پاورپوینت فرقه سلیمانیه (جریریه)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت فرقه سلیمانیه (جریریه) دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت فرقه سلیمانیه (جریریه)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت فرقه سلیمانیه (جریریه) :

فرقه سلیمانیه

یکی از فرق مهمی که در دامن تشیع ظهور و بروز جدی پیدا کرد و تا امروز ادامه دارد و از فرق شیعی محسوب شده، ولی بر ضد جریان و مسیر امامیه واقع شده‌اند، پاورپوینت فرقه سلیمانیه (جریریه) (Jryryh) است که در این مقاله با آن آشنا می‌شویم.

فهرست مندرجات

۱ – رهبر فرقه سلیمانیه
۲ – تقابل و اشتراک فرق زیدی
۳ – مهمترین عقائد سلیمان و سلیمانیه
۳.۱ – انتخاب شورایی امام
۳.۲ – تقدیم مفضول بر افضل
۳.۲.۱ – مناظره با هشام
۳.۲.۲ – جواب هشام
۳.۳ – اجتهاد خطا
۳.۴ – کافر بودن محارب امام علی
۳.۵ – اعتراف به امامت زید بن علی
۴ – نظر اهل سنت در مورد سلیمان و نظریات او
۵ – تحلیل نادرست سلیمان از مکتب امامیه
۶ – پانویس
۷ – منبع

رهبر فرقه سلیمانیه

سلیمان بن جریر الرقی موسس فرقه سلیمانیه یا جریریه است.

[۱] مسعودی، علی بن الحسین، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج۱، ص۴۳۹.

[۲] سمعانی، عبدالکریم، الانساب، ج۷، ص۱۹۹.

این فرقه از زیدیه در زمان منصور دوانقی ظاهر شد.

[۳] شهرستانی، عبدالکریم، الملل و النحل، ص۱۸۶. ‌

او را از متکلمین زیدیه و فقهاء شمرده‌اند.

[۴] اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبین، ج۱، ص۳۲۵.

[۵] صنعانی، احمد ابن قاسم، البحر الزخار، ج۱، ص۱۵.

او مردم را به مکتب زیدیه می‌خوانده است

[۶] اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبین، ج۱، ص۳۲۵.

و مناظراتی با هشام بن حکم در مجلس متکلمین در محضر هارون داشته

[۷] شهر آشوب، محمد، مناقب آل ابی طالب، ج۱، ص۲۳۵.

و نیز از کسانی که به دربار هارون عباسی خدماتی شایسته نموده است.
از این اعمال و اعتقادات او به دست می‌آید که او در اعتقاد زیدی بوده ولی در عمل عباسی بوده و در هر صورت با امامیه رابطه‌ای جز خصومت و بغض و عناد ندارد.

[۸] نباطی بیاضی، علی بن یونس، الصراط المستقیم، ج۲، ص۲۷۰.

تقابل و اشتراک فرق زیدی

زیدیه عمدتا به سه فرقه جارودیه و بتریه و سلیمانیه منشعب شده و در این مسیر دو فرقه سلیمانیه و بتریه نزدیکی بیشتری دارند بلکه بتریه به عنوان تعلیقه‌ای بر سلیمانیه مطرح شده یعنی در آراء کلی متاثر از سلیمانیه است

[۹] مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج۳۷، ص۳۰.

ولی در موارد جزئی با هم اختلاف دارند اما فرقه جارودیه در برابر سلیمانیه و بتریه واقع می‌شود و متاثر از هم نیستند. با بیان اعتقادات سلیمانیه تقابل و اشتراک این فرق روش می‌شود.

مهمترین عقائد سلیمان و سلیمانیه

اعتقاداتی که در مورد شخص سلیمان و نیز سلیمانیه آمده در مورد امامت و مسائل پیرامونی آن است که به ترتیب به آنها اشاره می‌کنیم:

انتخاب شورایی امام

در مورد نحوه انتخاب امام: قائل به انتخاب شورائی بوده و به نحو عقد اجرا می‌شود و حداقل رای دهندگان یا به عبارتی بیعت کننده گان می‌توانند دو نفر از بزرگان مسلمین برای شخصی که صلاحیت این مقام را دارد باشند و در واقع شخصی که با بیعت به مسند خلافت می‌رسد خلیفه است.

[۱۰] شهرستانی، عبدالکریم، الملل و النحل، ص۱۸۶. ‌

تقدیم مفضول بر افضل

از تحلیل و قبول خلافت در صدر اسلام به قاعده کلی در این مساله رسیده‌اند و گفته‌اند با وجود افضل (شخص سزاوارتر به امامت) می‌توان به امامت مفضول (شخص پایین تر از دیگری در سزاواری به خلافت) قائل شد. در صورتی که افضل راضی باشد.

[۱۱] شهرستانی، عبدالکریم، الملل و النحل، ص۱۸۶. ‌

تحلیل خلافت در صدر اسلام را این گونه بیان می‌کنند: علی بن ابی طالب (علیه‌السّلام) امام بود ولی ابوبکر و عمر با بیعت به خلافت رسیدند و البته این بیعت اجتهاد خطائی بود که صورت گرفت ولی امامت این دو ثابت است نه باطل . (سلیمان به امامت این دو نفر اقرار کرده است)، اما علاوه بر بیعت با این دو تن، عامل دیگر را در صحت خلافت ایشان رضایت امیرالمومنین علی (علیه‌السّلام) به خلافت این دو اعلام کرده‌اند.

[۱۲] نباطی بیاضی، علی بن یونس، الصراط المستقیم، ج۲، ص۸۳.

مناظره با هشام

این مطلب از مناظره او با هشام بن حکم شاگرد امام صادق (علیه‌السّلام) معلوم می‌شود. در مناظره‌ای که در محضر هارون عباسی برای به شکست کشاندن هشام ترتیب داده شده بود، سلیمان بن جریر از هشام سوالش را این گونه عنوان نمود: در مورد کلام علی (علیه‌السّلام) به ابوبکر که گفته است: یا خلیفه رسول الله، چه می‌گویی. آیا او در این کلام صادق است یا دروغگو (اگر صادق است پس به خلافت ابوبکر رضایت داده است و اگر دروغگوست چگونه می‌تواند ادعی عصمت و بالتبع امامت کند): هشام با جوابی منطقی و با شواهدی قرآنی جوابی دندان شکن به سلیمان داد، به این ترتیب:

جواب هشام

اولا چه دلیلی بر این مطلب داری که امیرالمومنین علی (علیه‌السّلام) خطاب به ابوبکر فرموده باشد یا خلیفه رسول الله (این مطلبی است که به اثبات نرسیده تا با آن به استدلال بپردازی).
ثانیا اگر هم ثابت شود که ایشان چنین فرمایشی داشته‌اند کاذب نبوده و نیز به عصمت ایشان لطمه وارد نمی‌شود زیرا ابراهیم (علیه‌السّلام) در مقام دفاع وقتی متهم به بت شکنی شد فرموده است: این کار را بزرگ بتان انجام داد (در حالی که ابراهیم بتها را شکسته بود و به غرض احتجاج با بت پرستان این مطلب را فرمود) و نیز یوسف (علیه‌السّلام) که به قافله فرمود: ‌ای قافله شما سارق هستید (در حالی که آن قافله به اعتبار جام عزیز مصر دزد نبود بلکه خود یوسف دستور به جاسازی آن در اساسیه بنیامین داده بود تا او را نزد خود نگه دارد) در مورد ما نیز اگر چنین سخنی از امیرالمومنین علی (علیه‌السّلام) ثابت شود دروغ نیست ولی به دلائلی مختلف به قصد رضایت از خلافت ابوبکر نبوده بلکه می‌تواند به اعتقاد مخاطب این گونه بیانی داشت

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.