پاورپوینت قدرت مطلقه الهی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت قدرت مطلقه الهی دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت قدرت مطلقه الهی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت قدرت مطلقه الهی :
پاورپوینت قدرت مطلقه الهی
اگر فاعلی، شرائط لازم برای انجام دادن فعلی را داشته باشد میگوییم قوه یا توان انجام دادن آن را دارد و اگر علاوه بر داشتن شرائط لازم، دارای علم و اختیار هم باشد از واژه « قدرت »، استفاده میکنیم و گفته میشود چنین فاعلی قادر بر فلان فعل است.
[۱] خداشناسی فلسفی، عبودیت، عبدالرسول و مصباح، مجتبی، ص۱۵۵، قم، موسسه امام خمینی.
فهرست مندرجات
۱ – نکات اتفاقی بین فلاسفه
۲ – نکته
۳ – اثبات قدرت خداوند به روش منطقی
۴ – نحوه اتصاف خداوند به صفت قدرت
۵ – شبهات پاورپوینت قدرت مطلقه الهی
۶ – قدرت خدا بر امور قبیح
۶.۱ – قول متفکران شیعی و محققین از فلاسفه
۶.۲ – قول متفکران اشعری
۶.۳ – قول نظام
۷ – پانویس
۸ – منبع
نکات اتفاقی بین فلاسفه
اگر چه در تعریف قدرت، فلاسفه اختلافهایی دارند ولی اجمالا میتوان چند نکته را اتفاقی بین فلاسفه در معنای قدرت دانست:
۱. قدرت به فعل تعلق میگیرد نه انفعال. مثلا به کسی که کتک میخورد نمیگویند قادر بر کتک خوردن است.
[۲] نهایه الحکمه با تعلیقه استاد فیاضی، طباطبایی، ج۴، ص۱۱۵۲ ۱۱۵۱.
۲. قدرت به فعل فاعلی اطلاق میشود که فاعل آن، دارای علم و اختیار هم باشد. مثلا به خورشید نمیگویند قادر بر گرم کردن است چون دارای علم و اختیار نیست.
[۳] نهایه الحکمه با تعلیقه استاد فیاضی، طباطبایی، ج۴، ص۱۱۵۲ ۱۱۵۱.
۳. قدرت یک معنای تشکیکی است و دارای شدت و ضعف است.
هر چند قدرت با قیود فوق بر قدرت انسان نیز اطلاق میشود اما در مورد خداوند باید گفت از آنجا که او کامل مطلق است، پس بالاترین مراتب قدرت را داراست. به این بیان که اگر چه انسان دارای قدرت با شرائط فوق هست اما همواره قدرت انسان همراه با نقائص است و اگر بخواهیم این صفت را به خدا نسبت دهیم باید مانند همه صفات جمالیه ، بعد از تجرید انواع نقص از آن صفت، آن را بر خدا اطلاق کنیم.
نکته
قدرت با بیان فوق معلوم شد که فقط بر فاعلهای مختار یعنی فاعل بالقصد ، بالعنایه، بالرضا و بالتجلی اطلاق میشود.
[۴] آموزش فلسفه، مصباح یزدی، ج۲، ص۳۸۲ (درس ۶۶).
اثبات قدرت خداوند به روش منطقی
۱. خداوند کمالات همه موجودات را به آنها عطاء میکند.
۲. معطی یک شیء نمیتواند فاقد آن باشد.
۳. از جمله کمالات موجودات «قدرت» است.
۴. پس خداوند قادر است.
۵. خداوند قادر، کامل مطلق است.
۶. یکی از لوازم صفت کمال مطلق، قدرت مطلق است.
۷. نتیجه آنکه خداوند دارای قدرت مطلق (قدرت نامتناهی) است.
[۵] آموزش فلسفه، مصباح یزدی، ج۲، ص۳۸۲_ ۳۸۱ (درس ۶۶).
[۶] خداشناسی فلسفی، عبودیت، عبدالرسول و مصباح، مجتبی، ص۱۵۵.
البته دلیل فوق با تشکیک وجود و سایر مبانی حکمت متعالیه ، تبیین دقیق تری به خود میگیرد.
[۷] الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، ملاصدرا، ج۶، ص۳۶۳ ۳۰۷.
نحوه اتصاف خداوند به صفت قدرت
از آنجا که برای متصف شدن خداوند به صفت قدرت، نیازی به فرض سایر موجودات نیست صفت قدرت از صفات ذاتی خداوند محسوب میشود، لکن باید توجه داشت که چون قدرت همواره به غیر تعلق میگیرد این صفت را جزء صفات ذاتیه حقیقیه دارای اضافه به حساب آوردهاند.
[۸] نهایه الحکمه با تعلیقه استاد فیاضی، طباطبایی، ج۴، ص۱۱۱۱ ۱۱۰۸.
شبهات پاورپوینت قدرت مطلقه الهی
راجع به پاورپوینت قدرت مطلقه الهی چند شبهه مطرح میشود که برخی از آنها را مطرح کرده و پاسخ میدهیم:
شبهه اول: حال که خداوند دارای قدرت مطلقه است آیا او میتواند یک واجب الوجود دیگری خلق کند یا اینکه آیا خداوند میتواند سنگ بزرگی خلق کند که خود، نتواند آن را بلند کند یا اینکه آیا خداوند میتواند کره زمین را در یک تخم مرغ جا دهد بدون اینکه زمین کوچک شده یا تخم مرغ بزرگ شود؟
پاسخ: در موارد فوق باید توجه داشت که قدرت به این امور تعلق نمیگیرد بلکه قدرت تنها به امور ممکن الوجود تعلق میگیرد در حالیکه موارد فوق ممتنع الوجود هستند.
مثلا وقتی گفته میشود حسن، قدرت بر حل همه مسائل ریاضی را دارد، معنایش این است که هر مساله ریاضی که پاسخ داشته باشد و قابل حل باشد را حسن میتواند حل کند و الا اگر از او بپرسیم یک عددی پیدا کن که از عدد چهار بزرگتر و از عدد سه کوچکتر باشد و او چنین عددی را پیدا نکند هرگز به او نمیگوئیم او قادر بر حل این مساله نشد بلکه میگوئیم این مساله دارای جواب نبود.
[۹] خداشناسی فلسفی، عبودیت، عبدالرسول و مصباح، مجتبی، ص۱۵۶.
وقتی گفته میشود آیا خدا میتواند موجودی، واجب الوجود خلق کند نفس مثال مورد قدرت قرار نمیگیرد. زیرا واجب الوجود یعنی غیر مخلوق و غیر مخلوق با مخلوق جمع نمیشود. به عبارتی موجب اجتماع نقیضین است. چون لازمه اش این است که آن واجب الوجود، هم غیر مخلوق باشد و هم مخلوق و چنین چیزی محال عقلی است. مضافا بر اینکه با ادله توحید واجب ناسازگار است.
زمانی که گفته میشود آیا خدا میتواند سنگی را بیافریند که خود، نتواند آن را بردارد باز مورد قدرت خداوند نیست؛ چون لازمه اش نقض واجب الوجود بودن خداست.
به عنوان مثال یکی از اشکال هایش این است که خداوند قادر مطلق است و اگر نتواند سنگی را بلند کند دیگر قادر مطلق نیست و معنایش این است که خدا قادر مطلق نیست.
در مورد عالم و تخم مرغ نیز سخن از همین قبیل است؛ چون لازمه اش اجتماع نقیضین است. زیرا معنای این سخن آن است که عالم بزرگ باشد (به گونهای که تخم مرغ در آن جای گیرد) و در همان حال که بزرگ است کوچک باشد و این صریح اجتماع نقیضین است.
نتیجه اینکه این امور از شمول قدرت (اعم از قدرت الهی و قدرت غیر الهی) خارجاند. زیرا مستلزم امور بدیهی البطلان مانند اجتماع نقیضین و… خواهند بود.
شبهه دوم: حال
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.