پاورپوینت کتاب الزکاه (للمنتظری)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کتاب الزکاه (للمنتظری) دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کتاب الزکاه (للمنتظری)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کتاب الزکاه (للمنتظری) :

کتاب الزکاه (للمنتظری)

« کتاب الزکاه» اثر فقهى آیه الله حسینعلی منتظری است که در چهار جلد، به زبان عربی و در شرح کتاب الزکاه عروه الوثقاى مرحوم آیه الله جناب آقا سید محمد کاظم یزدی تألیف شده است.

فهرست مندرجات

۱ – ساختار کتاب
۲ – گزارش محتوا
۲.۱ – اصل وجوب زکات
۲.۲ – شروط وجوب زکات
۲.۳ – موارد زکات
۲.۴ – اصناف مستحقین زکات
۲.۵ – اوصاف مستحقین زکات
۲.۶ – وقت وجوب زکات
۲.۷ – قصد قربت در پرداخت زکات
۳ – پانویس
۴ – منبع

ساختار کتاب


در جلد اول کتاب به مواردى مانند تعریف زکات، وجوب زکات، حکم منکر زکات و مانع زکات، شروط وجوب زکات و… تبیین شد است.
در جلد دوم هم راجع به مستحبات زکات و اصناف مستحقین زکات بحث شده است.
جلد سوم کتاب هم مشتمل بر فصلى در اوصاف مستحقین زکات مى‌باشد.
جلد چهارم راجع به زمان وجوب اخراج زکات و اعتبار قصد قربت در دادن زکات و چند مسئله متفرقه راجع به زکات مى‌باشد.

گزارش محتوا


شارح، در ذیل اولین کلمه ماتن مى‌فرماید: زکات عبارت است از رشد و نموّ و پاکى در لغت. در آیات قرآن هم مسائل مختلفى راجع به زکات بیان شده، از جمله آیه ۱۰۳ سوره توبه

[۱] توبه/سوره ۹، آیه ۱۰۳.

که مى‌فرماید:« خذ من أموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها». در آیه ۱۶۴ آل عمران هم مى‌فرماید:« یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم».

[۲] آل عمران/سوره ۳، آیه ۱۶۴.

اصل وجوب زکات

امّا وجوب زکات که به قول ماتن از ضروریات دین مى‌باشد، شارح در مورد علت آن چند روایت آورده که از جمله آنها صحیحه حریز مى‌باشد که از زراره و محمد بن مسلم نقل کرده و آنها هم از امام صادق علیه السلام نقل کرده‌اند که فرمود:« إنما وضعت الزکاه اختباراً للأغنیاء و معونه للفقراء و لو أن الناس أدّوا زکاه أموالهم ما بقی مسلم فقیراً محتاجاً و لاستغنى بما فرض الله له و إن الناس ما افتقروا و لا احتاجوا و لا جاعوا و لا عروا إلا بذنوب الأغنیاء و حقیق على الله…».
به قول ماتن مانع زکات، کافر شمرده شده است و براى این بحث هم روایات متعددى آورده شده است; از جمله آنها روایت ابو بصیر از امام صادق علیه السلام است که فرمود:« من منع قیراطا من الزکاه فلیس بمؤمن و لا مسلم». امّا اهمیت زکات به این صورت تبیین شده که خمس و زکات دو واجب مالى هستند که از سوى شرع در موضوعات خاص به مقدار مخصوص تحت شرایط و خصوصیات معین براى مصارف مشخصه مقرر شده‌اند. آیا در شرع اسلام واجبات مالى دیگرى هم هست یا نه؟ مطلبى است که در ادامه بیان شده است. در آیه ۲۴ و ۲۵ سوره معارج که فرموده:« فی أموالهم حق معلوم للسائل و المحروم»، سخن در این است که آیا این حق معلوم چیزى غیر از زکات است یا خیر؟

[۳] معارج/سوره ۷۰، آیه ۲۴- ۲۵.

مؤلف، مى‌گوید: تنها صدوق است که گفته حق معلوم چیزى غیر از زکات است که در هر روز یا هر جمعه یا هر ماه یا هر سال بر مکلف واجب مى‌گردد.

[۴] کتاب الزکاه، آیه الله حسینعلى منتظرى، ج۱، ص ۸.

شروط وجوب زکات

شروط وجوب زکات، موضوع بحث بعدى است که عبارتند از: بلوغ ، عقل، آزاد بودن، مالک بودن، امکان تصرف در مال داشتن و رسیدن اموال به حد نصاب وجوب زکات. مؤلف، در تک تک شرایط مذکور مطالب مربوط را تبیین کرده است; براى مثال در مورد بلوغ، حکم زکات در طلا و نقره متعلق به طفل، حکم زکات در مال التجاره طفل، زکات غلات طفل، حکم کسى که در قسمتى از سال غیر بالغ بوده و حکم چیزى که یک سال در آن معتبر نمى‌باشد، مطرح گردیده‌اند.
چگونگى تجارت با مال طفل، زکات مال مجنون، حکم زکات انسان بى‌هوش و مست، حکم زکات در نمائات وقف ، زکات مالى که به کسى قرض داده شده و… از دیگر مطالبى هستند که در ادامه مورد بحث و بررسى قرار گرفته‌اند.

[۵] کتاب الزکاه، آیه الله حسینعلى منتظرى، ج۲، ص۱۰ .

موارد زکات

در همین جلد کتاب مواردى که زک

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.