پاورپوینت کتاب الصلاه (لکاشف الغطاء)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کتاب الصلاه (لکاشف الغطاء) دارای ۲۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کتاب الصلاه (لکاشف الغطاء)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کتاب الصلاه (لکاشف الغطاء) :

کتاب الصلاه (لکاشف الغطاء)

« کتاب الصلاه» اثر آیت الله شیخ علی کاشف الغطا ( ۱۳۳۱- ۱۴۱۱ ق) که توسط مکتبه کاشف الغطا در سال ۱۴۲۳ ق در شهر نجف اشرف منتشر شده است. متن فقهى- پژوهشى نام‌برده داراى فهرست تفصیلى موضوعى مى‌باشد که منابع تحقیق آن در پاورقى ذکر شده است.

فهرست مندرجات

۱ – انگیزه تألیف
۲ – ساختار
۳ – گزارش محتوا
۳.۱ – اقسام نماز
۴ – پانویس
۵ – منبع

انگیزه تألیف


اگر چه مؤلف هدف خود را از نگاشتن این اثر بیان نکرده است; اما از آن‌جا که نویسنده علاوه بر احکام و شرایط نماز به تاریخ تشریع آن در زمان‌هاى گذشته نیز پرداخته و احکام تارک الصلاه را از نظر دور نداشته است این گونه مى‌توان استنباط کرد که انگیزه‌اش از تألیف پاسخ گویى به برخى پرسش‌هاى مطرح در باره این ضرورت دینى است.

ساختار


کتاب روش استدلالى و توصیفى دارد و بسیارى از شرایط پژوهش در آن لحاظ شده است. با این وجود فاقد ساختار منظم و چارچوب مشخصى به نام فصل، بخش، مقصد و… مى‌باشد. بدین معنى که در گردآورى و داورى شرایط لازم به طور نسبى مراعات شده است; اما در مقام ارائه مطالب دچار نقص جدى است.

گزارش محتوا


نخست در مقدمه کتاب اشاره‌اى به فلسفه و اهمیت نماز شده است که بنا بر نصوص دینى مؤلف نماز را عمود و ستون دین دانسته که در صورت قبول آن، همه اعمال آدمى مقبول درگاه مى‌افتد و با رد شدن آن، تمامى اعمال به مرز و سطح پذیرش نمى‌رسد. پس از بحث فلسفه و اهمیت نماز در آموزه‌هاى دینى، مؤلف به مفهوم شناسى لغوى و اصطلاحى نماز پرداخته است. و در ادامه به جایگاه نماز نسبت به دیگر عبادات، ثواب نماز، عقاب و حکم تارک الصلاه، اشاره کرده است.

[۱] کتاب الصلاه، شیخ على کاشف الغطا، ج۱، ص ۳.

ذیل عنوان شکل و کیفیت نماز پیش از تشریع دین اسلام مؤلف با استناد به قرآن مجید تشریع نماز را پیش از اسلام دانسته است.

[۲] کتاب الصلاه، شیخ على کاشف الغطا، ج۱، ص ۷ .

وى نخستین کسانى را که اولین بار نمازهای یومیه را اقامه کرداند چنین برمى‌شمارد: نخستین کسى که نماز صبح را خوانده آدم علیه السلام بوده است، نخستین کسى که نماز ظهر را خوانده ابراهیم علیه السلام بوده و نخستین کسى که نماز عصر را اقامه کرده سلیمان علیه السلام بوده است، نخستین کسى که نماز مغرب را خوانده است عیسی علیه السلام بوده و نخستین فردى که نماز عشا را به جا آورده یونس علیه السلام بوده است. و در پى آن روایات تاریخى معارض این اقوال را نیز مؤلف بررسى کرده است.

[۳] کتاب الصلاه، شیخ على کاشف الغطا، ج۱، ص ۷.

در ادامه مؤلف به وقت تشریع نماز در اسلام، بیان معراج رسول خدا و شب اسرا ، چگونگى تغییر قبله از مسجد الاقصی به مسجد الحرام پرداخته است.

[۴] کتاب الصلاه، شیخ على کاشف الغطا، ج۱، ص ۱۱.

زمان تشریع نماز در اسلام طبق گزارش احادیث تاریخى در ابتداى بعثت بوده است و در قرآن مجید حفاظت از صلاه وسطى تأکید شده است که به نظر مؤلف این نماز همان صلاه ظهر است و در ادامه رد الشمس نبی صلی الله علیه و آله به خاطر فوت نماز ظهر حضرت علی علیه السلام نیز یادآورى شده است.

[۵] کتاب الصلاه، شیخ على کاشف الغطا، ج۱، ص ۱۵.

اقسام نماز

در موضوع اقسام نماز، مؤلف نمازها را به دو گروه تقسیم مى‌کند:
۱. نمازهاى واجب ; این نوع از نمازها جایز نیست ترک گردد.
۲. نمازهاى مستحبى; این بخش از نمازها انجامشان مورد سفارش و ترک آنها نیز فاقد اشکال مى‌باشد.

[۶]

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.