پاورپوینت قاعده ثبوت شیء لشیء فرع ثبوت المثبت له


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت قاعده ثبوت شیء لشیء فرع ثبوت المثبت له دارای ۱۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت قاعده ثبوت شیء لشیء فرع ثبوت المثبت له،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت قاعده ثبوت شیء لشیء فرع ثبوت المثبت له :

قاعده فرعیت

قاعده فرعیت، یکی از اصول عقلی است که به دنبال استدلال برای اصالت وجود، طرفداران اصالت ماهیت، به کمک این قاعده به نقض اصالت وجود پرداخته‌اند.

فهرست مندرجات

۱ – مفاد قاعده فرعیت
۲ – اشکال اصالت وجود
۳ – پاسخ‌های اشکال
۳.۱ – پاسخ محقق دوانی
۳.۲ – پاسخ فخر رازی
۳.۳ – پاسخ ملاصدرا
۳.۳.۱ – جواب اول
۳.۳.۲ – جواب دوم
۳.۴ – پاسخ طرفداران اصالت ماهیت
۴ – پانویس
۵ – منبع

مفاد قاعده فرعیت

مفاد این قاعده این است که هرگاه به ثبوت وصفی برای شیء حکم کردیم (چه در خارج و چه در ذهن)، باید موصوف در همان موطن در مرتبه متقدم موجود باشد.

[۱] ملاصدرا، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، ج۱، ص۴۳.

[۲] مصباح یزدی، محمد تقی، شرح جلد اول، اسفار اربعه، جزء اول، ص۱۶۸.

یعنی ثبوت چیزی (عالم) برای چیزی (احمد) متفرع بر این است که آن چیز اول (احمد) وجود داشته باشد.
این بحث، یکی از اصول عقلی است که به صورت مستقل در فلسفه مطرح نشده است. بلکه به دنبال استدلال برای اصالت وجود، طرفداران اصالت ماهیت، به کمک این قاعده به نقض اصالت وجود پرداخته‌اند و فلاسفه اصالت وجودی را به پاسخ آن اشکال فرا خوانده‌اند، اولین جواب را امام فخررازی داده است و سپس سایر فلاسفه و متکلمین هم به این ایراد و جواب پرداخته‌اند.

اشکال اصالت وجود

بر اساس این قاعده، اشکالی بر اصالت وجود شده است؛
اگر وجود اصیل باشد، معنای آن این است که یک وصف خارجی برای ماهیت ثابت است. پس طبق قاعده فرعیت؛ ماهیت باید قطع نظر از این وجود، خودش در خارج موجود باشد و جریان قاعده فرعیت، مستلزم وجود سوم و چهارم و… تا بی نهایت است که همان تسلسل محال است. پس فرض اصالت وجود، مستلزم اصالت ماهیت هم هست که این هم محال است.

[۳] جوادی آملی، عبدالله، رحیق مختوم، ج۱، ص۳۱۲.

[۴] ملاصدرا، اسفار اربعه، ج۱، ص۴۳.

پاسخ‌های اشکال

به این اشکال چند جواب داده‌اند:

پاسخ محقق دوانی

اول: محقق دوانی قاعده فرعیت را به قاعده استلزام تبدیل کرده است؛ یعنی به جای قاعده فوق معتقد است، «اثبات شیء لشیء یستلزم ثبوت المثبت له» که طبق این قاعده، لازم نیست که موضوع در مرتبه قبل، ثبوتی داشته باشد بلکه صرفا باید موجود باشد اگر چه وجودش به واسطه همان ثبوت شیء اول برای آن باشد.

[۵] قوشجی، علاءالدین، شرح تجرید العقائد، ص۵۹.

[۶] شرح جلد اول اسفار، مصباح یزدی، جزء اول، ص۱۶۹.

[۷] شرح نهایه الحکمه، شیروانی، ج۱، ص۵۴۲.

پاسخ فخر رازی

دوم: امام فخر رازی با این بیان که این قاعده در بحث اصالت وجود جاری نیست و اصالت وجود تخصصا از قاعده فرعیت خارج است، درصدد حال مشکل برآمده است.

[۸] طباطبائی، محمدحسین، بدایه الحکمه، ص۱۳۳.

[۹] ملاصدرا، اسفار اربعه، ج۱، ص۴۴.

پاسخ ملاصدرا

سوم: ملاصدرا دو جواب از این اشکال داده است؛

جواب اول

الف: این اشکال بر اصالت ماهیت هم وارد است. چون بنا بر اصال

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.