پاورپوینت قتل (فقه)
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت قتل (فقه) دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت قتل (فقه)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت قتل (فقه) :
پاورپوینت قتل (فقه)
قتل اصطلاحا به عملی گفته میشود که زندگی و حق حیات را از انسانی سلب میکند.
فهرست مندرجات
۱ – قتل در لغت
۲ – قتل در اصطلاح
۳ – تعریف لغوی و اصطلاحی حکم
۴ – کاربرد قتل در قرآن
۵ – احکام قتل در قرآن
۵.۱ – قتل انسان
۵.۱.۱ – از روی خطا
۵.۱.۲ – قتل عمد
۵.۱.۳ – عدالت در قصاص قتل
۵.۲ – قتل حیوانات در حال احرام
۶ – پانویس
۷ – منبع
قتل در لغت
واژهی “قتل” در لغت به معنی ازالهی روح از بدن
[۱] راغب اصفهانی، حسینبنمحمد؛ المفردات فی غریب القرآن، ص۶۵۵، دمشق بیروت، دارالعلم الدارالشامیه ۱۴۱۲ق، چاپ اول.
و از بین رفتن زندگی است
[۲] مصطفوی، حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۹، ص۱۹۳، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۶۰ش.
قتل در اصطلاح
این واژه در اصطلاح فقه به عملی گفته میشود که ادامهی زندگی و حیات را از انسان گرفته و به مرگ شخص منجر شود.
[۳] مصطفوی، حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۹، ص۱۹۳، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۶۰ش.
این عمل به دست قاتل انجام میگیرد.
[۴] راغب اصفهانی، حسینبنمحمد؛ المفردات فی غریب القرآن، ص۶۵۵، دمشق بیروت، دارالعلم الدارالشامیه، ۱۴۱۲ق، چاپ اول
تعریف لغوی و اصطلاحی حکم
احکام از ریشهی ” حکم ” در لغت به معنی منع و بازداشتن است و در اصطلاح فقه دربارهی چیزی حکم کردن گفته میشود. بهطوریکه بگوییم آنطور هست یا آنطور نیست.
[۵] راغب اصفهانی، حسینبنمحمد؛ المفردات فی غریب القرآن، ص۲۴۸، دمشق بیروت، دارالعلم الدارالشامیه، ۱۴۱۲ق، چاپ اول.
امر و نهی کردن دربارهی یک موضوع از لوازمات احکام است.
[۶] مصطفوی، حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۲، ص۲۶۵، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۶۰ش.
به قوانین و دستوراتی که خدای متعال برای موضوعات مختلف صادر نموده، حکم شرعی گفته میشود.
[۷] ایازی، سید محمد؛ فقه پژوهی قرآنی (درآمدی بر مبانی نظری آیات الاحکام)، ص۱۱قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۰ش، چاپ اول
پس منظور از احکام قتل بایدها و نبایدهایی است که خداوند در قرآن کریم دربارهی قتل بیان نموده است که در ذیل به آن میپردازیم.
کاربرد قتل در قرآن
در قرآن کریم مباحث مربوط به قتل به صورت گسترده مطرح شده و آیات زیادی را به خود اختصاص داده است، این واژه معانی و مفاهیم مختلفی را در برگرفته و مباحث مختلفی را همچون کشته شدن در راه خدا ( شهادت )، جنایت و آدمکشی،
[۸] نساء/سوره۴، آیه۹۳.
[۹] انعام/سوره۶، آیه۳۲.
پاکسازی زمین از فساد با کشتن انسانهای فاسد،
[۱۰] بقره/سوره۲، آیه۱۷۹.
نهی از خودکشی
[۱۱] نساء/سوره۴، آیه۲۹
و فرزند کشی
[۱۲] نحل/سوره۱۶، آیه۵۹.
[۱۳] انعام/سوره۶، آیه۳۲.
[۱۴] انعام/سوره۶، آیه۳۲.
و… را در خود جای داده است. اما در این مقاله مطالبی که منحصراً در مورد مسائل احکام قتل بوده، مورد بررسی قرار گرفته است.
احکام قتل در قرآن
در قرآن کریم همانند دیگر مسائل فقهی برای قتل نیز احکامی بیان شده که در دو بخش کلی قابل تقسیم است:
قتل انسان
قرآن کریم کشتن انسان را از دو بعد عمدی و غیر عمدی مورد بررسی قرار داده و برای هر کدام احکام مخصوصی را وضع نموده است.
از روی خطا
وقتی کسی اشتباها و به طور اتفاقی، توسط شخص دیگری به قتل برسد، به آن قتل غیر عمد گفته میشود. این درحالی است که قاتل در عمل خود نیز قصد ضربه زدن به مقتول را نداشته و از بین رفتن مقتول کاملا تصادفی صورت گرفته است.
[۱۵] مغنیه، محمدجواد؛ تفسیر الکاشف، تهران، ج۲، ص۴۰۷،دارالکتب الإسلامیه، ۱۴۲۴ق، چاپ اول.
[۱۶] حسینی همدانی، سید محمدحسین؛ انوار درخشان، ج۴، ص۱۵۹، تهران، کتابفروشی لطفی، ۱۴۰۴ق، چاپ اول.
دیهای که در قرآن به این نوع قتل مطرح شده به قرار ذیل است:
«وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ یَقْتُلَ مُؤْمِناً إِلاَّ خَطَأً وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْریرُ رَقَبَهٍ مُؤْمِنَهٍ وَ دِیهٌ مُسَلَّمَهٌ إِلی أَهْلِهِ إِلاَّ أَنْ یصَّدَّقُوا…» …»
[۱۷] نساء/سوره۴، آیه۹۲.
«هیچ فرد باایمانی مجاز نیست که مؤمنی را به قتل برساند، مگر اینکه این کار از روی خطا و اشتباه از او سر زند (و در عین حال،) کسی که مؤمنی را از روی خطا به قتل رساند، باید یک برده مؤمن را آزاد کند و خونبهایی به کسان او بپردازد مگر اینکه آنها خونبها را ببخشند…»
این آیه جریمه و کفارهی قتل غیر عمدی را در سه صورت متفاوت بیان می-کند:
۱. در صورتی که فرد بیگناهی از روی خطا فرد مؤمنی را بکشد، باید در برابر آن بردهی مسلمانی را آزاد کند؛ یعنی همانطورکه انسانی را از قید حیات خارج نموده و میرانده است، به جای آن با آزاد کردن انسانی از بردگی، به او زندگی دوباره ببخشد، همچنین باید خونبهای مقتول را به صاحبان او بپردازد؛ مگر اینکه خانوادهی مقتول او را عفو کنند و دیه را ببخشند.
[۱۸] فاضل مقداد، جمالالدین؛ کنزالعرفان فی فقه القرآن، تهران، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ۱۴۱۹ق، چاپ اول، ج۲، ص۳۶۷.
۲. مؤمنی که به قتل رسیده، اگر وابسته به خاندانی باشد که با مسلمانان دشمنی دارند، کفارهی قاتل فقط آزاد نمودن برده است و پرداخت دیه به جمعیتی که دشمن مسلمانان هستند لازم نیست.
[۱۹] حسینی جرجانی، سید امیر ابوالفتوح؛ آیات الأحکام، تهران، نوید، ۱۴۰۴ق، چاپ اول، ج۲، ص۶۹۳.
۳. چنانچه خاندان مقتول مؤمن از همپیمانان با مسلمانان باشند، هم دیه و هم آزاد کردن بنده لازم است.
[۲۰] حسینی جرجانی، سید امیر ابوالفتوح؛ آیات الأحکام، ج۲، ص۶۹۳، تهران، نوید، ۱۴۰۴ق، چاپ اول.
در این صورت برای احترام به پیمانهای بسته شده و نیز برای رفع اتهام مسلمانان از پیمانشکنی باید در ابتدا دیه و خونبها پرداخت شود؛ سپس یک بندهی مؤمن آزاد گردد. البته در ادامهی آیه برای کسانی که توان پرداخت خونبها و آزاد کردن بنده را ندارند، دستور گرفتن دو ماه روزه پیدرپی به عنوان تخفیف بیان شده است.
[۲۱] مکارم شیرازی، ناصر و همکاران؛ تفسیر نمونه، تهران، ج۴، ص۶۲، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۴ش، چاپ اول.
قتل عمد
حرمت قتل نفس و احترام خون انسانها از مسائلی است که در همهی شرائع آسمانی به آن اشاره است، دین مبین اسلام نیز به عنوان سرآمد تمام ادیان الهی بر این مسئلهی مهم اهمیت فوقالعادهای قائل است.
[۲۲] مکارم شیرازی، ناصر و همکاران؛ تفسیر نمونه، ج۱۲، ص۱۰۵، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۴ش، چاپ اول.
از جملهی این مسائل، قرار دادن حق خونخواهی از مقتول برای ولی دم است:
«وَ لاتَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیّهِ سُلْطاناً…»
[۲۳] إسراء/سوره۱۷، آیه۳۳.
«و کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، نکشید، جز بحق! و آن کس که مظلوم کشته شده، برای ولیش سلطه (و حق قصاص ) قرار دادیم؛…»
یکی از جاهایی که خداوند کشتن انسان را جایز شمرده، هنگامی است که فرد مرتکب قتل عمد شده باشد، در این صورت برای ولی دم مقتول، اختیاری وجود دارد که بر اساس آن میتواند قاتل را به قتل رساند، یا از او دیه بگیرد.
[۲۴] فضل الله، سید محمدحسین؛ تفسیر من وحی القرآن، ج۱۴، ص۱۰۷، بیروت، دارالملاک، ۱۴۱۹ق، چاپ دوم.
عدالت در قصاص قتل
احترام خون
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.