پاورپوینت فقه الامام الصادق (کتاب)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت فقه الامام الصادق (کتاب) دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت فقه الامام الصادق (کتاب)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت فقه الامام الصادق (کتاب) :

پاورپوینت فقه الامام الصادق (کتاب)

کتاب” فقه الإمام الصادق علیه السلام‌” تألیف شیخ محمّد جواد مغنیّه یک دوره‌ى کامل فقه از طهارت تا دیات است که به منظور آشنایى سایر فرق اسلامى با فقه جعفری نوشته شده است. مسائل به صورت نیمه استدلالى مطرح شده و در عین اختصار عبارات، ادله‌ى احکام نیز مورد توجه قرار گرفته است.

فهرست مندرجات

۱ – درباره مؤلف
۲ – انگیزه‌ی تالیف
۳ – منابع کتاب
۴ – چاپ
۵ – پانویس
۶ – منبع

درباره مؤلف

ترجم زندگانى مرحوم« محمد جواد مغنیّه » در کتب تراجم، آن چنان که شایست شأن و منزلت این شخصیت بزرگ است، ذکر نشده است. لذا این امر باعث گمنامى ایشان در بیان عام مسلمانان و در بعضى مواقع در بین علما گردیده است. « شیخ محمّد جواد مغنیّه»، در سال ۱۳۲۲ ه‌. ق در خانواد آل مغنیّه که به فضل و دانش شهرت دارند، در قری« طیردبا » از قراء جبل عامل به دنیا آمد.

[۱] الشیعه و التشیع، ج۱، ص ۱۱۷ .

دروس مقدماتى را نزد شیوخ آن دیار فرا گرفت. از آنجا که حوز علمی نجف اشرف را مأمن مناسبى براى بحث و تحقیقات علمى خود یافت بدان جا مهاجرت کرد و از محضر پر فیض اساتید و دانشمندان بزرگى از جمله« سید حسین الحمامی » که در عصر خود از علماى برجست نجف به شمار مى‌رفت کسب فیض کرد.

[۲] اعیان الشیعه، سید محسن امین، ج۹، ص ۲۰۵ .

مرحوم مغنیّه پس از مدّتى به جبل عامل بازگشت و در قری خود به پژوهش، تحقیق و تدریس علوم دینى پرداخت. تا اینکه به عنوان حاکم شرع در بیروت تعیین شد، سپس سمت مشاورت عالى محکم شرعى را بر عهده گرفت و در این پست مشغول انجام وظیفه شد. مرحوم مغنیّه در سال‌هاى آخر عمر خود جهت کسب علم و تدریس در حوز علمیّ قم به ایران مهاجرت کرد و چند سال نیز در آنجا به تحقیق، پژوهش و تدریس علوم حوزوى از جمله تفسیر قرآن پرداخت که حاصل تلاش‌هاى او دهها اثر ارزشمند در زمینه‌هاى مختلف علوم اسلامى است.
« استاد مغنیّه»، از معدود مفسّرانى است، که موفق به تألیف دو تفسیر ارزشمند بر قرآن کریم شده است. اوّلین اثر تفسیرى ایشان بر قرآن کریم تحت عنوان« الکاشف فی تفسیر القرآن الکریم » مى‌باشد که در هفت مجلد در بیروت به طبع رسیده است. مفسّر در این تفسیر، از مجموع روش‌هاى تفسیرى بهره جسته است. سپس بعد از مدتى مجددا به بیروت بازگشت و پس از سالیان متمادى تلاش و کوشش و خدمت به غنى کردن فرهنگ پر بار اسلام ، در نهایت، در ماه محرم سال ۱۴۰۰ ه‌. ق در همان جا، نداى حق را لبیک گفت و پیکر مطهرش جهت تدفین در جوار مرقد مطهر حضرت امیر المؤمنین علی علیه السّلام به نجف اشرف انتقال یافت و در همان جا به خاک سپرده شد.

انگیزه‌ى تالیف


مؤلف انگیزه‌ى خود را از تالیف کتاب چنین بیان مى‌کند:« روزى مستشرقى آلمانى به من گفت ما پیش از این که کتاب الفقه على المذاهب الخمسه را بخوانیم نمى‌دانستیم که شیعه هم فقه دارد. گفتم آنچه من در آن کتاب نوشتم نسبت به فقه شیعه چیزى به حساب نمى‌آید. گفت چون زبان اصلى ما عربى نیست عربى قدیم را نمى‌فهمیم. در آن لحظه تصمیم گرفتم یک دوره‌ى کامل فقه شامل عبادات و معاملات بر مبناى مذهب جعفرى بنویسم.»

[۳] فقه الإمام الصادق علیه السلام‌، شیخ محمّد جواد مغنیّه، ج۱، ص۵ .

منابع کتاب


مهم‌ترین مصادر مؤلف در نگارش کتاب عبارت بوده‌اند از: وسائل الشیعه ،

[۴] وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج۱۷، ص ۴۲۱.

[۵] فقه الإمام الصادق علیه السلام‌، شیخ محمّد جواد مغنیّه، ج۳، ص ۲۶۰.

مدارک ،

[۶] مدارک الاحکام، سید محمد بن علی موسوی عاملی، ج۱، ص ۲۹۵.

[۷] فقه الإمام الصادق علیه السلام‌، شیخ محمّد جواد مغنیّه، ج۱، ص ۹۰.

حدائق ،

[۸] الحدائق الناظره، شیخ یوسف بحرانی، ج۱۹، ص ۳۵۸.

[۹] فقه الإمام الصادق علیه السلام‌، شیخ محمّد جواد مغنیّه، ج۳، ص۲۹۰ .

مفتاح الکرامه ،

[۱۰] مفتاح الکرامه، سید

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.