پاورپوینت کتاب اختیار کشی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کتاب اختیار کشی دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کتاب اختیار کشی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کتاب اختیار کشی :

رجال کشی

ابو جعفر محمد‌ بن حسن‌ بن علی طوسی، (۳۸۵ – ۴۶۰ ق) ملقّب به شیخ الطائفه، کنیه‌اش ابوجعفر، فقیه، محدّث و متکلم امامی قرن پنجم است وی مؤلف کتاب اختیار معرفه ‌الرجال المعروف برجال الکشی می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی کتاب
۲ – محتوای کتاب
۳ – ویژگی متن کتاب
۴ – ترتیب‌های کتاب
۵ – شروح و تعلیقات
۶ – ویژگی‌های رجال کشی
۷ – وضعیت نشر
۸ – پانویس
۹ – منبع

معرفی کتاب

کتاب رجال الکشی تالیف محمد بن عمر بن عبد العزیز کشی (ق ۴)، که معرفه الناقلین عن الائمه الصادقین نام داشته، دارای غلط‌های زیادی بوده است و مرحوم شیخ طوسی، برای رفع این غلط‌ها آن را تلخیص نموده است. درباره اصل رجال الکشی، نظریه‌های مختلفی وجود دارد، از جمله این که مشتمل بر عامه و خاصه بوده است و شیخ طوسی، تنها رجال خاصه را بیان کرده است.
این اثر نوعی تعلیقه یا شرح برگزیده کتاب رجال کشی است و اثر جامع و مفیدی می باشد.
مولف در این کتاب نخست برخی از اصحاب پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) سپس برخی از اصحاب امیرالمومنین (علیه‌السلام) و برخی از اصحاب امام سجاد، امام باقر، امام صادق و دیگر ائمه (علیهم‌السلام) را ذکر نموده و درباره هر یک احادیثی دال بر مدح و یا ذم ایشان ذکر نموده است.
این کتاب مشتمل بر حدود ۱۱۵۰ حدیث است.

محتوای کتاب

موضوع کتاب رجال کشی، ذکر احوال و طبقات راویان حدیث در زمان معصومین ـ علیهم السلام ـ است و مبنای آن، روایاتی [ سند ] دار است که در مدح یا ذم آن ها از ناحیه معصومین ـ علیهم السلام ـ صادر شده است.
نویسنده کتاب، بعد از ذکر راوی، به طرح روایت یا روایات در مورد آن راوی می پردازد. این روایات، گاهی فقط در مدح یا ذم راوی وارد شده و گاهی هم مضمون آن ها مختلف است؛ شیخ محمد کشی در مورد هیچ یک از آن ها جز در موادر نادر، رأی و نظری بیان نمی کند.
رجال کشی، نه اختصاص به راویان شیعه دارد و نه محدود به افراد موثق و ممدوح است.

[۱] . قاموس الرجال، ج۱، ص ۱۶.

در این کتاب، نام راویان بر اساس تاریخ زندگی آن ها آمده است نه به روش الفبایی یا سال وفات. از این رو، از یاران پیامبر ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ شروع شده و به یاران امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ و برخی از رجال زمان غیبت صغری و مشایخ کشی و کلینی، ختم شده است.

[۲] . اختیار معرفه الرجال، ص ۱، ش۱.

ویژگی متن کتاب

متن کتاب، در بردارنده روایات و اخبار رجال و راویان حدیث است. اسامی رجال بر اساس اصحاب رسول اکرم و اصحاب ائمه (علیهم‌السّلام) باب بندی نشده‌اند و حتی ترتیب الفبا در آنها مراعات نشده است؛ اما با یک سیر اجمالی روشن می‌گردد که معرفی طبقات، همراه با تقدم و تاخر تاریخ زندگی رجال، تا حدودی مورد نظر بوده است، به طوری که با روایات منقول از بعضی صحابیان رسول اکرم و یاران حضرت علی (علیه‌السّلام) روایت‌ها شروع می‌شوند و سپس به ترتیب، اصحاب ائمه (علیهم‌السّلام) ذکر شده‌اند و به رجال عصر غیبت صغری ختم می‌شود.
با بررسی روایت‌های این کتاب می‌توان تاریخ تشیع در عصر حیات ائمه معصوم (علیهم‌السّلام) و تشکل‌های شیعیان و فرقه‌ها و دسته بندی‌های داخلی شیعه را مشخص نمود. همچنین این روایت‌ها مشخص کننده خط مشی شیعه در قبال دستگاه خلافت بنی امیه و بنی عباس است.
این کتاب در شش جزء تنظیم شده است.
در مقدمه آقای محمد واعظ زاده خراسانی درباره خصوصیت‌های این کتاب و چگونگی تصحیح آن، بحث شده است. محقق کتاب، زندگی نامه مؤلف و مباحثی را در ذکر نسخه‌های خط

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.