پاورپوینت کاظم مدیر شانه چی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کاظم مدیر شانه چی دارای ۶۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کاظم مدیر شانه چی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کاظم مدیر شانه چی :

کاظم مدیرشانه چی

در این مقاله به بررسی زندگانی مرحوم آیت درایت کاظم مدیرشانه چی، متوفای ۱۴۲۳ هـ. ق، خواهیم پرداخت.

فهرست مندرجات

۱ – تولد و تحصیل
۲ – استادان
۳ – منزلت علمی
۴ – تالیفات
۵ – مقالات علمی
۵.۱ – تاریخ کتاب و کتابخانه
۵.۲ – دست‌نویس قرآن
۵.۳ – آثار خطی شیخ طوسی
۶ – اجازات
۷ – کتابخانه خطی
۸ – دیدگاه‌های استاد
۸.۱ – احیای کتاب‌های چهل حدیث
۹ – کارنامه اجرایی
۱۰ – عروج ملکوتی
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع

تولد و تحصیل

استاد پاورپوینت کاظم مدیر شانه چی در سال ۱۳۰۶ ش. در شهر مقدس مشهد، چشم به جهان گشود و در خانواده مذهبی رشد کرد. پدر وی از بازرگانان مشهد به شمار می‌رفت و مادرش از خانواده‌ای روحانی بود.
از کودکی توسط پدر به مدرسه‌های جدید سپرده شد و دوره‌های دبستان و دبیرستان را در آن شهر به پایان برد و سپس به تحصیل علوم دینی روی آورد. در سال ۱۳۲۶ش. که مصادف با سرآغاز تحولات جدید در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی کشور بود، او در مدارس دینی مشهد مشغول به تحصیل شد. استاد مدیر شانه چی خود می‌گوید:
«در آن وقت مدارس علوم دینی و حوزه روحانیت تعطیل شده بود و فقط در مشهد دو مدرسه بود یکی به نام مدرسه سلیمان خان که چند نفر از آقایان علما در آنجا تردد داشتند و دیگر مدرسه خیرات خان که در این مدرسه به تحصیل ادبیات عرب پرداختم.»
وی دروس ادبیات چون مطول را پیش ادیب نیشابوری و محقق هروی فراگرفت و در نزد استاد میرزا احمد مدرس یزدی کتاب قوانین و شرح لمعه را خواند و در نزد استاد حاج شیخ هاشم قزوینی که از اساتید معروف حوزه علمیه مشهد به شمار می‌رفت، رسایل، مکاسب و کفایه را فراگرفت.

استادان

آقای مدیر شانه چی دروس ذیل را از محضر علمای حوزه علمیه مشهد فراگرفته است از قبیل آیات بزرگوار:
۱ ـ ادبیات ادیب نیشابوری و محقق هروی.
۲ ـ قوانین و شرح لمعه میرزا احمد مدرس یزدی و آیه الله حسینعلی مروارید.
۳ ـ مکاسب، رسایل و کفایه شیخ هاشم قزوینی.
۴ ـ خارج اصول شیخ مجتبی قزوینی و میرزا احمد خراسانی (فرزند آخوند خراسانی).
۵ ـ خارج فقه سید یونس اردبیلی و سید محمدهادی میلانی.
۶ ـ فلسفه شیخ مجتبی قزوینی (شرح اشارات، شرح هدایه و بخشی از اسفار)، شیخ سیف الله ایسی میانجی و شرح قیصری بر فصوص را نزد استاد مهدی الهی قمشه‌ای فراگرفت.

منزلت علمی

استاد شانه چی، پس از سی سال تلاش در مسیر دانش، به منزلت والای علمی نایل گردید و خود یکی از اساتید حوزه علمیه مشهد شد. وی در حوزه علمیه مشهد که مدیریت و ریاست آن با آیه الله میلانی بود، یکی از افراد مورد توجه آیه الله میلانی قرار گرفت و در ادبیات، فقه و اصول به تدریس مشغول شد و در سال ۱۳۳۷ش. با تاسیس دانشکده الهیات ـ که در تاسیس و شکل گیری آن از استاد نیز دعوت شده بود ـ علاوه بر تدریس علوم دینی برای طلاب، در دانشکده نیز برای دانشجویان رشته الهیات، سالیان متمادی به تدریس حدیث و درایه پرداخت. او می‌گوید:
«در سال ۱۳۳۷ش. دانشکده الهیات در مشهد افتتاح شد مرحوم دکتر فیاض که جزو فضلای اسبق حوزه علمیه مشهد و در ادبیات فارسی و عربی صاحب نظر و کم نظیر بود، برای این مهم ماموریت یافت. ایشان شنیده بودند که می‌شود از بعضی مدرسین حوزه برای به راه انداختن دانشکده استفاده کرد، به دنبال این فکر به سراغ بنده و چند نفر از دوستانمان آمدند و برای تدریس در دانشکده دعوت کردند. این جانب با مشورت از بعضی اساتیدمان و امر فتوای صریح مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی، به لزوم مشارکت و دست اندکار بودن در این سنگر علمی، عهده دار تدریس فقه در دانشکده مزبور شدم که تا به حال نیز این کار ادامه دارد…»

[۱] مجله میراث ماندگار، کیهان فرهنگی، شماره ۵ (۱۳۶۶ش).

استاد در دانشگاه علاوه بر فقه، علوم حدیث، تاریخ اسلام و تاریخ ادیان را نیز تدریس کرد که مجموعه درس‌های ایشان در «علم الحدیث» بعدها به صورت کتابی ارزشمند چاپ گردیده و در حوزه علمیه نیز مورد استفاده طلاب قرارگرفت.
کتاب‌های با ارزش درایه الحدیث و علم الحدیث، حاصل این تلاش بوده است. آثار ارزنده استاد در این زمینه، منابع معتبر دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا هستند. همچنین تصحیح و احیاء آثار با ارزش شیعی، از برنامه‌های استاد شانه چی بوده است که آن را از زمان آیه الله میلانی با کتاب «شرح جمل العلم و العمل» نوشته مرحوم سید مرتضی و شاگردش آغاز نمود بر این کارها باید نگارش مقالات مفید در مجله آستان قدس و مجله دانشکده الهیات مشهد را نیز افزود.
از خدمات با ارزش استاد شانه چی، تالیف تاریخ فقه بر اساس فقه و فقهای شیعی است. همچنین است فهرست کتاب‌های خطی کتابخانه‌های مشهد مقدس، که بخشی را به تنهایی و بخشی را با کار گروهی به انجام رسانید.
بی تردید مهم‌ترین و مؤثرترین بخش فعالیت‌های علمی استاد کاظم شانه چی، در حوزه «علم الحدیث» بوده است روشی که استاد شانه چی در تنظیم مطالب این علم و نحوه تدریس آن در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد و حوزه علمیه به کار گرفت، وی را به نحو چشمگیری ممتاز ساخت.
از دیگر دغدغه‌های استاد شانه چی، تدوین متنی شایسته تدریس در دانشگاه، در موضوع «تاریخ اسلام» بود که از زمان دکتر فیاض تا رحلت ایشان ادامه داشت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های علمی استاد شانه چی توسعه بیشتری یافت و علاوه بر دانشگاه، به دنبال تشکیل «بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی»، سرپرستی گروه حدیث این بنیاد را نیز بر عهده گرفت. این سمت و امکانات بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، موقعیت مناسبی را برای وی فراهم ساخت تا یکی از آرزوهای دیرینه خود را به کمک پژوهش گران برجسته در زمینه استخراج و تدوین احادیث نبوی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم که در کتب حدیث امامیه ذکر شده‌اند و همچنین تدوین فرهنگ لغات وارده در احادیث شیعی را به انجام رساند. همچنین نشر آثار حدیثی که تا آن روز چاپ نشده بود همچون، کتاب هدایه الامه تالیف شیخ حر عاملی و مجموعه کلمات قصار حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام از دیگر تلاش‌های او بود.

تالیفات

فهرست برخی از آثار برگزیده استاد شانه چی به شرح زیر است:
۱ ـ علم الحدیث
مجموعه مباحث این کتاب، گزارش و سیر اجمالی در تاریخ حدیث است، که در ابتدا معنای حدیث و روایت و مرادفات آن بیان شده و در ادامه پیدایش و صدور حدیث و تاریخ ضبط و تدوین آن در میان راویان بررسی شده سپس کارهایی که در پیرامون مجامع حدیث و شروع آن انجام شد، بازگو گردیده است.
۲ ـ تاریخ حدیث
استاد در این نوشتار به طور فشرده تاریخ حدیث را در چندین عنوان مورد بررسی قرار داده است در آغاز تعریفی از تاریخ حدیث ارائه می‌کند و سپس چند مبحث کلی درباره حدیث را مطرح می‌کند. پی گیری سیر تدوین حدیث در بین اهل سنت، با عنایت به متون و جوامع حدیثی آنان، بحث بعدی کتاب است جرح و تعدیل رجال حدیث، بحث دیگر کتاب است. سیر تدوین حدیث در شیعه، اصول و فروع و نویسندگان آن‌ها، کتب اربعه شیعه و دیگر جوامع حدیثی، ادامه مباحث کتاب و پایان بخش آن، چند موضوع مرتبط با بحث حدیثی از قبیل چهل حدیث‌ها، امالی‌ها، غریب الحدیث، قرب الاسناد است.
۳ ـ سنن النبی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم کتاب طهاره
اولین مجلد از سنن النبی با عنوان «کتاب الطهاره» در دوازده فصل به زبان عربی تدوین شده است. عناوین فصل‌ها به این قرار است:
آب مطلق، آب مضاف و مانده، وضو و نواقض وضو، احکام تخلی، احکام و مستحبات مسواک کردن، آداب حمام کردن، احکام غسل، احکام حیض، استحاضه و نفاس و احکامی از این قبیل.
این کتاب با استناد با احادیث پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم به گونه رساله‌های فقهی تدوین و به طبع رسیده است. در پاورقی صفحات، منابع احادیث درج شده است.
۴ ـ سنن النبی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم کتاب طهاره و الصلاه
کتاب حاضر، دومین مجلد از سنن النبی است که با عنوان کتاب «الطهاره و الصلاه» به زبان عربی، تدوین شده و این مباحث را در بردارد:
احکام غسل میت، احکام کفن، احکام دفن، احکام غسل مس میت، احکام تیمم، احکام نجاسات، احکام تعداد نمازهای واجب و نافله‌ها، اوقات شرعی و احکام قبله. این احکام براساس کتاب‌های وسائل الشیعه و مستدرک گرد آمده است.
۵ ـ آیات الاحکام تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها ۱۳۷۸ش.
۶ ـ پژوهشی درباره حدیث و فقه (مصاحبه و مجموعه مقالات) مشهد بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی.
۷ ـ تاریخچه ادوار منطق از کتاب فرهنگ علوم اسلامی، مشهد.
۸ ـ فهرست نسخه‌های خطی دو کتابخانه (مدرسه نواب ـ آستان قدس) با همکاری آقایان عبدالله نورانی، تقی بینش، زیر نظر محمدتقی دانش پژوه، تهران، فرهنگ ایران زمین، ۱۳۵۱ش.
۹ ـ اربعین جامی (چهل حدیث نبوی، نورالدین عبدالرحمن جامی) مقدمه، تصحیح و استخراج احادیث از کاظم مدیرشانه چی، چاپ آستان قدس رضوی، ۱۳۶۳ش.
۱۰ ـ انوار البهیه فی تواریخ الحجج الالهیه شیخ عباس قمی، مقدمه محمدپاورپوینت کاظم مدیر شانه چی.
۱۱ ـ چهل حدیث حضرت علی علیه‌السّلام با ترجمه منظومه حسین بن سیف الدین هروی به خط شاه محمود نیشابوری، با مقدمه و تصحیح پاورپوینت کاظم مدیر شانه چی، چاپ آستان قدس، ۱۳۶۴ ش.
۱۲ ـ شرح الجمل العلم و العمل قاضی ابن براج، با مقدمه و تصحیح و تعلیق پاورپوینت کاظم مدیر شانه چی، چاپ دانشگاه مشهد.
۱۳ ـ الصحیفه السجادیه تحقیق کاظم مدیرشانه چی، مشهد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، ۱۳۷۱ ش،
۱۴. المسائل (الجارودیه شیخ مفید) تحقیق پاورپوینت کاظم مدیر شانه چی.
۱۵ ـ اصاله البرائه عبدالکریم عبداللهی، با مقدمه پاورپوینت کاظم مدیر شانه چی، مشهد، چاپ ۱۳۶۹ش.
۱۶ ـ فرهنگ فرق اسلامی محمدجواد مشکور، با مقدمه و توضیحات پاورپوینت کاظم مدیر شانه چی، مشهد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، ۱۳۶۸ش.
۱۷ ـ نوای کربل حاوی مدایح و مصایب و نوحه‌های سینه زنی درباره پنج تن آل عبا ـ سلام‌الله‌علیهم اجمعین ـ و سایر شهداء، محسن طالعی نیا، با مقدمه پاورپوینت کاظم مدیر شانه چی، تهران، ۱۳۷۴.
۱۸ ـ هدایه الامه الی احکام الائمه محمد بن حسن حر عاملی، تحقیق گروه حدیث بنیاد پژوهش‌های اسلامی، زیر نظر استاد پاورپوینت کاظم مدیر شانه چی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۳۷۱ ش.

[۲] مشکوه، ش ۷۴، ص۷۵، تابستان ۱۳۸۱ش.

برخی از آثاری که از استاد شانه چی هنوز به چاپ نرسیده، به شرح زیر است:
ـ رساله فی الاستصحاب
ـ مبانی فقه
ـ اختصار وفیات الاعیان
ـ فرهنگ نامه و وفیات دانشمندان اسلامی
ـ تاریخچه علم منطق
ـ الحاشیه علی الکفایه
ـ الحاشیه علی المکاسب
ـ تاریخ اسلا

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.