پاورپوینت قبه الحزن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت قبه الحزن دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت قبه الحزن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت قبه الحزن :

بیت الاحزان

بیت الأحزان (بیت الحَزَن)، به معنای ماتمسرا، خانه‌ی حضرت یعقوب به هنگام دوری از فرزندش یوسف، در کتابهای تاریخ انبیاست؛ همچنین یکی دیگر از مصادیق آن مکانی در قبرستان بقیع می باشد.

فهرست مندرجات

۱ – معروف‌ترین مصداق بیت الاحزان
۲ – بیت الاحزان از دیدگاه غزالی
۳ – احتمال دفن حضرت زهرا در بیت الاحزان
۴ – اسامی دیگر بیت الاحزان
۵ – موقعیت فعلی بیت الاحزان
۶ – بیت احزان در ادبیات فارسی
۷ – بیت الاحزان در ادب رثایی شیعه
۸ – آثار نگاشته شده با عنوان بیت الاحزان
۸.۱ – ترحمه هایی از کتاب بیت الاحزان شیخ عباس قمی
۹ – کتابنامه
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

معروف‌ترین مصداق بیت الاحزان

مهمترین و معروفترین مصداق «بیت الاحزان »، مکان یا مسجدی است در قبرستان بقیع مدینه، در جانب جنوبی قبر عباس بن عبدالمطلب که «بیت الحزن » نیز نامیده شده است. مطابق برخی گزارش‌ها،پس از رحلت پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم (سال ۱۱) و به دنبال تألّمات شدید روحی حضرت فاطمه سلام الله علیها و نارضایتی از وضع موجود، امام علی علیه السّلام مکانی را در قبرستان بقیع، بیرون مدینه، برای وی ساخت تا در آن به عزاداری در ماتم و فراق پدر خود بنشیند. این مکان بیت الاحزان نامیده شد. وی روزها با دو فرزند خود حسنین علیهماالسلام به بیت الاحزان می‌رفت و هنگام غروب امیرالمؤمنین ایشان را به خانه برمی‌گرداند؛ پس از گذشت بیست و هفت روز از رحلت پدرش بر اثر شدت بیماری دیگر نتوانست بدانجا برود.

[۱] علامه مجلسی، بحارالانوار ج۴۳، ص۱۷۷-۱۷۸.

[۲] محمدتقی سپهر، ناسخ التواریخ، ج ۴: زندگانی حضرت فاطمه زهرا ج۴، ص۷۱.

[۳] عبدالرزاق مقرم، وفاه الصدیقه الزهرا علیهاالسلام ص۹۷.

منابع عامه نیز به این مکان در بقیع اشاره کرده‌اند.

[۴] علی بن عبدالله سمهودی، وفاءالوفاباخبار دارالمصطفی ج۳، ص۹۰۷.

بیت الاحزان از دیدگاه غزالی

به نقل از غزالی (متوفی ۵۰۵)، ضمن بیان آداب زیارت بقیع، نمازگزاردن در مسجد بیت الحزن را مستحب دانسته و آن را محل اقامت حضرت فاطمه در ایام حزن او بر پدرش یاد کرده است. طبق این بیان، بعدها مسجدی نیز در مکان مزبور ساخته شده است. همچنین به اقامت حضرت فاطمه پس از وفات پدرش در بیت الاحزان واقع در بقیع تصریح شده است.

[۵] ابراهیم رفعت باشا، مراه الحرمین، ج۱، ص۴۲۶.

احتمال دفن حضرت زهرا در بیت الاحزان

گذشته از این، احتمال دارد که قبر حضرت فاطمه در بیت الاحزان باشد و پس از مسجدالنبی و قبرستان بقیع، بیت الاحزان را سومین مکان محتمل دفن ایشان ذکر کرده‌اند.

[۶] جعفر خلیلی، موسوعه العتبات المقدسه، قسم المدینه المنوره ص۲۸۴ـ۲۸۵.

[۷] محمدبن عبدالرحمان سخاوی، التحفه اللطیفه فی تاریخ المدینه الشریفه ج۱، ص۴۱.

اسامی دیگر بیت الاحزان

این مکان در آغاز، خانه محقّری متعلق به حضرت بوده که پس از آن به بیت الأحزان یا قبّه الحزن شهرت یافته است.
از بیت الاحزان در زمان های متأخر به عنوان مسجد فاطمه(علیها السلام) یاد شده است.

موقعیت فعلی بیت الاحزان

این محل در شمال قبر عباس بن عبدالمطّلب و قبور چهار امام(علیهم السلام) قرار داشته و بعدها ضمیمه بقیع شده است.
در مدینه جای دیگری به عنوان بیت الأحزان مطرح نبوده است.

[۸] مقاله بیت الأحزان از محمد صادق نجمی، فصلنامه میقات حج، ش۲، ص۱۲۱-۱۳۰.

بیت احزان در ادبیات فارسی

در ادب غنایی فارسی، به ویژه در اشعار حافظ، این واژه و تعابیر مترادف آن (مانند کلبه‌ی احزان، کلبه‌ی غم ) تکرار شده و نزد صوفیه نیز کنایه از دل محزون از دوری معشوق است.

[۹] محمدپادشاه بن غلام محیی الدین شاد، آنندراج: فرهنگ جامع فارسی، ذیل «بیت احزان ».

[۱۰] علی اکبر نفیسی، فرهنگ نفیسی، ذیل «کلبه احزان ».

[۱۱] بهاءالدین خرمشاهی، حافظ نامه، بخش ۲، ص۸۲۸ـ۸۲۹.

[۱۲] قصص الانبیاء، متن پارسی ص۱۰۴.

[۱۳] رحیم عفیفی، فرهنگنامه شعری، ذیل «بیت الحزن ».

[۱۴] پرویز اهور، کلک خیال انگیز: فرهنگ جامع دیوان حافظ ج۱، ص۴۹۰ـ۴۹۱.

[۱۵] محمداعلی بن علی تهانوی، کتاب کشف اصطلاحات الفنون ج۲، ص۱۵۶۱.

بیت الاحزان در ادب رثایی شیعه

در ادب رثایی شیعی نیز بیت الاحزان جایگاه ویژه‌ای دارد. رؤیاهایی نیز نقل شده که بنابر آنها حضرت مهدی با سرودن شعری، بیت الاحزان را مایه غم و اندوه همیشگی خود دانسته است.

[۱۶] عبدالرزاق مقرم، وفاه الصدیقه الزهرا علیهاالسلام ص۹۷.

[۱۷] محمد سماوی، ظرافه الاحلام ص۸۱.

[۱۸] حسین بن علی بلادی بحرانی، ریاض المدح و الرثا ص۱۹۳ـ۱۹۶.

آثار نگاشته شده با عنوان بیت الاحزان

ازین رو بعضی علمای شیعه آثاری به همین نام در شرح حوادث پس از رحلت پیامبر و مصائب اهل بیت خصوصاً حضرت فاطمه نگاشته‌اند که معروفترین آنها عبارت‌اند از: بیت الاحزان فی مصائب سیده النسوان، اثر شیخ عباس قمی (متوفی ۱۳۵۹)؛بیت الاحزانِ فی مصائب سادات الزمان الخمسه الطاهره من ولد عدنان، اثر عبدالخالق بن عبدالرحیم یزدی (متوفی ۱۲۶۸)

[۱۹] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه ج۲، ص۱۸۵.

تر

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.