پاورپوینت قاضی جعفر بن احمد


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت قاضی جعفر بن احمد دارای ۸۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت قاضی جعفر بن احمد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت قاضی جعفر بن احمد :

پاورپوینت قاضی جعفر بن احمد

جعفر بن‌ احمد، متکلم‌ و محدّث‌ و فقیه‌ زیدی‌ اهل‌ یمن‌ در قرن‌ ششم‌ می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – شهرت، لقب و نسب جعفر بن محمد
۲ – فرقه زیدیه در زمان قاضی جعفر
۳ – سرگذشت قاضی جعفر و اساتید او
۴ – مخالفان قاضی جعفر و آثار آنها
۵ – شاگردان قاضی جعفر
۶ – وفات قاضی جعفر و آرامگاه او
۷ – تأثیر قاضی جعفر در زیدیه و آثار او
۸ – فهرست منابع
۹ – پانویس
۱۰ – منابع

شهرت ، لقب و نسب جعفر بن محمد

جعفر بن احمد مشهور به‌ قاضی‌ جعفر است که لقب‌ و نسبت‌ او را شمس‌الدین‌ بهلولی‌ اَبناوی‌ مِشوَری‌ ذکر کرده‌اند.اجداد و پدر وی‌ در دوران‌ حکومت‌ صلیحیان‌ و بنو حاتم‌، از قضات‌ اسماعیلی‌ صنعا بودند.برادرش‌، یحیی‌ بن‌ احمد (متوفی‌ ۵۶۲)، حاکم‌ عدن‌ و در خدمت‌ زُرَیعیان‌ اسماعیلی‌ بود.

[۱] تکمله ۳ـ۴، ذیل‌ «جعفربن‌ ابی‌یحیی‌».

[۲] ابن ‌فند، مآثر الابرار فی‌ تفصیل‌ مجملات‌ جواهرالاخبار و یسمی‌ اللواحق‌ الندیه بالحدائق‌ الوردیه، ج‌ ۲، ص‌ ۷۶۹، چاپ‌ عبدالسلام‌ عباس‌ وجیه‌ و خالد قاسم‌ محمد متوکل‌، عمان‌ ۱۴۲۳/۲۰۰۲.

در منابع‌ زیدی‌ شرح‌حال‌ سالهای‌ اولیه زندگی‌ قاضی‌ جعفر نیامده‌، ظاهراً به‌ این‌ دلیل‌ که‌ وی‌ در آن‌ دوره‌ اسماعیلی‌ بوده‌ است‌.مشخص‌ نیست‌ که‌ قاضی‌ جعفر در چه‌ تاریخی‌ به‌ زیدیه‌ گرویده‌ است‌.

فرقه زیدیه در زمان قاضی جعفر

در زمان‌ قاضی‌ جعفر، زیدیه‌ به‌ دو گروه‌ عمده‌ تقسیم‌ می‌شدند: برخی‌ از عالمان‌ زیدی‌ یمن‌ از عقاید کلامی الهادی‌ الی‌ الحق‌ یحیی‌ بن‌ حسین‌ رسی‌ (متوفی‌ ۲۹۸) و مکتب‌ معتزله بغداد، خاصه‌ آرای‌ ابوالقاسم‌ بلخی‌ (متوفی‌ ۳۱۹) پیروی‌ می‌کردند.گروه‌ دیگری‌ از عالمان‌ زیدی‌ یمن‌، در عقاید کلامی‌، متأثر از معتزله بصره‌ بودند.اختلاف‌ در مسائل‌ کلامی‌ میان‌ دو مکتب‌ معتزلی بصره‌ و بغداد از اواخر قرن‌ چهارم‌ و اواسط‌ قرن‌ پنجم‌، به‌ انشقاق‌ جامعه زیدیه‌ به‌ دو گروه‌ مطرفیه‌ و مخترعه‌ انجامید.

[۳] ایمن‌ فؤاد سید، تاریخ‌المذاهب‌ الدینیه فی‌ بلاد الیمن‌ حتی‌ نهایه القرن‌ السادس‌ الهجری‌، ج۱، ص‌ ۲۴۱ـ۲۴۲، قاهره‌ ۱۴۰۸/۱۹۸۸.

اهمیت‌ قاضی‌ جعفر، به‌سبب‌ حمایت‌ مؤثر وی‌ از مخترعه‌ است‌.

سرگذشت قاضی جعفر و اساتید او

شریف‌ مکه‌، علی‌ بن‌ عیسی‌ حسنی‌ مشهور به‌ ابن‌وهاس‌ (متوفی‌ ۵۵۶)، از زید بن‌ حسن‌ بیهقی‌ بروقنی‌ (متوفی‌ ۵۵۱)، عالم‌ زیدی‌ برجسته ایرانی‌، دعوت‌ کرد تا به‌ یمن‌ رود و با ترویـج‌ آرای‌ کـلامی‌ معتزلـه بصره‌ ــ که‌ در میان‌ زیدیه ایران‌ رواج‌ داشت‌ زیدیه مخترعه‌ را در مقابله‌ با مطرفیه‌ یاری‌ کند.

[۴] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد،ج‌ ۲، ص‌ ۷۷۵ ،چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

[۵] ابن ‌فند، مآثر الابرار فی‌ تفصیل‌ مجملات‌ جواهرالاخبار و یسمی‌ اللواحق‌ الندیه بالحدائق‌ الوردیه، ج‌ ۲، ص‌۷۵۰ـ۷۵۱، چاپ‌ عبدالسلام‌ عباس‌ وجیه‌ و خالد قاسم‌ محمد متوکل‌، عمان‌ ۱۴۲۳/۲۰۰۲.

[۶] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد، ج‌ ۱، ص‌۴۵۰ ، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

بروقنی‌ در جمادی‌الاولی‌ ۵۴۱ به‌ صَعدَه‌ رسید

[۷] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد،ج‌ ۱، ص‌ ۴۴۹ ، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

و به‌ تدریس‌ آرای‌ کلامی زیدیه ایران‌ پرداخت‌.در پی‌ فعالیتهای‌ بروقنی‌، قاضی‌ جعفر و گروهی‌ از عالمان‌ مطرّفیه‌ از آرای‌ کلامی‌ خویش‌ دست‌ کشیدند.

[۸] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد، ج‌ ۱، ص‌ ۴۴۷ـ۴۴۸ ، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

در حدود ۵۴۳ ۵۴۴، بیهقی‌ تصمیم‌ گرفت‌ به‌ عراق‌ بازگردد و قاضی‌ جعفر نیز او را همراهی‌ کرد.با مرگ‌ بیهقی‌ در تهامه‌ و در محلی‌ به‌ نام‌ سیحار، قاضی‌ جعفر خود به‌ تنهایی‌ به‌ سفر ادامه‌ داد.

[۹] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد، ج‌ ۱، ص‌ ۴۴۸، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

قاضی‌ جعفر در ذیحجه ۵۵۰ در مکه‌ از عالم‌ زیدی‌، ابن‌وَهّاس‌، اجازه روایت‌ برخی‌ از آثار زیدیه‌ را گرفت‌.

[۱۰] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد، ج‌ ۲، ص‌۷۷۴، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

حضور عالمان‌ زیدی‌ در مناطق‌ جبال‌، به‌ویژه‌ ری‌، باعث‌ شد تا قاضی‌ جعفر به‌ آن‌ مناطق‌ سفر کند و در ۵۵۲، در ری‌ از عالم‌ نامدار زیدیه‌، ابوالعباس‌ احمد بن‌ ابی‌الحسن‌ بن‌ علی‌ کنی‌ (متوفی‌ ۵۶۰)، اجازه روایت‌ آثار زیدیه‌ را بگیرد.

[۱۱] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد،ج‌ ۱، ص‌ ۱۰۸ ، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

[۱۲] جعفر بن‌ احمد، الاربعون‌ العلویه و شرحها، مقدمه کُبْسی‌، ص‌۱۰، چاپ‌ عبدالفتاح‌ کبسی‌، عمان‌ ۱۴۲۳/۲۰۰۲.

ابراهیم ‌بن‌ قاسم‌ شهاری‌ (متوفی‌ ۱۱۵۲)

[۱۳] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد، ج۱، ص‌ ۲۷۴ـ۲۷۵ ، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

اجازه روایت‌ کتاب‌ الزیادات‌ اثر المؤید بالله احمد بن‌ حسین‌ هارونی‌ (متوفی‌ ۴۱۱)، امام‌ زیدی‌، را که‌ کنی‌ به‌ قاضی‌ جعفر داده‌ بود به‌ طور کامل‌ نقل‌ کرده‌ است‌.قاضی‌ جعفر بعد از سفر به‌ نواحی‌ دیگر و تلمذ نزد عالمان‌ زیدیه‌،

[۱۴] جعفر بن‌ احمد، الاربعون‌ العلویه و شرحها، مقدمه کُبْسی‌، ص‌ ۱۱ـ۱۲ ، چاپ‌ عبدالفتاح‌ کبسی‌، عمان‌ ۱۴۲۳/۲۰۰۲.

در ۵۵۲ به‌ یمن‌ بازگشت‌ و در مدرسه خود در سناع‌ به‌ تدریس‌ پرداخت‌.

[۱۵] ابن ‌فند، مآثر الابرار فی‌ تفصیل‌ مجملات‌ جواهرالاخبار و یسمی‌ اللواحق‌ الندیه بالحدائق‌ الوردیه، ج‌ ۲، ص‌ ۷۷۱، چاپ‌ عبدالسلام‌ عباس‌ وجیه‌ و خالد قاسم‌ محمد متوکل‌، عمان‌ ۱۴۲۳/۲۰۰۲.

فعالیتهای‌ او مخالفت‌ مطرفیه‌ را برانگیخت‌ و سرانجام‌، خصومت‌ میان‌ آنان‌ با دخالت‌ امام‌ زیدی‌، احمد بن‌ سلیمان‌ (متوفی‌ ۵۶۶)، به‌ نفع‌ قاضی‌ جعفر پایان‌ یافت‌.

[۱۶] ابن ‌فند، مآثر الابرار فی‌ تفصیل‌ مجملات‌ جواهرالاخبار و یسمی‌ اللواحق‌ الندیه بالحدائق‌ الوردیه، ج‌ ۲، ص‌ ۷۷۲ـ۷۷۴، چاپ‌ عبدالسلام‌ عباس‌ وجیه‌ و خالد قاسم‌ محمد متوکل‌، عمان‌ ۱۴۲۳/۲۰۰۲.

[۱۷] ایمن‌ فؤاد سید، تاریخ‌المذاهب‌ الدینیه فی‌ بلاد الیمن‌ حتی‌ نهایه القرن‌ السادس‌ الهجری‌، ج۱، ص‌ ۲۶۶، قاهره‌ ۱۴۰۸/۱۹۸۸.

فعالیتهای‌ قاضی‌ جعفر باعث‌ شد اکثر عالمان‌ مطرفیه‌ از عقاید خود دست‌ بکشند و از عقاید کلامی وی‌ پیروی‌ کنند.قاضی‌ جعفر با نگارش‌ آثاری‌ چون‌ مَقاوِد الانصاف‌ فی‌ مسائل‌ الخلاف‌، و مسائل‌ الهَدیه فی‌ مذهب‌ الزیدیه نیز به‌ نقد مطرفیه‌ پرداخت‌.

[۱۸] حسن ‌انصاری‌ قمی‌، «یادداشتی‌ در باره مطرفیه‌ و ردیه قاضی‌ جعفرابن‌ عبدالسلام‌»، کتاب‌ ماه‌ دین‌، سال‌ ۵، ش‌ ۱ و ۲ (آبان‌ و آذر ۱۳۸۰)ص‌ ۱۱۹ـ۱۲۰، پانویس‌ ۶۳ .

[۱۹] حسن ‌انصاری‌ قمی‌، «یادداشتی‌ در باره مطرفیه‌ و ردیه قاضی‌ جعفرابن‌ عبدالسلام‌»، کتاب‌ ماه‌ دین‌، سال‌ ۵، ش‌ ۱ و ۲ (آبان‌ و آذر ۱۳۸۰)ص۱۲۶، پانویس‌ ۶۳ .

مخالفان قاضی جعفر و آثار آنها

تلاشهای‌ قاضی‌ جعفر در اشاعه آرای‌ کلامی‌ معتزله‌، علاوه‌ بر مُطَرِّفیه‌، با مخالفت‌ عالمان‌ دیگری‌ چون‌ یحیی ‌بن‌ ابی‌الخیر عمرانی‌ (متوفی‌ ۵۵۸)، که‌ در عقاید کلامی‌ از آرای‌ حنابله‌ پیروی‌ می‌کرد، نیز روبرو شد.قاضی‌ جعفر برای‌ ترویج‌ آرای‌ معتزله‌ به‌ شهر اِبّ، اقامتگاه‌ عمرانی‌، رفت‌.در منابع‌ زیدیه‌ گفته‌ شده‌ که‌ میان‌ این‌ دو، نامه‌هایی‌ رد و بدل‌ شده‌ است‌.

[۲۰] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد، ج‌ ۱، ص‌ ۲۷۸، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

عمرانی‌

[۲۱] یحیی‌ بن‌ ابی‌الخیر عمرانی‌، الانتصار فی‌ الرد علی‌ المعتزله القدریه الاشرار، ج‌ ۱، مقدمه سعود بن‌ عبدالعزیز خلف‌، ص‌۸۹-۹۰ ، چاپ‌ سعودبن‌ عبدالعزیز خلف‌، مدینه‌ ۱۴۱۹/۱۹۹۹.

نیز در آغاز کتاب‌ الانتصار به‌ آمدن‌ قاضی‌ جعفر به‌ اِبّ و ترویج‌ آرای‌ معتزله‌ اشاره‌ کرده‌ و گفته‌ که‌ قاضی‌ جعفر مردم‌ را به‌ مناظره‌ دعوت‌ می‌کرده‌ است‌.عمرانی‌ در پاسخ‌ به‌ قاضی‌ جعفر، رساله فی‌المُعْتَقَد علی‌ مذهب‌ أهل‌ الحدیث‌ را نگاشت‌.

[۲۲] یحیی‌ بن‌ ابی‌الخیر عمرانی‌، الانتصار فی‌ الرد علی‌ المعتزله القدریه الاشرار، ج‌ ۱، مقدمه سعود بن‌ عبدالعزیز خلف‌، ص‌ ۲۷، چاپ‌ سعودبن‌ عبدالعزیز خلف‌، مدینه‌ ۱۴۱۹/۱۹۹۹.

قاضی‌ جعفر نیز کتاب‌ الدامِغ‌ للباطل‌ من‌ مذاهب‌ الحَنابل‌ را تألیف‌ کرد و عمرانی‌ در پاسخ‌، کتاب‌ الانتصار فی‌ الرد علی‌ المعتزله القدریه الاشرار را نوشت‌.جَعْدی‌ (متوفی‌ بعد از ۵۸۶؛ ص‌ ۲۰۳) نوشته‌ است‌ که‌ هواداران‌ عمرانی‌، در ۵۶۱ کتاب‌ الانتصار را استنساخ‌ کردند؛ ازاین‌رو، می‌توان‌ تاریخ‌ نگارش‌ الانتصار عمرانی‌ را قبل‌ از ۵۶۱ دانست‌.همچنین‌ بر اساس‌ اشاره جعدی‌

[۲۳] عمر بن‌ علی‌ جعدی‌، طبقات‌ فقهاء الیمن‌،ص‌۱۸۰ .

به‌ مناظره شاگرد عمرانی‌، علی‌بن‌ عبداللّه‌ یرْمِی‌، با قاضی ‌جعفر در ۵۵۴، احتمالاً تاریخ‌ رفتن‌ قاضی‌ جعفر به‌ اِبّ ۵۵۴ بوده‌ است‌.قاضی‌جعفر در کتاب‌ دیگری‌ به‌ نام‌ خلاصه الفوائد، خلاصه‌ای‌ از مطالب‌ کتاب‌ الدامغ‌ للباطل‌ را آورده‌ است‌.متن‌ کتاب‌ خلاصه الفوائد را اسماعیل‌ بن‌ ابراهیم‌ الوزیر در ۱۴۱۴/۱۹۹۳ در صنعا منتشر کرده‌ است‌.

شاگردان قاضی جعفر

قاضی ‌جعفر شاگردان‌ فراوانی‌ تربیت‌ کرد، از جمله‌: حسن ‌بن‌ محمد رَصّاص‌ (متوفی‌ ۵۸۴)،

[۲۴] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد، ج‌ ۱، ص‌ ۳۳۳، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

حمید بن‌ احمد قُرَشی‌ (متوفی‌ ۶۲۳)

[۲۵] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد، ج‌ ۲، ص‌۹۱۰چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

بدرالدین‌ محمد بن‌ احمد (متوفی‌ ۶۱۴)

[۲۶] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد ج‌ ۲، ص‌۹۱۰، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

و محمدبن‌ احمد قرشی‌ (متوفی‌ ۶۲۳).

[۲۷] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد، ج‌ ۲، ص‌ ۹۱۳، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

[۲۸] قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد، ج‌ ۱، ص‌۱۱۵، ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

[۲۹] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد، ج‌ ۱، ص۱۱۹، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

[۳۰] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد،ج‌ ۱، ص ۴۲۴ ، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

[۳۱] ابراهیم‌ بن‌ قاسم‌ شهاری‌، طبقات‌ الزیدیه الکبری، قسم‌ ۳، بلوغ‌المراد الی‌ معرفه الاسناد، ج‌۳، ص‌۱۲۰۲، چاپ‌ عبدالسلام ‌بن‌ عباس‌ وجیه‌، عمان‌ ۱۴۲۱/۲۰۰۱.

وفات قاضی جعفر و آرامگاه او

قاضی‌ جعفر در ۵۷۳ یا ۵۷۶ در سَناع‌ حَدَّه‌ ــ که‌ در گذشته‌ محلی‌ نزدیک‌ به‌ جنوب‌ صنعا بوده‌ و اکنون‌ بخشی‌ از شهر صنعا محسوب‌ می‌شود درگذشت‌.

قبر وی‌ در اَکمه‌، در جنوب‌ سناع‌، زیارتگاه‌ زیدیه‌ است‌.

[۳۲] جعفر بن‌ احمد، الاربعون‌ العلویه و شرحها، مقدمه کبسی‌، ص‌ ۸، چاپ‌ عبدالفتاح‌ کبسی‌، عمان‌ ۱۴۲۳/۲۰۰۲.

تأثیر قاضی جعفر در زیدیه و آثار او

نفوذ دیرپای‌ قاضی‌ جعفر در زیدیه‌ از تدریس‌ کتابهای‌ وی‌ در مدارس‌ شرعی‌ یمن‌ آشکار می‌شود.وی‌ در فقه‌، کتاب‌ مختصری‌ به‌ نام‌ نکت‌ العبادات‌ و جمل‌ الزیادات‌ نوشته‌ که‌ نسخه‌های‌ خطی‌ متعددی‌ از آن‌ باقی‌ است‌.

[۳۳] احمد عبدالرزاق‌ رقیحی‌، عبداللّه‌ محمد حبشی‌، و علی‌ وهاب‌ آنسی‌، فهرست‌ مخطوطات‌ مکتبه الجامع‌ الکبیر صنعاء، ج‌ ۳، ص‌ ۱۲۲۹ـ۱۲۳۱(صنعاء ۱۹۸۴).

اسعد بن‌ ابراهیم‌ بن‌ محمدالوزیر آن‌ را در ۱۴۱۸/ ۱۹۹۸ در صنعا چاپ‌ کرده‌ است‌.قاضی‌ جعفر خود شرحی‌ با عنوان‌ شرح‌ نکت‌ العبادات‌ و جمل ‌الزیادات‌ بر این‌ کتاب‌ نگاشته‌

[۳۴] احمد عبدالرزاق‌ رقیحی‌، عبدالله محمد حبشی‌، و علی‌ وهاب‌ آنسی‌، فهرست‌ مخطوطات‌ مکتبه الجامع‌ الکبیر صنعاء، ج‌ ۳، ص‌ ۱۰۹۳ـ۱۰۹۴(صنعاء ۱۹۸۴).

[۳۵] عبدالسلام‌ عباس‌ وجیه‌، مصادر التراث‌ فی‌ المکتبات‌ الخاصه فی‌ الیمن‌، ج‌ ۱، ص‌ ۳۵۱، عمان‌ ۱۴۲۲/۲۰۰۲.

[۳۶] عبدالسلام‌ عباس‌ وجیه‌، مصادر التراث‌ فی‌ المکتبات‌ الخاصه فی‌ الیمن‌، ج‌ ۲، ص‌ ۲۶۴، عمان‌ ۱۴۲۲/۲۰۰۲.

[۳۷] عبدالسلام‌ عباس‌ وجیه‌، مصادر التراث‌ فی‌ المکتبات‌ الخاصه فی‌ الیمن‌، ج۲ ، ص۳۴۶، عمان‌ ۱۴۲۲/۲۰۰۲.

[۳۸] حسین‌ عبداللّه‌ عمری‌، مصادر التراث‌ الیمنی‌ فی‌المتحف‌ البریطانی‌، ج۱، ص‌ ۱۴۹ـ۱۵۰، دمشق‌ ۱۴۰۰/۱۹۸۰.

که‌ مرتضی ‌بن‌ زید مَحَطْوَری‌ حسنی‌ آن‌ را با عنوان‌ الروضه البَهِیه فی‌المسائل‌ المَرضیه: شرح‌ نکت‌ العبادات‌ منتشر کرده‌ است‌ (صنعا ۱۴۲۳/۲۰۰۲).قاضی‌ جعفر چهل‌ حدیث‌ از مجموعه زید بن‌ علی‌ (متوفی‌ ۱۲۲) را در کتابی‌ به‌ نام‌ الاربعون‌ العلویه شرح‌ کرده‌ است‌.

این‌ کتاب‌ با عنوان‌ الاربعون‌ العلویه و شرحها به‌ کوشش‌ عبدالفتاح‌ کُبْسی‌ (عمان‌ ۱۴۲۳/۲۰۰۲) منتشر شده‌ است‌.اثر دیگر وی‌ در حوزه حدیث‌، ترتیب‌ امالی‌ ابوطالب‌ یحیی ‌بن‌ حسین‌ هارونی‌ (متوفی‌ ۴۲۴) به‌ نام‌ تیسیر المطالب‌ فی‌ امالی‌ أبی‌طالب‌ است‌ که‌ عبدالله بن‌ حمود عزّی‌ (عمان‌ ۱۴۲۲/۲۰۰۲) آن‌ را چاپ‌ کرده‌ است‌.از دیگر آثار قاضی‌ جعفر

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.