پاورپوینت قیاس اقترانی مرکب از متصله و منفصله


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت قیاس اقترانی مرکب از متصله و منفصله دارای ۱۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت قیاس اقترانی مرکب از متصله و منفصله،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت قیاس اقترانی مرکب از متصله و منفصله :

پاورپوینت قیاس اقترانی مرکب از متصله و منفصله

پاورپوینت قیاس اقترانی مرکب از متصله و منفصله، به‌معنای قیاس اقترانی مشتمل بر صغرای شرطیه متصله و کبرای شرطیه منفصله است.

فهرست مندرجات

۱ – توضیح اصطلاح
۲ – اقسام این قیاس
۲.۱ – اشتراک مقدمتین در جزء تام
۲.۲ – اشتراک مقدمتین در جزء غیرتام
۲.۳ – اشتراک جزء تام و غیرتام
۳ – مستندات مقاله
۴ – پانویس
۵ – منبع

توضیح اصطلاح

پاورپوینت قیاس اقترانی مرکب از متصله و منفصله، قیاسی است که ضغرای آن قضیه شرطیه متصله، و کبرای آن قضیه شرطیه منفصله است.

[۱] خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۲۶۴-۲۷۰.

[۲] علامه حلی، حسن بن یوسف، الجوهر النضید، ص۱۶۱-۱۶۷.

اقسام این قیاس

این قیاس بر سه گونه است:
اول این که مقدمات قیاس در جزء تام با هم اشتراک داشته باشند و دوم آن که در جزء غیرتام مشترک باشند و سوم آن که وجه مشترک، جزء تام در یک مقدمه و جزء غیر تام در مقدمه دیگر باشد.

اشتراک مقدمتین در جزء تام

نتیجه این قیاس می‌تواند متصله یا منفصله باشد، به این طریق که منفصله را به متصله لازمِ منفصله برگردانیم یا متصله را به منفصله لازم متصله برگردانیم تا قیاسِ مرکب از دو متصله یا دو منفصله پدید آید. اگر هر دو مقدمه قیاس کلی باشد نتیجه نیز کلی، و در غیر این صورت، جزئی است. این قسم، دو شرط اختصاصی دارد:
۱. موجبه بودن قضیه منفصله. علامه حلی در الجوهر النضید این شرط را در موردی لازم می‌داند که منفصله، مانعه الجمع باشد به خلاف مانعه الخلوّ.
۲. اگر متصله، سالبه اتفاقیه بود مقدمِ آن صادقه باشد تا بتوان آن را به موجبه اتفاقیه مرکب از مقدم و نقیض تالی تبدیل کرد. زیرا در سالبه اتفاقیه اگر مقدم صادق بود تالی کاذب است؛ بنابراین نقیض آن صادق است.
وجه اشتراک در این قسم، یا در ناحیه مقدم متصله است (مثل: “کلما کان (ج) (د) ف: (ا) (ب)، و دائماً امّا (ج) (د) او (ه) (ز) (به نحو مانعه الجمع). ینتج: قد یکون اذا کان (ا) (ب) فلیس (ه) (ز) “)، و یا در ناحیه تالی است (مثل: “کلما کان (ا) (ب) فکل (ج) (د)، و دائماً امّا کل (ج) (د) او (ه) (ز) (به نحو مانعه الجمع). ینتج: کلما کان (ا) (ب) فلیس (ه) (ز)”).

اشتراک مقدمتین در جزء غیرتام

در این قسم نیز وجه اشتراک، یا در ناحیه مقدم متصله است (مثل: “کلما کان (ج) (د) ف: (ا) (ب)، و دائماً امّا کل (د) (ط) او (ه) (ز) (به نحو مانعه الخلوّ). ینتج: قد یکون اذا کان (ا) (ب) فاذا لم یکن (ه) (ز) فکل (ج) (ط)”)، و یا در ناحیه تالی است (مثل: “کلما کان (ا) (ب) فکل (ج) (د)، و دائماً امّا کل (د) (ط) او (ه) (ز) (به

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.