کتابخانه شیخ جعفر کاشف الغطا.

تأسیس

در عصر حاضر نیز این شیوه نیکو به دست مرحوم آیت اللّه شیخ عبدالکریم حائری (رحمه‌الله‌علیه) با تاسیس پاورپوینت کتابخانه مدرسه فیضیه قم پی گیری شد. این کتابخانه پس از آنکه حوزه فقاهتی و مجمع علمی قم در سال ۱۳۴۰ ه. ق پی ریزی شد، به منظور استفاده عمومی طلاب تاسیس شد. پاورپوینت کتابخانه مدرسه فیضیه قم، در سال ۱۳۰۹ شمسی در شب بیستم جمادی‌الثانی ۱۳۴۹ ه. ق (میلاد حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام)) افتتاح گردید. پس از رحلت آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری، به ترتیب، آیت‌الله حاج سیدمحمدتقی خوانساری، آیت‌الله حاج سید محمد حجت و آیت‌الله سیدصدرالدین صدر که سرپرستی حوزه را به عهده داشتند، به سهم خود در پیشرفت این کتابخانه موثر بودند. تا اینکه در زمان آیت‌الله العظمی بروجردی بنای کتابخانه توسعه بیشتری پیدا کرد و کتاب‌هایی که کمتر در دسترس طلاب و اهل تحقیق بود، برای آن تهیه شد.
پس از رحلت آیت اللّه بروجردی نیز، مراجع قم از توجه و عنایت به این کتابخانه دریغ نداشتند و به خصوص آیت اللّه گلپایگانی که در عمران مدرسه اقداماتی کردند، دستور توسعه سالن مطالعه را نیز صادر کردند. از همان زمان تاسیس این کتابخانه، مردان خیراندیش، بهترین صدقه جاریه و باقیات و صالحات را، تهیه و اهدای کتاب به این کتابخانه دانسته و کتاب‌های زیادی را اهدا و وقف این کتابخانه کرده و در توسعه آن کوشیده‌اند. ساختمان کتابخانه در ضلع غربی مدرسه فیضیه و در طبقه فوقانی مدرس قرار گرفته و سالن مطالعه و مخزن آن به هم متصل است.

اولین مسئول کتابخانه

اولین مسئول کتابخانه، مرحوم آیت اللّه حاج شیخ عبدالحسین صاحب الداری (رحمه‌الله‌علیه) بود که از بدو تاسیس تا سال ۱۳۳۶ شمسی (که در قید حیات بود) کتابخانه را اداره می‌نمود. بعد از فوت مرحوم آقای صاحب الداری، از طرف آیت اللّه العظمی بروجردی، مرحوم آیت اللّه حاج آقا مجتبی محمدی عراقی این سمت را عهده دار شدند و از سال ۱۳۳۶ تا فروردین ماه ۱۳۸۰ شمسی که بدرود حیات گفتند، کتابخا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.